Hur gör man med personliga avatarer?

Information om Serieforum.se. Här kan du även ge feedback på forumet, ställa frågor, testa funktioner m.m.
Kategoriregler
Kontakta Serieforum.se genom att posta ett inlägg i detta delforum, eller genom att skicka e-post till info@serieforum.se.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Kontakt:

Hur gör man med personliga avatarer?

Inläggav UlfK » lör 27 feb 2010, 18:07

En användare som uppnått Good-status (minst 5 postade inlägg) får välja en avatar. Avataren kan väljas från tillgängliga avatarer
eller så kan användaren själv föreslå en avatar. I det senare fallet gäller:

+ Avataren skall vara 100 x 100 pixlar.
+ Avataren får vara högst 25 Kb stor.
+ Avataren skall vara sparad i något av filformaten .jpg, .gif, eller .png
+ Animerade avatarer är inte tillåtna.
+ Avataren får inte vara densamma som en på serieforum redan använd avatar.
+ Avataren skall ha en begriplig koppling till tecknade serier.
+ Serieforum.se förbehåller sig rätten att avvisa föreslagna avatarer.

De medlemmar som redan har personliga avatarer som bryter mot dessa regler får behålla dem eller välja en ny.

Vill du önska en egen avatar, gör ett inlägg i denna tråd bestående av en länk till den bild du vill använda. (Observera: du kan inte själv lägga till en avatar - det gör alltid vi åt dig.) När din avatar är på plats kommer ditt inlägg i denna tråd att tas bort för att hålla tråden överskådlig. Vill du diskutera avatarer, var snäll och gör det i en annan tråd.

Behöver du hjälp med att göra en avatar, eller har frågor om hur man gör? Vi har flera skickliga bildfixare på forumet - posta här i tråden så får du snart hjälp.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Re: Hur gör man med personliga avatarer?

Inläggav Wakuran » mån 16 maj 2016, 17:30

Jag kan meddela att jag nu blivit admin.

Jag tror jag kommer kunna fixa nya avatarer till folk som vill ha under månaden, eller eventuellt i juni, jag behöver sätta mig in litet i det tekniska systemet, först. Jag återkommer. /Admin
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Erik S » ons 18 maj 2016, 23:19

Forumets mest självklara admin/mod-utnämning någonsin! :)

Göran Semb
Fine
Kontakt:

Inläggav Göran Semb » lör 21 maj 2016, 21:49

Hej, Wakuran. Enligt instruktioner:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=579A8C4E

(Den är inte komprimerad; jag lämnar gärna det till experten -- om det inte blir onödigt mycket jobb för dig, förstås.)

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » lör 21 maj 2016, 22:35

Bild

Jag försökte komprimera bilden, men det blev ganska grynigt... Det skulle vara enklare om man hade en bild med tjockare linjer, tydligare ytor samt klarare kontraster mellan mörka och ljusa färger...

Ett bildexempel från serien skulle nog funka bättre än en sån här rosaaktig skiss...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Göran Semb
Fine
Kontakt:

Inläggav Göran Semb » lör 21 maj 2016, 22:57

OK, då bör jag nog fixa en färdigkomprimerad bild själv utan att belasta dig med det; du har säkert annat att göra. 100 x 100 pixlar, är det rätt uppfattat?

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » sön 22 maj 2016, 02:41

Själva komprimerandet är ganska lätt, men bildbehandlingen blir enklare med bra grundmaterial...

Om du går till bilden i katalogen, och väljer Visa -> Stora ikoner (iaf i svenskt Windows), så ser du att det mest blir ett rosa ludd... [B)]

Men 100 x 100 pixlar stämmer...

Edit. Det här var typ det bästa jag lyckades göra utifrån grundmaterialet annars... Vet inte om det duger...

Bild

Göran Semb
Fine
Kontakt:

Inläggav Göran Semb » sön 22 maj 2016, 06:32

Lite dåligt samvete för att du fått jobba i onödan nu, för jag gjorde en ny som bara väntar på att avatarfunktionen ska fungera igen. Jag återkommer när funktionen kommit igång igen om vi behöver hjälp att lägga in våra avatarer då.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » sön 22 maj 2016, 13:25

Lägg gärna upp din bild på någon bildsida eller Facebook tills dess, så kan vi se vilken bild som funkar bäst...

Jag har fått uppgifter nu av Ulf K, så jag borde kunna fixa det åtminstone innan juni...

Göran Semb
Fine
Kontakt:

Inläggav Göran Semb » sön 22 maj 2016, 13:36

OK; thx for doing the work!

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » lör 11 jun 2016, 15:03

Göran Semb skrev:OK; thx for doing the work!

Hade du en bättre bild, nu? Jag tror jag borde kunna fixa nya avatarer till folk under nästa vecka...

Göran Semb
Fine
Kontakt:

Inläggav Göran Semb » lör 11 jun 2016, 15:09

Inte nöjd med den, visar det sig. Återkommer; litet stressad just nu -- men ska du verkligen behöva göra jobbet åt oss? Det är inte så att man kan göra det själv via forumets mekanism?

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » lör 11 jun 2016, 15:30

Göran Semb skrev:Inte nöjd med den, visar det sig. Återkommer; litet stressad just nu -- men ska du verkligen behöva göra jobbet åt oss? Det är inte så att man kan göra det själv via forumets mekanism?

Som Admin måste jag (åtminstone i nuläget) lägga in bilden och koppla den till användaren...

Däremot uppskattar jag om användare, om de har möjlighet, kan göra allt grafiskt förarbete och länka till en 100x100-bild som direkt är färdig att användas...

Göran Semb
Fine
Kontakt:

Inläggav Göran Semb » lör 11 jun 2016, 20:13

OK. Får ta itu med det när jag omsorterat klart "albumstorlek och större"- hyllorna.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » mån 13 jun 2016, 13:16

Jag kan köra några enkla riktlinjer här för folk som frågar om en avatar.

Bilden ska vara i 100x100 pixlar. Så det är bäst med kvadratiska, enkla och tydliga bilder, med en eller något fåtal figurer eller symboler.

Om man utgår från ett större original, ska bilden funka att komprimera, så tänk på att bilden bör ha tjocka linjer och tydliga ytor samt klara kontraster mellan mörka och ljusa färger...

I åtminstone Windows ska man kunna välja att visa bilderna i visningsläge som "Stora ikoner", vilket borde bli ungefärlig avatarstorlek, (Eventuellt beror det på vilken upplösning man har... Men det borde väl iofs vara samma upplösning även om man surfar...) och om bilden då ser suddig ut kan man överväga en annan bild.

Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Very Good

Inläggav DombåsFantomet » sön 28 aug 2016, 09:33

Bild

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » sön 28 aug 2016, 12:01

Litet komplicerat att bildlänka till Facebook... Testar om det här funkar...

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

Bild

Mitt initiala intryck är att bilden är litet för stor och komplicerad och rektangulär... Tre egenskaper som gör den mindre bra att rekommendera...

Nu går det ju att göra ett kvadratiskt utklipp vid huvudet och skuldrorna innan man förminskar bilden, men det blir litet extra jobb...

Edit. Så här blev det, om det är bra.

Bild

Återgå till "Serieforum.se"