Snabbfrågor

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
Gissberg
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 23:12
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Gissberg »

Mu-Bai skrev:Kan någon upplysa mig om vem/vilka som producerade omslagen till Stålmannen under år 1979?
Länken går till nr 1/1979 och sen kan man klicka sig vidare till övriga nr för 1979.
http://www.comics.org/issue/109952/cover/4/

Nr 5 och 12 tecknade Björn Dahlström. Ganska säker på att han gjorde nr 10 också.
Användarvisningsbild
Mu-Bai
Very Good
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 24 jun 2008, 23:17

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Mu-Bai »

Tack så mycket för informationen om Dahlström! Hur kom det sig att man började göra svenska omslag och inte använde de amerikanska omslagen från Batman och Detective Comics längre?
mvh
Per

Bli medlem hos GCD och öka seriekunskapen i världen - www.comics.org
Användarvisningsbild
Mu-Bai
Very Good
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 24 jun 2008, 23:17

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Mu-Bai »

Gissberg skrev:
Mu-Bai skrev:Kan någon upplysa mig om vem/vilka som producerade omslagen till Stålmannen under år 1979?
Länken går till nr 1/1979 och sen kan man klicka sig vidare till övriga nr för 1979.
http://www.comics.org/issue/109952/cover/4/

Nr 5 och 12 tecknade Björn Dahlström. Ganska säker på att han gjorde nr 10 också.

Men nu undrar jag vem Walter Björne är (som nämns i dett norska index)?
http://www.comics.org/issue/512572/#714070
mvh
Per

Bli medlem hos GCD och öka seriekunskapen i världen - www.comics.org
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Snabbfrågor

Inlägg av germund »

Mu-Bai skrev:Men nu undrar jag vem Walter Björne är (som nämns i dett norska index)?
Thomas Storn skrev en 2-sidig biografi över Walter Bjorne i Kalle Anka: en kompletta årgången 1967 del 6, sidor 193-194. Årgångsböckerna med Kalle Anka & C:o 1967–70 innehöll en hel del sådana här fakta-artiklar.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

Jag skulle kunnat gissa att Walter Bjørne var en pseudonum, men det är alltså två olika personer?...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Snabbfrågor

Inlägg av germund »

Walter Bjorne (1908–2000) var en av de mest produktiva svenska filmaffisch-målarna och gjorde runt 5000 filmaffischer + diverse reklamjobb + sport- & karikatyrteckningar.
Användarvisningsbild
Mu-Bai
Very Good
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 24 jun 2008, 23:17

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Mu-Bai »

Gjorde han några serieomslag eller serier?

germund skrev:Walter Bjorne (1908–2000) var en av de mest produktiva svenska filmaffisch-målarna och gjorde runt 5000 filmaffischer + diverse reklamjobb + sport- & karikatyrteckningar.
mvh
Per

Bli medlem hos GCD och öka seriekunskapen i världen - www.comics.org
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Snabbfrågor

Inlägg av germund »

Mu-Bai skrev:Gjorde han några serieomslag eller serier?
Ingen aning, men med tanke på hur produktiv han var och hur många t ex Disney-affischer han gjorde, är det inte alls otroligt.
Användarvisningsbild
Mu-Bai
Very Good
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 24 jun 2008, 23:17

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Mu-Bai »

Serien "Löjtnant Dick" gick i Serie-nytt på 1950-talet.
Den handlar om en sydstatslöjtnant, Dick Jones, och hans indiankompis Lilla Räven.
Dick anklagas för att leda en indianstam som rånar och mördar, men det är hans dubbelgångare som är den skyldige.
Nu undrar jag varifrån den kom (land och tidning) och vad den hette på originalspråket.
Bild finns här:
https://goo.gl/photos/whXETBkBFKTePqmWA
mvh
Per

Bli medlem hos GCD och öka seriekunskapen i världen - www.comics.org
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

Det ser ju litet småslarvigt ut, vilket får mig att tänka på Italien(?)

Det finns ingen copyright eller så angivet, alls?


Edit. "Carabina Jones" från förlaget Tomasina, samma förlag som gav ut Akim i början.

http://www.guidafumettoitaliano.com/gui ... stata/1396

Skriven och tecknad av slitvargen Pini Segna.

http://pinisegna.blogspot.se/
http://pinisegna.blogspot.se/2010/03/pi ... metto.html


Det ser ut som originalnamnen är Jones Lambert och Piccola Volpe (som betyder Lilla Räven på italienska).
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Mu-Bai
Very Good
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 24 jun 2008, 23:17

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Mu-Bai »

Lysande! Hur hittade du detta med "Carabina Jones"?
mvh
Per

Bli medlem hos GCD och öka seriekunskapen i världen - www.comics.org
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

Jag trodde serien var italiensk, lyckades lista ut vilket förlag som gav ut Akim på den tiden, och gissade att det var en serie som ingick från samma förlag i ett paketpris... Sen snubblade jag över samma presentationsbild som du hade överst på sidan i fotot du lade upp... Blandning av troliga gissningar och lyckträff...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Grumme »

Nu vill jag ställa en fråga som jag har undrat över i en herrans massa år, och hoppas att någon (kanske en översättare?) kan svara på:

När serien om katten Gustaf började publiceras i Sverige på 80-talet så stavades hans favoriträtt alltid lasagna.
Jag kände till lasagne, och hade alltid stavat det lasagne, vilket ledde till att jag trodde att det var någon annan maträtt, där man skulle uttala det sista a:et.

Varför denna stavning? Är (och var) inte lasagne med e på slutet en vedertagen stavning i Sverige? [?]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Agentum »

kan aldrig tänka mig att det var okänt då, översättare är väl folk de med och kanske helt enkelt inte hade nån koll på vad det var.

Vi vet ju annat som fått speciella namn särskilt genom Kalle Anka översättningar, säg Soda Pop = läskeblask o dylikt, och som ju sen förblev så bara där.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

Efter att ha kollat upp litet på Svenska Akademien verkar det som formen "lasagne" alltid varit den vanligaste i svenska, och den enda som förekommit i SAOL (1986 och framåt, belagt i skrift sen 60-talet). Låter mest som en slarvig felöversättning, ungefär som "lynxkatten" i Watchmen...

http://spraakdata.gu.se/saolhist/

Det förfranskade (?) annj-uttalet anges först i 1998 års utgåva, då före annje-uttalet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Dude »

Är det någon som har koll på om det finns köp/sälj grupper på Facebook för serier? Har själv inget konto där men finns sådana grupper som är bra kanske jag blir tvungen att skaffa ett [:)]
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Sir-L »

Dude skrev:Är det någon som har koll på om det finns köp/sälj grupper på Facebook för serier? Har själv inget konto där men finns sådana grupper som är bra kanske jag blir tvungen att skaffa ett [:)]

Det finns det. Bland annat:

Köp, sälj och byta serietidningar/böcker
https://www.facebook.com/groups/389223711172316/
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Snabbfrågor

Inlägg av MrKumquack »

Nyfiken i en strut! ...är man ju.
Har snart varit medlem här i ett år, och har nu länge undrat över den 6 april 2013. Denna dag var det tydligen ett rekordligt antal medlemmar (336 stycken) inloggade samtidigt på Serieforum. Är detta relaterat till någon speciell händelse i serievärlden? Skulle vara väldigt roligt att i så fall få reda på vilken.
Idag känns det som om det är många inloggade då det är tvåsiffrigt, men det kanske var andra tider förr?
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Snabbfrågor

Inlägg av BoJustBo »

MrKumquack skrev:Nyfiken i en strut! ...är man ju.
Har snart varit medlem här i ett år, och har nu länge undrat över den 6 april 2013. Denna dag var det tydligen ett rekordligt antal medlemmar (336 stycken) inloggade samtidigt på Serieforum. Är detta relaterat till någon speciell händelse i serievärlden? Skulle vara väldigt roligt att i så fall få reda på vilken.
Idag känns det som om det är många inloggade då det är tvåsiffrigt, men det kanske var andra tider förr?


Tror nog snarare att det var något fel som där forumet kände av att folk loggade in, men inte att dom loggade ut.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:
MrKumquack skrev:Nyfiken i en strut! ...är man ju.
Har snart varit medlem här i ett år, och har nu länge undrat över den 6 april 2013. Denna dag var det tydligen ett rekordligt antal medlemmar (336 stycken) inloggade samtidigt på Serieforum. Är detta relaterat till någon speciell händelse i serievärlden? Skulle vara väldigt roligt att i så fall få reda på vilken.
Idag känns det som om det är många inloggade då det är tvåsiffrigt, men det kanske var andra tider förr?


Tror nog snarare att det var något fel som där forumet kände av att folk loggade in, men inte att dom loggade ut.

Jag tror UlfK hade någon förklaring om att det var bot-relaterat eller liknande, men nu minns jag inte riktigt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar