Snabbfrågor

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Snabbfrågor

Inlägg av trimble »

Har samma fel på mina böcker också så det bör gälla för hela utgåvan?
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Coppas »

Där ser man. Tack för svar, då vet jag.

Man får väl ta fram dymon och skriva ut i minsta storleken och dra dit på ryggen.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Snabbfrågor

Inlägg av trimble »

Haha, tack för tipset, då får man försöka att leta rätt på en Dymo?
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av pogono »

Det måste vara hela upplagan. Jag har precis satt över en egentillverkard etikett.

Coppas skrev:Fick hem de fyra befintliga böckerna om Silas Corey.

Visade sig att på Zarkoffs testamente del 2 så har Egmont gjort en miss såtillvida att titeln på ryggen lyder Aquilamysteriet del 2, dvs. man har råkat ta titeln från den tidigare boken. I sig inget som påverkar läsvärdet, men det ser ju lite konstigt ut i bokhyllan. […]

Frågan är då om detta fel bara är på ett fåtal exemplar eller om det är så på hela utgåvan?
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Coppas »

Liten rättelse från min sida. Hade första boken sedan tidigare och de var de tre återstående jag fick nu. Jag beställde då dessa böcker via Bokus och påpekade även för dem att det fanns en avvikelse. Med tanke på det som nämnts ovan så verkar det ju tyvärr alltså gälla hela upplagan.

Som tur är så inträffar dylikt ganska sällan, men när flera böcker i en serie ges ut samtidigt så ökar sannolikt risken för denna typ av missar. Föreställer mig att inte heller Egmont tycker det är kul. Det här lär ju heller inte bli någon ny treskilling banco så det blir som det blir att den som vill fixar till ryggen på egen hand.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Snabbfrågor

Inlägg av germund »

Coppas skrev:Som tur är så inträffar dylikt ganska sällan, men när flera böcker i en serie ges ut samtidigt så ökar sannolikt risken för denna typ av missar. Föreställer mig att inte heller Egmont tycker det är kul.
Jo, sånt här händer ibland och ofta just på omslag, i titlar mm, där man ”minst” anar det. Just den här vurpan tillägnades definitivt några svordomar på redaktionen.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Kattmannen »

Grumme skrev:Johan, Lotta och Jocko.
Vilka utgåvor/upplagor har röda resp. gula ryggar? :?:


Dessa har jag i min bokhylla:

S/S Manitoba svarar inte (Den mystiska strålen del 1). Carlsen Comics. Printed in Belgium 1978 by Casterman. Gul rygg.

Karamakos utbrott (Den mystiska strålen del 2). Carlsen Comics. Printed in Belgium 1978 by Casterman. Gul rygg.

Direktör Pumps testamente (Super-Prop H.22 del 1). Illustrationsförlaget. Printed in Belgium by Casterman S.A., Tournai 1972. Röd rygg.

Destination New York (Super-Prop H.22 del 2). Carlsen if. Printed in Belgium by Casterman S.A., Tournai 1972. Röd rygg.

Kobrornas dal. Carlsen Comics. Printed in Belgium 1978 by Casterman. Gul rygg.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Grumme »

Kattmannen skrev:
Grumme skrev:Johan, Lotta och Jocko.
Vilka utgåvor/upplagor har röda resp. gula ryggar? :?:


Dessa har jag i min bokhylla:

S/S Manitoba svarar inte (Den mystiska strålen del 1). Carlsen Comics. Printed in Belgium 1978 by Casterman. Gul rygg.

Karamakos utbrott (Den mystiska strålen del 2). Carlsen Comics. Printed in Belgium 1978 by Casterman. Gul rygg.

Direktör Pumps testamente (Super-Prop H.22 del 1). Illustrationsförlaget. Printed in Belgium by Casterman S.A., Tournai 1972. Röd rygg.

Destination New York (Super-Prop H.22 del 2). Carlsen if. Printed in Belgium by Casterman S.A., Tournai 1972. Röd rygg.

Kobrornas dal. Carlsen Comics. Printed in Belgium 1978 by Casterman. Gul rygg.


Då verkar det som att de äldre upplagorna har röda ryggar.
Tack för info. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Mu-Bai
Very Good
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 24 jun 2008, 23:17

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Mu-Bai »

Översättaren "Hojen": Någon som vet vem som gömmer sig bakom översättar-aliaset "Hojen". Var aktiv 1986 i till exempel Jonah Hex.
mvh
Per

Bli medlem hos GCD och öka seriekunskapen i världen - www.comics.org
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Agentum »

DE var ju bra serier imo, synd om han skämdes för den översättningen.

Men engelska översattes av vem som helst om vi ska var ärliga, det var inte översättare utan nån som hade tid bara och läst engelska i skolan.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Mu-Bai
Very Good
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 24 jun 2008, 23:17

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Mu-Bai »

Angående serien Uncas som gick i bland annat Höken år 1957:

Detta är inte Bertil Wilhelmssons version, så jag undrar då varifrån denna kommer.
Italien?

mvh/Per
mvh
Per

Bli medlem hos GCD och öka seriekunskapen i världen - www.comics.org
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Snabbfrågor

Inlägg av burnout »

Uncas gick även i Formatics stora tidningar, vet inte om det var samma serier. har för mig att Formatics Uncas var från Italien som prärie o vilda västern. men hundra är jag inte
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wildis90 »

Hej allihopa! Jag undrar hur det kommer sig att många utav Walt Kellys omslag aldrig trycktes i Sverige? Han gjorde ju många av omslagen från 40-50 talet, men han har många fler omslag som aldrig trycktes. Många av de redan tryckta omslagen i Sverige gjordes om och trycktes senare på 60-70 talet (t.ex 12/49), men det var bara samma omslag om och om igen.

Jag personligen tycker att Walt Kelly är den bäste av omslagstecknarna och on man jämför hans omslag med dem som tecknades på 60-talet är Walt Kellys klart bättre, roligare, och allmänt snyggare. Därför kan man ju undra varför man bytte ut Kellys omslag till de klart ”sämre” på 60-talet.
Är det någon som vet varför? [:)]

Med vänlig hälsning, Wildis90 [:o)]
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

Wildis90 skrev:Hej allihopa! Jag undrar hur det kommer sig att många utav Walt Kellys omslag aldrig trycktes i Sverige? Han gjorde ju många av omslagen från 40-50 talet, men han har många fler omslag som aldrig trycktes. Många av de redan tryckta omslagen i Sverige gjordes om och trycktes senare på 60-70 talet (t.ex 12/49), men det var bara samma omslag om och om igen.

Jag personligen tycker att Walt Kelly är den bäste av omslagstecknarna och on man jämför hans omslag med dem som tecknades på 60-talet är Walt Kellys klart bättre, roligare, och allmänt snyggare. Därför kan man ju undra varför man bytte ut Kellys omslag till de klart ”sämre” på 60-talet.
Är det någon som vet varför? [:)]

Med vänlig hälsning, Wildis90 [:o)]

Du syftar alltså på omslagen till Kalle Anka-tidningen, och jämför i huvudsak med omslagen av Carl Barks? Barks hade väl en mer säljande stil, antar jag, och så gjorde han väl också fler och bättre serier inne i tidningen än Kelly(?)... (Jag har ingen stenkoll på vilka serier Kelly gjort förutom Pogo...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Serieguden »

Vet inte varför, men håller med dig om han han är den bäste omslagstecknaren. T.o.m. bättre än Carl Barks (som jag ändå anser vara den störste alla kategorier av serier).
Man undrar ju också om inte Kellys omslag skulle funka idag. Nu känns det mera som ”här är hundra saker som du måste ha med på omslaget. Det spelar ingen roll om det ser för jävligt ut eller är så grötigt att det inte går att se vad det föreställer”.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wildis90 »

Wakuran skrev:Du syftar alltså på omslagen till Kalle Anka-tidningen, och jämför i huvudsak med omslagen av Carl Barks? Barks hade väl en mer säljande stil, antar jag, och så gjorde han väl också fler och bättre serier inne i tidningen än Kelly(?)... (Jag har ingen stenkoll på vilka serier Kelly gjort förutom Pogo...)


Kelly gjorde som sagt majoriteten av omslagen på Kalle Anka & C:O från 40-talet och en hel del på 50-talet. Barks gjorde främst omslagen i slutet av 50-talet, sedan förekom hans omslag då och då till idag. Kelly gjorde klart bättre omslag än Barks, men de jag egentligen jämför med är de omslagen som en tredje person gjorde på 60-talet, jag vet dock inte vem.

Ett av omslagen jag menar:
http://www.seriecentrum.com/index.php?r ... t_id=11456

Jag tror inte att Kelly gjorde en enda Kalleserie, utan han tecknade omslagen och hade andra uppdrag i Disneystudion.

Serieguden skrev:Vet inte varför, men håller med dig om han han är den bäste omslagstecknaren. T.o.m. bättre än Carl Barks (som jag ändå anser vara den störste alla kategorier av serier).
Man undrar ju också om inte Kellys omslag skulle funka idag. Nu känns det mera som ”här är hundra saker som du måste ha med på omslaget. Det spelar ingen roll om det ser för jävligt ut eller är så grötigt att det inte går att se vad det föreställer”.


Kelly hade mer av en varmare stil än Barks när han tecknade omslag. Kelly hade även mycket mer tid att få de klara, eftersom hans enda uppgift var att teckna omslagen och några bilder på insidan av serietidningen. Barks däremot, behövde skriva och teckna serier samtidigt som han skulle komma på en fyndig idé till omslag. Det tror jag sänkte skönheten i Barks omslag.

När det gäller om Kellys omslag hade fungerat idag, så tror jag att de mycket väl hade gjort det, trots att omslagen passar den gamla stilen bättre. Vissa omslag tror jag dock inte att man kan ha med här i Sverige, eftersom de är väldigt USA-inriktade.

Med vänlig hälsning, Wildis90 [:o)]
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

Wildis90 skrev:Kelly gjorde som sagt majoriteten av omslagen på Kalle Anka & C:O från 40-talet och en hel del på 50-talet. Barks gjorde främst omslagen i slutet av 50-talet, sedan förekom hans omslag då och då till idag. Kelly gjorde klart bättre omslag än Barks, men de jag egentligen jämför med är de omslagen som en tredje person gjorde på 60-talet, jag vet dock inte vem.

Ett av omslagen jag menar:
http://www.seriecentrum.com/index.php?r ... t_id=11456

Ah, det där ska tydligen vara dansken Nils Rydahl. Jag antar att man ville kunna ha nyare omslag på tidningen för den skandinaviska marknaden då tidningen kom ut så ofta, och att Rydahl var pålitlig på att hålla sina deadlines... för så tekniskt bra är de ju egentligen inte...

https://inducks.org/creator.php?c=NRy
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Snabbfrågor

Inlägg av germund »

Snabbsvar: Jag tror att man tyckte Kellys Kalle kändes gammaldags på 60-/70-talen. Det är idag vi ser på hans Kalleomslag med nostalgiska ögon. När Kalle började 1948 plockade man upp Kellys senaste omslag från tiden, dvs 1947-48, och därmed förblev många äldre opublicerade. Samma sak med Barks tidigaste serier som ofta inte gick i Sverige förrän på 70-/80-talen (Guldbok 1+2 fylldes ju med tidigare oöversatt Barks 1984/85). Kelly hade dock fullt upp med annat bredvid Kalleomslagen, framför allt Pogo - serietidningarna, seriestrippen som han gjorde utan assistenter (så vitt jag minns) och boksamlingarna som ofta innehöll nytecknat material. Dessutom gjorde han faktiskt enstaka Disneyserier också och en del annat. Kelly var exceptionellt produktiv.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Snabbfrågor

Inlägg av germund »

Just det: 60-talsomslagen var ofta av Tony Strobl, när man inte tecknade egna omslag häri Skandinavien (i början ofta med utgångspunkt i specifika serierutor som nästintill kalkerades).
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Rufus »

Wildis90 skrev:Jag personligen tycker att Walt Kelly är den bäste av omslagstecknarna och on man jämför hans omslag med dem som tecknades på 60-talet är Walt Kellys klart bättre, roligare, och allmänt snyggare. Därför kan man ju undra varför man bytte ut Kellys omslag till de klart ”sämre” på 60-talet.


Hm, min smak håller inte med. Jag tycker bättre om flera andra omslagstecknares (Barks, Strobl m fl) teckningsstil. Sen kan jag störa mig lite på när det är en helt annan teckningsstil på omslaget än i alla serier i tidningen.
Skriv svar