Jaime Vallvé - Mumieserie i veckotidning och andra serier

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
nisselin
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 17 jan 2011, 12:38

Jaime Vallvé - Mumieserie i veckotidning och andra serier

Inlägg av nisselin »

Söker efter en färgserie som publicerades under mitten av 1970-talet i någon av de svenska veckotidningarna, typ Hemmets veckotidning. Serien bestod av en helsida per nummer och tecknades eventuellt av Jaime Vallvé. Kan någon hjälpa mig eller minns något mer blir jag glad.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: mumieserie i veckotidning

Inlägg av Wakuran »

Har du något mer att gå på? Äventyrsserie eller humorserie? Något mer om handling?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: mumieserie i veckotidning

Inlägg av AndreasEriksson »

Vallvé tecknade såvitt jag vet seriebearbetningar av romaner som publicerades i Hemmets Veckotidning (tror jag). Om Vallvé tecknat bör det alltså finnas någon romanförlaga om en mumie...
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: mumieserie i veckotidning

Inlägg av Sir-L »

AndreasEriksson skrev:Vallvé tecknade såvitt jag vet seriebearbetningar av romaner som publicerades i Hemmets Veckotidning (tror jag). Om Vallvé tecknat bör det alltså finnas någon romanförlaga om en mumie...

Precis, Hemmets veckotidning har de publicerats i.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: mumieserie i veckotidning

Inlägg av rkaj »

Jag googlade lite, och lambiek verkar vara den enda källa som nämner de här serierna över huvud taget. De skriver:

Lambiek skrev:For the P.I.B. agency in Copenhagen, he illustrated comic versions of classics like 'The Three Musketeers' and 'The Count of Monte Christo' by Alexandre Dumas and 'Ivanhoe' by Sir Walter Scott, as well as the series 'Eddie Constantine'.


Eddie Constantine känns lite som att det skulle kunna vara mumier inblandade, men det enda jag hittar när jag googlar det är en skådespelare med samma namn.

(Vilket inte hindrar att jag fick tillfälle att maila in en korrigering till ett annat stycke i samma artikel).
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: mumieserie i veckotidning

Inlägg av Sir-L »

rkaj skrev:Jag googlade lite, och lambiek verkar vara den enda källa som nämner de här serierna över huvud taget. De skriver:

Lambiek skrev:For the P.I.B. agency in Copenhagen, he illustrated comic versions of classics like 'The Three Musketeers' and 'The Count of Monte Christo' by Alexandre Dumas and 'Ivanhoe' by Sir Walter Scott, as well as the series 'Eddie Constantine'.


Eddie Constantine känns lite som att det skulle kunna vara mumier inblandade, men det enda jag hittar när jag googlar det är en skådespelare med samma namn.

(Vilket inte hindrar att jag fick tillfälle att maila in en korrigering till ett annat stycke i samma artikel).

Nja, Eddie Constantine är en ren deckarserie (baserad på film-serie (?) med skådespelaren i huvudrollen). Har förövrigt gått i bla Seriemagasinet, under namnet "Eddie".

Lite exempel på serierna hittas på:
Tegneseriemuséet i Danmark præsenterer P.I.B.s Klassikere
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: mumieserie i veckotidning

Inlägg av Mithroth »

"Mumiens hämnd", tecknad av Vallvé, kom -76 i tidningen Fantomen. Kan den ha publicerats i Hemmets veckotidning också? Hittar ingen info som säger att den har gjort det så det är bara en tanke. Om jag har förstått det rätt så var fantomen med i HV tills -77. Vet inte om jag har läst mumiens hämnd så jag kan inte heller säga om det faktiskt finns några mumier med i serien.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: mumieserie i veckotidning

Inlägg av Sir-L »

mithroth skrev:"Mumiens hämnd", tecknad av Vallvé, kom -76 i tidningen Fantomen. Kan den ha publicerats i Hemmets veckotidning också? Hittar ingen info som säger att den har gjort det så det är bara en tanke. Om jag har förstått det rätt så var fantomen med i HV tills -77. Vet inte om jag har läst mumiens hämnd så jag kan inte heller säga om det faktiskt finns några mumier med i serien.

Nja, den Fantomen som gick i HV var söndagsstripparna (pre-Barry har jag för mig) medans "Mumiens hämnd" var producerad av Team Fantomen och gick enbart i tidningen, i svart-vitt.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: mumieserie i veckotidning

Inlägg av Magnus »

Sir-L skrev:
rkaj skrev:Jag googlade lite, och lambiek verkar vara den enda källa som nämner de här serierna över huvud taget. De skriver:

Lambiek skrev:For the P.I.B. agency in Copenhagen, he illustrated comic versions of classics like 'The Three Musketeers' and 'The Count of Monte Christo' by Alexandre Dumas and 'Ivanhoe' by Sir Walter Scott, as well as the series 'Eddie Constantine'.


Eddie Constantine känns lite som att det skulle kunna vara mumier inblandade, men det enda jag hittar när jag googlar det är en skådespelare med samma namn.

(Vilket inte hindrar att jag fick tillfälle att maila in en korrigering till ett annat stycke i samma artikel).

Nja, Eddie Constantine är en ren deckarserie (baserad på film-serie (?) med skådespelaren i huvudrollen). Har förövrigt gått i bla Seriemagasinet, under namnet "Eddie".

Lite exempel på serierna hittas på:
Tegneseriemuséet i Danmark præsenterer P.I.B.s Klassikere


Formatic gav ut en egen serie "Eddie" under 1962-64, av just Jaime Vallvé.
Här är några omslag som exempel (Seriesam):
BildBild
Känns tecknarstilen bekant?

Om det behövs, för identifieringen, så kan jag nog ordna några foton på innehållet också.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: mumieserie i veckotidning

Inlägg av burnout »

Om det är "Eddie" så ska det väl gå och få fram om det är Mumier bland dom tidningarna. Det är inte så många (8-10st) Ska bli regn idag så det kan bli en källarsittning. [8]
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: mumieserie i veckotidning

Inlägg av Magnus »

burnout skrev:Om det är "Eddie" så ska det väl gå och få fram om det är Mumier bland dom tidningarna. Det är inte så många (8-10st) Ska bli regn idag så det kan bli en källarsittning. [8]


Jo, det regnar här också. [:I]
Kanske en lämplig dag att greja med samlingen. [|)]

Men det är kanske inte allt Vallvé-material som finns med i Eddie-tidningarna, som du säger så är de inte så många.
Simma lugnt!
nisselin
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 17 jan 2011, 12:38

Re: mumieserie i veckotidning

Inlägg av nisselin »

Tack för engagemanget! Lite förtydligande; det rör sig alltså om en äventyrsserie i färg publicerad 1975 eller 1976, där texten om jag minns rätt var placerad under bilderna, en s.k. bildberättelse. Rätt säker på att Jaime Vallvé tecknade och att det fanns en mumie med i handlingen. Har inte tillgång till Hemmets Veckotidnings årgångar som troligen var seriens publikationsforum. Jag vet att det här låter vagt men det är just därför jag vänder mig till er initierade.
Kapten Amerika
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 12 jul 2012, 23:31

Re: mumieserie i veckotidning /jaime vallvé

Inlägg av Kapten Amerika »

Hemmets veckotidning nr.31 från år 1977 innehåller det sista avsnittet av Jules Vernes "Tsarens kurir". Avsnittet är helt klart tecknat av Vallvé, och är en bildberättelse med texten placerad under bilderna.
Jag försökte googla lite, men kunde inte hitta nån mer info. Av numreringen att döma (längst ner på sidan en liten siffra "31") startade serien i nummer 1/77. Nån som vet mer? Gavs Tsarens kurir av Verne/Vallvé någonsin ut i albumform? Publicerades den någon annanstans?
Kapten Amerika
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 12 jul 2012, 23:31

Re: mumieserie i veckotidning

Inlägg av Kapten Amerika »

Kan mod vara så snäll och ändra trådrubriken till t.ex. "Jaime Vallvé och hans sidoprojekt / Mumieserie i veckotidning"

Det vore kul att diskutera vad Vallvé gjort förutom Fantomen, och tråden innehåller redan mycket fin information. Men med den rubrik den har nu hittar ingen den.

Eddie som nämns här i tråden måste ju rimligtvis vara samma som "Edddie Constantine" som gick i X9?

http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Eddie

Trådtitel ändrad - Mithroth
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: mumieserie i veckotidning

Inlägg av RioGrande »

OM någon är intresserad? Vallvé tecknade Beatles... "I ett nummer av Banggg dyker kvartetten från Liverpool upp i en liten faktaseriebagatell tecknad av Jaime Vallvé, för danska PIB. Intressant som exempel på Vallvés stil före "Fantomen"-tiden."
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Jaime Vallvé - Mumieserie i veckotidning och andra serie

Inlägg av Sir-L »

Kan fylla i att i Hemmets veckotidning nummer 14 1975 innehåller serien "En fattig ung man" baserad på Octave Feuillets roman, tecknad av Vallvé. Ingen som helst aning om när den började, eller slutade för den delen, bara att det är någonstans i mitten.

Kapten Amerika skrev:Hemmets veckotidning nr.31 från år 1977 innehåller det sista avsnittet av Jules Vernes "Tsarens kurir".
[...]
Av numreringen att döma (längst ner på sidan en liten siffra "31") startade serien i nummer 1/77. [..]

Siffran "31" betyder bara att den är med i nr 31, den har ingen löpande betydelse för just den serien, tex är sidan i nummer 14 1975 märkt med siffran "14".
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Jaime Vallvé - Mumieserie i veckotidning och andra serie

Inlägg av larsa66 »

Det här låter ju väldigt intressant. Jag hade inte en aning om att Vallvé var aktiv serietecknare så länge före Fantomen, och Beatles !!!???. Ni har inte möjlighet att scanna in några exempel. Det jag såg av "Eddie" på seriewikin liknar inte alls Vallvés stil. Fast snyggt.

Jag testade länken som sir L lagt in men den verkar inte funka.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Jaime Vallvé - Mumieserie i veckotidning och andra serie

Inlägg av Wakuran »

Tegneseriemuseet i Danmark köptes upp av Storm P.-museet eller något sånt, och i samband med det försvann massa sidor, men sidan med bildexempel lyckades jag nå via archive.org :

http://web.archive.org/web/200902080854 ... vallve.htm
Mikael Uhlin
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 31 maj 2015, 14:12

Re: Jaime Vallvé - Mumieserie i veckotidning och andra serie

Inlägg av Mikael Uhlin »

Vallvés mumie-serie i Hemmets Veckotidning hette "Mumiens hämnd" och var baserad på australiensaren Guy Boothbys roman "Pharos the Egyptian" (utgiven på svenska både som "Den gåtfulle egyptiern" och "Monsieur Pharos")

http://www.gutenberg.org/ebooks/33610

http://www.bokborsen.se/Guy-Boothby/Den ... rn/4078193

- - -

Vallvé tecknade även en version av Jules Vernes "Jorden runt på 80 dagar" som publicerades av Hemmets Veckotidning
Skriv svar