Snabbfrågor

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Labrador Road 26 »

Tycker de ser ut att vara tecknade i samma stil som Heroes Reborn-skiten som kom några år senare, innan de stack och bildade Image Comics.
http://www.comicvine.com/heroes-reborn/39-55955/

Fast man kan ju undra lite varför Ana Ishikawa är med i det där sällskapet.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av jens-olof »

Undrar över skillnaden i prissättning för 91:an nr 21 1975 mellan
de olika (nät)katalogerna. Är det någon som vet bakgrundshistorien?

Jens
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

Det är just 21/1975 och inte årgång 1975 rent allmänt? Jag kan inte se Seriesams priser på nätet, kan någon upplysa mig?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Labrador Road 26 »

Förstår inte heller vad du menar Jens-Olof, på Seriesams webbguide är ju de flesta värden ersatta med asterisker med hänvisning till den tryckta katalogen så det går ju inte att se vad han värderat 91:an 21/75 till numera.

Undrar du varför värdena inte syns så beror det på att Seriesam/Thomas E (kanske även SeF som betalade kalaset) vill att man ska köpa den fysiska katalogen. Vill du veta varför värdena skiljer sig åt, om de nu gör det, så beror det säkerligen på att Seriesam och folket bakom Seriekatalogen gjort olika bedömning av efterfrågan och utbud på den. Omslaget ger i alla fall ingen antydan att det skulle vara något märkvärdigt med just det numret, ser ut som vilket standardnummer som helst. Finns det ens så kallade nyckelnummer (key issues) av 91:an?

De flesta värdena på Seriesams webbguide byttes ut mot asterisker efter den tryckta katalogen "Alla serier i Sverige 1907-2011" kom ut. För att öka anledningen att köpa den, inte märkvärdigare än så. Men det är lite oklart vad du egentligen undrar över eftersom frågan inte stämmer med verkligheten, det var flera år sedan det gick att se värdet för 91:an 21/75 så det låter som du närmast undrar varför det är asterisker inte faktiskt värdeskillnad.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Erik S »

Seriesams priser ligger ju uppe på nytt: http://www.seriesam.com/guide/91an.htm (1)
Som synes en okommenterad brutal värdestegring för just 21/75, trots att de andra katalogerna (Alvglans, seriekatalogen.se) värderar den till årgångens normalpris. Har ingen aning om varför men håller med J-O om att det vore intressant att veta vad det kan vara för särskilt med det numret.

EDIT: (1) just för 91:an i alla fall, ser nu att värderingen av många andra titlar är fortsatt dold.
Senast redigerad av 1 Erik S, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Snabbfrågor

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Erik S skrev:Seriesams priser ligger ju uppe på nytt: http://www.seriesam.com/guide/91an.htm
Som synes en okommenterad brutal värdestegring för just 21/75, trots att de andra katalogerna (Alvglans, seriekatalogen.se) värderar den till årgångens normalpris. Har ingen aning om varför men håller med J-O om att det vore intressant att veta vad det kan vara för särskilt med det numret.


Ett sätt att få fart på den egna butiken? [V]
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Labrador Road 26 »

Erik S skrev:Seriesams priser ligger ju uppe på nytt: http://www.seriesam.com/guide/91an.htm (1)
Som synes en okommenterad brutal värdestegring för just 21/75, trots att de andra katalogerna (Alvglans, seriekatalogen.se) värderar den till årgångens normalpris. Har ingen aning om varför men håller med J-O om att det vore intressant att veta vad det kan vara för särskilt med det numret.

EDIT: (1) just för 91:an i alla fall, ser nu att värderingen av många andra titlar är fortsatt dold.

Aha, det finns dubbla adresser till olika varianter. Jag gick via Google och får denna asteriskfyllda version.
http://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s=91%3Aan

Ja det ser onekligen udda ut med 250 kr i NM för en standardblaska från 70-talet, speciellt en så ointressant som 91:an som varken är särskilt hypad eller på annat sätt i ropet numera.

EDIT: Hittar inte det specifika numret varken på Tradera eller i Seriesams egna försäljningslistor.
http://www.seriesam.com/lists/91an.htm

Kanske är någon form av tyrckfelsnisse (medvetet felstavat) bara?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Labrador Road 26 »

Någon som har Epix-albumet Triton av Daniel Torres tillgängligt som kan kolla hur många sidor den är på? Håller den 62 sidor som Tintin-albumen eller är den kortare/längre?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av smorkin »

Labrador Road 26 skrev:Någon som har Epix-albumet Triton av Daniel Torres tillgängligt som kan kolla hur många sidor den är på? Håller den 62 sidor som Tintin-albumen eller är den kortare/längre?

48 sidor enligt min lilla databas [:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Erik S »

48 sidor på albumet stämmer. Sen är sid 48 blank och själva serien börjar på sid 5, så själva serien är 43 sidor.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

jens-olof skrev:Undrar över skillnaden i prissättning för 91:an nr 21 1975 mellan
de olika (nät)katalogerna. Är det någon som vet bakgrundshistorien?

Jens

Nu fick jag åtminstone ett svar från Thomas E. via SeF:s forum.

Thomas E skrev:
Wakuran skrev:När du ändå är här, någon undrade varför 91:an 21/75 hade så mycket högre priser än andra tidningar från det året.

Av samma anledning som vissa Fantomen 1974/75/76 har högre värde, liksom Seriemagasinet, Fridolf, Dennis, Serienytt och några Semic-tidningar till från samma år: Semics tryckare experimenterade med ett billigt vaxat(?) papper vissa månader. Pappret faller sönder i ryggen av sig själv utan att man ens läser det. Det är nästan omöjligt att hitta hela tidningar av vissa nummer, omslaget är löst. Det är bara Fantomen och 91:an som har högre katalogvärde eftersom många samlar på dem, men problemet gäller alla Semic-tidningar.
Om 10-20 år tror jag inte det kommer att existera en Fantomen 3/76 med omslag som sitter fast.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av jens-olof »

Wakuran skrev:
jens-olof skrev:Undrar över skillnaden i prissättning för 91:an nr 21 1975 mellan
de olika (nät)katalogerna. Är det någon som vet bakgrundshistorien?

Jens

Nu fick jag åtminstone ett svar från Thomas E. via SeF:s forum.

Thomas E skrev:
Wakuran skrev:När du ändå är här, någon undrade varför 91:an 21/75 hade så mycket högre priser än andra tidningar från det året.

Av samma anledning som vissa Fantomen 1974/75/76 har högre värde, liksom Seriemagasinet, Fridolf, Dennis, Serienytt och några Semic-tidningar till från samma år: Semics tryckare experimenterade med ett billigt vaxat(?) papper vissa månader. Pappret faller sönder i ryggen av sig själv utan att man ens läser det. Det är nästan omöjligt att hitta hela tidningar av vissa nummer, omslaget är löst. Det är bara Fantomen och 91:an som har högre katalogvärde eftersom många samlar på dem, men problemet gäller alla Semic-tidningar.
Om 10-20 år tror jag inte det kommer att existera en Fantomen 3/76 med omslag som sitter fast.


Tack, hade faktiskt gett upp Seriefrämjandets sida för länge sedan, kul att se att liket
lever! [:)]

Jens
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

Jo, det sparkar litet grann, men det är svårt att hitta nytt folk som är intresserade... [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Linus S »

Jag tycker i alla fall att det är ett bra forum, även om inaktiviteten är hög. Jag själv är inte jätte aktiv på SEF-forumet, då jag hittade Serieforum.se senare. Och efter det så har SEF-forumet fallit i glömska.

Men det lever än, GoogaMooga tror jag fortfarande skriver på, med nån blogg har jag för mig...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

Linus S skrev:Jag tycker i alla fall att det är ett bra forum, även om inaktiviteten är hög. Jag själv är inte jätte aktiv på SEF-forumet, då jag hittade Serieforum.se senare. Och efter det så har SEF-forumet fallit i glömska.

Men det lever än, GoogaMooga tror jag fortfarande skriver på, med nån blogg har jag för mig...

Jo, han skriver ung. hälften av alla inlägg, skulle jag gissa. Han har någon blogg på någon dansk seriesida.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Linus S »

Aha. Då hade jag rätt!
I övrigt, så brukar det väl mest vara lite nyheter på forumet då och då. Möjligtvis att någon tråd blir uppdaterad någon gång ibland. Någon gång kommer ju forumet att somna in, precis som det gamla 91:an-forumet, frågan är bara när.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

Själv skulle jag åtminstone vilja att det bevarades för sökning i efterhand, eller liknande.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Looding »

Jag undrar om det fanns någon typ av tävling i "Chock", där man kunde vinna priser, kring 1975.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Labrador Road 26 »

Portofråga: Hur mycket kostar ett frimärke som det bara står "Brev" på? Hittar ingen summa vilket är jäkligt underligt tycker jag, det ska väl stå på frimärken vilken summa de motsvarar? Fult motiv också för övrigt, någon gammal stad, Stockholm kanske på medeltiden eller nåt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Peral »

Skriv svar