SF (Science fiction) - litteratur

Diskussioner om vanliga böcker och trycksaker.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

SF (Science fiction) - litteratur

Inlägg av Rufus »

Jag känner för att diskutera och uppmärksamma SF-litteratur, och framför allt gamla klassiska SF-romaner av de tre största (bästa) dvs Arthur C. Clarke, Isaac Asimov och Robert A. Heinlein. Att det är just dessa tre som är störst inom klassisk SF bekräftas även av t ex David Nessle i podden Snedtänkt. Men det finns naturligtvis fler storheter, t ex Douglas Adams och hans humoristiska Liftarens guide till galaxen och inte minst "gammelfarfar" Jules Verne, som på nåt sätt är själva ursprunget.

Men vad finns egentligen att diskutera? Jo, jag kommer till det nu. Saken är ju den att när det gäller serier, så återtrycks (och även nytrycks tidigare outgivet på svenska) väldigt mycket. T ex Cobolts utgivning och inte minst Egmont med samlingsutgåvor av gamla serier och serietidningar såsom Buster, Knasen, MAD och Lilla Fridolf (på gång) m m, vilket absolut är mycket trevligt men samtidigt mycket oväntat, och skillnaderna är ganska extrema om man jämför med återutgivningen av SF-litteratur på svenska. Det som nu finns tillgängligt och återutgivet på svenska av de tre stora är en samlingsutgåva av Isaac Asimovs Stiftelsen-trilogi, och sen inget mer. Det finns tom en hel del av de tre stora som överhuvudtaget aldrig har utgivits på svenska. Jag skulle vilja köpa t ex Robert A. Heinleins samlade verk på svenska.

På engelska (och även andra språk) finns en betydligt bättre utgivning av klassisk SF-litteratur, men det är det svenska språket som jag förstår bäst, och jag vill därför läsa dessa böcker på svenska.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: SF (Science fiction) - litteratur

Inlägg av Coppas »

Tyvärr är det väl så att mycket inte ges ut (eller getts ut) på svenska pga. låg efterfrågan. Här blir det nog i så fall att leta antikvariskt.

Av Isaac Asimov har det ju även getts en del förutom Stiftelsetrilogin. Tänker då bla på övriga Stiftelseböcker samt Robot-serien/sviten. Även en del av hans ungdomsböcker, såsom den läsvärda Lucky Starr-serien, borde gå att få fatt på. Har själv ett antal av dessa från de olika romansviterna. I flera fall mycket spännande och att han även binder ihop de tre olika sviterna, jag nämnde ovan, gör det än mer intressant. Sedan har han även skrivit annat som tex ”Destination hjärnan”, som nästan kan ses som en förlaga till 80-talsfilmen ”24-timmarsjakten”.

En annan författare av mera ungdomlig, men klart intressanta, SciFi-litteratur var norrmannen Jon Bing. Han skrev bla. fyra böcker om stjärnskeppet Alexandria som i sig var ett gigantiskt bibliotek mm. Två av titlarna, ”Azur - Kaptenernas planet” samt ”Zalt- Ånghärskarnas planet” blev översatta. De är välskrivna och även de borde gå att hitta via antikvariat.

Är man dock sugen på SciFi-litteratur så går det nog tyvärr inte att undvika att även läsa på engelska.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: SF (Science fiction) - litteratur

Inlägg av Wakuran »

Hmm, vet inte om det finns olika SF-inriktade förlag man skulle kunna kontakta för tips, eller om det är svårt att skapa ett eget...

Jon Bing har tydligen gett ut en hel drös på norska, och dessutom varit en av författarna till den gamla kult-TV-serien "Blindpassasjer".

https://no.wikipedia.org/wiki/Jon_Bing
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: SF (Science fiction) - litteratur

Inlägg av Rufus »

Coppas skrev:Tyvärr är det väl så att mycket inte ges ut (eller getts ut) på svenska pga. låg efterfrågan.


Jo. efterfrågan är nog inte jättehög idag, men jag menar att det ju återges väldigt mycket i serieväg, där efterfrågan är lägre. Så varför kan inte förlagen även ge ut lite gamla SF-klassiker?

Coppas skrev:Här blir det nog i så fall att leta antikvariskt.


Ja, antikvariat, Tradera, Bokbörsen eller biblioteken. Men jag har en del problem med dammallergi och skulle vilja ha nyutgivet. Det är bättre med nytt fräscht papper än gamla skitiga bakteriehärdar från biblioteket eller gamla dammiga dyra utgåvor från antikvariat, tycker jag.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: SF (Science fiction) - litteratur

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:Hmm, vet inte om det finns olika SF-inriktade förlag man skulle kunna kontakta för tips, eller om det är svårt att skapa ett eget...

Jon Bing har tydligen gett ut en hel drös på norska, och dessutom varit en av författarna till den gamla kult-TV-serien "Blindpassasjer".

https://no.wikipedia.org/wiki/Jon_Bing


Det finns/fanns naturligtvis några entusiaster även inom SF, t.ex Delta förlag som gav ut en del tidigare outgivet, men detta projekt slutade redan på 1980-talet. Sen dess har det varit ganska tunt.

Eget förlag vore kanske roligt, men kanske inte lönsamt...

Jon Bing känner jag inte till. Kanske är han bra, men jag skulle vilja avverka de tre stora först.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: SF (Science fiction) - litteratur

Inlägg av Agentum »

Isaac Asimov är väl lite husgud för mig, inte direkt humoristisk men skarpsinnig utav bara tusan, imponerande människa.

Bradburys geårejor gjordes ofta i seriversion.
och glöm inte liftarens guide tex.

Dock är det lite som Sword and Sorcery det är svårt att hitta annat än pocket av Conan eller andra av Howard, eller för Moorcocks figurer, men ok för har mycket gjorts i serieform med, och görs ännu.
Och nej det är inte Fantasy.

Men troligen är SF som en gång hade en stor Skara som följde det inte så stor idag, jag har försökt läst så mycket jag kommit åt av klassikerna

Och ja en del finns utgivet på svenska, du för söka upp det iaf inom SF, Asimov har en hel del tex, dock inte allt.
Jag kan förstå dina känslor kring detta, tyvärr är tramsiga bleka saker mycket populärare då det är svårt att få folk att läsa de här när de som sagt inte varit utgivna på evigheter.

Jag klarar engelskan utan problem men tro mig inte heller där hittar du de hör vettigt utgivet.

Ändå är det lustigt att så mycket är baserat tex på Asimovs grunder för robotar osv i filmväg även tv serien Mannen i det höga tornet tex det bygger ju på en klassiker, Bladerunner för tusan bygger på en, där borde vi även fått originalet i filmform anser jag Androidens drömmar, den finns som serie dock, Philip K Dick.

EC gjorde ju nåt av flera av de här, och även senare har de ju klart dykt upp, mins att Bradbury hörde av sig till EC tom så han fick reda på det, så han har fick en byline till dett han skapat.

Asimov har väl inget i serieväg, det är rätt komplicerat och ofta livstankar bakom, världbyggande, fyrkantiga rymdägg osv, kolla in honom på Youtube, imo var han en av de intelligentaste människor vi haft.

Vi ska inte glömma den modernare Neuromancer av Gibson och annat från honom.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: SF (Science fiction) - litteratur

Inlägg av Agentum »

Vissa har ju inom då S&S fått mycket i serieväg, men de dig ömkligt Robert E Howard begick självmord, En han brevväxlade med var ju Lovecraft som dig utblottad och okänd.

De har har ju fått sitt efter döden.

Varför blandar jag in detta? Jo för att det var närliggande, det trycktes i pulpblaskor som köptes billigt blandat med skräp inga stora pengar i det.
SF hade lite samma deal visst Hubbard blev galen och uppfann en religion nedknarkad som ett as för Scientologin det tjänade han väl på.

Tycker inte han ens tillhör de bättre inom SF, och inte då för att jag föraktar Scientologin.

Men om man tänker efter under 70-80 tal främst kom ju en speciell horrorvåg tillbaka genom Stephen King och Koontz tex men de fick ju sitt utgivet i bokform direkt, det är nog det som är huvudproblemet med SF, det tog tid innan böcker kom och få gjorde pengar på det utom då Gibson.

Det var inte rumsrent helt enkelt, och när de var det var namnen inte kända fast de påverkar åt så mycket redan inom film och liknande industri, Robocop tex omöjligt utan Asimov imo.

Och bara insatta idag känner dem tyvärr.å, SF är röåätt stendött som västern.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SF (Science fiction) - litteratur

Inlägg av smorkin »

Mm, SF på svenska har nog aldrig varit storsäljare, med enstaka undantag. Sen tycker nog jag personligen att mycket av den klassiska SF:n inte håller så värst bra, och med tanke på att originalupplagan på svenska av exempelvis Heinlein nog var rejält mycket lägre än för serier vid samma tid är säkert nostalgipubliken extremt minimal.

Jag är med i en bokcirkel för SF där vi ibland läser gamla klassiker också, och jag är nog den som läst absolut mest av den litteraturen. Det är intressant att se vilka klassiker som fungerar för nya moderna läsare, och det är ofta de lite mer speciella författarna snarare än Asimov/Clarke/Heinlein (med visst undantag för Stiftelsen). Clifford Simaks Way Station uppskattades, och Alfred Besters romaner är om något ännu bättre nu än på 50-talet.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: SF (Science fiction) - litteratur

Inlägg av Wakuran »

Nostalgipubliken är nog inte mycket att satsa på, de skulle nog snarare köpa de gamla böckerna från ungdomen på antikvariaten.

Då kvarstår ju de som hellre läser på svenska, men på nischer som scifi är nog det en svår publik, även den. Svårt att sälja även klassiker på svenska när målgruppen redan har läst och/ eller äger ett ex på engelska...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: SF (Science fiction) - litteratur

Inlägg av Agentum »

men mycket är snack, man måste sätta saker i sin tid.

Vad gav de här gamla förnånting? och vad ger ev nya SF författare? det vanliga at tex Fanasy är Harry Potter och liknade junk.
Folk är väl av sin tid det förstår jag oc hallt är givet inte bra, men ingen har kunnat ersätta tex Asimov i tankar kring saker och livet.

Gibson har dock skrivit en del bra.

Sen håller jag med om att den här tiden är nog över, människor ser inte bakåt, modern SF existerar väl iofs inte.
Folk tror saker uppstår från ingenting och så är det jönsiga böcker om ungar som är hjältar och skit som man bara måste läsa.

Det ända goda från det var ju Game of Thrones som iaf visade vad tex Fantasy kan göra, och inte fjantasy.

Men det finns många fler, tyvärr inget från idag.
Men nu var det SF och som sagt det är en ganska död gren, men som jag skrev upphovet till mängder av filmer vi tycker är klassiska eller liknade.
Det bli ändå en diskussion av smak detta, jag menar folk slukar helt vedervärdiga sk deckare i mängder, det säger ju en del.

Författaren spelar allan på TV därför måste hon/han var bra, skrattretande, vissa har tjänat pengar på dynga man har svårt att ens så i.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: SF (Science fiction) - litteratur

Inlägg av Coppas »

Agentum skrev:Men nu var det SF och som sagt det är en ganska död gren, men som jag skrev upphovet till mängder av filmer vi tycker är klassiska eller liknade.

Håller inte med dig att SciFi är död som genre rakt av. Däremot är genren ifråga nog ganska kall som litteratur, men det är ju inte så konstigt när -bokläsandet rent allmänt går ned och folk hellre lyssnar på det som på 1970-talet kallades för sagor på kassett och numera går under namnet ljudböcker... trots att det mera korrekta namnet torde vara inlästa berättelser eller något i den vägen...

För att återgå till SciFi så är som sagt inte genren däremot direkt död på bio eller tv, klassikerna till trots. Avatar är ett exempel på ganska modern SciFi även om den har några år på nacken. Ryktet säger väl dock att uppföljare är på G. Där finns även rebooten av de ursprungliga karaktärerna från Star Trek som en annan liksom den senaste inkarnationen av Star Trek i form av Picard som en tredje. Man får väl sedan även räkna in de nya Star Wars-alstren, Bessons Valerian mm. även om dessa filmer inte direkt hör till mina favoriter.

Speciellt Star Wars känns det mest som att Disney försöker att klämma ur så mycket de kan ur... och Valerian and the City of a Thousand Planets tyckte jag mest ett 'jaså' om... Däremot så har det även kommit mera genuina SciFi-filmer som t.ex. Interstellar, The Martian m.fl. så man kan alltså inte säga att genren i sig är död. Vill man dock t.ex. läsa Arthur C. Clarkes fyra rymdodysséer på svenska så är det tyvärr nog beggat som gäller.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SF (Science fiction) - litteratur

Inlägg av smorkin »

Uhm, håller absolut inte med om att SF är död som litterär genre, kommer ut massor med ny o bra sådan. Om man gillar böcker som går åt det klassiska hållet à la t ex Heinlein kan man läsa författare som John Scalzi eller Lois McMaster Bujold; om man vill ha mer spektakulära fyrverkerier à la Bester är Ada Palmers Terra Ignota fantastiska; om man bara vill ha någonting genuint underhållande kan man läsa Martha Willis Murderbot-romaner eller Becky Chambers romaner.

Eller om man tar något äldre böcker finns ju excellenta romaner av Ian Banks, Vernor Vinge, Orson Scott Card, med flera.

Alla uppräknade skulle jag säga håller en riktigt hög klass, väl i nivå med de äldre klassikerna, och på många sätt mycket bättre som litteratur i dagsläget [:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: SF (Science fiction) - litteratur

Inlägg av Rufus »

Ja, en hel del i de gamla klassiska SF-romanerna håller inte för den breda publiken idag. Särskilt när de på 1940-talet eller 1950-talet skrev om framtiden på Jorden. 2000-talet är redan här och vi kan idag konstatera att mycket inte stämmer. Men det finns en publik, en smal sådan förvisso. Om man lyckas hitta utgåvorna antikvariskt, så handlar det (när det gäller de flesta av böckerna av de tre stora) om väldigt höga priser, och hittar man dom på ett bibliotek, så är de skitiga och nästan sönderlästa av alla händer som har hållit i dom. Så absolut finns det en publik för dessa böcker.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: SF (Science fiction) - litteratur

Inlägg av Agentum »

Dune är ju värd att läsa med, och Jo jag menade sci-fi i bokform, som tv serier och en del filmer finns det ju kvar.

Dock är tex inte Star wars sci-fi utan space opera Fantasy, det är främst det förklarande tekniska som avgör denna skillnad.
Det finns ingen uppbyggd värld som förklarande fungerar.

Men gillar man genren finns ändå en hel del att läsa från 50-talet till kanske 90tal nånstans.
Fantasy behandlades mycket styvmoderligt tidigare men plötsligt var barnböcker om en trollkarl skola helt inne hur än folk spytt på det, sen verkade det hämta sig en del med Game of Thrones, plötsligt vara alla gamla nördar osv, tragiskt att höra hur de ljög.

I var fall tycks det tagit Sci-fins plats, mycket är helt värdelöst givetvis, och mycket av det bra är redan gjort men blev aldrig känt nog.

Men ok bara för att en bok är gammal innebär det juninte att den är oläslig automatiskt, flera av sci-fi böckerna utmanar ju tänkandet, vissa saker är ju redan en verklighet idag, jag har läst men är inte så intresserad av rymdhjältar som ju förekom skrivna av många, det är inte lika intressant som Asimov eller liknande mer teknologiskt skapande.

Vi har ju den där när människor är råttorna med tex, de mer tänkvärda, och som sagt flera noveller gjordes juni serieform och även vissa andra Liftarens Guide och Androidens Drömmar tex.

Jag har ofta undrat lite att när Bladerunner ändå var gjorde kunde de gjort originalet med, iofs har man hört folk mena att den var fånig osv.

Dune fick en rätt kass film men en bättre tv serie sett till boken, jag har aldrig försökt gå vidare efter grundhistorien själv.

Och versioner av I-Robot mfl har ju gjorts, väldigt mycket betecknas ju som självklart fast det inte existerar genom det tänkande kring AI och dylikt som gjordes långt före sådant fanns på nån nivå, många är givetvis varningar för en framtid när en dator kan resonera själv.

Men som sagt sök, en del finns ändå på svenska om än inte utgivet på länge, och mycket är mjukpärm, jag tror att som med allt annat så gillar man det här eller så inte alternativt ser tv serien i stället.
Vi hade ju en sci-fi tv serie för ett tag sen, Westworld, bygger inte på en bok iofs, men var inte de standardmässigt Star Trek och de som liknar dessa.

Är inte den gamla filmen Total Recall nånting efter en bok?

Tyvärr är sällan filmer eller tv serier i denna genre särskilt förnyande och tänkvärda på egen hand, det är väl lite det kan saknar ofta.

Asimovs böcker är faktiskt många i kartonage, men annars har du rätt hundörade mjukpärm är vanligt, de gavs aldrig ut i bättre format.

Sen det där med 50talet berättar om framtiden är 2000 tycker jag är inte är mer dumt än 1984, är man inte korkad för man ju ta det där för vad det är ner än slaviskt tro att de kunde föreställa sig framtiden, det Jan inte vi nu, och tänker man tillbaka så hade man ju fel, inte trodde man väl på internet och hur uppkopplade vi skulle vara var ön vi var, platta lässkärmar styrda med fingertryckningar rakt på dem.

Flygande bilar hade vi väl slopat men det gör ju inte saken dum i sig, tanken var ju att datorer inte skulle bli som så var mans trådlösa telefon ungefär, det var omöjligt att tänka, utan ofta centraldatorn i ett nätverk förstod man.

Saker utvecklar sig inom andra områden än man anat, vissa har varit riktigt nära sanningen iofs, men att mycket skulle vara ungefär det samma tex med rymdteknik trodde nog inte folk tex.
Vissa saker är helt enkelt dyrare, mer komplicerat att förändra än andra, det är lätt att på hyfsat kort tid för folk att ha platta HD TV och skärmar, snartphones men inte tex elbilar som tagit väldigt lång tid att ens märkas fast de funnits länge, de är för dyra för att folk ska kasta sig över dem.

Sci-fi läser man kanske inte vara pga allvar då hade ingen läst Liftarens Guide böckerna, modern sci-fi har jag aldrig sett, tror det är en ytterst liten genre, och vad föreställer man sig idag om framtiden? Jo undergång det är hela tiden detta, även om det väl varit med ett tag.
Jag tror efter ww2 fanns ett hopp om en hela tiden allt mer lysande växande framtid, den tanken har vi inte idag och olika kollaps scenarion är inte heller Sci-fi imo, Mad Max är inte sci-fi.
Jag räknar heller inte cyberpunk det är en egen genre.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: SF (Science fiction) - litteratur

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Är inte den gamla filmen Total Recall nånting efter en bok?

Philip K. Dick

https://en.wikipedia.org/wiki/We_Can_Re ... _Wholesale
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: SF (Science fiction) - litteratur

Inlägg av Agentum »

Jo jag tyckte väl det han låg ju bakom Bladerunner så att säga och TV serien mannen i det höga tornet, dvs dör Axis vann ww2 och delade upp USA mellan sig, sci-fi? Jag vet inte ner en alternativ tid.

En närliggande sak Zombie vansinnet som bröt ut och allt plötsligt skulle innehålla zombies, jag känner ju till "I am Legend"(bok) tex, men det kan inte startat vansinnet väl?

Förr fanns de ju i filmer med namn Zombie mins jag på Betamax och lågprisfilmer, Night of the living dead, bad taste etc under 70-80tal, men de startade inte detta heller.

Vad tusan startade vansinnet?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: SF (Science fiction) - litteratur

Inlägg av Wakuran »

Apropå klassiker så finns Dune på svenska nu igen, efter hypen kring den kommande filmen och TV-serien.

https://www.sfbok.se/produkt/dune-211279
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: SF (Science fiction) - litteratur

Inlägg av Agentum »

Aha som fasen, den har dock givits ut flera gånger förr för den snåle, men läsvärd.

Kände inte till att det var dags att filma den igen, men det har väl blivit lite så att nyversioner görs av sånt man mins redan, då börjar man bli gammal:)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

Just nu läser jag Isaac Asimovs Stiftelse-trilogin som alltså innehåller alla tre böcker om Stiftelsen samlade. Inte lika fantastisk som Tidens död, tycker jag, men absolut en läsvärd berättelse som innehåller flera läsvärda berättelser i sig. Rekommenderas inte minst för att denna samlingsutgåva utgavs 2019 och går lätt att få tag på. Skriven i början på 1950-talet, men tidlös framtidsskildring om man bortser från en sak, nämligen att när jag nu har kommit en bra bit in i bok ett, så har jag läst om ett större antal män, men fortfarande inte en enda kvinna. Hade den skrivits idag så hade detta sett annorlunda ut. Eller det hade getts en förklaring till varför denna framtida värld inte innehåller kvinnor.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Jo sen är ju inte Asimov humoristisk utan mer byggande på hur situationer skulle vara i en framtid mm, han försöker j hålla sig fysiskt korrekt osv.

Sånt som I, Robot tex är ju rätt intressanta, det är vad jag känner mest av hans böcker att de simulerar en sak på ett sätt som käns troligt.

Han var ju ett geni själv så det är intressant att han gjorde just sci-fi jag läste Död robot för ett tag sen.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar