Slagord för tecknad film av en fransman?

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Mattias 30
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 05 maj 2015, 21:46

Slagord för tecknad film av en fransman?

Inlägg av Mattias 30 »

För några år sedan såg jag en dokumentär om tecknad film (som jag inte kommer ihåg vad den heter) och i den nämndes ett citat från en fransman (är jag nästan säker på att det var). Citatet var något i stil med: "Tecknad film ska endast ägna sig åt sådant som man inte kan göra i vanlig film." Den här fransmannen var själv pionjär så vi snackar tidigt 1900-tal.

Någon som känner till det citatet eller möjligen vem den där fransmannen kan ha varit?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Slagord för tecknad film av en fransman?

Inlägg av Wakuran »

Jag misstänker att det kan ha varit Émile Cohl, men jag har svårt att hitta själva citatet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Slagord för tecknad film av en fransman?

Inlägg av Linus van Pelt »

Ajan har följande passage i sin bok Den rörliga skämtteckningen:

I sin analys av Cohls verk i boken Understanding Animation är det just införandet av bildmetamorfosen som ett element "intrinsic to animation" som den framstående animationsforskaren Paul Wells betonar som Cohls viktigaste bidrag till den då nyfödda konstformen. Det är bildmetamorfosen som möjliggör "the creation of 'impossible'" som enligt Wells är "the stock-in-trade of all animated films", eller som Cohls mycket yngre kollega Richard Williams sammanfattar saken: "Cohl's work prefigures the later animation dictum, 'Don't do what a camera can do - do what a camera can't do!'"
Mattias 30
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 05 maj 2015, 21:46

Re: Slagord för tecknad film av en fransman?

Inlägg av Mattias 30 »

Perfekt!

Tack!
Skriv svar