Märkligheter på Tradera

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Märkligheter på Tradera

Inlägg av Wakuran »

Ellingen skrev:
Rufus skrev:
Nej, obligatoriskt att använda "Tradera-betalning" är det inte. Jag använder Swish eller bankkontoöverföring när jag betalar, och mina köpare använder också detta. Fungerar som vanligt.


ALLA säljare kommer bli tvungna använda Traderas betalningssystem innan årsskiftet.

Aj då. Och för köparna?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Märkligheter på Tradera

Inlägg av Agentum »

Kunde de inte se till att sträcka upp de som struntar i auktionsregkerna med, nej just ja Tradera Europas sämsta suktionssite är om att ta extra mycket betalt för väldigt lite service.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Märkligheter på Tradera

Inlägg av Rufus »

Ellingen skrev:
Rufus skrev:
OnionMan skrev:Jag har också märkt att de nu gjort det obligatoriskt att använda deras nya system med Tradera-betalning. Gillar inte alls den förändringen. Jag föredrar betalningar via Swish för att det är så snabbt och enkelt.


Nej, obligatoriskt att använda "Tradera-betalning" är det inte. Jag använder Swish eller bankkontoöverföring när jag betalar, och mina köpare använder också detta. Fungerar som vanligt.


ALLA säljare kommer bli tvungna använda Traderas betalningssystem innan årsskiftet.


Hm, jag tror inte att jag har fått någon info av Tradera om detta. Jag tvivlar på att Tradera kommer att kunna genomföra detta. De kommer nog att bli tvungna att stänga av de flesta av sina användare, i så fall.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Märkligheter på Tradera

Inlägg av Agentum »

Ja kan man inte erbjuda lite olika betalningsmöjlighetee så funkar det inte, jag var länge utan Swisch tex, och fick frågan allt oftare så det var bara att inse att jag fick fixa det så de kunde betala så.

Det är väl avgifter de är ute efter för annars ska de ju skita i hur man får sina pengar bara de får sin del.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Märkligheter på Tradera

Inlägg av Rufus »

Agentum skrev:Ja kan man inte erbjuda lite olika betalningsmöjlighetee så funkar det inte, jag var länge utan Swisch tex, och fick frågan allt oftare så det var bara att inse att jag fick fixa det så de kunde betala så.

Det är väl avgifter de är ute efter för annars ska de ju skita i hur man får sina pengar bara de får sin del.


Jag misstänker att det är säkerheten kring betalningarna som det handlar om. Att ingen ska bli blåst. Och det är väl i och för sig bra, men min uppfattning är att om man bara har lite sunft förnuft, dvs inte köper jättedyra saker från någon med 0 stycken omdömen och där fotona ser ut att vara någon annans, så tror jag att man klarar sig ifrån sånt.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Märkligheter på Tradera

Inlägg av Agentum »

men alltså hur jag tar betalt är väl mellan mig och köparen?
Det kan ju tom var kontanter i handen.

Men j jag förstår dig för köparen som ju får betala i förskott, men som du säger aldrig man handlar med dyra saker utan någon kontakt.
Jag tycker detta är nåt köpare och säljare själv kan göra upp.

Imo har jag inte blivit blåst när jag köpt nåt men däremot flera gånger råkat ut för auktionsvinnare som plötsligt vägrar betala och som skyller på de mest udda saker, och de bar slipper, och där sitter jag.
Tradera låter mig starta om min auktion, men tusan auktionsregler är auktionsregler;-(
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Märkligheter på Tradera

Inlägg av KRax »

Samma sak genomfördes på ebay i somras så det är inte något som är Traderas egna påfund.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Märkligheter på Tradera

Inlägg av Agentum »

Dags för konkurrens är min åsikt till det här skiten.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Märkligheter på Tradera

Inlägg av burnout »

Agentum skrev:Dags för konkurrens är min åsikt till det här skiten.


Nja, håller inte med riktigt. Tidigare så fick man sitta och maila olika kostnader och vänta att det skulle hända något. Nu är affären klar på ett ögonblick i princip. Dom som är mest oroliga är nog dom som säljer mycket på tradera och loppisar för blir det för mycket på swish så hör skattemyndigheten av sig, vet flera som råkat ut för det. Jag gillar detta system. även att det går snabbt på paypal från utlandet.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Märkligheter på Tradera

Inlägg av Rufus »

Jag har fortfarande inte hört något från Tradera om denna förändring, och jag har även frågat andra Tradera-säljare som även dom inte har hört nåt och säljer och köper som vanligt. Har vissa av er här alltså fått besked av Tradera om att göra den här omställningen (betalning via Tradera)? Rent principiellt så tänker jag inte börja med detta förrän Tradera meddelar mig om att jag ska göra det, och om hur jag ska göra det. Dessutom är det ju tydligen risk för avstängning, om man råkar göra någon liten teknikalitet fel i samband med denna omställning, så de måste ju informera om exakt hur det ska vara.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Märkligheter på Tradera

Inlägg av burnout »

Pratade med en idag som har sålt på E-Bay, Där fodrar dom leg, på dom som säljer. Han skickade in bild på körkortet med gillades inte, Utan det verkar vara pass som är giltigt, men då är frågan om man ska lämna ut passnr? så han sket i det. Utlänningarna får söka upp tradera i så fall som han sa, så det kommer nog på tradera med ska ni se. Det är nog för att stoppa en del skojare
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Märkligheter på Tradera

Inlägg av Rufus »

burnout skrev:Pratade med en idag som har sålt på E-Bay, Där fodrar dom leg, på dom som säljer. Han skickade in bild på körkortet med gillades inte, Utan det verkar vara pass som är giltigt, men då är frågan om man ska lämna ut passnr? så han sket i det. Utlänningarna får söka upp tradera i så fall som han sa, så det kommer nog på tradera med ska ni se. Det är nog för att stoppa en del skojare


Att sälja på andra länders auktionssajter (E-bay) har alltid varit ganska krångligt, men det har nog blivit ännu mer krångligt nu ja.

Om Tradera kommer att införa leg-krav på sina svenska säljare, så lär de dock godkänna svenska körkort och svenska ID-kort. Jag kan inte tänka mig nåt annat.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Märkligheter på Tradera

Inlägg av Wakuran »

Jag har ju hört historier om att amerikanska sajter varit dåligt anpassade till utländska system, typ att folk behövde ange sina Social Security Number och sånt de inte riktigt hade utanför USA.

F.ö. verkar ju Bank-ID ha blivit en vedertagen standard, så det kan nog bli vanligast...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Märkligheter på Tradera

Inlägg av Agentum »

Jag har varit aktiv i tex Tyskland på suktionssite om än inte så allmänna som Tradera, men det är aldrig så drygt, dåligt och dyrt som det är hör, varför jag i te ska få näven med pengar är obegripligt.
Vad har Tradera med det att göra?

Ok säljer man mängder så man bryter 48000 gränsen kanske man är salig, men det gör knappast jag så jag tycker det är ren skit.
Att andra har problem med att de driver ett företag men som inte är registrerat är inget jag bryr mig om men heller inte ser som nån fördel för min del.

Ebay har underligt nog inte 10% mm så varför har Tradera det? Jo för att göra strålar på monopol, snart blir det väl enbart dessa flummiga säljare som täcker halva sugen med sin skit de importerar för att göra sig en peng på.

Det känns ju som dessa om inte skatt asen tar dem skyddas till varje pris, det tycker jag är skit, sen som jag upprepat för folk vinna din auktion och skita i och betala helt och inget straff utgår, dör står jag och måste köra allt igen.

Obegripligt att någon sida med Tradera som ju dessutom gömmer sig för att slippa kontakter öht utom fjantchat.

Nej jag upprepar hör krävs att monopolet bryts men liksommPistnord lär det väl inte hända, det är inte längre en suktionssite utan ett ställe där man skyddar sina storsäljande figurer då man ju gör pengar på dem ständigt, i min värld är det helt åt helvete.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Märkligheter på Tradera

Inlägg av Rufus »

Nu har jag sett att Tradera har nåt gulmarkerat på sidan där det står: "Kom igång med Traderabetalning", och klickar man vidare så kommer det upp: "För ökad trygghet på Tradera kommer dessa betalmetoder snart att upphöra". Jaha, är det den information man får? Jag har suttit och väntat på ett mejl. Det är ju så jag är van vid att Tradera kontaktar mig. De brukar skicka fåniga mejl om upplysningar om auktioner som de tror att jag är intresserad av, vilka dock alla har varit helt ointressanta för mig. Men viktig information skickar dom tydligen inte mejl om längre.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Märkligheter på Tradera

Inlägg av GuestOnQuest »

Agentum skrev:Ebay har underligt nog inte 10% mm så varför har Tradera det? Jo för att göra strålar på monopol, snart blir det väl enbart dessa flummiga säljare som täcker halva sugen med sin skit de importerar för att göra sig en peng på.
Hur mycket tar Ebay då? Sen undrar jag över Amazon, hur är de i jämförelse med Ebay/Tradera?
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Märkligheter på Tradera

Inlägg av Agentum »

Fast Amazon är inte en auktionssite, utan mer en grossist nästan.

Tradera är dyrare än andra alternativ, och med tvång att använda deras betalning enbart blir det ännu värre, de tjänar redan storkovan men är giriga.

Visst 10% är bara upp till ett visst pris, men med tanke hur de viftat bort mig när folk vägrat betala allsbegriper jag mig inte på vad för låtsas säkerhet de erbjuder.

Tråkigt alltihop anser jag, lite typiskt svenskt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Märkligheter på Tradera

Inlägg av KRax »

Ebay är dyrare än Tradera.

Senast jag sålde en trumpet (som är det jag säljer internationellt) på Ebay landade det på 17% som gick till Ebay och Paypal. Det var i augusti och just den prisnivå den trumpeten hamnade på (lite drygt tretusen) orsakade tydligen den höga provisionen. Jag sålde lite Lego åt sonen någon månad tidigare för en summa runt tusenlappen och då hamnade det på 11%, har jag för mig.

Tio procent är ändå okej att betala, men närmar man sig tjugo procent, ja då är det dags att leta andra kanaler (i mitt fall reverb.com).
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Märkligheter på Tradera

Inlägg av Wakuran »

KRax skrev:Tio procent är ändå okej att betala, men närmar man sig tjugo procent, ja då är det dags att leta andra kanaler (i mitt fall reverb.com).

Hmm, auktionssidan ska ju också kunna nå tillräckligt många presumtiva köpare (eller åtminstone rätt sorts presumtiva köpare). Jag antar att eBay själva tycker att deras räckvidd är värd en extra slant... [B)]

(Klassiska auktionshus ska ta höga provisionsavgifter av både säljare och köpare, har jag för mig.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Märkligheter på Tradera

Inlägg av Agentum »

Jo de har väl en omkostnad de tar, men då är det ju så att säga kvalitetsauktioner inget fjantande på en site utan en käft på med noll regler.

Att Ebay blivit så dyrt visste jag inte, men de har väl konkurrerat ut allt allmänt med antar jag.

Främst specialauntionssiter jag använt mig av och de är betydande billigare, och de lever på det i säg Tyskland även UK förr.
Men allt blir ju dyrare så.

Jag fortsätter ogilla Tradera dock för de 10% är inget såsom går tillbaka i den sk site de har öht, det är alltid försämringar inget annat, och har du en åsikt, svälj den.
Mycket vill ha mer och alla dessa förbannade företag de dras med blir man ju tokig över, kollar de ens om de är registrerade,knappast troligt.

Och som sagt blir jag så att säga blåst genom att folk skiter i att betala, så är det helt ok typ, men förekommer idag även inom mäklar Ranchen folk bjuder på hus men har inga pengar och vinner, i get straff om de hoppar av, alternativt bulvaner trissar de äkta in blandade judarna och så går det åt helvete då får man backa och gå om igen som inget hänt.

Ruffel och båg, men de bakom Tradera sitter kanske på sin bank och drar linor eller nåt.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar