Fuskrobotar, sniping och knep på tradera

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Fuskrobotar, sniping och knep på tradera

Inlägg av Bufkin »

Jag har funderat över hur stor skillnad det kan bli. Visst vill man ha saker så billigt som möjligt men för mig är arbetsinsatsen också extremt viktigt särskilt eftersom jag köper ganska sällan.

Självklart har det en effekt det betvivlar jag inte och den blir säkerligen enorm för dem som köper mycket eller köper och sedan säljer vidare... men hur stor effekt är det för "vanliga" konsumenter.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Fuskrobotar, sniping och knep på tradera

Inlägg av K-E Lindkvist »

Tilläggas kan att jag (och Svante) använder Auction Sentry som sniping-program på eBay. Det har hittills fungerat oklanderligt. Tyvärr sålde programutvecklaren sitt hobbyprojekt så nu går det inte att köpa livstidslicenser längre, men mindre än $10 om året är en överkomlig summa för ett vettigt program (som fortfarande uppdateras när eBay hittar på nya fuffens).

För egen del är också "väck inte den björn som sover"-effekten viktigast (även om det är skönt att slippa sitta och passa framför skärmen). På den tiden man kunde se budgivarnas identiteter på eBay fanns det en poäng med att hålla sig dold till de sista sekunderna så att inte konkurrerande budgivare kunde kolla upp ens budgivningshistoria och anpassa sin taktik därefter. Men den möjligheten har man fortfarande på Tradera så där gäller det att inte ge sig till känna innan det är för sent för övriga intressenter att bedriva några som helst efterforskningar angående ens auktionsvanor.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fuskrobotar, sniping och knep på tradera

Inlägg av Labrador Road 26 »

Kan passa på att ge ett manuellt sniping-tips, som funkar utmärkt för Tradera exempelvis. Lägg in den tilltänkta varan i minneslistan, när det börjar närma sig minska ner webbläsaren så du kan se den uppfällda datorklockan bredvid. Klicka på uppdatera/resfresh kontinuerligt på minneslistan och se när minutantalet slår över jämfört med datorklockan, då vet du på sekunden när auktionen går ut. Gå in på själva auktionen sista minuten och lägg budet med 5-10 sekunders marginal, då hinner inte övriga justera.

Denna metod fungerar egentligen bara om man i förväg tänkt ut ett maxbud och håller sig till det.

Minneslistan är utmärkt ur fler synpunkter. Man hinner göra eventuell research på marknadsvärdet, och kan i lugn och ro fundera ut sitt maxbud, och om man egentligen ska delta på just den saken just nu. Tidigare var den även bra för att spara gamla auktioner i så man kunde se vad en viss sak gått för tidigare, men de sparas inte särskilt länge numera.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Fuskrobotar, sniping och knep på tradera

Inlägg av burnout »

Labrador Road 26 skrev: Gå in på själva auktionen sista minuten och lägg budet med 5-10 sekunders marginal, då hinner inte övriga justera.

Denna metod fungerar egentligen bara om man i förväg tänkt ut ett maxbud och håller sig till det.



Mycket bra och effektivt tips. Det sorgliga är att det finns flera som har samma ide [:(!] Hur många gånger har vi inte varit 3-4 st som lagt under dom sista 15 sek. Ibland vinner man ibland förlorar man ändå. Men den som bjuder högst vinner i alla fall.[:o)]
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Fuskrobotar, sniping och knep på tradera

Inlägg av MagnusR »

Bufkin skrev:Jag har funderat över hur stor skillnad det kan bli. Visst vill man ha saker så billigt som möjligt men för mig är arbetsinsatsen också extremt viktigt särskilt eftersom jag köper ganska sällan.

Självklart har det en effekt det betvivlar jag inte och den blir säkerligen enorm för dem som köper mycket eller köper och sedan säljer vidare... men hur stor effekt är det för "vanliga" konsumenter.


En annan aspekt är ifall man alls vinner. Bjuder man för tidigt kan det sitta någon annan och höja några dollar i taget och sakta övertyga sig själv att han/hon verkligen måste vinna. Med sniping så vinner det högsta budet som det var från början, innan folk anpassar sig efter andra. Även om det vore sällan det gör skillnad så kan en enda gång vara illa nog. Det är därför jag alltid använder esnipe. Så jag inte en gång till missar ett unikt föremål som aldrig kommer tillbaka.

/Magnus
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Fuskrobotar, sniping och knep på tradera

Inlägg av K-E Lindkvist »

burnout skrev:Hur många gånger har vi inte varit 3-4 st som lagt under dom sista 15 sek?

Har man koll på auktionens besöksräknare ser man om den ökar mer än ett steg när man uppdaterar sidan och då vet att att det är någon annan som är ute i samma ärende. Då kan det vara läge för ett nukleärt snipingbud om man verkligen vill ta hem auktionen...
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Fuskrobotar, sniping och knep på tradera

Inlägg av germund »

Bufkin skrev:Självklart har det en effekt det betvivlar jag inte och den blir säkerligen enorm för dem som köper mycket eller köper och sedan säljer vidare... men hur stor effekt är det för "vanliga" konsumenter.


Mycket stor, om man har otur. Jag insåg det en gång för många år sedan då jag "förlorade" några hundra dollar på en enda auktion – en ensam budgivare lade nästan 20 bud under några dagar för att se om han/hon kunde trumfa mitt tidigt lagda högstabud. Jag vann auktionen, men hade sparat massor av pengar om jag inte trissat motbjudaren att bjuda emot. Å andra sidan var säljaren var säkert överlycklig!
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Re: Fuskrobotar, sniping och knep på tradera

Inlägg av bas03 »

Labrador Road 26 skrev:Minneslistan är utmärkt ur fler synpunkter. Man hinner göra eventuell research på marknadsvärdet, och kan i lugn och ro fundera ut sitt maxbud, och om man egentligen ska delta på just den saken just nu. Tidigare var den även bra för att spara gamla auktioner i så man kunde se vad en viss sak gått för tidigare, men de sparas inte särskilt länge numera.


Det där borde väl gå att fixa med en extern sida? En sida som sparar bilderna, slutbud och annat intressant i en databas och sen har en liten sökfunktion för att presentera det. Det är mest hur det ska sparas som är lite knepigt, göra det manuellt skulle vara enklast men skulle kräva för mycket arbete av någon. ;) Har vi ingen webdesigner/som kan lite om databaser på forumet?

Det vi har frågat oss i denna tråd är om auktionssidorna bör vara mer som en riktig auktion eller om det ska vara som nu en liten egen "lek". exakt som en riktig auktion tror jag aldrig kommer hända.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fuskrobotar, sniping och knep på tradera

Inlägg av Labrador Road 26 »

Vet inte om man ska kalla detta knep, men är det någon som kan förklara vitsen med reservationspris i det här fallet?
http://www.tradera.com/item/341180/192282078/art-deco

Blir det lägre avgift eller nåt, medan man inte riskerar att saken går för billigt eller varför sätter man utrop så mycket lägre när man ändå inte tänker sälja för den summan?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fuskrobotar, sniping och knep på tradera

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:Vet inte om man ska kalla detta knep, men är det någon som kan förklara vitsen med reservationspris i det här fallet?
http://www.tradera.com/item/341180/192282078/art-deco

Blir det lägre avgift eller nåt, medan man inte riskerar att saken går för billigt eller varför sätter man utrop så mycket lägre när man ändå inte tänker sälja för den summan?

Rimligtvis? Det låter som ett reklamknep, med lockpris för att få uppmärksamhet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fuskrobotar, sniping och knep på tradera

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det står ju i beskrivningen hur mycket reservationspriset är på, så ingen lär ju lägga under det ändå. Bara besök på auktionen utan bud ger ju inget. Inget annat i auktionen är särskilt gjort för att få många bud, rätt intetsägande rubrik och beskrivningen är adekvat men inte mer än så.

På vilket sätt menar du att detta ska fungera rent praktiskt eller teoretiskt? Om man söker på "Art Deco" och väljer lägsta pris som sökordning får man för tillfället 15 stycken auktioner som är listade med 1 krona som utrop och denna utmärker sig på inget sätt från de övriga 14.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fuskrobotar, sniping och knep på tradera

Inlägg av Wakuran »

Jo, det är ju utskrivet i annonsen om man ser litet längre ner... [B)] Man skulle kunna tänka sig att ha ett reservationspris men inte skriva ut det...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fuskrobotar, sniping och knep på tradera

Inlägg av Labrador Road 26 »

De få gånger jag har stött på res-pris på sådant jag varit sugen på så har det kanske hälften av gångerna stått utskrivet i auktionen hur mycket det är satt till. Eller så talar säljaren om det när man mailar och frågar. Så att det skulle vara någon slags marknadsföringsmässig sak håller inte riktigt.

Rent försäljningsmässigt finns det ingen som helst vits med det som jag kan se, och jag har funderat en hel del på det. Möjligen skulle det kunna vara någon slags snurrigt sätt att gå runt avgifter till Tradera. Men då så många drar sig för att lägga bud i res-prisauktioner lönar det sig knappast heller ur den synvinkeln.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fuskrobotar, sniping och knep på tradera

Inlägg av Wakuran »

Man vill vara smart, men är litet feg ...?

(Fungerar iofs på samma sätt, själv. Försöker reducera riskerna, och ignorerar eventuella vinster. Och antar att andra tänker liknande. Kan vara därför det alltid går så dåligt när jag spelar poker.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fuskrobotar, sniping och knep på tradera

Inlägg av Labrador Road 26 »

En kompis bad mig nyligen om hjälp att på Tradera fixa fram en Tintin i Kongo av gamla utgåvan i skapligt skick (VG/FN) som han skulle ge bort i julklapp. Jag fick 200 kr i budget för auktionen och eventuell leverans. Det gick inget vidare, alla som var i godkänt skick drog iväg i pris. Sista som hade en möjlig chans att hinna fram innan jul gick ut idag. Den var dock uppe på 400 kr så den var körd. Men när jag nu kollade den efter auktionsslut såg jag en intressant detalj. Redan igår kväll låg de båda toppbudarna på samma summa, 400 kr. Vilket alltså innebär att vinnaren hade 400 kr som sitt maxbud. Hade man velat ha den för de här summorna hade man kunnat dunka in 410 kr sista sekunderna och snuvat både ettan och tvåan mitt framför näsan.
http://www.tradera.com/itemhistory.mvc/bids/197830833

Detta är alltså ett tips att titta på budhistoriken när det är något som ni är sugna på att vinna, och det ligger flera bud sedan tidigare. Ibland får man via budhistoriken info om vad ledaren har som maxbud och är det rimligt pris enligt en själv så kan man enkelt snuva både ledande budaren och tvåan. Man bör också kolla så detta fenomen inte beror på budtrissning, för skickliga budtrissare stannar precis där och kammar hem maxbetalning för varan. Men oftast är det användbart för att själv vinna auktionen om man bara är cool och väntar ut klockan tillräckligt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Snubben
Very Good
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 24 aug 2013, 23:59

Re: Fuskrobotar, sniping och knep på tradera

Inlägg av Snubben »

Apropå budtrissning. Vad tycker ni om det här?
Följande första nummer av Stålmannen vinns på auktion i Uppsala för 4200kr + avgift 0.25%=5250kr och läggs sedan upp på Tradera.
I början ser allt ok ut tills en viss Tottenham3 börjar buda på tidningen. Det konstiga är att denna person varit registrerad
på Tradera sedan 2013 men inte varit aktiv för fem öre, har bara ett omdöme på alla dessa år. Han budar upp till 5705 och hoppar sedan av tåget.
Var har den här personen varit alla dessa år med tanke på så många fina Stålmannen första nummer som kommit och gått med åren?
Jag är kanske lite nojig ..men kan inte sluta misstänka budtrissning så att säljaren går ut med vinst.

https://www.uppsalaauktion.se/a:2015031 ... SrLuulEiyp

http://www.tradera.com/item/341539/2292 ... -item-main
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fuskrobotar, sniping och knep på tradera

Inlägg av Agentum »

Jag undrar över en sak jag ser ofta både på Tradera och Ebay.

Säljaren lägger in flera auktioner på samma sak men med olika pris, oftast ett högt startpris ett lite lägre och ett öppet för bud.(alltid samma bild till varje)

Vad är vitsen?

Är tanken att nån ska bli hjärntvättad av höga priser och tycka att ett lägre pris är skitbilligt fast det inte är det?
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar