Snövit på "stenkaka" 78 varvare

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
binde
Very Good
Inlägg: 72
Blev medlem: mån 11 nov 2013, 09:34

Snövit på "stenkaka" 78 varvare

Inlägg av binde »

På dagens vinyl letar runda hittade jag en gammal stenkaka med Snövit.

Den heter "potpurri ur Walt Disney`s Snövit och de sju dvärgarna"
Hittar bara denna länken om skivan http://smdb.kb.se/catalog/id/000095431
Men vore lite kul om någon satt med lite kul info om skivan, hur vanligt det är med Disney på stenkaka?. Och hur känslig bör man vara när man spelar den?
Jo jag vet är ett serieforum men nån här kanske spelar lite gamla plattor.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Snövit på "stenkaka" 78 varvare

Inlägg av burnout »

Spelar gamla stenkakor gör jag inte, men samlar är en annan sak. Vad jag vet så släpptes den med att filmen kom till Sverige. Det är allt som jag vet, (synd att Frisk från Vetlanda gick bort, han hade vetat.) sen att det finns en hel del till med Disney på stenkaka är helt logiskt, det fanns inget annat sätt att spela skivor. Först i slutet på 50 blev det vanligare med vinylen. Ett vist värde har den alltid, frågan är bara hur mycket. Men några Disney samlare vill alltid ha om man säger. Jag har nog inspelningen själv men på vinyl. Släng ut den på Tradera för 50:- och se vad som händer. Eller skicka en blänkare till Sv. Radios arkiv.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Snövit på "stenkaka" 78 varvare

Inlägg av UlfK »

Så länge du spelar den på en modern skivspelare, och inte en gammal trattgrammofon/resegrammofon så skadas inte skivan. "Modern" innebär i det här fallet ungefär "tillverkad efter 1965". [:)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Kurukururin
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 28 jul 2011, 15:15
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Snövit på "stenkaka" 78 varvare

Inlägg av Kurukururin »

Tänk på att skivspelaren måste ha en nål anpassad för 78-varvare, annars kan nålen skadas. Kul fynd du gjorde iaf. Oftast hittar man bara tråkiga saker på stenkaka ;)
binde
Very Good
Inlägg: 72
Blev medlem: mån 11 nov 2013, 09:34

Re: Snövit på "stenkaka" 78 varvare

Inlägg av binde »

Tack för all info, har skickat iväg lite mail och får se om man får lite svar.

Någon som vet vart man hittar en sån nål, vare sig man ska spara skivan eller sälja den så vore det ju kul att lyssna på den
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Snövit på "stenkaka" 78 varvare

Inlägg av burnout »

Du måste ha en skivspelare som är anpassad för 78:or. Det finns "vändbara" nålar på äldre skivspelare (för vanliga skivor 33/45 och 78). Brukar dyka upp äldre skivspelare på loppisar och återvinningscentraler brukar kosta någon 100 lapp. Hör dig bland vänner/bekanta om dom har något står i vindar/källare. Finns "resegrammofoner" men dom kostar ca 300-400 och dom spelar bara 78:or det är lite dyrt för att bara lyssna på en skiva.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Snövit på "stenkaka" 78 varvare

Inlägg av UlfK »

Har du en modern skivspelare (fortfarande; tillverkad efter 1965) behöver du inte en specialnål, spelar du bara skivan en gång tar vare sig skivan eller nålen någon skada.

Det som sliter på nålen (i längden) är att nålen är slipad i vinkel för att sammanfalla med vinkeln i skivspåret. Eftersom en modern skiva inte har samma vinkel som en stenkaka kommer, om du bara spelar stenkakor, nålen med tiden att slipas för att sammafalla med stenkakans spår. Byter man hela tiden mellan stenkakor och moderna skivor får man en nål som inte passar något av spåren, och då kommer att slita på båda skivtyperna.

Det du inte får, om du spelar en stenkaka med en modern nål, är korrekt ljudåtergivning. Detta eftersom nålen som sagt inte riktigt passar i spåret. Men - och nu går vi över på ordentligt nörderi - det får du inte med en "stenkakenål" heller! Det fanns en hoper olika spårvinklar. I princip kan man säga att mellan 10- och 30-tal hade nästan varenda tillverkare en egen standard för nålvinkel. Och en egen hastighet. Så skall du vara stenkakeentusiast får du skaffa en skivspelare som kan spela allt mellan 60-110 varv, och ha mellan 5-10 olika nålar.

Nålen på din skivspelare är tillverkad av safir eller diamant. Även om du bara spelar moderna skivor bör du byta den efter 100 timmars speltid (safir) eller 1000 timmar (diamant). För att förtydliga vad det innebär: Spelar du en skiva om dagen bör du byta nål tre gånger om året. För om du inte vet vad du har för nål på din skivspelare har du en safirnål. Gör du inte det (och det gör nästan ingen) behöver du heller inte oroa dig för att en stenkaka sliter på nålen.

Slutligen - en modern skivspelare har ett nåltryck (den upplevda vikten nålen har när den ligger an mot skivan) mellan 3 - 0,5 gram. Nålen på en stenkakeskivspelare tryckte mellan 50-100 gram. Så du skadar inte skivan genom att spela den med en modern skivspelare.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
efssweden
Good
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 25 feb 2015, 19:49

Re: Snövit på "stenkaka" 78 varvare

Inlägg av efssweden »

Tack för dagens "nu har jag lärt mig något nytt" UlfK! :D
Kompletta serier: 2000+ | Brök | Casablanca | Elixir | Epix | Lotus | Maxx | Parodi | Pox | Pox Special | Studio Epix | Topas | Tung Metall
Jagar exemplar: Etikett | Kapten Stofil | Martin Udd | Ratte | Velvet
Skriv svar