Dinosauriebok sökes

Diskussioner om vanliga böcker och trycksaker.
Användarvisningsbild
spidercrazy
Fine
Inlägg: 335
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 16:18
Ort: Sverige

Dinosauriebok sökes

Inlägg av spidercrazy »

Detta har kanske inte så mycket med serier att göra - ingenting, när jag tänker efter - men kanske någon vill hjälpa mig ändå. Jag letar efter en dinosauriebok som fanns på mitt skolbibliotek när jag gick i mellanstadiet för ca 20 år sen. Boken bör alltså vara utgiven nån gång 1980-85 eller däromkring. Minns varken författare eller förlag (sånt lägger man inte på minnet när man är 11 år gammal och bara har dinosaurier i huvet!) men minns följande:
Boken var i stort format (ca 20x30 eller större), ganska tjock, säkert mer än 100 sidor.
Titeln bör ha varit enbart 'Dinosaurier' men jag är inte helt säker.
Framsidan föreställer en tyrannosaurus i närbild, man ser enbart huvudet och en del av överkroppen, det är målat i väldigt realistisk stil. Troligtvis var det även en annan dinosaurie i bakgrunden av bilden. Marken de står på har jag för mig är söndersprucken av torka. Himlen är klart ljusblå.
Jag har letat på Tradera på både pågående och avslutade auktioner, samt googlat, men inte hittat någon bild som motsvarar den bok jag minns. Så om någon känner igen detta och kan upplysa mig om författare/förlag så vore jag mycket tacksam!
Å nu pojk ska du få lära dig hur man pelkar en fnög!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Är det inte en utgåva från "Fib gyllene böcker" har för mig dom har något sådant som kan heta "en gyllene bok om dinosaurier". Plingar något liknande. Har sett en nyss på något ställe.
Användarvisningsbild
spidercrazy
Fine
Inlägg: 335
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 16:18
Ort: Sverige

Inlägg av spidercrazy »

Jag hittade en bild på den engelska utgåvan så nu vet jag att den är skriven av David Lambert. Vilket förlag gav ut den i Sverige och vilket år?

[img]http://www.currybet.net/images/blog/20050820dinosaur04.jpg[/img]
Å nu pojk ska du få lära dig hur man pelkar en fnög!
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 380
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Dinosauriebok sökes

Inlägg av GuestOnQuest »

Boken "Dinosaurier" av David Lambert (född 1952) gavs ut år 1980 av det svenska förlaget IPC (Örebro). Den inbundna boken bestod av 95 sidor och översattes/faktagranskades av Torsten Malmberg. Originaltiteln är "Dinosaurs".

ISBN 91-7128-313-7
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Dinosauriebok sökes

Inlägg av Magnus »

Frågan från spidercrazy är 5 år gammal.
Så jag undrar, har du hittat boken?
Simma lugnt!
Skriv svar