Bokomslagens betydelse för priset

Diskussioner om vanliga böcker och trycksaker.
nakkonox
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 13 apr 2010, 17:46

Bokomslagens betydelse för priset

Inlägg av nakkonox »

Hej på er! Jag är ny här på forumet och har en fråga.
Jag har nyligen kommit över ett helt gäng Moberg-böcker. De har samtliga
riktigt snygga bokryggar men problemet är att varje bok täcks av ett inte
alltför estetiskt boksomslag. Helst skulle jag vilja slänga alla bokomslag
och låta den fina bokryggen träda fram, men vad händer då med värdet på
böckerna? Hur mycket påverkas priset med/utan bokomslag?
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bokomslagens betydelse för priset

Inlägg av Kung Orne I »

Nu har du nog hamnat lite fel eftersom detta är ett serie-forum, men det finns säkert folk här i allafall om kunskaper om detta.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
nakkonox
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 13 apr 2010, 17:46

Re: Bokomslagens betydelse för priset

Inlägg av nakkonox »

Kung Orne I skrev:Nu har du nog hamnat lite fel eftersom detta är ett serie-forum, men det finns säkert folk här i allafall om kunskaper om detta.


Precis. Jag tipsades om detta forum och hoppas på svar. Om någon vet något mer lämpat forum för denna fråga (har sökt men ej funnit renodlade bokforum, märkligt nog) får ni gärna länka dit.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bokomslagens betydelse för priset

Inlägg av UlfK »

Nu är sällan boksamlare lika petiga som seriesamlare, men skyddsomslag bör sitta kvar. Frågan är vad det gör för skillnad på värdet. Är det sällsynta böcker och skyddsomslaget är i toppskick, inga revor, ingen blekning, kan värdet öka till det dubbla. Är skyddsomslaget trasigt, smutsigt och blekt... inte lika mycket. [:)]

Men om du vill se ryggarna har du väl tänkt ha dem i bokhyllan, eller hur? Och så länge de står där spelar väl värdet ingen roll?

Sen vill jag nog hävda att det inte finns några värdefulla utgåvor av Vilhelm Moberg, möjligtvis om man bortser från hans tjugotalsutgivning. För du menar väl inte Rune Moberg?
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
nakkonox
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 13 apr 2010, 17:46

Re: Bokomslagens betydelse för priset

Inlägg av nakkonox »

UlfK skrev:Nu är sällan boksamlare lika petiga som seriesamlare, men skyddsomslag bör sitta kvar. Frågan är vad det gör för skillnad på värdet. Är det sällsynta böcker och skyddsomslaget är i toppskick, inga revor, ingen blekning, kan värdet öka till det dubbla. Är skyddsomslaget trasigt, smutsigt och blekt... inte lika mycket. [:)]

Men om du vill se ryggarna har du väl tänkt ha dem i bokhyllan, eller hur? Och så länge de står där spelar väl värdet ingen roll?

Sen vill jag nog hävda att det inte finns några värdefulla utgåvor av Vilhelm Moberg, möjligtvis om man bortser från hans tjugotalsutgivning. För du menar väl inte Rune Moberg?


Nej, jag menar Vilhelm. Och det är inte ens fråga om originalutgåvor; det är tredje utgåvan. Men det smärtar ändå att ta av
omslagen och därmed låta bokryggarna ovillkorligen blekas för all tid. Jag har nämligen nyligen kommit över en avliden släktings boksamling där titlar från 1730-talet förekommer i fint skick. De är inte originalutgåvor men inbringar ändå runt 1000 kronor stycket. Så därmed tänker jag på möjligheten att dessa, mina böcker, kommer att inbringa skaplig summa inom snar framtid. Och kanske får jag en släkting som kommer tycka det är "prisvärt" att jag vårdade mina böcker medelst bokomslag...men någonstans känner jag att böckernas estetiska värde (utan bokomslag) överväger detta idiotiska fokus på framtida värde. Vad tycker ni?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bokomslagens betydelse för priset

Inlägg av Wakuran »

Jag tycker nog du ska satsa på det estetiska värdet, och lägga omslagen i en pärm eller låda så länge. Idéer om framtida värdestegring brukar vara förhoppningar utan egentlig verklighetsförankring.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bokomslagens betydelse för priset

Inlägg av UlfK »

nakkonox skrev:
UlfK skrev:Nu är sällan boksamlare lika petiga som seriesamlare, men skyddsomslag bör sitta kvar. Frågan är vad det gör för skillnad på värdet. Är det sällsynta böcker och skyddsomslaget är i toppskick, inga revor, ingen blekning, kan värdet öka till det dubbla. Är skyddsomslaget trasigt, smutsigt och blekt... inte lika mycket. [:)]

Men om du vill se ryggarna har du väl tänkt ha dem i bokhyllan, eller hur? Och så länge de står där spelar väl värdet ingen roll?

Sen vill jag nog hävda att det inte finns några värdefulla utgåvor av Vilhelm Moberg, möjligtvis om man bortser från hans tjugotalsutgivning. För du menar väl inte Rune Moberg?


Nej, jag menar Vilhelm. Och det är inte ens fråga om originalutgåvor; det är tredje utgåvan. Men det smärtar ändå att ta av
omslagen och därmed låta bokryggarna ovillkorligen blekas för all tid. Jag har nämligen nyligen kommit över en avliden släktings boksamling där titlar från 1730-talet förekommer i fint skick. De är inte originalutgåvor men inbringar ändå runt 1000 kronor stycket. Så därmed tänker jag på möjligheten att dessa, mina böcker, kommer att inbringa skaplig summa inom snar framtid. Och kanske får jag en släkting som kommer tycka det är "prisvärt" att jag vårdade mina böcker medelst bokomslag...men någonstans känner jag att böckernas estetiska värde (utan bokomslag) överväger detta idiotiska fokus på framtida värde. Vad tycker ni?


Om boken kostade en krona 1730 och idag kostar 1000 kronor, är det samma sak som om du hade satt in kronan på bank med 2,5 procents ränta.

Tredje upplagan av vilken titel som helst av VM kommer aldrig att kosta någonting. Dessutom, problemet med att skicka böcker in i framtiden är att en nutida bok ändå inte håller i 280 år. Pappret kommer att ha fallit sönder till damm, för att inte tala om bokpärmen. Och pappersmassa har ingen värdestegring. Satsa på aktiefonder till barnbarnen, och njut av böckerna på det sätt du vill, utan skyddsomslag. [:)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
NinaM
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 12 nov 2012, 10:20

Re: Bokomslagens betydelse för priset

Inlägg av NinaM »

Jag har med många fina gamla böcker av våra svenska klassiker. Vissa har blivit bleka och därmed har de fått ett mindre värde har jag fått reda på. Men samtidigt älskar jag att de står i bokhyllan och ser vackra ut i sina bokryggar. Därmed håller även jag med att du bör aboslut spara omslagen och hålla de säkra och kan under de soliga dagarna se till så att inte böckerna stå i dirket solljus osv. Det finns mycket du kan göra för att skydda dina böcker.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Bokomslagens betydelse för priset

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Med tanke på hur gammal tråden är har boken antagligen vittrat sönder. ;)
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
ingvarj
Good
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 21:06

Re: Bokomslagens betydelse för priset

Inlägg av ingvarj »

Skyddsomslaget är viktigt att behålla.
Att plocka av dem och lägga dem 'nånstans' är ingen bra idé.
jag ärvde min pappas deckarsamling. En låda med avplockade omslag som var hopplöst att länka ihop med böckerna.

Ett fiffigt sätt om man inte vill ha dem framme är att lägga dem i själva boken.
Det spretar ju ut i boken på sidorna men det syns inte i bokhyllan. Se till att inte ryggen på skyddsomslaget får veck.

Bara ett anspråkslöst tips - böcker med skyddsomslag, speciellt lite äldre - är MYCKET lättare att sälja.
Skriv svar