Serieforum.se

Sveriges största serieforum
Aktuellt datum och tid: sön 19 maj 2013, 21:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Foton i serier/omslag?
InläggPostat: mån 27 aug 2012, 19:26 
Near Mint
Användarvisningsbild

Det är därför det blir så bisarrt att mäta intäktsbortfall i de här fallen. Det går aldrig att påvisa att någon faktiskt skulle köpa en sådan bild. I grunden för att de flesta självutnämnda fotografer är för dåliga för att få betalt. Det är den enkla sanningen.

InläggPostat: mån 27 aug 2012, 19:30 
Near Mint
Användarvisningsbild

Labrador Road 26 skrev:
Vad kallas det då när man håller öppet för obegränsat användande med vissa ändringar (som storlek)?

Tror inte det finns något specifikt begrepp för det. Jag tycker förlag borde vara nog med att skriva ut vad man får och inte får göra med deras (omslag och andra) bilder, men hittar inget när jag tittar runt lite. Slarvigt av förlagen, tycker jag.

Labrador Road 26 skrev:
... "Bildombudsmannen" ... har verkligen norpat åt sig en fin liten nisch, kräv hutlöst betalt varav en del förstås ska gå till honom själv. Det han missar är att om det handlat om den bildhyra han kräver redan från början skulle bilderna aldrig någonsin synts, de hade lika väl kunnat varit otagna över huvud taget.

Det fall han blivit mest känd för gällde ju att tysta (och straffa) en kritiker, så i det fallet hade ju fotografen varit helt nöjd om bilderna inte synts (i det sammanhanget) alls. (För ev oinsatta: det var en bloggare som kommenterade några ganska märkliga bilder i gratistidningen på arlanda express.)

InläggPostat: sön 09 sep 2012, 09:59 
Fine
Användarvisningsbild

Jag läste om en bloggare som skrev en hyllningssajt till Tintin. På sin sida hade han bilder på samtliga album, dessa bilder fungerade som länkar till Amazon där man kunde köpa albumen. Enligt bloggaren själv kontaktade jurister från Moulinsart honom och krävde att han tog bort bilderna eftersom han inte hade rätt att visa dem. Känns ju rätt fyrkantigt...

InläggPostat: sön 09 sep 2012, 11:25 
Fine

Det känns inte rätt fyrkantigt alls utan #¤"# fyrkantigt.

Omslag (och även nån enstaka bild från albumet) bör få användas fritt så länge utomstående inte tjänar något på det. Bilder i en recension eller i en diskussion på t. ex. ett forum bör alltså vara OK. Killen i fallet ovan hade dessutom länkat till ett försäljningsställe och då borde guldgrävaren vara glad men näh...

Den där guldgrävaren har alldeles för mycket makt och jag hade hellre sett att någon ur Hergés familj hade fått rättigheterna - det kunde knappast ha blivit värre än det är nu. Generation Tintin fick en uppläxning för namnet och tvingades byta namn till Generation T. Guldgrävaren borde sluta lägga näsan i blöt och inse att han har tillräckligt mycket med pengar som det är.

InläggPostat: sön 09 sep 2012, 13:15 
Mint
Användarvisningsbild

Offissa Pupp skrev:
Jag läste om en bloggare som skrev en hyllningssajt till Tintin. På sin sida hade han bilder på samtliga album, dessa bilder fungerade som länkar till Amazon där man kunde köpa albumen. Enligt bloggaren själv kontaktade jurister från Moulinsart honom och krävde att han tog bort bilderna eftersom han inte hade rätt att visa dem. Känns ju rätt fyrkantigt...

Är det möjligen Nicolas Sabourin och hans sajt À la découverte de Tintin (Discover Tintin) du syftar på så begärde Moulinsart att samtliga bilder inte bara omslagen skulle vara under en viss storlek, 400 pixlar om jag minns rätt.
http://www.free-tintin.net/index.htm

Det är den enda sajt som jag känner som kontaktats av Moulinsart, mig hörde de aldrig av sig till fast jag hade liknande upplägg som honom. De har däremot krävt hiskeliga summor i avgift från diverse Tintinföreningar som använt bilder i föreningspublikationer. Svenska föreningen Generation T (fick inte heta Generation Tintin) åkte på rejäla böter som de lyckades förhandla ner till 100.000 kr för användandet av bilder i årsboken. Det finns en annan sajt som handlar främst om parodierna, piratutgåvor och bootlegs som Moulinsart försökte få nedstängd men misslyckades med. Internationella forumet Tintinologist fick reprimand för att de tagit upp piratutgåvor (om jag minns rätt), så de har lite striktare regler när man diskuterar dessa.

Det som nog är mest underligt är att Moulinsart ger sig på sådana som är uppenbara fans och som säkert spenderar mängder med pengar på just Tintinprylar.

EDIT: Guldgrävaren som hänvisas till ovan är Nick Rodwell som jobbade på Tintinbutiken i London och sedan gifte sig med Hergés änka och numera är högsta hönset på Moulinsart tillsammans med henne. Fanny är runt 20 år äldre så det lutar åt att han kommer vara den som blir ensam högsta chef på Moulinsart så småningom.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme