Samla Bokmärken

Diskussioner om vanliga böcker och trycksaker.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Samla Bokmärken

Inlägg av Robrocker »

Bild


Jag samlar inte själv uan dessa är min dotters. Är det nåt som kanske skulle ha lägst rang i samlarhierkin bland vuxna så kan jag tänka mig att suddgummi och bokmärken hör dit. Sånt som verkligen förknippas med skolbarn i de lägre klasserna.

På den här bilden finns 2 gamla Bamse-bokmärken. Finns det många vuxna som sysslar med bokmärken och finns det någe samlarvärde i grejerna?

När jag funderade på saken så slog det mig att det inte bara kunde finnas Disney och Bamse bokmärken under 50,60,70 och 80-talet utan säkert en massa andra serierelaterade bokmärken. Kanske finns Fantomen och Tarzan också? kanske Marvel? Då blev det faktiskt ganska intressant. Är det någon som har bra koll på de här med bokmärken? Finns det någon storsamlare i Sverige? Vad finns i serieväg? Under 90-talet kan jag tänka mig att det mesta fanns men innan dess är ju intressant.
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag har sett Tarzan-bokmärken på Tradera nyligen, av Burne Hogarth, inte min favvis och lite för dyra. Har sett en del serieklistermärken också, fast det är förstås en egen kategori. Det jag skulle vilja se, fast det är klart flick-aktigt, är klippdockor med seriehjältar. En Romita-tecknad civilt klädd Peter Parker med extra munderingar, blå/röda-dräkten och den svarta. Plus extra prylar som kamera, nät och liknande.

Har tittat lite på bokmärksauktionerna på Tradera och det verkar finnas en hel del vuxna som tar detta mycket seriöst. Kanske läser vi för få böcker för att tillverkarna ska göra serietidningsbokmärken. Eller så är det av gammal hävd mest motiv för unga flickor, hästar, änglar, blommor med mera. Hoppas ingen tar illa upp för vissa generaliseringar i denna post.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Det stämmer som du säger, bokmärken är nog en flickgrej och därför tänker man mest på änglar och hästar. De dära Tarzanmärkena kanske var ett sätt att locka killarna till att samla.

Kanske Hulkens förvandling steg för steg som klippdocka skulla varit kul också?
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Då är min dotters lilleskutt ifrån MLP 1513, tyvärr bara ena.

Fantomenkartan var cool.

Men Marvel, DC och andra superhjältar har aldrig funnits på 70-80-talet då?

Samlar du på Disney-frimärken också Thomas?
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Robrocker skrev:
Då är min dotters lilleskutt ifrån MLP 1513, tyvärr bara ena.

Fantomenkartan var cool.

Men Marvel, DC och andra superhjältar har aldrig funnits på 70-80-talet då?

Samlar du på Disney-frimärken också Thomas?


Det är som TE säger det finns mycket bokmärken med Disney och andra seriefigurer. Det finns bla. en Fantomen serie från slutet 40-talet från Italien på 16 märken som är härliga det är en stumbilds serie, tyvärr felar det ett märke för mig. marvel och Dc har jag aldrig sett men man vet aldrig om dom finns i USA.
Disney frimärken är lite värre att förklara (har nog en av sveriges större samling där (7 album) då ingår marvel,tintin och massor med andra seriefigurer, Det mesta som ligger ute på tradera är inte kompletta serier. Det brukar fela 2-3 Högvalörer (1-2-5-10 dollar) Men många är riktiga konstverk.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

burnout skrev:Disney frimärken är lite värre att förklara (har nog en av sveriges större samling där (7 album) då ingår marvel,tintin och massor med andra seriefigurer, Det mesta som ligger ute på tradera är inte kompletta serier. Det brukar fela 2-3 Högvalörer (1-2-5-10 dollar) Men många är riktiga konstverk.


Marvelfrimärken? Kan du inte posta en bild?

Jag har ca. 200 Disneyfrimärken, en mindre samling. Jag funderar på att sälja dem. En av de jag har är "Svarte Petter" ostämplat och matt ifrån San Marino (gissar 60-tal), den tycker jag inte att man ser så ofta...ovanlig? [|)]
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Thomas E skrev:
San Marino-märkena tror jag är de första som "snodde" av Disney.


Det var det som startade Disney-frimärks utgivningen. men det finns ett reklam märke med Musse Pigg från Svenska dagbladet 1930 det är troligen det allra första Frimärket med Disney grej på. När man ändå är inne på lite udda grejer så på en "karl Larsson målning syns en tekannevärmare med "Pigge och Gniddes morsa" på det är visst värdens första serie på en målning.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Jag började samla på hela bokmärkskartor med seriemotiv för c:a 5 år sedan. Det var när jag började hänga på tradera som jag kom i kontakt med bokmärkssamling och möjligheten att köpa hela kartor. Att samla enstaka bokmärken verkar ointressat för mej.

Jag har fått ihop drygt 40 olika kartor med serieanknytning. Jag tror den svåraste jag fått tag på är Stjärnor ur Kalle Anka &C:o. En bokmärkskarta som var prenumerationspresent någon gång 1966 eller -67.
Men den karta som är min personliga favorit är den som medföljde som bilaga i Fablernas Värld nr 1. Jag blev mycket glad när jag hittade den och kunde komplettera mitt NM exemplar av tidningen med bilagan.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Jag har 2 olika Fablernas Värld-kartor. Den jag talar om står det "Semic", "Bilaga.Fablernas Värld 1." och "(c) M. M. Chanowski 1969".
Den innehåller bara 6 olika bokmärken. Jacob Uggla, Fröken Stork, sköldpaddan, räven, bävern och en fisk.
Den andra kartan jag har ser ut som alla dom andra kartorna från början av 70-talet. Den är vikt, ligger i plastficka med stödkartong och innehåller 16 märken. Samt en ruta där all copyright information står skriven. Jag tror det är den här kartan som såldes i affärerna.
Dags att uppdatera "den goda damens" katalog?

Jag har också 3 kartor Bamse från 1967. Som du inte nämner, Thomas. Dom är märkta Kärnan 1498, 1499 och 1500. Men dom är nog inte okända. Har för mej att jag köpte dom av dej. [:)]

Av dom gamla du nämner jag jag bara fått tag på Pelle Svanslös och Dumbo. Och Dumbo dessutom i 2 exemplar. Skulle tro att den är den lättaste? Hur gammal är den? Filmen kom 1941.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Har ingen scanner men jag skall ta ett foto av den och skicka till dej.

Jag köpte också Fablernas Värld nr1-70 när den kom ut men klippte säkert omgående upp märkesarket och klistrade in i mitt bokmärksalbum. Huga [}:)]

Det är en j*vl* tur att den kartan dök upp på tradera för så länge sen. Innan du blev mer aktiv där. Jag fasar över om att behöva budkämpa om den. [;)]


EDIT: Här är bilder på bokmärkskartorna vi pratar om


Bilagan i Fablernas Värld 1970-1

Bild


Stjärnor ur KA&C:o. Prenumerationspresent 1967.

Bild
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Daggra
Fine
Inlägg: 413
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 12:28
Ort: Sverige

Inlägg av Daggra »

Jag har funderat på att börja samla på bamse och övriga Rune A-prylar då eftersom tidningarna är kompletta och då b.la bokmärken som ni nämner. Tycker att dessa är så jättetjusiga [:)]
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

Thomas E skrev:

Nu är jag lite nördig, men exakt hur satt märkena fast på tidningen? På omslaget, på första uppslaget, i plastpåse? Det hade varit skoj att se en bild med tidning + exakt hur de satt fast.


Ja, definitivt nördig.. [:D] [:D] Skönt att man inte ensam. [:p]
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Thomas E skrev:

Fina bilder, bokmärken är läckra. Nu är jag lite nördig, men exakt hur satt märkena fast på tidningen? På omslaget, på första uppslaget, i plastpåse? Det hade varit skoj att se en bild med tidning + exakt hur de satt fast.


Är inte säker på det. Jag fick tag på kartan separat genom en bokmärksauktion på tradera. Men det är inga skademärken varken på tidningen eller kartan. Har du sett några misstänkta märken på några ex. av tidningen? Det brukar synas om det varit någon liten limdutt eller så.

Kommer du inte ihåg hur den låg (8 år). Jag var bara 6 år och minns inte så mycket. Men jag tvivlar på att den låg i någon påse -70. Troligast är att den låg löst inlagd i mitten av tidningen. Kartan har en storlek som passar bra i en tidning.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
www.SerieAkuten.se
Very Good
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 20 nov 2005, 19:13
Kontakt:

Inlägg av www.SerieAkuten.se »

Har kommit ut en bok med samtliga bokmärken utgivna i Sverige. Såldes på Nostalgimässan i Göteborg. Kan rekomenderas.
"the good of the many outweighs the good of the few, or the one"
Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: ons 16 nov 2005, 23:03
Ort: Morristown

Inlägg av Sy Barry »

www.SerieAkuten.se skrev:
Har kommit ut en bok med samtliga bokmärken utgivna i Sverige. Såldes på Nostalgimässan i Göteborg. Kan rekomenderas.

En länk: http://www.bokus.com/b/9185487120.html?pt=search_result
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

www.SerieAkuten.se skrev:
Har kommit ut en bok med samtliga bokmärken utgivna i Sverige. Såldes på Nostalgimässan i Göteborg. Kan rekomenderas.


Svenska Bokmärken

Författare: Kerstin Bergengren
Författare: Gunilla Haglund
Författare: Anne-Marie Jacobsson
Förlag: Atremi
Bandtyp: Övrigt, Språk: Svenska
Utgiven: 200609, Antal sidor: 120
Upplaga: 1
ISBN: 9185487120
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Thomas E skrev:

Den ska jag inhandla. Något är dock skumt, "120 sidor", det måste finnas mninst 1000 olika svenska bokmärkesark. Så den innehåller nog bara ett minimalt urval.



Boken är skriven av/för 50- och 60-talister så den är säkert inriktad på äldre märken. Som du säger, det är omöjligt att avbilda alla arken på 120 sidor.

Jag är bara intresserad av seriebokmärkena så boken får nog vara för min del. Kan du inte göra ett segment i webbguiden med seriebokmärken? Jag kan fixa fler bilder ifall du vill.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
www.SerieAkuten.se
Very Good
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 20 nov 2005, 19:13
Kontakt:

Inlägg av www.SerieAkuten.se »

Boken ska enligt säljaren på mässan, som också varit med och gjort boken, innehålla alla svenska bokmärken. Jag skulle tro att många bokmärken på den svenska marknaden inte är svensktillverkade utan är tillverkade i utlandet. Tillverkas det några bokmärken i sverige idag? Har det tillverkats några sedan 1971 då williams (eller om det nu var efterträdaren) slutade?
"the good of the many outweighs the good of the few, or the one"
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Samla Bokmärken

Inlägg av Mithroth »

http://db.atremi.se/pdf/Urval%20Svenska%20Bokmarken

Länken ovan är till en pdf som visar de första 15 sidorna ur boken.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Samla Bokmärken

Inlägg av pogono »

Jag kollade med min ömma moder, som har boken, och den innehåller såväl förteckning som bild på alla svensktillverkade märken. De är dock inte så fruktansvärt många. De flesta är engelska eller tyska. Om Egmonts sena märken är tillverkade i Sverige visste hon inte.
Skriv svar