Fuskrobotar, sniping och knep på tradera

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

snipingprogram finns dock för ebay, men jag vet inte att det finns nåt som funkar med Tradera.
Men ett sånt program är liksom inte magiskt, man sätter ju vad man högst vill bjuda och har nån bjudit högre redan så förlorara man i vilket fall.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

[quote="Agentum"]

snipingprogram finns dock för ebay, men jag vet inte att det finns nåt som funkar med Tradera.

[/quote]

Hur funkar ett sånt program? Går det in och lägger bud i absolut sista sekunden, eller?
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="impeesa"]
Hur funkar ett sånt program? Går det in och lägger bud i absolut sista sekunden, eller?

[/quote]

Det funkar på detta sätt. jag förlorade denna auktion i natt med ca 10sek. kvar och 3 cent!!!. den killen måste ha haft en robot, hur skulle han ha kunnat veta att den behövdes 3 cent för att gå över mitt bud? han lade ett enda bud.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230091182435
Användarvisningsbild
Barklund
Fine
Inlägg: 419
Blev medlem: sön 29 okt 2006, 01:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Barklund »

Men när det gäller Tradera så kan det se ut som man blev slagen med 1 krona fast det egentligen inte är så konstigt. Om ett objekt ligger på exempel 50 kr, så kan vem som helst sätta ett bud på 235 kr, då slutar ändå budet på 51 kr eller vad det är?

Men jag håller med, sniping är surt som fan (men själv håller jag på med det).
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

[quote="burnout"]


Det funkar på detta sätt. jag förlorade denna auktion i natt med ca 10sek. kvar och 3 cent!!!. den killen måste ha haft en robot, hur skulle han ha kunnat veta att den behövdes 3 cent för att gå över mitt bud? han lade ett enda bud.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230091182435
[/quote]

Nu har jag aldrig budat på ebay, men hur kan någon annan se vilket maxbud man själv lagt? Jag fattar att man kan ha ett program som lägger ett bud i sista sekunden, men att veta någon annans högstabud är lite knepigare, väl? [B)]
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Jag förstår inte riktigt varför inte Tradera inför förlängning av auktion. I en "vanlig" auktion håller den ju på till sista budet läggs, och det ligger i säljarens intresse att få så mycket som möljgt. Visst blir jag glad som köpare om jag gör fynd, men det är lite emot auktionsidén att man inte får fortsätta bjuda om man är fler kvar i slutet.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Jag tycker det är en helt vansinnig tanke. Då kanske det inte ska finnas någon sluttid alls?? Utan säljaren ska bestämma när han fått vad han tycker är tillräckligt?? Tycker det låter som en del bara vill ha säljare kvar på Tradera och inga köpare..
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Ingen sluttid alls fungerar naturligtvis inte, men 1 minuts tillägg om någon bjuder i sista minuten, som pratades om tidigare, låter väl inte så dumt?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

[quote="Kung Orne I"]

Jag förstår inte riktigt varför inte Tradera inför förlängning av auktion.
[/quote]

Bara vänta ni, om några månader kommer det säkert som en tillvalstjänst på Tradera. "Betala 5 pix extra så flyttas avslutet fram 2 minuter om någon bjuder sista minuten." [:D]
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

Haha, ja det är ju så det fungerar hos dom [?]!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Som köpare vet man att auktionen går ut "10 över", skulle den förlängas med 1-5 min. skulle jag bli förbannad. Har jag väntat med att lägga bud i slutet så vill jag inte att det ska vara en massa minuter kvar när jag tror auktionen är slut. Det possetiva är att om det förlängs är att jag får en ny chans att kanske få det, men frågan är då är det slut då eller?
Nej, stopptiden ska gälla "10 över" är det slut. För vill man ha det så lägger man ett bud "så mycket vill jag ge, det räcker"
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Å andra sidan så är det ju huggsexa på attraktiva auktioner sista minuten, och köparna skulle säkert få bättre betalt om sluttiden förlängdes. Jag kan inte se problemet i detta, en auktion går ju i första hand ut på att få så mycket betalt som möjligt?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

[quote="impeesa"]

[quote="burnout"]


Det funkar på detta sätt. jag förlorade denna auktion i natt med ca 10sek. kvar och 3 cent!!!. den killen måste ha haft en robot, hur skulle han ha kunnat veta att den behövdes 3 cent för att gå över mitt bud? han lade ett enda bud.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230091182435
[/quote]

Nu har jag aldrig budat på ebay, men hur kan någon annan se vilket maxbud man själv lagt? Jag fattar att man kan ha ett program som lägger ett bud i sista sekunden, men att veta någon annans högstabud är lite knepigare, väl? [B)]
[/quote]
Sniperproget vet inte de andras bud, utan du kan långt i förväg välja hur långt före auktionens slutid snipern ska lägga sitt bud (tex. 3 sekunder före slut), du skriver dessutom i hur mycket du max vill betala.
Har någon ändå redan bjudit högre förlorar du auktionen i vilket fall.
Han har om han använt en sniper lagt in ett högre maxbud än burnout och så sent att burnout förmodligen inte skulle hunnit höja sitt bud.


9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Agentum"]
Har någon ändå redan bjudit högre förlorar du auktionen i vilket fall.
Han har om han använt en sniper lagt in ett högre maxbud än burnout och så sent att burnout förmodligen inte skulle hunnit höja sitt bud.

[/quote]

Det konstiga var att i beskrivningen var att nästa bud över mig var 153.00 dollar. Men han kan ha lagt ett bud på 151.03 utan "robot" det räcker för att komma över mig. För en "robot" måste vara som en "auktionsbevakare" men avvaktar till sista sek. Är det fler som har dom så kan det hända mycket på dom sista 5 sek.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Fuskrobotar, sniping och knep på tradera

Inlägg av K-E Lindkvist »

Min gode vän Svante Andersson skrev nyligen på modelljärnvägsforumet Stinsen en sammanfattning om hur man som köpare bör bete sig på auktionssiter för att få största utbyte av dem och den tyckte jag blev så bra att jag med hans tillåtelse återger den här. Även om de flesta vet vad som gäller finns det alltid nybörjare som behöver få förklarat för sig hur saker och ting fungerar:

Auktionstaktik på nätet... några viktiga regler.

1. Aldrig lägga något bud förrän så sent som möjligt. Detta är inte i sig att "snipa" utan en sätt att undvika att andra ser ditt bud som en kvittering på att varan är värd att bjuda på.
Exempel... en auktion med en lite tveksam pryl har inga bud. Men DU vet att just den där saken är guld värd och du SKA bara ha den. Då skall du absolut inte gå och drälla in ett bud tidigt. Det är bara att tala om för dina KONKURRENTER där ute att det här är något som är värt att bjuda på. Och då blir ju prylen automatiskt dyrare och du kanske inte ens får den.

2. Använd INTE auktionssiternas budbetjänt. Det är bara en funktion för siten att tjäna mer pengar genom att buden höjs och meddelar din budvillighet för andra eventuella köpare. Var hemlig som satan!

3. Fundera alltid ut från början vad du är beredd att bjuda. Gör din hemläxa genom att titta i siternas sökfunktion vad sådana objekt gått för tidigare för att veta var "marknadspriset" ligger. Betydligt lägre än så får du sällan något. Kolla även vilken tid på dygnet och vilken veckodag "din" auktion går ut och jämför med de avslutade. Vi har ju mysteriet med lite penger i slutet av månaden... då är saker billigare på auktionssiter och DU bör sitta där med välfylld plånbok.

4. Och när de sista sekunderna tickar ut, lägg ditt bud så sent att du inte kan bjuda en gång till. Det spar du pengar på. Nästan alla grejer kommer igen och då kan du ta chansen ännu en gång. På eBay kan man lägga sina bud med programvara i den egna datorn vilket befriar dig från att hålla tider som du kanske vill sova på eller till och med jobba in nya pengar medan du samtidigt vinner en auktion "på håll".

SA

PS: Om jag istället sålde lika mycket som jag köper på nätauktioner skulle jag ALDRIG nämna något av detta...
_________________
Sniping... ett bättre sätt att leva!


Så långt Svante. Men som vanligt står det naturligtvis var och en fritt att tillämpa de metoder som den anser fungerar bäst.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Re: Fuskrobotar, sniping och knep på tradera

Inlägg av bas03 »

vettigt skrivet men har en fråga angående punkt 2. Går det att välja bort det på tradera?
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Fuskrobotar, sniping och knep på tradera

Inlägg av burnout »

bas03 skrev:vettigt skrivet men har en fråga angående punkt 2. Går det att välja bort det på tradera?



Ohja, Lägg inget bud. [:o)]
Så fort du lagt ett bud "vi säger att utropet är 50:- du lägger 60:- DÅ har "Budbetjänten" trätt i kraft. Men lägger du 50:- Då finns det inget att höja om du blir överbjuden. Då måste du vara med på slutet (gå in med ett högre bud ifall du blir överbjuden)
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Re: Fuskrobotar, sniping och knep på tradera

Inlägg av bas03 »

burnout skrev:
Ohja, Lägg inget bud. [:o)]
Så fort du lagt ett bud "vi säger att utropet är 50:- du lägger 60:- DÅ har "Budbetjänten" trätt i kraft. Men lägger du 50:- Då finns det inget att höja om du blir överbjuden. Då måste du vara med på slutet (gå in med ett högre bud ifall du blir överbjuden)


hehe ja lägger man inget bud så :) men att lägga precis det som krävs för att komma över föregående bud går ju också.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Fuskrobotar, sniping och knep på tradera

Inlägg av K-E Lindkvist »

bas03 skrev:vettigt skrivet men har en fråga angående punkt 2. Går det att välja bort det på tradera?

Precis som burnout säger väljer man bort budbetjänten genom att låta bli att bjuda i förtid. Bjud så sent som omständigheterna medger.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Doughnut Donovan
Good
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 20:01

Re: Fuskrobotar, sniping och knep på tradera

Inlägg av Doughnut Donovan »

Kloka ord från Herr Andersson. Med åren har jag utvecklat ett snarlikt förhållningssätt på Tradera och eBay. Enda gången det kan slå bakut om man lägger bud så sent som möjligt är att man inte hinner höja om man märker att det bara krävs en krona till för att ta hem auktionen. Har hänt mig en gång. Livet går förstås vidare ändå.
Skriv svar