Offissa Pupp skrev:
Jag läste om en bloggare som skrev en hyllningssajt till Tintin. På sin sida hade han bilder på samtliga album, dessa bilder fungerade som länkar till Amazon där man kunde köpa albumen. Enligt bloggaren själv kontaktade jurister från Moulinsart honom och krävde att han tog bort bilderna eftersom han inte hade rätt att visa dem. Känns ju rätt fyrkantigt...
Är det möjligen Nicolas Sabourin och hans sajt À la découverte de Tintin (Discover Tintin) du syftar på så begärde Moulinsart att samtliga bilder inte bara omslagen skulle vara under en viss storlek, 400 pixlar om jag minns rätt.
http://www.free-tintin.net/index.htmDet är den enda sajt som jag känner som kontaktats av Moulinsart, mig hörde de aldrig av sig till fast jag hade liknande upplägg som honom. De har däremot krävt hiskeliga summor i avgift från diverse Tintinföreningar som använt bilder i föreningspublikationer. Svenska föreningen Generation T (fick inte heta Generation Tintin) åkte på rejäla böter som de lyckades förhandla ner till 100.000 kr för användandet av bilder i årsboken. Det finns en annan sajt som handlar främst om parodierna, piratutgåvor och bootlegs som Moulinsart försökte få nedstängd men misslyckades med. Internationella forumet Tintinologist fick reprimand för att de tagit upp piratutgåvor (om jag minns rätt), så de har lite striktare regler när man diskuterar dessa.
Det som nog är mest underligt är att Moulinsart ger sig på sådana som är uppenbara fans och som säkert spenderar mängder med pengar på just Tintinprylar.
EDIT: Guldgrävaren som hänvisas till ovan är Nick Rodwell som jobbade på Tintinbutiken i London och sedan gifte sig med Hergés änka och numera är högsta hönset på Moulinsart tillsammans med henne. Fanny är runt 20 år äldre så det lutar åt att han kommer vara den som blir ensam högsta chef på Moulinsart så småningom.