Fuskrobotar, sniping och knep på tradera

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
Claes2uall
Good
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 13 feb 2007, 23:16
Ort: Sverige

Fuskrobotar, sniping och knep på tradera

Inlägg av Claes2uall »

spanade på mitt laggda bud på en tidning någon sekund innan avslut och jag ledde den, men vips blev jag slagen med EN KRONA vid avslut.

Snackade med en kompis om detta och ha sa att han har hört talats om "robot biddare" som används där.

Vet någon om det ligger något i det, eller hade jag bara otur?

Mvh
Claes
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

Välkommen till forumet! [:)]

Nästan alla som har bjudit på något som dom verkligen vill ha. Lägger ett högt maxbud och ligger och uppdaterar sidan (auktionen) för se om någon annan bjuder över (när auktionen snart ska sluta). Jag gör typ alltid detta när det gäller speciella saker [:)].

Ibland är det ganska irreterande när folk gör så, men jag gör det själv så.

Men det finns säkert typ något slags prgram som kanske bjuder över sista sekunden. Skulle inte förvåna mig :-).
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Tycker det låter som en vanlig sniping, att någon väntar in sista minuten och slänger in ett högt bud. Jag snipar en del själv, men försöker alltid undvika det om jag ser att någon på forumet lagt bud.

Tradera har ju sin budbetjänt, så varför man skulle använda något extern program låter konstigt. Den lär i alla fall inte kunna känna av vad tidigare maxbud är.

Om du länkar till auktionen blir det dock något lättare att avgöra om det verkar vara fuffens.

Sniping, från engelskans ord sniper, prickskytt som ligger och väntar in rätt tillfälle.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Man blir ju alltid slagen med en krona. Budet kan ju ha varit mycket högre. Sista-minuten-buden är en oskriven lag på Tradera och eBay. Antingen lägger man ett bud med så mycket man verkligen maximalt vill betala (och hoppas det är mer än andra vill ge), eller så är man på hugget i sista minuten och hoppas det ger en ett lägre pris. Trist bara när det blir netlag och ens sista bug inte går fram, men så är det.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Ingemar"]

Man blir ju alltid slagen med en krona.
[/quote]
Inte riktigt, har den som lägger högre bud dragit på rejält följer det vunna budet denna:
Budstegen på Tradera är
1 - 99 1 kr
100 - 249 5 kr
250 - 999 10 kr
1000 - 2499 25 kr
2500 - 4999 50 kr
5000 - 100 kr

Säg dock att nuvarande högsta budet någon matat in är 130 kr och jag slänger in 132 kr, så kan personen som lagt 130 kr om han är vaken se att jag bara vann med 2 kr vilket skulle varit 5 kr om jag exempelvis lagt in 500 kr som maxbud. Är han snabbtänkt kan han då lägga 135 kr och vinna. Har själv råkat ut för en liknande situation. Jag vann budgivningen för att jag såg att han vann med mindre marginal än budbetjänten ger vid en viss summa och kunde då öka på några kronor. Detta fungerar förstås bara då budbetjänten använder större marginal än 1 kr, alltså bud över 100 kr.

Vid något tillfälle var det en sak som hade ett bud på 80 kr och sista halvtimmen försökte någon annan vinna och lade flera bud, 90 kr, 100 kr, 110 kr och slutligen 120 kr. Detta gav inte vinnande bud men högsta budet var 120 kr. Vilket innebar att den första budgivaren lagt 120 kr som maxbud, person två gjorde också det men vann inte för att det var samma bud och då vinner den som är först. Jag såg detta och slängde in 122 kr och vann.

Ett sätt att eventuellt se om någon annan är inne samtidigt sista minuten är att kolla antal besök uppe till höger, och när det är cirka 30 sekunder kvar klicka på uppdatera (refresh) i webbläsaren, ökar siffran med mer än 1 så är det någon/några till där som klickar på refresh för att se vad som händer med buden. På den här auktionen var vi minst tre inne sista minuten, då antalet besök ökade väldigt mycket.
http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=37340344
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="labrador road 26"]

citat:
Ursprungligen postat av Ingemar

Man blir ju alltid slagen med en krona.
[/quote]
Inte riktigt, har den som lägger högre bud dragit på rejält följer det vunna budet denna:
Budstegen på Tradera är
1 - 99 1 kr
100 - 249 5 kr
250 - 999 10 kr
1000 - 2499 25 kr
2500 - 4999 50 kr
5000 - 100 kr


Det är riktigt förstås. Jag förenklade påståendet lite eftersom serier ofta ligger under hundralappen. Man blir hur som helst aldrig slagen med stora summor, utan med minimalsteget, om man inte blir överbjuden av två eller flera förstås.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Jag vet inte om det är fler än jag som gör samma sak, troligen.
Hittar man något som man gillar gäller följande

1. Lägger det i minneslistan
2. När det är 5 min kvar går man in i minneslista UTAN att öppna upp sidan till "saken". Då reg, inte besöken. (förrut kunde man skicka mail till sig själv då fick man slutsek, men det stämmde inte riktigt).
3.Halvera sidan, öppna upp klockan. sen uppdaterar man sidan var 15sek för att se när minuterna slår om (då vet man när auktionen avslutas)
4. Sen lägger man "Sitt" bud när det är ca 8 sek kvar. Den som har blivit överbjuden har mycket liten chans att bjuda.
Har försökt att få tradera att använda Qxl:s tidräkning (dag,tim, min,sek) men det vill dom inte nappa på.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Det sättet burnout talar om har jag också praktiserat ibland.

Jag tycker det är konstigt att tradera (som vanligen gärna ändrar sina regler) inte inför att auktionstiden förlängs automatiskt med 1 minut när ett bud kommer in. Då skulle alla som vill hinna reagera och buden skulle bli högre och dom skulle få mera provisioner.

Fast man behöver säkert inte lära tradera att tjäna pengar. Att slira lite på auktionstiden är något en verklig auktionsutropare kan göra men tradera struntar väl i det och nöjer sej med sina pengar. Att deras auktionsmekanism sen suger ger dom tusan i.

Simma lugnt!
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Jag gör också precis som Burnout m.fl. och lägger bud i sista sekunden när det är någonting som jag verkligen vill ha. Om man lägger bud alldeles för tidigt så har andra gott om tid på sig att bjuda över, så det borde löna sig om man gör på detta sätt. Men det är förstås mer riskabelt också, speciellt om det är någonting som man absolut vill ha och någon annan gör samma sak men med ett högre bud.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Angående förlängning av budtiden så tycker jag att det är en bra idé.. visserligen blir de inte lika spännande, men det borde ge mer pengar till säljaren och Tradera, samtidigt som den som vill bjuda mest antagligen får varan. Använder Ebay detta system numera, förresten? Om inte så är det nog inte särskilt stor sannolikhet att Tradera kommer att börja använda det..
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Undrar om inte QXL hade något sådant, om det blev bud sista minuten så förlängdes auktionen med 5 min?
Användarvisningsbild
Claes2uall
Good
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 13 feb 2007, 23:16
Ort: Sverige

Inlägg av Claes2uall »

Tack för all hjälp, skall köra en "sniper" i natt
Mvh
Claes
Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: ons 16 nov 2005, 23:03
Ort: Morristown

Inlägg av Sy Barry »

[quote="AndersL_"]

Angående förlängning av budtiden så tycker jag att det är en bra idé.. visserligen blir de inte lika spännande, men det borde ge mer pengar till säljaren och Tradera, samtidigt som den som vill bjuda mest antagligen får varan. Använder Ebay detta system numera, förresten? Om inte så är det nog inte särskilt stor sannolikhet att Tradera kommer att börja använda det..
[/quote]
För min del tror jag att de flesta köpare uppskattar att det finns en fast sluttid där man vet att man inte kan bli överbjuden. Annars hade säkert Ebay infört en ordning med förlängd sluttid.

Som svar på en annan fråga finns budrobotar.
http://www.bidrobot.com/
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.
Användarvisningsbild
Claes2uall
Good
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 13 feb 2007, 23:16
Ort: Sverige

Inlägg av Claes2uall »

japp och i kväll gick
jag ut som en vanlig man och vannn de tre aujtionerna som jag sikta på

Claes
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Sy Barry"]

Som svar på en annan fråga finns budrobotar.
http://www.bidrobot.com/
[/quote]
Kollade på den där sidan och det verkar som den fungerar precis likadant som Traderas budbetjänt. Nu har jag extremt lite koll på hur Ebay funkar så de kanske saknar en sådan funktion, men jag kan inte se hur den ska gå tillväga för att utmanövrera budbetjänten på Tradera. Jag såg att bidrobot endast verkar gälla för Ebay, men Claes2uall hade ju hört rykten om något liknande på Tradera. Fast det var nog bara sniping.

Claes2uall: släng gärna upp den första auktionen du missade så vi kan kolla om det verkar vara fuffens, eller sniping. Skulle du också kunna tänka dig att ändra namn på tråden till "Fuskrobotar, sniping och knep för att vinna auktioner" eller liknande så kan vi fortsätta använda denna tråd till diskussion om bästa knepen för att vinna auktioner. Så blir också flertalet inlägg här inte OT, bland andra mina egna. [;)]

Kör ungefär som Burnout men brukar bara använda ungefärlig tidshållning i huvudet. Har funkat bra hittills men ska nog prova att plocka upp datorklockan jämsides vid nästa sniping.

Jag lägger inte heller något bud tidigare för att inte eventuellt uppmärksamma andra på att fler är intresserad av objektet. Förstår inte heller folk som lägger exakt vad utropspriset är. Vill man ha en sak finns det väl en marginal på några kronor till.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="labrador road 26"]
Förstår inte heller folk som lägger exakt vad utropspriset är. Vill man ha en sak finns det väl en marginal på några kronor till.
[/quote]

Att många lägger exakt vad utropet är pga 2 orsaker

Dels vill dom "Låsa" saken så den inte plockas bort i förtid. Det finns folk som satt i system att maila säljaren om ett pris så den avslutas i förtid (Säljaren slipper avgifter och Köparen slipper slås med andra).

Dels för att inte glömma bort saken, även om den ligger i minneslistan så glömmer man bort tiden, har du bud och blir överbjuden i början får du mail och då kan man spara det i inkorgen i eposten.
Men det spricker när "fulingar" kommer in sista sekunden.[:o)]
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="AndersL_"]

Angående förlängning av budtiden så tycker jag att det är en bra idé.. visserligen blir de inte lika spännande, men det borde ge mer pengar till säljaren och Tradera, samtidigt som den som vill bjuda mest antagligen får varan. Använder Ebay detta system numera, förresten? Om inte så är det nog inte särskilt stor sannolikhet att Tradera kommer att börja använda det..
[/quote]

Det vore förödande för mig som köpare om "sistaminutenförlängning" infördes. Det skulle ta bort all spänning och göra det till enbart säljarens marknad. DÅ om någonsin ska jag lämna Tradera.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Och jag skall erkänna mig skyldig på i stort sätt alla punkter som dryftats i den här tråden. Försöker "snipa" allt som jag verkligen vill ha. Sitter som en hök och bevakar för att slå till hårt och skoningslöst de sista skälvande sekunderna! Jäkligt kul när det lyckas men lika trist när någon annan hök gör likadant och har mer pengar...[:(!]Ingen vill väl betala mer än nödvändigt??
På de objekt som ligger längre ner på "habegärskalan" lägger jag ett bud tidigt. Får jag albumet för den pengen är det bra. Annars få det va!
Har även mailat säljare i förskott..[:I] Oftast då om auktionen går ut på dagtid då jag inte har möjlighet att bjuda. Annars ställer jag ofta en fråga i vinnarmejlet om säljaren har något av det jag söker.. Har skaffat ett par riktigt bra kontakter på det viset som jag handlar mycket med. Till bådas belåtenhet. Jag betalar alltid direkt och jag får det jag vill ha!!
Sen kan man tycka vad man vill om detta....
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="ellingen"]

Och jag skall erkänna mig skyldig på i stort sätt alla punkter som dryftats i den här tråden. Försöker "snipa" allt som jag verkligen vill ha. Sitter som en hök och bevakar för att slå till hårt och skoningslöst de sista skälvande sekunderna! Jäkligt kul när det lyckas men lika trist när någon annan hök gör likadant och har mer pengar...[:(!]Ingen vill väl betala mer än nödvändigt??
På de objekt som ligger längre ner på "habegärskalan" lägger jag ett bud tidigt. Får jag albumet för den pengen är det bra. Annars få det va!
Har även mailat säljare i förskott..[:I]
Sen kan man tycka vad man vill om detta....

[/quote]

Det är bara att gå till sig själv, Gör många gånger likadant. vinner man något så brukar det vara någon sökfråga med, ibland har man tur. Men har man hittat något som lagts bud på och som man verklig vet att "den är svår och går in i samlingen". Dom gångerna får det kosta. "Hökbuden" är dom som är lite mer "sport i" Man vet aldrig hur många som ligger och avvaktar till slutsekunderna. jag kommer ihåg en sån grej. Det var en serie-nytt 1/57, tror vi var 3-4 st som kasta in bud på dom sista 10 sekunderna. Att komma 2:a vinner man inga grejor på.[:(] Skoj är det som säljare och förbannad blir man som blåst "vinnare". Men man vet att nästa gång är man kanske 1:a och blåst dom andra, Då är det rolig. Att det dyker upp flera som både blir billigare och dyrare är sånt man får leva med. Man tror alltid att man har gjort en bra affär hur dyr/billig den än har varit. Vi seriesamlare är som dom som spelar på trav " Jo, det går bra, ligger nog +-0". Vi samlare har aldrig gjort några dåliga affärer.[:D]
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Jag vill inte "snipa" men man har ju inget val. Om man lägger ett rejält bud tidigt så kommer visserligen fyndsökarna att hoppa av, men de andra som vill ha prylen kommer bara att omvärdera värdet och haka på ändå. Om jag bjuder på tok för mycket får jag den förstås, men det är ju inte nåt man står efter.
Skriv svar