Förlaget Red Clown

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
Noname
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 20:49
Ort: Denmark

Förlaget Red Clown

Inlägg av Noname »

Någon som vet vilket annat land förlaget tryckt sin färg tidninger med? Den gången var det väldigt dyrt att skriva ut i färg och förlaget har väl tryckt tillsammans med ett annat förlag...??

Rubriken något redigerad.
Anders1
moderator
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Förlaget Red Clown...?????

Inlägg av burnout »

Noname skrev:Någon som vet vilket annat land förlaget tryckt sin färg tidninger med? Den gången var det väldigt dyrt att skriva ut i färg och förlaget har väl tryckt tillsammans med ett annat förlag...??


???. Förlaget var helt fristående, Vad jag vet så tryckte dom sina tidningar som alla andra förlag och gav ut dom. Har aldrig hört att dom skulle samarbeta med något utrikiskt förlag. När jag var där och tömde deras gamla lager på det sista så fanns det inga förlags tidningar där från något annat land (man brukar få det med i så fall).
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Förlaget Red Clown...?????

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

burnout skrev:När jag var där och tömde deras gamla lager på det sista

Som gammal arkivräv blir man ju givetvis sugen på att höra mer. Vad fanns kvar? Några foton? [:)]
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Förlaget Red Clown...?????

Inlägg av burnout »

Joakim Gunnarsson skrev:
burnout skrev:När jag var där och tömde deras gamla lager på det sista

Som gammal arkivräv blir man ju givetvis sugen på att höra mer. Vad fanns kvar? Några foton? [:)]


Det som fanns var om jag kommer ihåg rätt nu när vi var där(det är 10-12 år sen)
Original manuset + nr 2/75 av Blodiga svärdet med Conan ( original layouten (framsidan) och ett originalnegativ till postern (allt finns kvar i min ägo, osäker på manuset men jag tror jag har det med) jag kan ge ut det nr i nytryck igen om jag vill. [:)]
Alla 5 st Skjuts originalframsida (Kvar)
Hulk nr 2 (74) originalframsida (borta)
Drakula lever originalframsidan (borta)
Blixt Gordon nr 1-74 originalframsidan (kvar)
Sen var det några spindelmanus och original (borta)
Det var några fler framsidor men dom tog han som var med mig och det är sålt alltihop det vet jag.
Sen var det lådor med Garth,Skjut,Ib-agent,katt kompaniet,Grupp 666, Blixt Gordon. och dom nya utgåvan av Mästaren på Karate, Drakula Lever och något mer från utgåvan under 80-90 talet, Det blev full släpvagn i alla fall och jag tror att vi inte fick med oss allt ändå, men det äldre material försvann i alla fall.
Ska se om jag inte kan fixa lite bilder på en del.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Förlaget Red Clown...?????

Inlägg av nicklas.johansson »

En härlig bit seriehistoria du har där!

Hoppas de får gå vidare till Svenskt Seriearkiv om du, mot förmodan, skulle avyttra eller tröttna på samlingen.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
Noname
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 20:49
Ort: Denmark

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Noname »

Imponerande förlaget valde att skriva ut i färg ensam. Det måste ha varit dyrt!
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av rkaj »

Noname skrev:Imponerande förlaget valde att skriva ut i färg ensam. Det måste ha varit dyrt!


Skriva ut? De anlitade naturligtvis ett tryckeri. Vad menas med "tryckt tillsammans med något annat förlag"? Jag tror inte Red Clown drev ett eget tryckeri, och det tryckeri de anlitade kan rimligen ha haft andra förlag som kunder också. Hur dyrt det blir beror på upplagan, priset för att trycka n tidiningar är a + b*n. Med den tidens tryckteknik var a många tusen kronor, så för att få ner kostnaden i någon / några kronor (utpriset var kanske en tia på den tiden) per tidning behövdes rejäla upplagor.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Wakuran »

De hade ju iofs Spindelmannen m.m. kommersiella licenser under den tiden.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Noname
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 20:49
Ort: Denmark

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Noname »

Atlantic tidninger kom ut i Sverige, Norge och Danmark. Semics kom ut i Sverige, Norge, Danmark och Finland.....
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Wakuran »

Atlantic tryckte i Ungern, minns jag.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Förlaget Red Clown...?????

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Burnout:
Kul att materialet hamnade hos samlare och inte på tippen.
När du nämner originalmanus och originalframsidor antar jag att du menar den maskinskrivna översättningen och proofs eller färgfilmer för omslagen? Eller var det de amerikanska originalmanusen och de riktiga omslagsmålningarna/teckningarna som låg i deras arkiv?

Och självklart blir man ju sugen på att se foton nu. [:)]
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Rufus »

Det har varit en hel del tryckoriginal från just Red Clown ute på Tradera, har jag sett. Men det kanske var ett bra tag sen sist nu.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Anders1 skrev:Det har varit en hel del tryckoriginal [...]

Lite OT, men kanske ändå relevant i sammanhanget:
Just benämningen "tryckoriginal" tror jag bara förekommer i samlarkretsar.
På förlagsspråk kallas de glättade, svartvita kopiorna för "Reprokopior". Alltså kopior gjorda med en reprokamera.
Är de i färg brukar de gå under beteckningen "Chromaliner". De är provtryck i färg där man kunde markera färgjusteringar etc innan tidningen trycktes.
"Tryckoriginalen" har alltså inte så mycket med själva trycket att göra. Inte heller är de några original. Mer kopior i 100% av tryckformatet. De gjordes både för internt bruk (de tog mindre plats än originalet som sedan kunde kastas) och för att kunna skickas till andra utgivare.
Slut på OT.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Rufus »

OK Joakim, men Red Clown hade inte tillgång till den tekniken. Det var betydligt mer handgjorda grejer, men ganska charmiga.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av burnout »

Dom jag har är delvis målade med tusch (eller spritpenna, jag vet inte) sen är det påklistrade sv. prislappar och sånt inför sv. utgivningen. Det är bara på Skjut .Conan och Blixt gordon är helt färglagt och det är rundilen på framsidan som syns på tidningen. Det var med även Formatics Blixt Gordon strippar med och dom är för Red Clowns utgåvan, Där är det lite kul när strippbilden inte räcker till så att det felar så är det påritat det som saknas. Te har sålt någon sån bild svit men den kunde jag inte köpa in den blev för dyr, tror jag har 4 kompletta delar av dom.
Användarvisningsbild
Noname
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 20:49
Ort: Denmark

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Noname »

Det kunde faktiskt se ut som Atlantic har använt Red Clowns Spindelmannen logotyp för de första av sina tidningar...??
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Anders1 skrev:OK Joakim, men Red Clown hade inte tillgång till den tekniken. Det var betydligt mer handgjorda grejer, men ganska charmiga.

Nu hänger jag inte riktigt med här. Om de inte hade tillgång till reprokopior hur gjorde de då tidningarna? [:)]
Hittade en bild på ett "tryckoriginal" till ett omslag här på forumet i veckans godbitar-tråden. viewtopic.php?f=19&t=4583&p=113181&hilit=tryckoriginal#p113181
Det är vad vi kallar en "layout". (Se sid 35 i 91:an 16/2013 där Karin WF går igenom gammeldags omslagsmakande steg för steg. Slut på reklam. [;)] ) Alltså uppklistrade och ihopmonterade bilder som bildar underlag för att göra filmer av det hela.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av burnout »

Joakim Gunnarsson skrev:
Det är vad vi kallar en "layout". (Se sid 35 i 91:an 16/2013 där Karin WF går igenom gammeldags omslagsmakande steg för steg. Alltså uppklistrade och ihopmonterade bilder som bildar underlag för att göra filmer av det hela.



Så ser mina ut med Skjut, men i målade . Kommer ut under morgondagen.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Agentum »

De var vad jag förstår fristående från de stora jättarna, de klämde in sig där mellan gamla Marvelserien,FF och Spindeln som var svartvita med färg och Marvelserier.

Varför de sen försvann vet jag inte men jag anar att deras rättighter bjöds över eller köptes upp av säg Atlantic osv.

När det gäller Marvelserier som de bör se ut var ju Sverige sällsynt långsamma måste jag säga.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Magnus »

Agentum skrev:De var vad jag förstår fristående från de stora jättarna, de klämde in sig där mellan gamla Marvelserien,FF och Spindeln som var svartvita med färg och Marvelserier.

Varför de sen försvann vet jag inte men jag anar att deras rättighter bjöds över eller köptes upp av säg Atlantic osv.

När det gäller Marvelserier som de bör se ut var ju Sverige sällsynt långsamma måste jag säga.


Håller med dig. Mellan 1970 och 1978 kom knappt några Marvelserier i Sverige.
Det måste varit någon som satt på en inte använd rättighet.
I andra europeiska länder pumpades det ju ut mängder av Marvelserier.
Simma lugnt!
Skriv svar