Alverfolket

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
Lilla_Anna
Good
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 07 dec 2005, 20:11
Ort: Sverige

Alverfolket

Inlägg av Lilla_Anna »

letar alverfolket (påsvenska) har t.o.m. nr. 17 vill ha senare nummer... någon som vet nåt?
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

Jag har för mig att det inte kommit fler än sjutton album på svenska. Det sista kriget är sist i den svenska utgivningen.
Användarvisningsbild
Lilla_Anna
Good
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 07 dec 2005, 20:11
Ort: Sverige

Inlägg av Lilla_Anna »

nr 17 heter "det första kriget". har kollat alvglans men inget senare än så finns där...
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

citat:
Ursprungligen postat av Lilla_Anna

nr 17 heter "det första kriget".


Ja, det stämmer. My mistake... [8)]
Användarvisningsbild
Lilla_Anna
Good
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 07 dec 2005, 20:11
Ort: Sverige

Inlägg av Lilla_Anna »

då har juh inte fler kommit ut då? vet du nåt om när de snare kommer ut i sverige??
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

citat:
Ursprungligen postat av Lilla_Anna

då har juh inte fler kommit ut då? vet du nåt om när de snare kommer ut i sverige??


Jag har inte hört eller sett något i den vägen. Däremot finns ju massor av Alverfolket utgivna i USA så har du inga språksvårigheter med engelskan så är ju det ett alternativ. Man ser dem ibland på Tradera.
Användarvisningsbild
Lilla_Anna
Good
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 07 dec 2005, 20:11
Ort: Sverige

Inlägg av Lilla_Anna »

sant... tack för att du svara i alla fall
Användarvisningsbild
Mira
Very Good
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 16 mar 2005, 16:56
Kontakt:

Inlägg av Mira »

Jepp, Alvglans verkar tyvärr bara ha gett ut översättningar till och med nummer 17 av EQ1. Svider extra mycket nu då Finland får en finsk utgåva av de nya svartvita mangaböckerna som DC Comics ger ut i USA :(

Däremot så finns det ju Alverfolkets Värld som är en svensk version av "ElfQuest - The 20 First Years", som har både serier och lite extra saker som karaktärsbiografier, tidslinje, världskarta, bilder mm :)

För en lista över ElfQuest i allmänhet, inkluderandes guide över ElfQuest-publikationer kan du ta en titt här:
¤ Miraculous ElfQuest Pages
http://mira.telepelwen.com/eq/
Användarvisningsbild
Lilla_Anna
Good
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 07 dec 2005, 20:11
Ort: Sverige

Inlägg av Lilla_Anna »

citat:
Ursprungligen postat av Mira

Däremot så finns det ju Alverfolkets Värld som är en svensk version av "ElfQuest - The 20 First Years", som har både serier och lite extra saker som karaktärsbiografier, tidslinje, världskarta, bilder mm :)



ja, fast den har jag juh såklart redan [;)]
Användarvisningsbild
Marvel
Fine
Inlägg: 445
Blev medlem: tor 30 jun 2005, 10:17

Inlägg av Marvel »

citat:
ja, fast den har jag juh såklart redan [;)]



Då har du allt svenskt material.
Power is nothing without control!
Användarvisningsbild
Lilla_Anna
Good
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 07 dec 2005, 20:11
Ort: Sverige

Inlägg av Lilla_Anna »

verkar juh så. men jag vill juh ha mer!! [:o)]
Användarvisningsbild
reignfire
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 22:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av reignfire »

Då får du köpa dom på engelska, finns massor.Vi lär nog inte få se fler alverfolket utgivna på svenska.

Vet inte varför, det är en bra serie och verkar vara omåttligt populär.
Användarvisningsbild
Mira
Very Good
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 16 mar 2005, 16:56
Kontakt:

Inlägg av Mira »

Vet någon om Alvglans någonsin gav någon förklaring till varför utgivningen avstannade vid nummer 17?

Annars antar jag att jag får emaila dem och fråga.. ;)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Dålig försäljning och att Alvglans var på fallrepet. Inget annat förlag ville ta över utgivningen. Som det ser ut nu så är inget förlag intresserad av att börja ge ut dom igen. Alvglans Förlag består av 2 personer som har en tidningsaffär på söder, har inget med namnet "förlag" att göra igentligen. Dom har bara sparat hela namnet.
Användarvisningsbild
Mira
Very Good
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 16 mar 2005, 16:56
Kontakt:

Inlägg av Mira »

citat:
Ursprungligen postat av burnout

Dålig försäljning och att Alvglans var på fallrepet. Inget annat förlag ville ta över utgivningen. Som det ser ut nu så är inget förlag intresserad av att börja ge ut dom igen. Alvglans Förlag består av 2 personer som har en tidningsaffär på söder, har inget med namnet "förlag" att göra igentligen. Dom har bara sparat hela namnet.



Aha. Får tacka för den infon!
Det verkar faktiskt som det är väldigt få fans i Sverige, jämfört med resten av Norden, från vad jag har sett på det officiella forumet för ElfQuest. Där dräller det av danskar, en hel del norrmän och det finns definitivt fler finnar än svenskar :(

Sverige är ju inte direkt ett land där internetuppkoppling och engelska är ett problem (kanske snarare det som är problemet, vi kan engelska för bra så att vi föredrar det...), och där en förkärlek för föreningar finns i alla dess former.. så, tja.. jag vet inte riktigt hur man ska förklara detta. Tillhör ElfQuest / Alverfolket en genre som annars inte är så stor i Sverige? Jag har dock startat en Alverfolket-mailinglista för att försöka samla de svenska fans som finns (kanske där vi kan diskutera just orsaken till fåtalet svenska fans också ;) ), länk finns i "Den stora länktråden".

Nåvälan, det är iallfall trevligt att originalserien stått sig så pass. Fast det lite si och så med illustrationsstilen i de ny-nya utgåvorna, som en del kan reta sig på..

EDIT: Jag hoppas du inte har något emot att jag citerar dig/din post annorstädes :)
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Du får lära dig att läsa på danska (det är inga större problem - jag lovar). Jag var i Danmark och köpte serier för ett par veckor sedan och noterade att det finns en uppsjö av Alverfolket-album där. Tror det fanns över 60 album.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Lilla_Anna
Good
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 07 dec 2005, 20:11
Ort: Sverige

Inlägg av Lilla_Anna »

får väl lära mig det då =)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Hittade att Macomicus säljer samtliga Elfquest just nu, kanske kan vara något. Jag har handlat av honom flera gånger och tidningarna har varit i mycket bra skick, han packar bra också + är snabb med leveransen.
http://www.tradera.com/auction/Bocker___Tidningar/aid_27875929
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Romulus
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 11:53
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Romulus »

Oj, den här serien är inte lätt att komplettera. Som flera påpekat finns inga fler än 17 album på svenska. När Alvglans köpte sig loss från Bulls Press blev de samtidigt utan ett förlag. Därför blev det inga fler album. Varför inga andra tagit över utgivningen förstår jag däremot inte då det helt klart hade varit ett smart drag. De är ju helt klart eftersökta.

Det är lättare att få tag i komplett samling om man söker de engelska albumen. Det finns samlingsalbum i både färg och svartvitt.
Starblaze och Father Tree Press har färglagda utgåvor och så finns Reader's Collection som är en slags pocketform i svartvitt.
Dessa går bla att hitta på Ebay med jämna mellanrum.

Det gick förresten rykten om en animerad film och senare utvecklades ryktena till att handla om en spelfilm, men båda projekten har tyvärr lagts ner.. med en antydan om att det kanske kan komma på tal igen i framtiden.
Nu har dessutom DC Comics köpt upp Warp och börjat ge ut serien igen. Kanske kan vara något att söka efter?
Först har de en pocketform i svartvitt som kallas Grand Quest, så har de även hård pärm i färg som de kallar Archive. Sen finns ju Reader's Collection fortfarande kvar, har jag för mig.

Jag rekommenderar en sökning på [url]www.elfquest.com[/url]
Själv har jag köpt hela samlingen i Father Tree Press utgåva och det blev en dyr historia, men kvaliteten höll hela vägen. Det är en fin "saga", om jag säger så.
Lycka till med ditt "Sökande" [:o)]
Användarvisningsbild
Mira
Very Good
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 16 mar 2005, 16:56
Kontakt:

Inlägg av Mira »

*nickar åt lennon*
Den förteckning jag över internationella publikationer går väldigt segt, tyvärr.. men några har jag med i nuläget. Danmark och Norge verkar helt klart vara vinnare med det x antal publikationer de har...
http://mira.telepelwen.com/eq/eqlist/intpubs/


*nickar även åt Romulus*
Yepp, är nog tyvärr bara att bita ihop och glädjas åt det lilla som blev publicerat på svenska, och istället ställa in siktet på engelska publikationer.

De olika samlingsutgåvorna kan variera lite grann dock. Jag ska försöka ta itu med att lista en sån förteckningar förhoppningsvis snart på mina EQ-sidor i anknytning till http://mira.telepelwen.com/eq/eqlist/graphicnovels/ men helt klart är att den senaste utgåvan av DC Comics, Archives, har omgjorda pratbubblor och ny färgsättning :)

Vilken av FTP-utgåvorna är det du har? Första eller andra?
Är det en ruta kring titeltexten eller är texten "lös"?

Intet att förglömma att Searcher and The Sword samt mini-serien Discovery ges ut nu, återstår att se vad för mer nytt material det blir! Och yepp, de säljer fortfarande saker via sina Wolfrider Shop på elfquest.com, ibland även via sitt eBaykonto, då rent utav rariteter kan dyka upp.. som t ex Spelfilmen som egentligen aldrig blev av. Nu verkar de dock ha sålt slut av den. Jag har hört att den inte ska vara särskilt bra, vilket också lär ha varit orsaken till att projektet lades ned.
Skriv svar