Mässor och montrar

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Mässor och montrar

Inlägg av Isegrim »

Tänkte det kunde vara på sin plats att starta en tråd om era erfarenheter av olika mässor, konvent och monterplatser på olika event. Inte ur besöksperspektiv utan utifrån erfarhet som säljare eller liknande. Råd och tips, do-not, vilka finns och vilka som passade er bäst.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Mässor och montrar

Inlägg av Labrador Road 26 »

De forumiter som troligen har mest erfarenhet av detta bör vara Jedi Tomas och Lennon. Jag har jobbat på några mässor, men det var väldigt länge sedan och jag var inte involverad i att fixa de praktiska detaljerna över huvud taget då. Här kan du i alla fall hitta många olika lösningar.
https://www.google.se/#q=m%C3%A4ssmontrar&safe=off
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Mässor och montrar

Inlägg av Peral »

Det är en komplicerad fråga Isegrim tar upp, vad skall man göra för att få besökarna stanna till vid bordet och se albumen. Svenska Superserier bjöd på godis under SIS-13, men det var ganska värdelöst, besökarna tog godis och gick vidare. Apart förlag har framgång med sina Zombie porträtt, men skall man göra porträtt så krävs det utrymme och det var inte något som kunde ha fungerat under SIS-13 med tanke på hur trångt det var och hur mycket folk som rörde sig i gångarna.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mässor och montrar

Inlägg av Isegrim »

Ja, det är inte helt lätt och det är nog inte så att allt funkar på alla mässor. Det kanske inte ens är så att man kan ha full kontroll/få utrymme till/ha egna montrar på alla platser. Utöver det har man prisbilden, viss skillnad mellan Bokmässans budgetvariant (9200:-+moms) och SIS:s bordspriser (ja det riktar sig till olika målgrupper). Men, det här med att få folk att stanna till är trixigt.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Mässor och montrar

Inlägg av Peral »

Kanske kommer dessutom den här tråden lite för tidigt, de stora svenska mässorna kommer inte förrän i slutet av mars och april. Nu går den mesta energin åt att färdigställa materialet man planerar att delta med. Sedan har t.ex. Albumförlaget ett så brett och fantastiskt utbud att Jonas behöver kanske inte lägga så mycket tid på detta. T-shirts och gjutna figurer i plast är kanske något att titta på.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mässor och montrar

Inlägg av lennon »

Ett bra utbud är vad som gäller - att det finns grejer folk kan tänka sig att köpa. Och det ska se välfyllt ut, lagom välfyllt - inte överdrivet.

Läget kan vara viktigt också, framförallt på t.ex. Bokmässan där folk inte orkar/hinner stanna vid alla montrar. Till skillnad från t.ex. SciFi-mässorna där, typ, alla besökare kollar in alla montrar.

En trevlig skyltning är bra. Sedan är det väl bra om säljaren i montern i på hugget (vilket jag själv kanske inte alltid är). Det gäller att försöka läsa av vilka som vill ha tips och resuméer och vilka som vill kolla i lugn och ro - vilket är rätt svårt.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mässor och montrar

Inlägg av tfels »

Kan vara bra att vara flera som hjälps åt i montern. Eller att man bekantar sig med sina grannar och hjälper och avlöser varandra. Ha enkla priser på det som säljs. T ex inget jädra 49 kr. 45 eller 50 ska det vara i så fall. Ordna massor med växelpengar redan från start. Gör i ordning en "att ta med-lista" innan du reser till mässan. Jag vet att Svenska Superserier har en omfattande sådan. Kolla med dem. Och jag tror att godis är bra. Samlas några godisätare om så bara 20 sekunder så skapar det en känsla av att "där finns något" för andra i omgivningen.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Mässor och montrar

Inlägg av Labrador Road 26 »

Peral skrev:T-shirts och gjutna figurer i plast är kanske något att titta på.
Prylar har jag propsat för åtskilliga gånger, det måste ju inte vara actionfigurer med 30 leder (jo det måste det [8)] ) utan kan egentligen vara vad som helst. Modysson-tjejen satt och sydde figurer på någon av SPX, inte något för mig men ändå en bra idé. Jag skulle kunna lista säkert 20 olika prylar som inte behöver vara allt för omständligt att fixa. Även prylar som man säljer ger ju inkomst, och man får komma ihåg att det är för inkomsten man är där. Glömmer man det kommer man aldrig lyckas särskilt bra.

lennon skrev:Sedan är det väl bra om säljaren i montern i på hugget...
Där skulle jag utan tvekan säga att många har mycket att lära av Kim W. Andersson, den sång- och dansmannen kan verkligen konsten att charma folk (även om det är ren bluff så funkar det). Titta även på Stan Lee, han har också en förmåga att fånga upp folk.

tfels skrev:Och jag tror att godis är bra.
Kom bara för allt i världen ihåg att inte ha kladdigt godis, så okladdigt som möjligt. Alla är inte lika fanatiska som jag som tvättar händerna innan serier hanteras, men ingen vill nog bli kladdig i onödan när man ska titta/klämma på serier. Dricka i små plastmuggar kan nog funka bra också, om man bara kan hantera det på ett spillsäkert sätt.

Finns det olika typer av problem ser man till att lösa dem, det är inte svårare än så.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Mässor och montrar

Inlägg av Cadial »

tfels skrev: Och jag tror att godis är bra. Samlas några godisätare om så bara 20 sekunder så skapar det en känsla av att "där finns något" för andra i omgivningen.

Du menar en kansla av att det FANNS nagot, som just tog slut!
Skulle garna fa LR26:s lista pa 20 prylar att salja. Ok: Actionfigurer, T-shirts, muggar...Fattas 17...
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Mässor och montrar

Inlägg av Peral »

Godis idéen var ingen höjdare under senaste SIS för Svenska Superserier, besökarna var förtjusta i godiset, men de tog en godisbit och vandrade vidare. Men det kan också berott på att det är så trångt i gångarna under SIS, alla trycker på.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mässor och montrar

Inlägg av tfels »

Godiset ska fram när det är glest. ;)
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mässor och montrar

Inlägg av Wakuran »

Peral skrev:Godis idéen var ingen höjdare under senaste SIS för Svenska Superserier, besökarna var förtjusta i godiset, men de tog en godisbit och vandrade vidare. Men det kan också berott på att det är så trångt i gångarna under SIS, alla trycker på.

Det där är nog ett vanligt problem överlag... Gör ofta så själv... [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Mässor och montrar

Inlägg av Labrador Road 26 »

Cadial skrev:Skulle garna fa LR26:s lista pa 20 prylar att salja. Ok: Actionfigurer, T-shirts, muggar...Fattas 17...
Slöfockar, lite får ni allt fundera ut själva. Jag bidrar med fler om jag anser att någon har behov av det, och på sätt och vis gjort sig förtjänt av det.
Peral skrev:Godis idéen var ingen höjdare under senaste SIS för Svenska Superserier, besökarna var förtjusta i godiset, men de tog en godisbit och vandrade vidare. Men det kan också berott på att det är så trångt i gångarna under SIS, alla trycker på.
Du missar poängen med godis, det är till för att de som äter ska dra igång blodsockret lite, pigga upp dem så de orkar ta in svadan du ska överskölja dem med för att de ska inse varför de ska köpa just dina prylar. Var inte så såsiga i skallen utan se fördelarna med olika saker och dra nytta av dem.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mässor och montrar

Inlägg av Isegrim »

Godis och gratisprylar funkar bättre när folk står kvar. Tanken är ofta att skapa en "mental skuld" (jag fick något, vad ska jag ge tillbaka), men funkar långt ifrån alla gånger på det sättet.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Mässor och montrar

Inlägg av Peral »

Intressant tanke LR! Det är kanske något där jag missat?!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Mässor och montrar

Inlägg av RioGrande »

Kom just på en toppenbra grej att ge bort gratis (Man får helt enkelt planera en liten budget för det här.) och det är förstås ansiktsmasker, enkla ansiktsmasker som föreställer seriefigurer (eller seriefigursliknande figurer eller hatgubbar). Vad är det då för bra med det? Jo! Om man bara lyckas lura 23-24 personer att ta på sig de här utstyrslarna (som alltså är helt gratis) kommer andra personer att fråga "var fick du tag på den där coola/tjusiga/läskiga/hatgubbiga masken" och då kommer de OCKSÅ till ditt stånd.

Det kan vara enkla kartongmasker (kan rentav vara helt gratis hemmagjorda!) med gummiband. På maskens baksida står viktig kontaktinformation och lite annat. Facebooksidan. Ens produkter.

Även om nån struntade i att titta på ens produkter (fanzin, gubbar, förlagsutgivning, eller vad) på mässan så kommer de kanske att upptäcka informationen när de kommer hem, om de fått med sig masken hem...

(4)

[:)]
5: Kaststjärnor i glada färger.
6: Preventivmedel.
7: Man hyr fotomodeller.
8: Nä, nu kom jag inte på fler grejer...
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mässor och montrar

Inlägg av Isegrim »

Rio har jobbat på bilmässa?

Men det med maskerna var en bra idé.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mässor och montrar

Inlägg av Wakuran »

Eller åtminstone tygpåsar med logga eller något sånt... Problemet är att hålla budgeten nere så att den inte överskrider reklamvärdet...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Mässor och montrar

Inlägg av Peral »

RIO har ju den fantastiska förmågan av lateralt tänkande! Att tänka utanför fyrkanten och komma med helt nya lösningar.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Mässor och montrar

Inlägg av Nima »

Preventivmedel känns som en aningen udda grej att dela ut på seriemässor.
Bara oskulder där ju.

Nej, givetvis skojar jag!

Beror kanske lite på när mässorna är. Är det nu mot vintern så passar det kanske med lite julkänsla. Glögg, pepparkakor och mysig julmusik.
.. Kanske lite julskinka, några köttbullar och prinskorv?

Som ni märker har jultaggandet smugit sig på.

Det med ansiktsmaskar var en bra idé dock.
Har en polare som nu om några dagar ska sälja massa "V för vendetta"-masker på Dreamhack. Förra året tjänade han ett par tusenlappar på detta.

Ett glatt leende och ett trevligt bemötande är ju grundläggande.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Skriv svar