Serieforum.se

Sveriges största serieforum
Aktuellt datum och tid: ons 22 maj 2013, 04:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Kategoriregler

Kontakta Serieforum.se genom att posta ett inlägg i detta delforum, eller genom att skicka e-post till info@serieforum.se.

Ny tråd Svara på tråd  [ 83 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 20 apr 2011, 16:12 
Mint
Användarvisningsbild

Det är ju inte alltid man citerar ett inlägg man svarar på, och dessutom misslyckas folk ibland med citat som refererar till någon annan användare än den som skrivit.

InläggPostat: ons 20 apr 2011, 16:13 
Near Mint
Användarvisningsbild

mithroth skrev:
Magnus skrev:
Att inte tillåta oss att redigera skapar en massa problem, som tidigare nämnts, i säljtrådar och listor med vad folk söker för tidningar.

Vi diskuterade igenom frågan i ledningen innan det bestämdes att editeringen skulle vara tidsbegränsad. Då kom vi fram till att det även fortsättningsvis måste gå att ändra inläggen i Köp/Sälj-delen. Detta visade sig senare vara lite svårare att genomföras men det jobbas på det och vi hoppas att det ska fungera inom kort.

Håller med om att en timme normalt räcker för vanliga inlägg.
Problemet är det att ibland vill man ändra äldre inlägg, och det är inte lätt att sätta generella regler för när det gäller.
Synd att några få medlemmars dåliga beteende ger alla andra problem med redigeringen.
Det är lite kollektiv bestraffning över det. Jag förstår att ni måste reagera på förekomsten men det hade varit bra om ni haft verktyg att angripa problemet utan att skapa nya.

InläggPostat: ons 20 apr 2011, 16:18 
Near Mint
Användarvisningsbild

Kanske kan man ta bort redigeringsspärren efter en två månader eller så. Då har ju, trogligen, den eventuella heta ordduellen svalnat i vilket fall som helst. Går man tillbaks och ändrar i en tråd efter två månader är det ju troligen mer för att ta bort ett sålt objekt eller för att ändra en prissättning eller, i en diskussion, för att rätta ett fakta- eller stavfel. De flesta ligger ju inte och läser gamla trådar flera månader i efterhand så en galnings eventuella "rensning" av sina egná inlägg flera månader senare bör inte påverka särskilt mycket.

Bara en tanke. Det funkar kanske inte att ställa in detta automatiskt?

InläggPostat: ons 20 apr 2011, 16:37 
Mint
Användarvisningsbild

Magnus skrev:
Håller med om att en timme normalt räcker för vanliga inlägg.
Problemet är det att ibland vill man ändra äldre inlägg, och det är inte lätt att sätta generella regler för när det gäller.
Synd att några få medlemmars dåliga beteende ger alla andra problem med redigeringen.
Det är lite kollektiv bestraffning över det. Jag förstår att ni måste reagera på förekomsten men det hade varit bra om ni haft verktyg att angripa problemet utan att skapa nya.

Fast då bör man nog känna till att på många ställen går det inte att editera alls, någonsin, eller bara under några få minuter. Att ha det helt öppet som vi haft det är väldigt ovantligt.

I slutändan kommer det nog ner till vana, på de "låsta" ställena läser väl folk igenom noggrannare innan de klickar på skicka, vilket inte behövts här. Men klarar folk av det på så många andra ställen är det helt garanterat att även medlemmarna här gör det.

Forumet ska vara fungerande för samtliga, även om man kanske måste anpassa lite i vilket skede man korrläser det man skrivit. Men det ska inte behöva vara beroende på citeringar konstant, där man desuttom citerar fem rader text och skriver två ord själv. Då blir det bara massa onödig scrollning.

På dagstidningarna och Youtube exempelvis går det inte att i efterhand skriva om inläggen utan där får man skriva ett nytt i så fall, och tänka till lite innan man klickar på skicka. Det är inget knstigt med det eller någon bestraffning, utan faktiskt den vanligaste lösningen just för att undvika att folk ändrar runt hejvilt vilket ju allt som oftast även påverkar runtomliggande inlägg.

Vi försöker dock självklart hitta den bästa typen av lösning som forumskalet tillåter.

Som jag ser det finns det normalt i vanliga trådar ingen större anledning till att kunna ändra i sina inlägg två veckor efter att de postades. Ändringar som görs så långt senare tenderar att vara av just sorten vi vill undvika.

/Admin

InläggPostat: ons 20 apr 2011, 22:47 
Fine
Användarvisningsbild

Jag tycker det är en bra ändring; det är frustrerande med trådsabotage i efterhand (även om det gudskelov är ovanligt här). Om det sen går att fixa så att Köp/Sälj går att ändra, och ev andra passande avdelningar så vore det såklart ännu bättre [:)]

InläggPostat: ons 20 apr 2011, 22:48 
Fine
Användarvisningsbild

Asch; andra gången på kort tid jag fick upp ett SQL-fel när jag postade -> det blev två identiska inlägg. Nu kan jag ju redigera det här, vilket är passande. Men hur raderar jag ett inlägg egentligen (vilket vore ännu mer passande)?

InläggPostat: ons 20 apr 2011, 22:53 
Mint
Användarvisningsbild

smorkin skrev:
Asch; andra gången på kort tid jag fick upp ett SQL-fel när jag postade -> det blev två identiska inlägg. Nu kan jag ju redigera det här, vilket är passande. Men hur raderar jag ett inlägg egentligen (vilket vore ännu mer passande)?

Råkade just ut för samma sak. Gör iofs inte så mycket, så det kanske bara är att vänta på moderator.

InläggPostat: ons 20 apr 2011, 23:01 
Mint
Användarvisningsbild

Jag tror inte det är vettigt med nån form av uppgradering av medlemmar efter några månader, jag har sett det mest konstiga saker hända från folk som varit med i pratal.

Plötsligt vill de inte vara med heller och tycker heller inte att någon ska få läsa vad de skrivit, tanken bakom att rensa hundratals inlägg helt har jag helt missat, men så händer iaf.

Och det är inte alls ovanligt att man läser gamla trådar då och då, åtminstonde gör jag det.

De här som då sopat rent kan ha skrivit riktig korrekta och bra svar på saker, men det har de ändå raderat när de fått tuppjuck.

Flera fall tycks ha hänt när de börjat tänja på sanningen om vilka de är och vad de gör och de märker att nån helt enkelt vet vilka de egentligen är, tragiskt.

Därför är det ju bättre att inte skriva nånting än att ljuga iaf om det är väldigt omvälvande lögner.

Överdriva lite gör man väl till mans, men jag undviker att hitta på hela skeenden, jag ser ingen vinst i det då om jag får cred för det så vet jag ju ändå att jag har ljugit.

InläggPostat: mån 25 apr 2011, 21:17 
Tekniker
Användarvisningsbild

smorkin skrev:

Dubbelposter kan drabba den bäste. Antingen ser någon av moderatorerna det och tar bort direkt, eller så kan man PM:a någon av oss om saken.

InläggPostat: tis 26 apr 2011, 18:10 
Very Fine
Användarvisningsbild

Jag tycker det är lite synd när man inte kan ändra på vissa ställen. Jag håller på att skriva en story "Gwen Stacy & Ben Reilly The Other Side". Den är inte klar än jobbigt för läsaren om jag skall lägga in nytt på nytt samma text. Sen är det ibland att man efteråt märker att man gjort lite fel här och där även när man har kontrollrättat. Då känns det lite tråkigt att man inte kan ändra. Skulle vilja ändra mitt första inlägg i denna tråd då jag har uppdaterat en hel del i storyn detsamma gäller sista inlägget. Men jag förstår att ni tycker det är bra att folk inte kan ändra hela tiden, trådarna kan förstöras osv.

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".

InläggPostat: sön 05 jun 2011, 10:30 
Very Fine
Användarvisningsbild

Labrador Road 26 skrev:
[...]
Fast då bör man nog känna till att på många ställen går det inte att editera alls, någonsin, eller bara under några få minuter. Att ha det helt öppet som vi haft det är väldigt ovantligt.
[...]
/Admin

Inte för att jag har varit på speciellt många forum, men jag har aldrig stött på att man inte kan editera sina inlägg.

[Edit] Tog bort del av inlägget som skulle varit i en annan tråd[/Edit]
Ps. Se där, väldigt bra med edit-funktion :)

InläggPostat: sön 05 jun 2011, 16:37 
Near Mint
Användarvisningsbild

Inte för att jag har varit på speciellt många forum, men jag har aldrig stött på att man kan editera sina inlägg.

InläggPostat: tor 30 jun 2011, 19:07 
Mint
Användarvisningsbild

Citerat från denna tråd:
viewtopic.php?f=59&t=6982&start=120
mikaelbergkvist skrev:
Önskar att det fanns en sån där 'gilla' knapp som på facebook som man kunde trycka på här. [:)]

Personligen är jag helt emot en sådan funktion. Gör bara folk latare är min uppfattning. Gillar man något får man väl öppna käften så att säga och berätta det.

Det finns dock en mod till forumskalet som är just en sådan funktion, så det finns en minimal möjlighet att det implementeras någon gång.

Youtube har i alla fall haft det goda omdömet att även lägga dit en ogilla-funktion vilket ger en mer korrekt balans. Men ett inlägg här och 20 tummar upp istället för 10 riktiga inlägg, nej tack.

Men det är bara min åsikt om saken jag bestämmer inte huruvida det ska finnas eller inte, även om mitt ord ligger skapligt tungt förstås.

/Admin

InläggPostat: tor 30 jun 2011, 20:24 
Very Fine
Användarvisningsbild

Labrador Road 26 skrev:
Citerat från denna tråd:
viewtopic.php?f=59&t=6982&start=120
mikaelbergkvist skrev:
Önskar att det fanns en sån där 'gilla' knapp som på facebook som man kunde trycka på här. [:)]

Personligen är jag helt emot en sådan funktion. Gör bara folk latare är min uppfattning. Gillar man något får man väl öppna käften så att säga och berätta det.

Det finns dock en mod till forumskalet som är just en sådan funktion, så det finns en minimal möjlighet att det implementeras någon gång.

Youtube har i alla fall haft det goda omdömet att även lägga dit en ogilla-funktion vilket ger en mer korrekt balans. Men ett inlägg här och 20 tummar upp istället för 10 riktiga inlägg, nej tack.

Men det är bara min åsikt om saken jag bestämmer inte huruvida det ska finnas eller inte, även om mitt ord ligger skapligt tungt förstås.

/Admin

Men tänk, om det funnits en sådan funktion, och du hade skrivit en variant av ovanstående,
så kunde du fått 20 "Tummen Upp" i stället för tio kommentarer typ "håller med"!

Det kunde väl vara något? [;)]

Jens

InläggPostat: tor 30 jun 2011, 20:48 
Moderator
Användarvisningsbild

jens-olof skrev:
Men tänk, om det funnits en sådan funktion, och du hade skrivit en variant av ovanstående,
så kunde du fått 20 "Tummen Upp" i stället för tio kommentarer typ "håller med"!

Jens

Varför skulle det vara något?
Förstår faktiskt inte vad som skulle vara "bra" med den skillnaden.

InläggPostat: tor 30 jun 2011, 22:01 
Very Fine
Användarvisningsbild

Ellingen skrev:
jens-olof skrev:

Jens

Varför skulle det vara något?
Förstår faktiskt inte vad som skulle vara "bra" med den skillnaden.

Serieforums policy är väl att inte ha kommentarer av typen "Håller med", då är det bra med Gilla knapp, jag har själv saknat en länge. Nu väljer man ju att inte kommentera för att inte få en reprimand för "onödigt inlägg".

InläggPostat: tor 30 jun 2011, 22:30 
Near Mint
Användarvisningsbild

Sir-L skrev:

Serieforums policy är väl att inte ha kommentarer av typen "Håller med", då är det bra med Gilla knapp, jag har själv saknat en länge. Nu väljer man ju att inte kommentera för att inte få en reprimand för "onödigt inlägg".

Instämmer.
Det sker ibland att man vill visa uppskattning för något inlägg som man tyckte var kul eller välskrivet, men inte har något särskilt att säga eller någonting att tillföra i diskussionen. Då skulle en gilla-knapp vara bra, i nuläget blir det istället inget alls, för något inlägg skriver man (jag) inte just för den anledning Sir-L nämner.
LR26 tycks hysa oro för att gilla-klickande skulle innebära att färre väljer att skriva inlägg, och bara gilla-klickar istället. Jag tvivlar starkt på att det skulle ske. Har man något att säga så skriver man ett inlägg även om det finns en gillaknapp.

InläggPostat: tor 30 jun 2011, 22:46 
Mint
Användarvisningsbild

Sir-L skrev:

Stämmer bra. Tanken är att inlägg ska vara givande för övriga medlemmar att läsa, och på något sätt föra diskussionen vidare eller komma med en annan infallsvinkel. Bidra både till fortsatt diskussion och så som den är för tillfället alltså. Så är grundtanken i alla fall. Att klicka in på respektive tråd och bara få reda på att forumit X håller med tillför ytterst lite, forumet över lag är ju också kunskapdrivet inte personbaserat så att det viktiga är inte att forumit X instämmer med vad forumit Z sagt.

Att då börja betygsätta forumiters inlägg kommer ofelbart att leda till att vissa inte får några tummar och andra kommer att få mängder. Vad ska en sådan tydlig snedvridning tjäna till. Det är som folk som sitter i ett rum och diskuterar och de övriga där sitter och gör tummen upp varje gång någon säger något, gör det att diskussionen som förs blir bättre på något sätt? Jag anser att den inte blir det och att hela "tummen upp"-idén är vrickad från början, speciellt om den bara innehåller upp och inte ned så blir den än mer skev. Klarar inte folk av att umgås normalt längre utan att hålla på och gilla hit och gilla dit?

Även den mest blyge har en stor fördel med internet och att kunna på säga sin åsikt också. Att då komprimera ner det till en "gilla" som egentligen inte säger någonting är enligt mitt sätt att se det helt fel väg att gå. Man måste faktiskt ta mod till sig och börja skriva, när man väl gjort det inser man snart att det inte är det minsta farligt och då deltar man fullt ut i diskussionen efter ett litet tag.

Hur mycket ny information och kunskap bidrar femtioelva tummar upp med? Ingen som helst, inte ett biddevitten, man får inte via en tumme upp reda på att Stan Lee gjorde si och så, eller att Rune Andreasson använde den typen av pennor/penslar det kan man aldrig få reda på via tum-systemet.

Reprimand utdelas för övrigt när någon som borde veta bättre av någon anledning struntat i någon regel, inte när någon som inte känner till förhållningssättet trampar lite vid sidan om. Det handlar ofta om vanligt hyfs och god ton gentemot övriga medlemmar att man håller sig till ämnet, postar på rätt ställe och så vidare.

Tills vidare får ni sonika skriva när ni uppskattar något, och då helst med en komplett mening eller mer förstås.

Erik S skrev:
Instämmer.
Det sker ibland att man vill visa uppskattning för något inlägg som man tyckte var kul eller välskrivet, men inte har något särskilt att säga eller någonting att tillföra i diskussionen. Då skulle en gilla-knapp vara bra, i nuläget blir det istället inget alls, för något inlägg skriver man (jag) inte just för den anledning Sir-L nämner.
LR26 tycks hysa oro för att gilla-klickande skulle innebära att färre väljer att skriva inlägg, och bara gilla-klickar istället. Jag tvivlar starkt på att det skulle ske. Har man något att säga så skriver man ett inlägg även om det finns en gillaknapp.

Jag inte bara tror att det skulle minska antalet vanliga inlägg, jag ser heller inte vad det tillför forumet som den ultimata källan för seriekunskap i Sverige. Visst detta är som ett andra hem för många av oss, eller för några av oss åtminstone. Men det är i grund och botten inte ett socialt nätverk i stil med Facebook utan mer som Wikipedia, hit går man när man behöver få reda på något inom seriernas värld. Det är i alla fall så jag ser forumet. De mer sociala bitarna sker ju oftast i Loungen eller utanför forumet.

/Admin

InläggPostat: tor 30 jun 2011, 22:53 
Moderator
Användarvisningsbild

Nu gäller det att undvika en varning genom att inte skriva bara "Jag håller med LR" Jag instämmer med vad han skrivit och tycker just det här "Tummen upp" systemet är mer eller mindre utan värde! Som deltagare bör man ha självinsikten att man bidragit med något utan att behöva räkna tummar efteråt!

InläggPostat: tor 30 jun 2011, 23:08 
Near Mint
Användarvisningsbild

Jag håller också med admin i den här frågan. "Tum-system" är gjorda för samma barn/ungdomar som tycker om att ladda upp bilder på sig själva på siter för att få en poängbedömning av sitt utseende från likasinnade. De flesta sociala medier tas till slut över av barn/ungdomar för att vuxna tröttnar på sånt där.

Lunarstorm och Bilddagboken är två exempel som från början förmodligen inte hade planer på att 13-åriga flickor skulle vara största målgruppen.

Egentligen kvittar det för mig rent personligen om systemet finns. Jag skulle inte använda det oavsett. Och fick jag inga "tummar" skulle jag inte ligga vaken på nätterna för det.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 83 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme