Beowulf serie?

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
Aesir
Good
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 17 jul 2009, 00:00

Beowulf serie?

Inlägg av Aesir »

Ramlade över detta på nätet, någon som vet om det går att få tag på i sverige?

http://graphicclassroom.blogspot.com/20 ... rsion.html

// Aesir
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Det går genom adlibris.

Kolla med de mindre importbokhandlarna också. Om de inte har den inne så tar de hem specialbeställningar ibland.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Beowulf finns i olika varianter som tecknad serie har jag sett, men jag har tyvärr aldrig läst dom.

Klart intressant saga iaf, då den trots att Britterna suger åt sig den som en av deras ju utspelar sig i Norden och därmed är en del av våra sagor med i min mening iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

De där "geats" i historien brukar man väl anta är de samma som göterna?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

Wakuran skrev:
De där "geats" i historien brukar man väl anta är de samma som göterna?


Ja.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Wakuran skrev:
De där "geats" i historien brukar man väl anta är de samma som göterna?


Det finns andra folkslag med liknande namn som det lika gärna kan vara. Allt är ganska mycket myt och lite vetenskap.

Det fanns ett folk som hette geter. Bodde i nuvarande Bulgarien och Rumänien.

Eller varför inte gutar. Det låter rätt likt också.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Magnus skrev:
Wakuran skrev:
De där "geats" i historien brukar man väl anta är de samma som göterna?


Det finns andra folkslag med liknande namn som det lika gärna kan vara. Allt är ganska mycket myt och lite vetenskap.

Det fanns ett folk som hette geter. Bodde i nuvarande Bulgarien och Rumänien.

Eller varför inte gutar. Det låter rätt likt också.


Saken är den att urgermanska *au regelbundet korresponderar med engelska *ea och skandinaviska *ö, vilket bidragit till kopplingen rent lingvistiskt. Och om jag inte minns fel är det rätt tydligt att det åtminstone borde vara ett skandinaviskt folk det handlar om.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Aesir
Good
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 17 jul 2009, 00:00

Inlägg av Aesir »

Det kan jag hålla med om! Klart fasen det är "vikingar" vi har att göra med. Det gick en intressant dokumentär på Discovery för ett tag sedan (kommer ej ihåg vad den hette), den handlade om huruvida romerska kristna kyrkan har förvridit hela historien. Allt det där med att vikingar bar horn och vingbeklädda hjälmar och hur vi skövlade människoliv och rånade och plundrade... ja, allt det där är bara ett påhitt. Om jag inte minns helt fel så kan denna överdivning ha att göra med just göter, geates, guter eller hur nu dom kallar sig. Dom begav sig ner till rom för att bruka jord, bönder som dom var, men blev nekade av någon romersk togapräst. Då gick tydligen geaterna bärsärk och krossade allt i sin väg. Men som sagt historien var tydligen manipulerad av de romerska prästerna. Man visste ju att kristna kyrkan var inblandad i sägnerna för att hålla kvar och rekrytera medlemmar, men inte i den utsträckning det tydligen var, och har blivit... Beowulf är en jättehäftig berättelse, riktigt kul att fantasin kunde flöda som den gjorde på den tiden. :D Låt britterna få götta sig i våra hjältars skuggor, vi vet ju dock vem Beowulf var och till vilka han tillhörde ;D
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Vinnarna skriver historien, som man brukar säga. Synd att det finns rätt knapphändiga källor.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

Wakuran skrev:
Magnus skrev:
Wakuran skrev:
De där "geats" i historien brukar man väl anta är de samma som göterna?


Det finns andra folkslag med liknande namn som det lika gärna kan vara. Allt är ganska mycket myt och lite vetenskap.

Det fanns ett folk som hette geter. Bodde i nuvarande Bulgarien och Rumänien.

Eller varför inte gutar. Det låter rätt likt också.


Saken är den att urgermanska *au regelbundet korresponderar med engelska *ea och skandinaviska *ö, vilket bidragit till kopplingen rent lingvistiskt. Och om jag inte minns fel är det rätt tydligt att det åtminstone borde vara ett skandinaviskt folk det handlar om.


Eftersom Beowulf åker och hälsar på sin granne, den danske kungen Hroðgar/Roar, kan man väl anta att han kom från Sverige snarare än Bulgarien/Rumänien? Jag tror Beowulf-forskningen håller med mig och Wakuran här.

Lite mer on-topic: Gick det inte en serieversion av Beowulf i Serie-tidningen/Topp-serien på 70-talet? Var det Uslan/Villamontes version?
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Aesir
Good
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 17 jul 2009, 00:00

Inlägg av Aesir »

Nämn gärna fler om ni kan några, jag har sett två olika tidningar med Beowulf tema. Vore tacksam för både förslag och länk var man kan hitta dom...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Det finns ju drösvis av material med Matt Wagners "Grendel", men det kanske blir väl långsökt och dyrt att samla på. (Jag tror det är rätt ont om direkta Beowulf-referenser i den serien förutom namnet, dessutom.)

Folk verkar anta att själva Beowulf är dan, underligt nog (enligt Wikipedia).
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Beowulf var inte viking utan då snarare från vendltiden innan, och visst var han Svensk(tja, Sverige fanns inte som land ännu på länge) tom enligt ätteräkningen som finns från svealand.
Namn näms i texterna munkarna skrev som hittas i samband med Uppsala kungahögar och de som ligger där, de var släkt menar de.

Om han fanns sägs han vara begravd i en kungahög i västsverige.

Han besöker Danmark i berättelsen och dödar Grendel, men som sagt, han reser dit, han är inte född där.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Han var alltså svee, eller vad det nu kan bli i singular?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ja åtminstonde släktmässigt, de som står med som hans släkt i den nedtecknade sagan och som hittats separat här i landet som samma namn är begravna i Uppsalahögarna.

Givetvis är detta inte nåt absolut svar, utan min tolkning av det hela, jag har intreserat mig för den gamla sagan och funderat lite varför den knappt nämns här, egentligen har bara britterna en del i det hela och det är genom de munkar som nedtecknade historien.

Inget är ju omöjligt, det klart han inte dräpte drakar och monster, men det kan mycket väl ha funnits en Beowulf liksom det kan ha funnits en Jesus Krisus så att säga.

De var svear iaf och vad det blir i singular haha, ja det kan man undra egentligen, svee låter konstigt, men vad ska det heta annars tro?

Vendeltiden är ju inte särskilt utforskad och känd heller jämfört med vikingatiden, det finns väl helt enkelt inte så mycket att gå på mer än de gamla gravarna, vi hade inte utvecklats så långt så vi blev vida kända ännu genom handel och plundringståg.

Det skulle dröja flera hundra år till efter en ev. Beowulf som då hör hemma på 500-talet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

Agentum skrev:
Om han fanns sägs han vara begravd i en kungahög i västsverige.


Nu kanske jag är ovanligt gnällig och ordmärkande till och med för att vara jag, men att han sägs vara begravd i en kungahög i västsverige har inte med att göra om han funnits eller ej.[:p]

Beowulfs far var svee, hans mor göt. Han föddes och växte upp bland götarna. M.a.o. ingen 08:a. [:o)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Tja det är vad de kan utröna iaf, och tjocka släkten ligger här uppe i Uppsala som är 018 område inte 08.

Jag vill inte fastslå att han existerat fast namn stämmer överens med verkliga döingar, det kan vara en komplett fabel totalt.

Var han ev. är begravd är som sagt mer ett antagande än nåt anat, för som sagt intresset för legenden är inte på långa vägar så stor här som i UK där det ju räknas som en nationellt klassiskt verk.

Är allt bara påhitt så är det ju helt ok även om det verkar konstigt att framhäva nån annan än sina egna som hjälten.

Språket de(munkarna) talade old english är klart skönt och man hör släktskapet med våra gamla tungomål väldigt tydligt, få som kan prata det idag men det fins filmer på nätet med nån snubbe har jag sett som resiterar Beowulf på orginalspråket, mysigt som fan att höra.

Nåväl, nu var det om serier, och jag mins även jag nån variant från 70-talet eller liknade som du nämner, går att kolla upp förstås, men jag är lite slö nu:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Inlägg av MagnusR »

UlfK skrev:Beowulfs far var svee, hans mor göt.


Vad göt hon? [;)]

/Magnus
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Din mammas göt! [:p]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ditt Göt!

Fast vi dras ju med namnen än Götaland och Svealand.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar