Om bokläsande och vad du läser just nu?

Diskussioner om vanliga böcker och trycksaker.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Rufus skrev:Mycket fina omslag. Och jag gillar boktitlar som "You´ll never die in this town again". [:o)]

En bra titel är halva boken. Nu gäller det alltså bara för någon att skriva den... [V]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Wakuran »

Bra konstnärlig taktik, överlag. Man börjar med titeln, och sen bygger man en story omkring den...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Har ju ofta använts för western med, det där med titlarna.

Jonah Hex hos DC medans de var vettiga, skrivna Palmiotti här alla sänka namn, ett arv från Europeisk västern film såklart.

Annars är det väl de klassiska stenhårda deckarnas böcker som använt dem, även James Bond.

Jag läser inte sånt, men får hålla med om att omslagen är snygga och titlarna intressanta.

Kanske är den här typen av stil död idag, det känns väl så iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Grumme »

Jag har precis påbörjat den tionde och sista delen i Jan Guillous romansvit om 1900-talet, "Slutet på historien".
Välskrivet och underhållande som vanligt, även om jag i många delar inte instämmer i hans samhällssyn. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Jan Guillou, har han skrivit nåt läsvärt? Och med så hejdlöst många delar, otroligt.

Karln är mångmiljonär på nonsens, lögn historia och urfjantiga agenthistorier.

Sen herrejisesus det är bättre i Herman Hednings version jag älskar där det står "och med stor historisk onogrannhet fortsatte de", snacka om att denna skit drog folk fast det är totalt fantasy, han hittade ev Arns grav tom, bussalasterna vällde fram över Västergötland.

Ingen var dock intresserad av äkta historia, han uppträder som vanligt självsäkert och duskussionslagfördig ständigt, man ogillar honom skarpt.

MEN jag bor i de trakter han har sitt sommarställe och min farsa var bilmekaniker och jag jobbade där vid nåt tillfälle när han inte hittade nånstans nån kunde fixa hans Citroën han körde jag då alltid detta märke i finaste modell.

Men döm om min förvåning, han var inte alls överlägsen och nedlåtande, det är nog lite en mask han drar på sig ned extrempåståendrn mm i media.

Dock gillar jag inte hans böcker, jag söker hellre äkta källor från flera håll, det känns tveksamt att han kunnat analyserat förra århundradet mer än som underhållning, kanske några filmer osv.
Arn-filmerna orkade jag inte ens halva första, vilket flams, bättre fantasy har jag läst varför en låtsas som det är sant?

Nu är det ju inget fel med det, så gör tex amerikaner ständigt i sina helt sanna historier hehe, underhållning är ju det, men det sega blir när det tas som sanning tycker jag.
Det är nog det som retar mig, inte att han är rik som ett troll utan att han ofta påstått helt absurda saker som folk trott på, men de har skitit sanningen, den är tråkig liksom.

Han vet hur en slipsten ska dras.

Men aldrig i livet att jag skulle referera till hans historiska påståenden, det är som att ha Aftonbladet som källa ungefär.

Kort sagt han har varit smart, men tyvärr slagit i folk saker som är löjeväckande, men å andra sidan folk borde ju inte ta honom som mer än han är.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Själv läser jag lite alltmöjligt just nu. Bland annat en massa olika fackböcker om romarna och deras litteratur.

Skönlitteratur: Deaver: Blunddockan (spännande thriller, men översatt av en sovande man).
Faulkner: Absalom, Absalom! (hittills bara läst första meningen, kanske blir det bara den????)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Jag gillar faktaböcker, men ibland blir det en del annat Isaak Asimov tex nu.

Men jag vill ofta sätta mig in i nånting med just så mycket fakta jag kan, sen får jag nåt nytt ryck och vill veta mer om just en annan sak, inte vad folk sagt utan hur det var.

Det är nog en störning helt enkelt, jag har givit mig på Östersjöländerna historia genom att leta upp vad säg polska författare sagt, danska eller ryska inte enbart ur svensk synvinkel.
Och fasen det är inte lätt när man vara har svenska och engelska som språk, men man kommer jag närmare nånting vad man nu än drar för slutsatser.

Ett tag var det jetplan ens uppkomst och vidare utveckling efter ww2 men inte längre än säg F16, mig29 och Viggen, de allra nyaste har jag lämnat ytligt.

Men Jo även timmarna har jag ägnat tid, särskilt kom kristendomens uppkomst, men givet hur de levde med.

Medelhavet är historiskt intressant och uråldrigt men Östersjön var ett bra tag ett slags andra medelhav, en strid från ett fyrkantigt Sverige till slut.
Man ska inte skämmas över sitt lands historia, olika tider hade olika ideal och folket tänkte helt olikt idag, jag fullkomligt avskyr folk som lägger moderna tankar på sådant.
Allt blir så lätt förvridet i nonsens som inte öht fanns på den tiden.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Grumme »

Agentum skrev:Jan Guillou, har han skrivit nåt läsvärt?


Om du frågar mig: Absolut.
Om man bortser från Ondskan som är väldigt obehaglig men bra, så har såväl Hamiltonsviten som Arn-sviten, och nu Brobyggarserien givit mig ett stort underhållningsvärde, oavsett vad han predikar. Han signum är ju att skriva med facit i hand, och på så vis kunna ge sina huvudkaraktärer precis de värderingar som är i ropet när böckerna publicerats, oavsett när de utspelar sig, och hela tiden som han själv vurmar för.
Arn förespråkar jämlikhet mellan såväl kön som samhällsklasser och folkslag under 1300-talet, Bröderna Lauritzen är för sin tid för det mesta liberala och godhjärtade under tidigt 1900-tal, och Carl Hamilton är ju en drömbild av honom själv, fysiskt överlägsen man från överklassen med starka vänstersympatier.
Han har dessutom sett till att förse samtliga sina hjältar med ett betydande finansiellt kapital, vilket underlättar betydligt när man ska vara god och moraliskt högstående.

Däremot så skulle jag inte drömma om att ta hans samhällssyn eller förslag till problemlösning på allvar. Där har han, som du mycket riktigt påpekar, samma trovärdighet (eller snarare brist därpå) som en kvällstidning. [:D]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Jo att han spelat korten rätt är ingen tvekan alls så han vet ju vad han gör.

Jag orkar dock inte med vad han skriver heller, men man kan ju inte hoppa på nån för att de gör det, med tanke på att han inte är känd ner än i Sverige om vi hårddrar det gillar mängder med folk hans böcker.

Jag tycker mycket är dussinmässigt kanske för att det alltid finns nån som gjort det bättre utomlands redan.
Å andra sidan vem kopierar inte? Och just att mycket haft svensk förankring har hjälpt här såklart.
De flesta vet inte ett dugg om sånt och de är heller inte intresserade av ämnet i sig utan vill bara underhållas, sen de vansinniga kring Arn var imo löjeväckande då det är totalt nonsens alltihop, men många tjänade ju en slant på det i de åren även om de nog mådde lite illa av att bussa runt hysteriskt folk, pengar på banken kan få en att glömma det senare :-)

Sen har jag inte orkat läsa värst med Hamilton, Arn somnade jag av tom filmeländena, så jag är fel person,detta trots att hans böcker ju funnits så länge och jag är bokmal.
Men undviker man att öht läsa eller höra på honom så står sig kanske en del bättre,för just hans utläggningar för sin sak är ju spiken i kistan för mig, man önskar tystnad och att han sa jag tog mig lite friheter hehe, men sån är han ju knappast.

onskan det var den om den där internatskolan knösars ungar går på även om den han gick på är nedlagd och pennalism, säkert sanning i den bara det att det inte hände herr Gulliou själv på nåt särskilt sätt, han var snarare på andra sidan planen har det ju mer eller mindre kommit fram, där framställda han sig lite väl som offer, det har öht aldrig varit synd om honom mer än i fantasin, han sattes inte på internat pga fattigdom direkt.

Struntsamma egentligen om man håller skiljer person från hans verk, han har dock alltid fått detta så svårt att göra.

Nu ska jag inte kritisera mer om det haha, det ger inget men han är en person alla har en åsikt om tror jag från beundran till fasa :D
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Grumme skrev:
Agentum skrev:Jan Guillou, har han skrivit nåt läsvärt?


Om du frågar mig: Absolut.
Om man bortser från Ondskan som är väldigt obehaglig men bra, så har såväl Hamiltonsviten som Arn-sviten, och nu Brobyggarserien givit mig ett stort underhållningsvärde, oavsett vad han predikar. Han signum är ju att skriva med facit i hand, och på så vis kunna ge sina huvudkaraktärer precis de värderingar som är i ropet när böckerna publicerats, oavsett när de utspelar sig, och hela tiden som han själv vurmar för.
Arn förespråkar jämlikhet mellan såväl kön som samhällsklasser och folkslag under 1300-talet, Bröderna Lauritzen är för sin tid för det mesta liberala och godhjärtade under tidigt 1900-tal, och Carl Hamilton är ju en drömbild av honom själv, fysiskt överlägsen man från överklassen med starka vänstersympatier.
Han har dessutom sett till att förse samtliga sina hjältar med ett betydande finansiellt kapital, vilket underlättar betydligt när man ska vara god och moraliskt högstående.

Däremot så skulle jag inte drömma om att ta hans samhällssyn eller förslag till problemlösning på allvar. Där har han, som du mycket riktigt påpekar, samma trovärdighet (eller snarare brist därpå) som en kvällstidning. [:D]

Oavsett Guillous litterära kvaliteter (och där råder det ju delade meningar) får vi inte glömma bort att hans författarskap fått otaliga yngre män utan intresse för böcker att börja läsa efter att någon (ofta en lärare i högstadiet) satt Ondskan i händerna på dem. Detta har jag hört från vänner i skolans värld så många gånger att det får anses vara sant (och det är dessutom omvittnat från många andra håll). Efter Ondskan har man sen fortsatt med Hamilton-sviten och gått vidare med Arn-trilogin (egentligen en kvartett) och sen förhoppningsvis börjat läsa även andra författare, så som vanligt helgar ändamålet medlen. Här drar jag paralleller till min egen generations slukande av Enid Blyton, W.E. Johns, F.W. Dixon, Sivar Ahlrud, Bengt Linder etc. som grundlade bra läsvanor och ledde vidare till annan litteratur (oavsett vad vissa bibliotekarier och kulturknuttar ansåg).
Själv tyckte jag mycket om de fem första Hamilton-böckerna men tappade sen gradvis intresset för dem och jag känner inget behov av att läsa om dem idag.
Däremot läser jag då och då om Det stora avslöjandet från 1974 (Guillous andra roman som delvis skrevs i fängelset där han satt på grund av IB-avslöjandet) som är en fruktansvärt underhållande skildring av herrtidningsvärlden under sent 60-tal med Guillous alter ego Erik Ponti i huvudrollen. Det är ingen nyckelroman i egentlig mening men den kan nog antas vara till största delen dokumentär med tanke på Guillos gedigna erfarenhet av ämnet. Den kan jag verkligen rekommendera. Jag äger dessutom två utgåvor (den ena med dedikation av författaren själv, men det är en annan historia) eftersom jag ville läsa det nya förordet som ackompanjerade Piratförlagets nyutgivning 2004. (Fast originalförordet är vassare...)
Bild
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Långholmen tom inann det lades ner, ett då snällt fängelse, dock drog han växlar på det med tyvärr.

Han ville få det som att han satt i maximum security bunkern eller nåt, Långholmen då var en väldigt gammal anläggning och användes inte alls så, Mao var det fängelse men inte riktigt som han drog till med.

Synd att de rev det mesta av det fö, ett hade varit intressant historiskt sett då vi inte just haft fängelser av den här amerikanska typen där alla delar bildar ett nav.

Men ok att jag hellre läser om fängelset ingår inte.
IB affären var ju genant för tiden, registrering av folk som tyckte på ett visst sätt, inget är nytt under solen kan vi säga.

Det var bra att det blev känt då, jag tror de bränner det hela och hållit tyst annars, visst det hade krupit fram men långt senare och inte betytt så mycket längre.

Så där gjorde han och kollegan rätt, sen utnyttjade han det som en språngbräda såklart, han har ju alltid kunnat diskutera ihjäl de flesta om så tjuvtricks behövts :-)

Boken borde skrivits av nån annan imo.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Grumme »

Agentum skrev:IB affären var ju genant för tiden, registrering av folk som tyckte på ett visst sätt, inget är nytt under solen kan vi säga.


Verkligen, och vi ska inte tro att det inte förekommer idag.
En av de värsta, och farligaste kommentarer jag har läst (minns tyvärr inte längre var), var någon organisation på den vänstra ytterkanten som samlade information om folk som tyckte "fel" på internet, och på fullt allvar sade att "Vi registrerar inte åsikter, utan värderingar". [:(]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av zlv »

I väntan på Brandon Sandersons nya ("Rhythm of War"), blev det "Rosen namn", får ta och kolla in den nya TV serien dom gjort efter jag läst klart denna.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Fukushima för Evigt, inget vidare, för mycket personligt nonsens.
Jag vill veta vad som hände mer hårt, men ingen Book på svenska har finns från modern tid, finns säkert på engelska.

Det är visserligen hemlighetsmakeri ännu kring det men mycket är känt om man läser internet om olyckorna.
Det klart att det inte är som Tjernobyl ännu dör vi vet hur det gick till och tv serien nyligen visade upp det om inte annat även i mycket mer såklart finns kring det som iaf var det värsta i olycksväg och utsläpp till luften.

I Japan är mycket utsläpp i Stilla havet och även ner i grundvattnet, tsunamin slog junut tre block som sen smälte byggnaderna exploderade av vätgasen och de spolade havsvatten ni dem som sen släpptes ut i havet.

Att bygga så många kärnkraftverk i ett land med så mycket jordbävningar är ju vansinne.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Att bygga så många kärnkraftverk i ett land med så mycket jordbävningar är ju vansinne.


Nja, det är ju iofs minst lika dumt att bygga kolkraftverk i ett land som är så tättbefolkat...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Jo jag är inte för fossila bränslen, men det kan lätt bli fler tsunamis som slår in i verken som finns på Ch även de som gick under förra gången.
Det är ju förkastningar där det bara måste hända, som att ställa kärnkraftverk vid sak Andreas förkastningen.

Japan hade/har 54 kärnkraftverk, det är ju så mycket folk där, men jordbävningar är oundvikliga, käringen var inte vettigt, utan man räknade med att det var en på miljonen typ.

OBS att jag inte är mot kärnkraft bor nära Forsmark och utbildade mig till elkraftsingenjör men man måste inse verkligheten, visst skiljer det på lika typer av kärnkraftverk men en stabil grund är viktig.

En dag måste de ersättas då ej med brunkol och olja tack.

USA var med och pumpade in pengar i Japan för att få bygga dem, själva var de ju livrädda efter Harrisburg som inte var ner än drummlighet, saken är ju att Tjernobyl mfl verk är till för att kunna ta ur bränslet under gång för att kunna skapa kärnvapen, Tjernobyl verken var inte ens inneslutna, flera likadana är igång ännu fö 10st några inte långt från oss.

De svenska verken kunde aldrig köras så utan då stoppar de, men inget är ofarligt, som sagt vätgasen pga förläggningen av reaktirbassöngerba i Japan gjorde att byggnaderna exploderade att sen då tvingas kyla ned havsvatten rakt igenom på härdsmältor är gav ju problem, pga tsunamin slogs ju nödkylningen ut och dieseln till pumparna flög all världens väg av vågen.

De står ju där ännu och härdsmältor är är ju kvar, de har väl flyttat bränslestavarna de kunde dock men var vet jag inte, nått fattigt land kanske.
Liksom Tjernobyl inte är över är dessa tre inte över heller.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Just läst deckaren Oskuld och oleander av Kerstin Bergman. Utspelar sig på Ekerö.
Har även läst lite i Lukianos (En sann historia), i Mary Beard (SPQR) och kanske i ytterligare något!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

Just nu är det riktigt gammal klassisk SF, av en av de tre stora författarna inom detta område, som jag läser. Robert A. Heinleins Metusalems arvingar.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Önskar jag kunde var så elegant även om jag läst klassiska SF författare.
Men jag läser Riksäpplet, etyt specialintresse av mig nämligen gamla örlogsfartyg, detta gick under i en klumpig manöver och blev aldrig så känd som Kronan och Svärdet, detta under kriget mot Danmark på 1670 talet.

Holländarna gav sig in på Danmarks sida för att inte Sverige skulle få kontroll över området, vi hade ju annars kunat utplåna Danmark som land, men vår kung dog där i vevan Karl X.
Annars vet i fasen vad som hänt.

Nåväl detta fartyg är bortglömt, men finns ännu som vrak.
Vi har ju ett problem i Östersjön det har varit för kallt för skeppsmasken och bevarat hejdlöst gamla skepp i trä, men tyvärr gör inte vi just nåt possitivt längre, man ska glömma historien,
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag fick för mig att jag skulle börja läsa de Nero Wolfe-deckare av Rex Stout från 60-talet som jag blev pådyvlad av en arbetskamrat för många år sen när föräldragenerationen rensade sina bokhyllor. Jag började med Gambit från 1962 och fortsätter med The Final Deduction från året innan:

Bild

I Stouts senare verk är mysterierna inte lika intrikata som i de från 30- och 40-talen men de lever ändå högt på att han är en stilist av guds nåde och att det är så förbaskat trivsamt att hänga med Nero Wolfe och hans handgångne man Archie Goodwin i huset på West 35th Street på Manhattan där miljön är densamma oavsett vilket decennium böckerna utspelar sig i.

Här skall inflikas att eftersom jag såg denna bild Bild i Agent X9 långt innan jag läste min första Nero Wolfe-deckare har alltid böckernas Archie Goodwin sett ut som verklighetens för mig...
(En kort utvikning om att "vår" Archie Goodwin debuterade som författare i Ellery Queen's Mystery Magazine, juli 1962, med novellen "Killing Mrs Killiam", men inte förrän han lyckats övertyga tidskriftens redaktörer om att han verkligen hette "Archie Goodwin" för de tyckte att han måste ta sig en annan pseudonym, men då blev de desto mer entusiatiska. 1993 var han inbjuden som huvudtalare vid det amerikanska Nero Wolfe-sällskapet årliga "Black Orchid-bankett" och hans ämne för detta var naturligtvis "What's it Like to be Archie Goodwin". [:p] )

Jag skulle också vilja slå ett slag för de TV-adaptioner av Stouts romaner som A&E gjorde i början av detta århundrade. Rollbesättningen är så gott som helt perfekt med Maury Chaykin som Nero Wolfe, Timothy Hutton som Archie Goodwin och Bill Smitrovich som den ständigt tjurige kommisarie Cramer. Interiörena från huset är precis på kornet och historierna utspelar sig alla i ett diffust 50-tal oavsett när de skrevs. En lustig detalj är att man använder sig av en fast ensemble så samma person kan spela olika rollfigurer i olika avsnitt vilket förbryllar till en början. Många av avsnitten finns på youtube, och jag föreslår att den intresserade inleder med pilotavsnittet "The Golden Spiders":



"Confound it, Archie!" "Pfui!"
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Skriv svar