Funderingar över att handla på nätet

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Funderingar över att handla på nätet

Inlägg av MAD »

Det blir visst många trådar från mig när jag har en lugn dag på jobbet :-)

Jag går in på Blocket nån gång ibland och tittar ifall det finns något intressant och jag har insett att i stort sett varje gång det finns fynd att göra säljs de på några minuter. Jag har vid flera tillfällen sett annonser som säljer exempelvis inbundna Lucky Luke eller flera kilo lego eller andra någorlunda eftertraktade saker för ett billigt pris och jag har märkt att även om jag hör av en halvtimma efter så har sakerna blivit sålda...

Jag funderar på ifall det är folk som sitter och uppdaterar annonserna var 10:e minut dygnet runt för att inte missa saker eller om det helt enkelt är så många som besöker sidan att man måste ha sådan tur att man råkar hamna där minuten efter att annonsen lagts ut.

Jag har också nästan slutat leta serier på svenska på Tradera eftersom det verkar finnas några försäljare som ser till att man inte ska kunna göra några fynd där... har varit ganska många gånger när jag sett vissa album jag saknar (men inte är tillräckligt intresserad av för att betala i närheten av vad de är värda) ligga för ett par tior och inga budgivare, men innan auktionen är slut är det självklart någon återförsäljare som lägger bud som är precis över gränsen för vad jag ser som fynd och därmed vill jag inte betala det... jag vet, i-landsproblem, men jag ville bara skriva av mig lite [:o)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Funderingar över att handla på nätet

Inlägg av Wakuran »

Som man sa på 70-talet, "Sådan är kapitalismen!"
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Funderingar över att handla på nätet

Inlägg av Grumme »

MAD skrev:Det blir visst många trådar från mig när jag har en lugn dag på jobbet :-)

Jag går in på Blocket nån gång ibland och tittar ifall det finns något intressant och jag har insett att i stort sett varje gång det finns fynd att göra säljs de på några minuter. Jag har vid flera tillfällen sett annonser som säljer exempelvis inbundna Lucky Luke eller flera kilo lego eller andra någorlunda eftertraktade saker för ett billigt pris och jag har märkt att även om jag hör av en halvtimma efter så har sakerna blivit sålda...

Jag funderar på ifall det är folk som sitter och uppdaterar annonserna var 10:e minut dygnet runt för att inte missa saker eller om det helt enkelt är så många som besöker sidan att man måste ha sådan tur att man råkar hamna där minuten efter att annonsen lagts ut.

Jag har också nästan slutat leta serier på svenska på Tradera eftersom det verkar finnas några försäljare som ser till att man inte ska kunna göra några fynd där... har varit ganska många gånger när jag sett vissa album jag saknar (men inte är tillräckligt intresserad av för att betala i närheten av vad de är värda) ligga för ett par tior och inga budgivare, men innan auktionen är slut är det självklart någon återförsäljare som lägger bud som är precis över gränsen för vad jag ser som fynd och därmed vill jag inte betala det... jag vet, i-landsproblem, men jag ville bara skriva av mig lite [:o)]


Vissa saker är det så många som tittar efter, att man måste ha tur om man ska komma först.
Sedan kan man ju lägga in bevakningar på olika saker, så man får upp en notis när det kommer något nytt.

När det gäller Tradera, så kan du ju testa att flytta fram gränsen lite grann. Det blir då "bara" ett okej pris istället för ett fynd, men då kommer du kanske förbi den där återförsäljaren. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Funderingar över att handla på nätet

Inlägg av MAD »

Aha, jag har inget konto på Blocket så jag visste inte ens att man kunde bevaka... det förklarar kanske en del :-)

Jo, klart jag kan flytta fram gränsen, men det skulle egentligen vara vettigare ifall jag gjorde motsatsen och la ut saker till försäljning. Jag har verkligen inte plats för mer och ändå fortsätter jag köpa, alltså måste jag verkligen kunna motivera mina köp. Om det bara är ett ok pris för nåt jag egentligen bara vill ha för att bli komplett men inte är så intresserad av tror jag inte att jag kan motivera det ens för mig själv, än mindre för min sambo :-D

Men på den punkten har jag blivit bättre, jag har åtminstone börjat lägga saker i en hög som ska avyttras någon gång i framtiden ifall jag får tid... jag har insett att jag inte måste spara allt bara för att det är serier.
Skriv svar