Feltryckta tidningar

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Feltryckta tidningar

Inlägg av Agentum »

sant vi sätter stopp där.
9mm, i'm never further away than that.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Feltryckta tidningar

Inlägg av Wildis90 »

Hej igen! Jag köpte en massa KA&C:O den kompletta årgången och första sidan i 1949 del 2 som jag köpte är upp och ner. Själva boken är inte upp och ner, utan bara första sidan. Jag kollade i mitt andra exemplar och så var det inte i den. Är det något speciellt feltryck? Jag har aldrig sett det innan.

https://postimg.cc/gallery/643MLKT

Någon som vet vad det är? [:)]
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Feltryckta tidningar

Inlägg av germund »

Wildis90 skrev:Hej igen! Jag köpte en massa KA&C:O den kompletta årgången och första sidan i 1949 del 2 som jag köpte är upp och ner.
Den där boken har tryckts om några gånger och det se rut som om dess endpaper har monterats upp och ner. Intressant, det har jag aldrig sett förut, men känns som rätt lätt hänt. Det kan ha varit ett enskilt ark som legat på fel håll i bunten på tryckeriet, framför allt om dess endpaper där bak är rättvänt.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Feltryckta tidningar

Inlägg av Wildis90 »

germund skrev:Den där boken har tryckts om några gånger och det ser ut som om dess endpaper har monterats upp och ner. Intressant, det har jag aldrig sett förut, men känns som rätt lätt hänt. Det kan ha varit ett enskilt ark som legat på fel håll i bunten på tryckeriet, framför allt om dess endpaper där bak är rättvänt.

Det måste ju vara så. Ganska enkelt misstag, ungefär som
Upp-Och-Ner-Jenny, fast inte lika värdefullt [;)]

Jag tycker ändå att boken är riktigt häftig och så är den feltryckta boken första upplaga, så jag har båda två exemplaren i min bokhylla [:)]
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Feltryckta tidningar

Inlägg av Wakuran »

Kan nog märkas mindre i en kontroll också än upp-och-nedvända seriesidor, eller om det skulle vara en kontroll kanske man eventuellt bortser från det för att man märker att boken ändå funkar att läsa...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar