Johan Vilde i bokform

Diskussioner om vanliga böcker och trycksaker.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Johan Vilde i bokform

Inlägg av rkaj »

Det här är egentligen ett svar på gambolputtys annons om Johan Vilde-böcker (se annonskategorin), men eftersom jag varken köper eller säljer något så skriver jag här i stället ...

Hur kom det sig egentligen att Janne Lundström började göra böcker om Johan Vilde i stället för serier? Serien var väl ganska framgångsrik både bland kritiker och bland köpare ... Var det kanske helt enkelt tecknaren Jaime Vallvé som tröttnade (och kanske tyckte det var roligare att teckna Fantomen)?
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Jag har läst (i efterordet till en bok Janne gjort) att Janne tyckte att barn borde läsa böcker också. Men något år senare har jag läst (I en gammal Fantis) att han ville göra fler serier, men då fanns det inte längre något förlag som ville ge ut de.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re:

Inlägg av Zara Hero »

Erik S skrev:Jag har läst (i efterordet till en bok Janne gjort) att Janne tyckte att barn borde läsa böcker också. Men något år senare har jag läst (I en gammal Fantis) att han ville göra fler serier, men då fanns det inte längre något förlag som ville ge ut de.


Men kom han inte tillbaka till Fantomen en kort vända för något år sedan? Eller minns jag fel?
Jo!
52 "Min swenske fiende" Lundström Leppänen Fantomen nr 9/2007
53 "Skeppsbrott!" Lundström Leppänen Fantomen nr 10-11/2008
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Johan Vilde i bokform

Inlägg av Erik S »

Visst har han gjort comeback med Fantomenmanus, men här var det ju Johan Vilde-serier det gällde.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Johan Vilde i bokform

Inlägg av burnout »

Jag saknar serien om honom. Det blev bara 4 album, men blev det inte några extra avsnitt i Fantomen?
Det var en intressant serie, kanske lite för tidig publicerad idag skulle den ha varit högaktuell med allt om främlingshat,nynazzar och gud fan och hans moster. Tycker han skulle satsa på Johan W igen istället för Fantomen (bortkastad talang)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Johan Vilde i bokform

Inlägg av rkaj »

burnout skrev:Jag saknar serien om honom. Det blev bara 4 album, men blev det inte några extra avsnitt i Fantomen?


Såvitt jag vet var det bara de fyra albumen som publicerades i Fantomen, även om det var betydligt senare. http://fantomenindex.krats.se/Johan_Vilde.html Det kanske är lättare att få tag på tidningarna från 1988 än albumen från 1977 - 1982?
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Johan Vilde i bokform

Inlägg av Kattmannen »

Jag gillade böckerna med Johan Vilde, tror att jag läst alla. De har gått som följetong i flera olika tidningar, bla i Kamratposten tror jag. Men en sak jag störde mig på var ju att det var en vuxen Johan Vilde som berättade om sitt tidigare liv, i en sån miljö att man fattade lite för mycket om hur det hade gått. Schyst story iafall.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Johan Vilde i bokform

Inlägg av rkaj »

Jo, rent berättartekniskt så innebär ju den vuxne berättaren att man "vet hur det slutar", men det var inget som störde mig särskillt mycket. Budskapsmässigt var det snarast en del av grundpoängen, här har vi en politisk fånge som får berätta sin historia.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Johan Vilde i bokform

Inlägg av Furienna »

Jag har två "Johan Vilde"-album. Och ja, jag håller med Burnout om att de verkligen känns som att de var "före sin tid".
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Johan Vilde i bokform

Inlägg av larsa66 »

Johan Vilde måste vara den bästa serie som gjorts i Sverige. Det där med att han sitter i fängelset och berättar tycker jag ger extra tyngd åt berättelsen. Han var dömd till döden för landsförräderi om jag minns rätt. Det är häftigt att börja en serie med det och sedan växla över till den oskyldiga pojke han var.
På något sätt ligger ju slutet lite öppet också. Jag tror nog Janne Lundström har ett annat slut än att han ska halshuggas :)

Jag försöker få tag i dom album som finns men det är ganska svårt, jag har hittat en annons på bokbörsen men han ska ha över 600 för alla böckerna. Lite väl dyrt för mig. Vet ni forumiter andra ställen man kan leta på? Tradera har jag också testat.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Johan Vilde i bokform

Inlägg av RioGrande »

De där brukar vara rätt billiga i olika lumpbodar och så...

Om jag letar efter nåt (som inte är särskilt konstigt eller dyrt) brukar jag mejla min fråga till Seriecentrum i Trelleborg. Han har fantastiskt mycket och brukar skicka väldigt snabbt. Hederliga priser också.
-----

seriecentrum@hotmail.com

-----

http://www.seriecentrum.com/
Skriv svar