Ny logga?

Information om Serieforum.se. Här kan du även ge feedback på forumet, ställa frågor, testa funktioner m.m.
Kategoriregler
Kontakta Serieforum.se genom att posta ett inlägg i detta delforum, eller genom att skicka e-post till info@serieforum.se.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Ny logga?

Inlägg av Agentum »

Hoppas du får stålar av den där Kellerman för den där loggan.

Personligen tycker jag han suger totalt nämligen, här snackar vi stjärnor inom seriebranchen och inget sånt där skräp.

Så urk från min sida.
Framhävs nåt enormt, tycker jag iaf.

Finns det inget annat man kan sätta där?
Eller att du har en anna figur på motsatta sidan av loggan för att balansera det hela?

Den där hundfan är ju en stripserie främst, det pratar vi väl minst om egentligen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote]Ursprungligen postat av Agentum



Personligen tycker jag han suger totalt nämligen, här snackar vi stjärnor inom seriebranchen och inget sånt där skräp.
[/quote]
Jag håller med. Usch. Saknar redan Tintin... [:I]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Martin
Very Fine
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 17:56
Ort: Sverige

Inlägg av Martin »

Tycker den ser okej ut men det är lite tomt under

Serieforum
Sveriges roligaste serieforum

Lägg in något där så tycker jag den ser bra ut!
Kalle anka samlare
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Kan inte Tintin vara i andra änden då som motvikt?

Käns så stripseriebaserat nu, gnäll gnäll.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Är det inte förbjudet att röka i allmänna forum?
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Även om Kellerman inte är någon av mina absoluta favoriter så är Rocky en populär svensk serie, och det där är ovanligt bra bild för att vara Kellerman.

Jag tycker Agentum är på rätt spår, det är lite vinklat att peka ut en enda serie som till synes viktigast på forumet. Fast ska man ha med allt blir det grötigt. Det finns en poäng med att skylta just med en av dagens populäraste svenska serier.
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

Varför inte göra en "google"?
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="Shiverbones"]

Varför inte göra en "google"?
[/quote]
Det vore väl härligt, men var jag admin skulle jag inte orka göra det så väldigt ofta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Alltså jag kräver inga superhjältar i logon, men jag känner att Rocky inte speglar forumet helt enkelt.

Men det kanske finns upphovskydd som skrämmer?

Admin verkar upptagen helt?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Blir nog tyvärr tvungen att sälla mig till anti-Rocky förespråkarna. Då forumet normalt handlar om serier från alla tider, eller i alla fall från 20-30-talet och framåt tycker jag det är lämpligare med en figur som har sitt ursprung långt tillbaka men är aktiv ännu idag. På sätt och vis stämde Tintin med det synsättet, även om han egentligen inte varit aktiv sedan 1976. Sinnebilden för mig på en gammal men still going strong-figur är Stålmannen/Superman, som även om han är bror duktigt och über-präktig i mitt tycke skulle passa utomordentligt som sidekick till titeln Serieforum.

Han har ett rejält förankrat svenskt namn i Stålmannen, han är godhjärtad precis som forumet, han har representerats i tidningar, album, animerade tv-serier, långfilmer, action figurer, ja egentligen alla tänkbara och otänkbara varianter. Stålmannen innehåller spänning, humor (bara kolla på superdickery), lång livslängd, men även tragiska moment i seriernas ibland krassa verklighet (skaparna vs. förlaget).

Enda lilla nackdelen är väl att han inte är en svensk figur, men han har över 50 år i Sverige vilket slår ganska många andra figurer.

Även om detta kanske inte är någon förslagstråd, blir mitt förslag ändå ett byte till Stålmannen (eller Superman om man hellre vill det) då jag anser att han täcker in så mycket av forumets diskussioner.

P.S. Jag vet att jag totalsågade honom i en tråd, och därmed inte menat att jag totalsågar forumet, utan här gäller hans positiva kvalitéer.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Annars nöjer jag mig med nån känd Belgisk/Fransk figur faktiskt.

Vad tusan är svenskt inom serier egentligen, är det kanske bara sånna här stripserier och gnälliga självbiografiska serier i dyster ton?

Eller är det 91an och Kronblom?

Sockerconny kanske, med ett sjysst järnrör.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="Agentum"]



Vad tusan är svenskt inom serier egentligen, är det kanske bara sånna här stripserier och gnälliga självbiografiska serier i dyster ton?

[/quote]Det finns undantag. T ex Jan Lööfs Felix.

[img]http://helgo.net/e/loof/bilder/bakcover.jpg[/img]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Mycket sant, dumt av mig att glömma en sån höjdare.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Jag tycker att Rocky är den bästa svenska stripp-serien någonsin. Ett bra val! [:D]

(Det finns en stripp dör Rocky sitter och googlar på sitt eget namn och hittar ett forum där folk inte gillar serien, och han blir jättesur. Jag undrar om det inte var detta Forum han hittade... [:p])
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ja så många forum fins det ju inte för enbart serier.

Kanske var här, men isf tycker jag att han ska rycka upp sig och sluta vara så utdragen, stripserier ska väl för fasen ha en poäng i varje strip?

Nu kan det vara samma dösnack i en vecka typ och bara nåt man möjligen kan flina åt om man begriper saken, jag och Kellerman har nog väääääldigt olika liv så jag känner liksom inte igen mig i nåt av det han håller på med, och det tror jag är nödvändigt för nåt sånt här att funka i längden.

Det är liksom inte särskilt ofta annat än ren ironi över saker, jag vill ha mer crazyhumor, men sånt är ju helt ute.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="Agentum"]

jag och Kellerman har nog väääääldigt olika liv så jag känner liksom inte igen mig i nåt av det han håller på med, och det tror jag är nödvändigt för nåt sånt här att funka i längden.
[/quote]
Det stämmer bra på mig med; jag kan inte identifiera mig med hundhuvudet. Han gör bara en massa saker som inte finns i min sinnevärld. Svårt att skratta åt det då.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Det finns en anledning till varför jag varit anonym i tråden än sålänge och det är att jag velat se hur diskussionen böljar och eventuellt få lite nya uppslag inför framtiden. Tanken med logotyprutan är att den ska (precis som Shiverbones föreslår) spegla lite samma tanke som Google-loggan, fast i mindre och endast serieanstruken skala. Olika typsnitt ska represtenteras, olika seriefigurer ska finnas med och vid jul och påsk så ska logotyprutan anspela på årstiden/högtiden. Jag exprimenterade lite med det under förra året, vi hade ett antal olika logotyper varav Tintin var den som stannade längst.

Ur marknadsföringssynpunkt kan man invända att det ur igenkänningssynvinkeln är rena galenskapen att ändra logotyp flera gånger om året, men det är det när Google och Pirate Bay (för att bara nämna några) också gör det. Så varför inte?

Förresten, Stålmannenförslaget var intressant. Det ska hållas i minne inför framtiden. [:)]

/admin
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Kan du verkligen använda vilken bild som helst? Är dom inte copyrightskyddade?

P.S. Mitt liv är oxå väldigt långt från Kellermans, men jag uppskattar humorn väldigt mycket.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="Kung Orne I"]

Kan du verkligen använda vilken bild som helst? Är dom inte copyrightskyddade?
[/quote]
Det är väl ett sånt där "egentligen inte"-fall, men de flesta upphovsmän blir nog bara glada åt uppmärksamheten. Vi har ju en massa bilder som också är upphovsrättsskyddade, men enstaka bilder är mer citation än upphovsrättsbrott. Hela serier vore en helt annan sak.

En bra regel är dock: inga Disneybilder! Disney är jättegriniga. De behöver ingen gratisreklam och har ingen förståelse för fansen.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="Admin"]


Ur marknadsföringssynpunkt kan man invända att det ur igenkänningssynvinkeln är rena galenskapen att ändra logotyp flera gånger om året, men det är det när Google och Pirate Bay (för att bara nämna några) också gör det. Så varför inte?
[/quote]
Att sadla om helt och hållet hela tiden är inte bra, men tema med variationer kan vara jättekul. Man kan ju ha samma grundlogga, som man lägger in olika figurer på.
Skriv svar