Om bokläsande och vad du läser just nu?

Diskussioner om vanliga böcker och trycksaker.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

Tack! Då får jag leta upp den där Peter Simpel, jag trodde jag hade läst det mesta som fanns på svenska av Marryat. Ja, nästan alla är bra, tyvärr har de flesta bibliotek gallrat bort nästan allt utom den flygande holländaren och Barnen i nya skogen. Synd!

Annan Capek som är läsvärd är inte särskilt SF-iga "Ett år med min trädgård", som handlar om precis vad det låter som. Kul!
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

Det är väl det där med svenska innan stavningsreformen...

Barnen i Nya skogen är väl sådär. Varför den fått nyupplagor och inte 'Sjöofficern' är märkligt. Den sämsta av de sex eller sju Marryat jag läst. Det är också den enda av dem som inte är en sjöroman.

Vad gäller Capek och andra tjeckiska författare gavs det ut en antologi som hette 'Berättelser ur båda fickorna'(efter Capeks 'Berättelser ur ena fickan' och 'Berättelser ur andra fickan'). Bra och billig introduktion för dem som funderar på tjeckisk mellankrigslitteratur.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

Jag älskade Barnen i nya skogen när jag gick på mellanstadiet... Utan att ha koll känns det som att sjöromanerna är mer för alla, medan Barnen i nya skogen skrevs mer för just barn.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag läser just nu The Chronicles of Narnia. Jag visst det är en barnbok och jag läste den på svenska som barn. Men den är ändå bra och jag är rätt stolt över att läsa detta stora fina samlingsex av boken på 767 sidor.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ja den är då bättre än de filmer de har gjort, snacka om slöseri med tid för alla inblandade haha.

Så var "stolt" du :-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Läser Lee Childs "deckare" om den f.d. militärpolisen Jack Reacher. Det här böckerna skulle verkligen kunna bli bra tecknade serier (naturligtvis tecknade av någon tecknare som man kan lita på...). Hjälten Reacher skulle passa jättebra som seriefigur (kanske även som filmfigur). Tuff hjälte, tuffa miljöer, bra intriger, onda bovar osv.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Läste precis ut Arthur Machens novell "The Great God Pan" som ingick i boken "The Three Imposters and other stories". En mycket bra, atmosfärisk och bitvis skrämmande historia om kallsinniga vetenskapsmän, vackra och gåtfulla kvinnor och saker som människan inte var menad att känna till. Det märks att Machen var en inspirationskälla för Lovecraft.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

Just nu de sista sidorna av 'Mitt namn är Röd' av Orhan Pamuk. Lite rörig innan man kommer in i hur den är berättad. De olika kapitlen berättas nämligen av olika karaktärer. I stort handlar berättelsen om hur det ska ges ut en illuminerad bok i Konstantinopel på slutet av 1500-talet, med illustrationer inspirerad av det västerländska sättet att måla, vilket anses syndigt av vissa.
Således blir två av de inblandade mördade och det är alltså mördaren som skall hittas. Dessutom ingår en kärlekshistoria mellan dotter till den mördade ansvarige för boken och en ung man, som blir den som får söka efter mördaren. En bok som helt klart är att rekommendera.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Inlägg av Grumme »

Jag har precis läst ut Äldreomsorgen i Övre Kågedalen av pseudonymen Nikanor Teratologen.

[img]http://www.vertigo.se/bd/om/aldre.gif[/img]

Det är den i särklass mest bisarra bok jag någonsin har läst. Den får Charles Bukowskis böcker att framstå som Alfons Åberg, och Onkel Konkel på LSD skulle inte komma i närheten av att få ihop en lika sjuk historia.
Berättelsen som sådan var väl mer udda än bra men ändå tillräckligt intressant för att man ska vilja ta sig igenom boken.

En recension på bokens baksida lyder: "Denna bok borde aldrig ha skrivits och än mindre getts ut. Varning är härmed utfärdad!"
[8D]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Krian
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 09:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krian »

[quote="Grumme"]

Jag har precis läst ut Äldreomsorgen i Övre Kågedalen av pseudonymen Nikanor Teratologen.

[img]http://www.vertigo.se/bd/om/aldre.gif[/img]

Det är den i särklass mest bisarra bok jag någonsin har läst. Den får Charles Bukowskis böcker att framstå som Alfons Åberg, och Onkel Konkel på LSD skulle inte komma i närheten av att få ihop en lika sjuk historia.
Berättelsen som sådan var väl mer udda än bra men ändå tillräckligt intressant för att man ska vilja ta sig igenom boken.

En recension på bokens baksida lyder: "Denna bok borde aldrig ha skrivits och än mindre getts ut. Varning är härmed utfärdad!"
[8D]

[/quote]

Jag blev väldigt nyfiken när jag läste vad du skrivit om boken, jag älskar grova absurda böcker. Kollade upp den på bokus där det har denna sköna beskrivningen "Möt morfar och pyret i deras första redlösa förtvivlade humoristiska perversa grundlärda homofila heterogena psykos". Jag kommer nog att beställa den och lägga på att-läsa-högen [:)]
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jag läser en Sci-fi klassikern "Enders game" av Orson Scott Card. Den verkar lovande och jag har hört att det planeras
en film..
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

Har lite smått börjat upptäcka Sci-Fi, och då främst det som brukar kallas space opera och military sci-fi i from av Peter F. Hamilton (Pandora's Star)men kanske främst David Webers böcker om Honor Harrington. De senaste två månaderna har jag läst de första två böckerna On Bassilisk Station och Honor of the Queen och läser nu bok tre (The Short-Victorious War). Riktigt bra och underhållande böcker jag jag.
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Läser just nu Neverwhere av Neil Gaiman. Känns mycket bra än så länge. Läser alltså boken skall läsa serien efteråt tänkte jag. Inga spoilers tack.

[img]http://img.listal.com/image/productsus/200/0380789019/books/-neverwhere-neil-gaiman.jpg[/img]
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Farbror Kjell
Very Good
Inlägg: 104
Blev medlem: lör 18 jul 2009, 01:16
Ort: Sverige

Inlägg av Farbror Kjell »

Ett synnerligen oväntat val. Jonas Gardells - Om gud. Inte för att jag på minsta sätt är religiös, däremot nyfiken, och Gardell överaskar, jag hade inte väntat mig att han skulle vara så påläst och, framför allt, så välskrivande.
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

Efter några böcker av Vladimir Nabokov blev det nu dags för hans självbiografi 'Låt höra av dig, minne'. Som antyds så berättar Nabokov om sitt liv, men han flikar också in historier om andra familjemedlemmar, guvernanter, tjänstefolk och andra personer han minns. Underfundigt och intressant berättat på typiskt Nabokov-vis.

Innan denna läste jag som sagt ytterligare några Nabokov. Vissa av dem vill jag rekommendera; 'Kung, dam, knekt', 'Han som spelade schack med livet', 'Pnin'och 'Sebastian Knights verkliga liv' samt två som jag inte rekommenderar 'Förföraren' och 'Inbjudan till halshuggning'. De två sistnämnda är dock inte dåliga, men inte på samma nivå som de tidigarenämnda och definitivt inte som hans mest kända verk, 'Lolita'.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Har just börjat läsa
Fördjupade studier i katastroffysik
av
Marisha Pessl.
Hittills bra sug. Vi får väl se om den fortsätter var lika bra längre fram.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Lyssnar just nu på ljudbandsbok av Neil Gaimans Anansi Boys. Hans bok Neverwhere var ju hur bra som helst. Han kan verkligen få en att tycka om hans udda karaktärer. Det är lite vuxen Narnia känsla över hans böcker. "A dark Contemporary Alice in Wonderland" säger kritikerna om Neverwhere. Hans skurkar är inte så trevliga. Nej Gaiman vet hur man fångar läsaren. Skall försöka läsa alla hans böcker.

Har bara kommit några kapitel i Anansi Boys, men än så länge fångar den min uppmärksamhet.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

Har varit långvarigt sjuk och läst när jag mått
tillräckligt bra. I förrgår så läste jag Lennart
Anderrsins bok "Svenskarna i Jemen" om hur svenskar
byggde upp Jemen Airways från 1948. Fascinerande att
läsa om en modern medeltid med total makt hos Imaner, inga
vägar, inga skolor osv ligger så nära i tiden. Bara det
faktum att av 11 Imamsöner så dog tre på naturligt vis,
en drunknade och två av sjukdom, resten mördades eller
avrättades... För att inte prata om när Egypten
skickade in 30 000 man med pansar och flyg, så fick de på
skallen av beduiner som beslöt sig för att samarbeta. När
egyptierna var borta, så återtgick de till det interna
mördandet...

Rekommenderas, landet är än idag oerhört strategiskt viktigt,
med olja och ändå ett av världens minst utvecklade!

Jens
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

'Svenskarna i Jemen' låter jätteintressant, det tipset måst ekollas upp!

Sedan sist bl a: The Complete Harry Potter Collection.

Behöver väl ingen presentation, man behöver ju inte ha läst den för att veta ungefär hur det går, är i a f min erfarenhet. Men jag tyckte den var väl över mina, låga, förväntningar och kan rekommendera den till dem som i likhet med mig undvikit den i tron att det är en illa skriven barnbokssvit. Ät skit Harold Bloom säger jag.

Senast 'Lauri Törni - Yrke soldat' av J Michael Cleverley om den finske krigshjälten Törni, som efter kriget tog värvning i amerikanska arméns special forces och blev legendarisk även där. Dessvärre dras bokens helhetsintryck ned av redaktionella missar, stavfel, syftningsfel, et c. Rekommenderas annars.

Nu är det P G Wodehouse 'Fastrar är inga gentlemän', Wodehouse sista fullbordade verk. Den når inte riktigt upp till nivån man förväntar sig, men jag är bara hundra sidor in så det kan ju bättra sig.
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Inlägg av FredrikLähnn »

Just nu läser jag Dödens port-serien (The death gate cycle) av Margaret Weis och Tracy Hickman.

Hade tänkt att jag skulle läst hela serien på engelska men tillgången i biblioteken är lite sviktade så den tredje boken blev på svenska.
Skriv svar