Snabbfrågor

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

MGHG skrev:
Wakuran skrev:
MGHG skrev:Varför måste mitt inlägg godkännas? Det verkar som att jag är placerad i en grupp av användare som behöver få sina inlägg granskade innan de visas. Kan någon förklara varför?

Detta inlägg behöver inte publiceras. Men jag skickar meddelande så här eftersom funktionen "Kontakta en forumadministratör" via e-post inte verkar fungera (jag har inte fått någon respons sedan igår och inte heller kopia på mitt e-postmeddelande som utlovat).

Jag tror du listas som "Ny användare" tills du skrivit 10 stk inlägg, men nu borde du vara automatregistrerad.

Forumets e-postsystem fungerar tyvärr dåligt, det är problem både med kontakt av administratörerna, och med registreringsmailen som ska skickas ut till nya användare.

(Annars borde det gå att skicka PM.)

Tack för svar Wakuran och även tack till larsa66 som skickade svar via PM.

Att skicka PM är inte heller möjligt. Om jag väljer "Skriv meddelande" så får jag följande meddelande: "Tyvärr har du inte tillåtelse att använda denna funktion. Du är kanske nyregistrerad och förväntas att delta mer före du kan använda denna funktion." [;)] Men efter att detta godkänts är jag uppe i 10 inlägg [:)]

Jag trodde att det skulle funka efter att jag registrerade dig manuellt, men det kanske behövdes litet extra tid eller något... [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Savaric
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 16 maj 2018, 18:50

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Savaric »

Gränsen för att slippa godkännande är 15 poster...har jag precis upptäckt :)
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av smorkin »

MGHG skrev:
smorkin skrev:Det är inte 7/87, det är en helt annan Manara-serie. Jag tror jag känner igen serien på beskrivningen men vet tyvärr inte varifrån; det är inte från Comet och inte heller från "Skenet bedrar"-albumet, om det är någon hjälp.

Jag hittade till slut serien i Casablanca 4/1988 med titeln "I väntan på Corto" (se även mitt tidigare inlägg).

Aha, Casablanca; det förklarar att jag inte hittade den, har inte indexerat dem. Bra hittat! :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
AdrianVeidt
Good
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 15:26

Vamp i Magnum

Inlägg av AdrianVeidt »

Hej! Är det någon som känner till var serien Vamp ursprungligen kommer ifrån? Finns det album? Det är visst en tecknare som kallas Montana (Xavier Muntada Pérez) från Spanien som tecknade den. Borde finnas åtminstone ett album tycker jag, men det är mycket svårt att hitta något online. Har inte hittat någonting förutom omslaget på Magnum #2 -91 på ComicVine.

https://comicvine.gamespot.com/magnum-c ... 00-266985/
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vamp i Magnum

Inlägg av Wakuran »

Enligt Lambiek ska den ursprungligen ha gått i äventyrsserietidningen Cairo, men tidningen verkar dåligt indexerad på nätet.

https://lambiek.net/artists/m/montana.htm

Det ser ut som det ska finnas någon samling på spanska, åtminstone. Tveksamt om det finns något album utgivet på något annat språk.

https://www.tebeosfera.com/numeros/clan ... rma_1.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
AdrianVeidt
Good
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 15:26

Re: Vamp i Magnum

Inlägg av AdrianVeidt »

Tack för snabbt svar, forskade vidare med dina tips. Det verkar inte ens röra sig om ett album. Den spanska utgåvan finns i ett enda nummer på 36 sidor i svartvitt. Verkar hyfsat lätt att skaffa dock. Det är väl antagligen så att Magnum faktiskt publicerat allt material som existerar med karaktären i så fall, har för mig att Vamp var med i två, tre nummer.

Synd, det var en grymt snygg stil de fick till. Och vem tycker inte om en Modesty-liknande vampyr som spöar upp nazister ;)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vamp i Magnum

Inlägg av Wakuran »

Hmmm, jo, Barcelonamarknaden verkar rätt tuff, och serien föll väl inte tillräckligt mycket Cairos läsare i smaken...

Montana har tydligen gjort en del jobb för Cairo, att döma av Tebeosfera, men det är svårt att se exakt vad.

https://www.tebeosfera.com/autores/munt ... avier.html

Annars ser det ut som det ska vara någon Vamp-historia (med titeln "Hem, ljuva hem") i tidningen Cimoc, från samma förlag.

https://www.tebeosfera.com/numeros/cimo ... al-_9.html

/Inlägg flyttade till "Snabbfrågor". Admin
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
AdrianVeidt
Good
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 15:26

Re: Vamp i Magnum

Inlägg av AdrianVeidt »

Har extremt dålig koll på Spanien vad gäller serier överhuvudtaget. Hittade en marknadsplats som verkar ha en hel del spanskt och den har Cimocnumret du refererade till. Ska dubbelkolla min Magnumsamling om "Hem, ljuva hem" finns med innan jag beställer.

https://www.todocoleccion.net

Tack för all hjälp åter igen!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vamp i Magnum

Inlägg av Wakuran »

AdrianVeidt skrev:Har extremt dålig koll på Spanien vad gäller serier överhuvudtaget. Hittade en marknadsplats som verkar ha en hel del spanskt och den har Cimocnumret du refererade till. Ska dubbelkolla min Magnumsamling om "Hem, ljuva hem" finns med innan jag beställer.

https://www.todocoleccion.net

Tack för all hjälp åter igen!

Finns väl iofs en möjlighet att den kan ha bytt namn på svenska, också... Magnum verkar dåligt indexerad både på GCD och ComicVine...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Grumme »

Är det någon som har köpt en Rockyalmanacka tidigare, och kan lägga upp en bild på hur själva kalenderdelen (d.v.s. inte teckningarna) ser ut?
Det står i beskrivningen att det ska vara fyra kolumner, men jag vill helst se hur det är upplagt innan det eventuellt blir något köp.

https://www.adlibris.com/se/bok/rockyal ... 9175152974
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
s4.
Very Good
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 22:25
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av s4. »

Kommer Kalle Ankas Julbok ges ut 2018?, kan inte hitta den någonstans, varken i butik eller på nätet
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Snabbfrågor

Inlägg av germund »

s4. skrev:Kommer Kalle Ankas Julbok ges ut 2018?, kan inte hitta den någonstans, varken i butik eller på nätet
Nej, traditionen med de liggande böckerna med söndagssidor av Al Taliaferro (sedan 2010 publicerade i kronologisk ordning från starten) är över. Tyvärr. Det kommer julutgåvor med Disneyserier, men tyvärr inte längre denna. (Suck.)
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Snabbfrågor

Inlägg av MrKumquack »

germund skrev:
s4. skrev:Kommer Kalle Ankas Julbok ges ut 2018?, kan inte hitta den någonstans, varken i butik eller på nätet
Nej, traditionen med de liggande böckerna med söndagssidor av Al Taliaferro (sedan 2010 publicerade i kronologisk ordning från starten) är över. Tyvärr. Det kommer julutgåvor med Disneyserier, men tyvärr inte längre denna. (Suck.)

NEJ! Det var tråkiga nyheter... Ännu en lång (från 1941 enligt Seriewikin) tradition som läggs i graven. Förmodar att det beror på dålig lönsamhet. Jag har verkligen gillat den här kronologiska utgivningen från 2010 och framåt, och hade absolut fortsatt köpa dem. Får hålla till godo med Uti Vår Hage, som förhoppningsvis kommer ut med ett julalbum i år också.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Snabbfrågor

Inlägg av germund »

Ja, det bör ha varit lönsamheten som gjorde att Kalles julbok lades ner, efter sisådär 76 år. Uti vår hage kommer dock som både julalbum och samlingsbok i höst, men det är en klen tröst.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Sir-L »

Såg något Disney julalbum, typ Ankeborg jul, på Pressbyrån. Har de kommit ut under alla åren eller är det nyupptaget nu när julboken inte ges ut?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

Sir-L skrev:Såg något Disney julalbum, typ Ankeborg jul, på Pressbyrån. Har de kommit ut under alla åren eller är det nyupptaget nu när julboken inte ges ut?

Tror s4 precis frågade hur man skulle få tag på det i en annan tråd...

viewtopic.php?f=27&t=11055
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Sir-L »

Wakuran skrev:
Sir-L skrev:Såg något Disney julalbum, typ Ankeborg jul, på Pressbyrån. Har de kommit ut under alla åren eller är det nyupptaget nu när julboken inte ges ut?

Tror s4 precis frågade hur man skulle få tag på det i en annan tråd...

viewtopic.php?f=27&t=11055

Den jag såg var i albumformat, inte i pocket som den s4 söker verkar vara.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Snabbfrågor

Inlägg av germund »

Jag tror att det även utkommer ett ”normalt” album kallat ungefär ”Carl Barks jul” i år, med en oljemålning av Barks på omslaget. Anar att det är det som avses.
Hampus J
Good
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 16 feb 2016, 19:21

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Hampus J »

Det är verkligen synd att Kalle Ankas Julbok läggs ner. Ni, Germund och Joakim, har gjort ett väldigt bra jobb med de senaste årens utgåvor tycker jag.

germund skrev:Jag tror att det även utkommer ett ”normalt” album kallat ungefär ”Carl Barks jul” i år, med en oljemålning av Barks på omslaget. Anar att det är det som avses.

Är det samma utgåva som kom i Norge förra året? Norge har ju haft dylika album i flera år men först nu kommer det till Sverige tydligen.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Sir-L »

germund skrev:Jag tror att det även utkommer ett ”normalt” album kallat ungefär ”Carl Barks jul” i år, med en oljemålning av Barks på omslaget. Anar att det är det som avses.

Ahh, så var det det hette ja. Är det en "ersättning" för julboken, eller är det en One shot?
Skriv svar