Tradera - Butikssäljare bland privatannonserna / Butikerna har tagit över

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Tradera - Butikssäljare bland privatannonserna / Butikerna har tagit över

Inlägg av Grumme »

Jag sitter och kollar lite på Tradera, och bestämmer mig för att göra en sökning på Bamse under Böcker & tidningar för att se om det finns några guldkorn.
Det genererar 2960 annonser.
Jag väljer då att filtrera bort alla som har ett fast pris eftersom de ofta brukar vara högt prissatta.
Kvar blir 155 annonser.

Jag ändrar filtret så att endast annonser med fast pris syns, men bara från privatpersoner.
Det genererar 1428 annonser.
Jag kollar på ett 20-tal slumpmässiga annonser, och nästan samtliga har ändå den gröna "Butik"-markeringen bredvid säljarnamnet, trots att jag filtrerade bort butiker. (Den enda som inte hade det var mannen med fantasipriserna, Cap*od2.)

Hur i hela friden ska jag bära mig åt för att bara få fram annonser från privatsäljare?
Är Tradera numera i stort sett mest ett skyltfönster för butiker som vräker ut sitt lager månad efter månad eftersom de inte behöver betala om det inte blir sålt? [:I]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Tradera - Butikssäljare bland privatannonserna / Butikerna har tagit över

Inlägg av Rufus »

Grumme skrev:Hur i hela friden ska jag bära mig åt för att bara få fram annonser från privatsäljare?
Är Tradera numera i stort sett mest ett skyltfönster för butiker som vräker ut sitt lager månad efter månad eftersom de inte behöver betala om det inte blir sålt? [:I]


Så uppfattar inte jag det som, men nu köper jag i och för sig inte Bamse.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tradera - Butikssäljare bland privatannonserna / Butikerna har tagit över

Inlägg av Agentum »

Dels är myndigheterna numera på sin vakt mot folk som drar in mer än 48000 per år, det lär påverka en del.

Sen är det lätt att det blir företag bakom det hela, men om nåt är en auktion tycker jag det kan vara ok.

Fast pris är ju oftast ointressant.

Vissa är dock skicksamlare till max och gillar väl när speciellt fina exemplar dyker upp även om de är dyra.

Tradera är ju som vi vet intresserade av sina 10%, och där slutar intresset, serier är dessutom traditionellt köpa och sälja mer än vissa andra saker som mer är graragerensning.

Det här får man helt enkelt sålla, men enbart auktioner brukar ju iaf gå att välja?

Det var rätt länge sen jag köpte serier på Tradera regelbundet, jag brukar så att säga bjuda på samlarböcker med serier jag vill ha och då bjuder jag ju inte mer än jag vill, isf får nån annan ta det.

Men det varierar väldigt hur många auktioner det blir kvar, tyvärr får vi nog leva med det här, då de inte säljer läggs allt ut igen, om och om igen.
Men ibland kan även mer professionella säljare ha ett lockpris har jag märkt och har man tur får man objektet för det priset.

Bamse är antagligen hyfsat stort som samlarserie främst tror jag.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar