okänt seriealbum

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
luddwig
Fair

okänt seriealbum

Inläggav luddwig » mån 01 dec 2014, 11:00

Min flickvän har pratat om ett seriealbum som hon läste när hon var yngre. Jag försöker klura ut vilket det är för att se om det går att få tag på som en julklapp till henne. Har inte mycket att gå på men hoppas att någon ska känna igen följande:

En yngre kvinna blir bekant med (och eventuellt även inneboende hos) en äldre kvinna som är sjuk. Den yngre kvinnan upptäcker att den äldre kvinnans sjukdom beror på att någon smyger sig in hos den äldre kvinnan på nätterna och tappar henne på blod. Tjuven använder sedan blodet till att behandla en flicka som är sjuk. Det finns någon slags släktband mellan den äldre kvinnan och flickan. Eventuellt utspelar det hela sig i Tyskland och eventuellt heter flickan Magda.

Alla tips mottages tacksamt.

Linus van Pelt
Fine

Re: okänt seriealbum

Inläggav Linus van Pelt » mån 01 dec 2014, 12:52

Yoko Tsuno-albumet Vid livets gräns, verkar även vara utgivet under namnet Livets gräns enbart.

Bild

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » mån 01 dec 2014, 12:57

Jo, det verkar som om du fått tag på en pocketversion! Men den finns som vanligt album också (jag har det någonstans) --- det är antagligen det vanliga albumet som har den längre titeln.

Linus van Pelt
Fine

Inläggav Linus van Pelt » mån 01 dec 2014, 13:38

RioGrande skrev:Jo, det verkar som om du fått tag på en pocketversion! Men den finns som vanligt album också (jag har det någonstans) --- det är antagligen det vanliga albumet som har den längre titeln.

Japp, jag har också det vanliga albumet - valde pocketen som illustration för att dess omslag bättre återspeglar berättelsen sådan den återgavs av TS. [:)]

Bild

luddwig
Fair

Inläggav luddwig » mån 01 dec 2014, 15:44

Stort tack för hjälpen! Lite ironiskt att jag läst en del Yoko Tsuno i yngre dar men inte just det albumet. Fint också att det verkar gå att få tag på, både begagnat och som nytryckt pocket på engelska.

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » ons 03 dec 2014, 20:17

Dessutom är tydligen Cobalt förlag (som ger ut Linda & Valentin samt Thorgal i trevliga samlingsutgåvor) på gång att ge ut även Yoko Tsuno! Fast de lär ju inte hinna få ut något i tid för att funka som julklapp ...

Återgå till "Frågor och svar"