Info från Admin, och moderatorer.

Information om Serieforum.se. Här kan du även ge feedback på forumet, ställa frågor, testa funktioner m.m.
Kategoriregler
Kontakta Serieforum.se genom att posta ett inlägg i detta delforum, eller genom att skicka e-post till info@serieforum.se.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Info från Admin, och moderatorer.

Inlägg av Labrador Road 26 »

I denna tråd finns information om vi flyttat en större mängd trådar eller gjort några andra större ändringar.

Har flyttat över flertal trådar från avdelningen Företagsannonser till avdelningen Info från seriebranschen.

viewforum.php?f=39
viewforum.php?f=59

De som är rena försäljningstrådar ligger dock kvar, de som är flyttade är de trådar som främst innehåller info om kommande saker.

/Admin
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Info från Admin, och moderatorer.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Har påbörjat lite mer städning av forumet. Slog ihop lite utspridda trådar om Jan Lööf och Felix till en Stor tråd om detta.
viewtopic.php?f=8&t=556

Hittar ni fler trådar om detta ämne är det bra om ni meddelar detta, avdelning och vilken sida tråden finns på är uppskattat.

Kommer även härnäst att slå ihop de otal trådar om Blueberry som ligger utspridda här och där, tips på sådana uppskattat också.

Detta är förstås för att få mer ordning på forumet och samla ihop diskussioner om samma sak. Med det sagt också en uppmaning att inte starta trådar om ämnen som redan finns utan använda befintliga.

Då det är enormt tidskrävande att leta igenom alla avdelningar så är alla tips av godo, bara att posta här så fixar vi det vartefter.

Nästa ämne: Får be folk att försöka hålla sig lite mer och bättre On Topic/till trådens ämne vilket förstås inte alltid är helt lätt, men jag har sett en ökande grad av OT på sistone.

Slutligen: Försök att sätta lämpliga/bra rubriker när/om ni skapar en ny tråd, det underlättar för alla här på forumet.

/Admin
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Info från Admin, och moderatorer.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Har idag stängt av användare tattoolover84 för spam och dessutom tvivelaktig sådan, hade ingenting med serier att göra. Eventuellt även virus/trojaner i den postade länken, så om ni hann besöka länken är det nog läge att köra en viruskoll.

/Admin
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Info från Admin, och moderatorer.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Som några av er redan hunnit märka har vi infört en tidsgräns för hur länge man kan ändra i sina inlägg. Den nya gränsen är en timma (60 minuter) från det att inlägget postas. Det bör räcka för justera eventuella fel, eller lägga till något som man glömde i farten. Kommer man på något efter en timme har gått får man sonika göra ett nytt inlägg.

Detta har efter diskussion införts för att vissa få medlemmar tyvärr lagt sig till med ovanan att långt senare ändra eller radera inlägg vilket ofta påverkar andra medlemmars inlägg i tråden.

Många forum har en gräns på fem minuter men vi tycker en timme kunde vara lämpligt.

Skulle något behövas ändras markant vid ett senare tillfälle, som ett nytt inlägg inte åtgärdar så får ni kontakta någon i staben som hjälper till att lösa problemet.

Märker ni något som inte riktigt verkar stämma med denna "uppdatering" var vänlig och meddela det i så fall.

/Admin
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Info från Admin, och moderatorer.

Inlägg av Wakuran »

Det bör också markeras om inlägget har ändrats i efterhand, om det inte redan fungerar så.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Info från Admin, och moderatorer.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Det bör också markeras om inlägget har ändrats i efterhand, om det inte redan fungerar så.

Är inte säker på om det finns per automatik eller om det i så fall måste markeras manuellt av postaren. Det kan Ulf nog svara på. Men kan hålla med om att det kan fylla ett syfte ibland.

/Admin
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Info från Admin, och moderatorer.

Inlägg av germund »

Men... går det inte att undanta kategorin Privatannonser från denna regel? Dels ändras annonser efter hand som saker säljs och för egen del har jag min söklista liggandes här på Serieforum, även för eget bruk, och den ändras ju hyfsat ofta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Info från Admin, och moderatorer.

Inlägg av Agentum »

Även ev. trådar om vad man äger just nu osv påverkas negativt.

Fast jag kan förstå tanken, det finns inget värre än när nån en fredagskväll ångrar hela livet ungefär och suddar bort sina inlägg överallt och trådarna blr obegripliga.

Nu lider vi inet lägre så mycket av folk som ändrar sina inlägg dagen efter längre eller när de märkt tat de inet vill stå för vad de skrivit, en sånt förekom väldigt ofta förr om inte annat.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Info från Admin, och moderatorer.

Inlägg av Labrador Road 26 »

germund skrev:Men... går det inte att undanta kategorin Privatannonser från denna regel? Dels ändras annonser efter hand som saker säljs och för egen del har jag min söklista liggandes här på Serieforum, även för eget bruk, och den ändras ju hyfsat ofta.

Det går nog troligen att lösa, så fort Ulf hinner. Vad jag förstått är detta en inte helt okomplicerad lösning.

Agentum skrev:Nu lider vi inet lägre så mycket av folk som ändrar sina inlägg dagen efter längre eller när de märkt tat de inet vill stå för vad de skrivit, en sånt förekom väldigt ofta förr om inte annat.

Det är just på grund av att det hänt minst tre-fyra gånger på senare tid (efter forumflytten) från tre-fyra olika personer, som vi diskuterade igenom en lösning. Medlemmar som inte var med på TE's tid men anammat metoden, tyvärr.

/Admin
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Info från Admin, och moderatorer.

Inlägg av Kung Orne I »

Jag tycker det är ett bra beslut. Jag har aldrig förstått vitsen med att kunna gå in och ändra i efterhand. Nu får man stå för sina åsikter, helt enkelt!
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Info från Admin, och moderatorer.

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Kung Orne I skrev:Jag tycker det är ett bra beslut. Jag har aldrig förstått vitsen med att kunna gå in och ändra i efterhand. Nu får man stå för sina åsikter, helt enkelt!


Den stora vitsen är att det finns trådar där man VILL att det ska gå att ändra. Några har redan nämnts av germund. Det finns fler scenarion där det är vettigt att kunna uppdatera första inlägget i en tråd.

Det finns ju t ex två stora trådar om seriehandlare och seriebutiker i det här forumet. De trådarna skulle bli totalt kaosartade om det inte gick att snabbt titta i första posten.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Info från Admin, och moderatorer.

Inlägg av Agentum »

Jo, det blir lite som att ledningen kapar våra inlägg, men är det cirkus med folk som saboterar trådar med sitt bortagande och ändrande så kan jag förstå problemet.

Man kan kanske ha så att man max kan göra ett visst antal ändringar per dag avsett inlägg, ok an kan då ändå ändra några, men sen tar det stopp, då kan ju en sån manöver hejdas.

På andra forum har jag sett folk riva upp allt de skrivit på flera år för att de blivit generade över att ha ljugit en massa och sen blivit rädda att nån som känner dem ska läsa det.

Det blev trådar med punkter här och där bara, obegriplig smörja, och allt för några mindre lyckade inlägg.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Info från Admin, och moderatorer.

Inlägg av Wakuran »

Jag gör litet småändringar ibland, om det inte tagit så lång tid, men det kan ju vara vettigt att default-läge är inga ändringar efter en timme, och för poster där det är berättigat kan man skicka en förfrågan till ledningen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Info från Admin, och moderatorer.

Inlägg av UlfK »

Labrador Road 26 skrev:
germund skrev:Men... går det inte att undanta kategorin Privatannonser från denna regel? Dels ändras annonser efter hand som saker säljs och för egen del har jag min söklista liggandes här på Serieforum, även för eget bruk, och den ändras ju hyfsat ofta.

Det går nog troligen att lösa, så fort Ulf hinner. Vad jag förstått är detta en inte helt okomplicerad lösning.
/Admin[/color]


Sådär, nu bör man kunna ta bort inlägg i köp- och sälj-forumen. Jag är inte helt säker på att man kan editera gjorda inlägg, de rättigheterna sätts på ett helt annat sätt i ett helt annat system. Jag tror att det skall gå, men skulle gärna se att någon som inte har superkrafter testar och meddelar här i tråden. Alltså, det skall gå att editera samtliga inlägg i köp- och sälj. Som man själv har postat, såklart.

Jag tycker också att det är tråkigt att behöva göra såhär, men det blir som LR26 säger en ren [}:)] soppa om folk tar bort inlägg lite som de vill. Sagt är sagt, och gjort är gjort.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Info från Admin, och moderatorer.

Inlägg av germund »

Jag har inga superkrafter men kunde ta bort mitt sista inlägg i en tråd, dock ej första inlägget förrän jag tagit bort det senare. Jag kunde så vitt jag kunde se inte redigera inläggen.

I de flesta diskussionstrådar tycker även jag att det är ett sunt system att inte kunna radera inlägg utan moderators hjälp.
Användarvisningsbild
Otherworld
Very Good
Inlägg: 108
Blev medlem: tor 22 sep 2005, 22:28
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Objektivt sett bästa albumomslaget?

Inlägg av Otherworld »

Labrador Road 26 skrev:
Inläggen kan redigeras i 60 minuter numera. Kommer du på något mer efter en timme får du göra ett nytt inlägg.

/Admin


Snor denna tråden för att svara på detta. Skulle nämligen ändra lite på min sökes tråd i privatannonser. Är ju riktigt dumt att inte kunna redigera sina egna gamla inlägg. Framför allt i privatannonser! Har en lång lista, och ska jag behöva posta den hela igen bara för att jag ska ändra på en sak?


Jag flyttade inlägget hit för att inte gå off topic i den andra tråden. Som du kan läsa ovan håller Ulf på att försöka lösa problemet, tanken är att det skall vara möjligt att editera sina inlägg i "Köp- och sälj" -delen. - Mithroth
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Info från Admin, och moderatorer.

Inlägg av Ellingen »

Vi inför naturligtvis inte en denna förändring (försämring) för att jävlas med våra medlemmar utan för att ett fåtal användare missbrukat möjligheten att editera/radera och på så vis gjort en del trådar oläsliga/omöjliga att förstå.
Jag gillar det inte heller men i valet att delar av diskussioner/information försvinner är detta bästa alternativet.

Det tråkiga är förstås att fåtal oansvariga förstör för alla andra.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Info från Admin, och moderatorer.

Inlägg av Magnus »

Om folk använder citat-funktionen när man svarar så finns texten kvar även om den ursprunglige postaren tar bort sitt inlägg.
Det är bara ociterade inlägg som riskerar att försvinna helt.
Jag tycker det skall vara möjligt att ändra inlägg, för att det är praktiskt.
Vill man vara säker på att inget skall missförstås i framtiden så får man vara noggrann med att citera ordentligt.
Att inte tillåta oss att redigera skapar en massa problem, som tidigare nämnts, i säljtrådar och listor med vad folk söker för tidningar.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Info från Admin, och moderatorer.

Inlägg av Mithroth »

Magnus skrev:Om folk använder citat-funktionen när man svarar så finns texten kvar även om den ursprunglige postaren tar bort sitt inlägg.
Det är bara ociterade inlägg som riskerar att försvinna helt.


Självklart hade det varit bra om hela forumet hade varit öppet för ändringar men när vi ser att det missbrukas måste vi agera. En del av det borttagna finns citerat, en del inte. Vilket det än gäller så förstör det forumet, citat som man inte kan härleda tillbaka till ett inlägg blir bara förvirrande.


Magnus skrev:Jag tycker det skall vara möjligt att ändra inlägg, för att det är praktiskt.
Vill man vara säker på att inget skall missförstås i framtiden så får man vara noggrann med att citera ordentligt.


Praktisk, ja. Men hur länge behöver man egentligen göra ändringar? Om vi undantar Köp/Sälj-forumet (som behandlas nedan) och tittar på övriga forumet. Det som oftast ändras är stavfel och annat grammatiskt samt korta tillägg med info som man hittar efter att man har postat. I de allra flesta fall tror jag att det räcker med en timme för att rätta till sitt inlägg. Att tvingas använda citat för att vara säker på att bevara information ska inte behövas i ett forum.

Magnus skrev:Att inte tillåta oss att redigera skapar en massa problem, som tidigare nämnts, i säljtrådar och listor med vad folk söker för tidningar.


Vi diskuterade igenom frågan i ledningen innan det bestämdes att editeringen skulle vara tidsbegränsad. Då kom vi fram till att det även fortsättningsvis måste gå att ändra inläggen i Köp/Sälj-delen. Detta visade sig senare vara lite svårare att genomföras men det jobbas på det och vi hoppas att det ska fungera inom kort.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Info från Admin, och moderatorer.

Inlägg av Magnus »

mithroth skrev:
Magnus skrev:Om folk använder citat-funktionen när man svarar så finns texten kvar även om den ursprunglige postaren tar bort sitt inlägg.
Det är bara ociterade inlägg som riskerar att försvinna helt.


Självklart hade det varit bra om hela forumet hade varit öppet för ändringar men när vi ser att det missbrukas måste vi agera. En del av det borttagna finns citerat, en del inte. Vilket det än gäller så förstör det forumet, citat som man inte kan härleda tillbaka till ett inlägg blir bara förvirrande.


Kan inte riktigt hålla med där. Finns ett inlägg citerat så är det ett kvitto på att det skrivits. Tas sen inlägget bort så visar det vilket dåligt beteende den typen av redigerande är.
Simma lugnt!
Skriv svar