Snabbfrågor

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av KRax »

Tack, men du behöver inte leta. Det fick vara som det borde vara, dvs. De tre gränsernas sjö.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Snabbfrågor

Inlägg av germund »

Har någon ett ex av Buster 8/1968 jag kan låna, för inscanning av sidor till nästa Buster Retrobok?
Användarvisningsbild
PRHR
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 26 jun 2005, 11:52
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av PRHR »

Det går att lösa,
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Grumme »

Då jag inte fick något svar i 91:an-tråden så postar jag min fråga här, trots risken för en tillsägelse för crossposting: [;)]

Det är en fråga från min ohängde storebror, som trots upprepat tjat fortfarande inte har reggat sig här:

"Jag har ett minne av reklam för en plansch eller möjligen inbunden bok med 91:an Karlsson?? Det som har fastnat i mitt minne är att Elvira lutar sig ut ur ett öppet fönster o bjuder Mandel – som står nedanför – på en skål jordgubbar, där den största o vackert hjärtformade gubben ligger högst uppe på toppen.
Eventuellt kan det varit Krister Petersson som tecknat."


Är det någon som vet hur han kan få se den bilden igen, och gärna även veta var den var publicerad? [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Frank
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 11 feb 2011, 15:43

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Frank »

Jag har hittat gamla nummer av Heavy Metal på archive.org. Är det någon förstår sig på view-funktionen? Om man vill titta på ett nummer av tidningen så klickar man på det och klickar sen på fullscreen view-symbolen till höger. Då blir sidorna stora, men inte så stora att man kan läsa dem bekvämt. Om man högerklickar på en sida och väljer "Visa bild" så blir sidorna större, men det är fortfarande svårt att läsa texten. Jag skulle vilja förstora ännu mer, det gör ingenting om man måste scrolla för att se hela sidan, är det någon som vet om det går?

https://archive.org/details/heavy-metal ... ate&page=1
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

Frank skrev:Jag har hittat gamla nummer av Heavy Metal på archive.org. Är det någon förstår sig på view-funktionen? Om man vill titta på ett nummer av tidningen så klickar man på det och klickar sen på fullscreen view-symbolen till höger. Då blir sidorna stora, men inte så stora att man kan läsa dem bekvämt. Om man högerklickar på en sida och väljer "Visa bild" så blir sidorna större, men det är fortfarande svårt att läsa texten. Jag skulle vilja förstora ännu mer, det gör ingenting om man måste scrolla för att se hela sidan, är det någon som vet om det går?

https://archive.org/details/heavy-metal ... ate&page=1

Det är ju tveksamt om någon laddat upp så stora bilder, från början. Dessutom borde väl tidningarna fortfarande ha copyright och den där uppladdningen egentligen vara olaglig. Passa på att läsa medan du kan...

Edit. Jason Scott är tydligen en erfaren arkivarie, men jag hittar ingen anledning till att tidningarna borde ligga i Public domain. Antingen ligger copyrighten fortfarande hos förlaget, eller hos skaparna. Bortsett från drygt svar funkade det för mig att klicka på +-förstoringsglaset. Jag kör Chrome.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Frank
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 11 feb 2011, 15:43

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Frank »

Wakuran skrev:Det är ju tveksamt om någon laddat upp så stora bilder, från början. Dessutom borde väl tidningarna fortfarande ha copyright och den där uppladdningen egentligen vara olaglig. Passa på att läsa medan du kan...

Edit. Jason Scott är tydligen en erfaren arkivarie, men jag hittar ingen anledning till att tidningarna borde ligga i Public domain. Antingen ligger copyrighten fortfarande hos förlaget, eller hos skaparna. Bortsett från drygt svar funkade det för mig att klicka på +-förstoringsglaset. Jag kör Chrome.

Tack för svaret. Nej det kanske inte går att få större bilder. Tyckte också att det var konstigt att sidorna låg uppe, tror de har legat där några månader i alla fall.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

I Chrome får jag upp ett förstoringsglas till höger om bilden. Om jag klickar på det kommer jag in i ett läge där jag kan zooma genom förstoringsglas i högra nederkanten...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Agentum »

Sånt där scannat men läsbart finns på diverse .torrenter eller på andra liknande ställen.

Ibland ignorerar jag lagen då det jag hittar för länge sen lagts till ro utan reprinter.
9mm, i'm never further away than that.
anders[HUGO]
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 11 mar 2016, 22:43

Re: Snabbfrågor

Inlägg av anders[HUGO] »

Hej Magnus. Hoppas den här tråden duger att kontakta i. Såg du hade en komplett samling av Lucky Luke. Undrade om du hade kvar den? Samt pris. Du kan meddela mig privat genom email också om det är bättre en att lägga ut pris här. Hör av dig. Tackar stort (:
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av K-E Lindkvist »

Ägaren av denna nyckelring skulle vilja få hjälp med att tidsbestämma den och även få bekräftat att det var någon sorts medlemspresent man fick när man gick med i Fantomenklubben. Vad säger forumets fantomenexperter?

Bild Bild
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Erik S »

Jag fick en sån där när jag gick med i Fantomenkluben 2006.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Sir-L »

Jag har också en sådan, ingen aning var jag fick den. Möjligen fick jag den när jag gick med i Fantomen-klubben, det var dock några årtionden före Erik :) typ mitten av 1980-talet
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Snabbfrågor

Inlägg av burnout »

Den följde med ett nr i början på 00-02. Den som var på 80-talet var i hårdplast inte i ren metall om man säger.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag får tacka så mycket för svaren! [:)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Dude »

En sådan i hårdplast hade jag med, dock ej från fantomenklubben utan köpt på djurparken i Eskilstuna (ni vet de med exotiska djur i frysboxar) i slutet på 80- början på 90-talet. De hade ett fantomen "attraktion" där man kunde besöka hans grotta och träffa den vandrande vålnaden i egen person och få hans goda märke tryckt på handen. Det var tider det :)
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Sampsa K »

Jag har en fråga om svenskspråkig Lagens Väktare. Har samlat tidningar som inte kom ut i Finland.

Jag vet att Lagens Väktare publicerades i Månadens Äventyr 6/88, 7/88, 9/88 och DC-serier 2/88. Originalsnumren är JL 1 -6 och JLI 7 – 8.

Det står i DC-serier 2/88 (på sidan 50) att berättelsen fortsätter i DC-serier 2/89, men det stämmer inte. Numret existerar inte.

Stålmannen började publicera Lagens Väktare från numret 2/89. Dess originalsnummer är JLI 11. De här numren har kommit också på finska.

Så blev JLI 9 och 10 publicerade på svenska någonstans?
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Sir-L »

DC-serier byte namn till Läderlappen & Robin iom nr2/1989
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Sampsa K »

Ok, tack. Därför DC-serier 2/89 finns inte. Men det syns att den nya tidningen publicerade bara Batman. Jag hittar inte indexer, men på omslagen finns bara Läderlappen.

Förresten,jag tittade fel. Stålmannen 2/89 innehåller Justice League International 10, inte 11 som jag sade. Så originalnumret JLI 9 saknas och jag undrar om det är publicerat någonstans på svenska, före JLI-berättelser i Stålmannen.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Sir-L »

Sampsa K skrev:Ok, tack. Därför DC-serier 2/89 finns inte. Men det syns att den nya tidningen publicerade bara Batman. Jag hittar inte indexer, men på omslagen finns bara Läderlappen.

Förresten,jag tittade fel. Stålmannen 2/89 innehåller Justice League International 10, inte 11 som jag sade. Så originalnumret JLI 9 saknas och jag undrar om det är publicerat någonstans på svenska, före JLI-berättelser i Stålmannen.

Den norska Supermann listar på IDG att de publicerade JLI 9 i nummer7/1989, eftersom de också listar JLI 10 i nummer 2/1989 kan det ju vara så att den svenska har samma publicering.
Skriv svar