Traderakunder att undvika!

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

Inlägg av jedi tomas »

tradera till lämpar sina regler när det passar dom ,annars så skiter dom i vilket .
Skulle man skrivit så på deras forum så hade det tagits bort direkt ,allt negativt på deras forum mot dom tas bort direkt
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Nu blir jag så där trött igen... [:(]

* Jag vann en vara på Tradera och fick vinnarmail 15 december kl 22:32

* 16 dec kl 15:08, alltså 17 timmar senare, fick jag följande mail:

Jag mailar ang. varan som du har vunnit på Tradera.
Jag har fortfarande inte fått in några pengar från dig och jag vill gå vidare med varan och mina andra auktioner asap. så säg till när du skickat pengarna så får jag kolla det och skickar din vara när pengarna är inne på mitt konto.


* Jag svarade:

Hej!
Eftersom auktionen gick ut i går kväll kl 22:31 så kan du väl i rimlighetens namn inte hunnit få några pengar av mig ett halv dygn senare?

Nu har jag kommit hem från jobbet och nu har jag betalat.


* Nu är det över ett dygn sedan jag betalade och jag har inte fått varan än! [}:)] Tycker ni jag ska maila och klaga? (Visserligen har inte posten kommit än, men det ska väl inte jag behöva lida för?) [:p]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Kung Orne I"]

Nu är det över ett dygn sedan jag betalade och jag har inte fått varan än! [}:)] Tycker ni jag ska maila och klaga? (Visserligen har inte posten kommit än, men det ska väl inte jag behöva lida för?) [:p]
[/quote]

Tycker jag du ska göra[:)] Varför vänta på posten? Han kanske inte har det med sig pga. säljaren inte har skickat det och eftersom du var "lite" sen att betala så måste säljaren ha hunnit packat det och bara väntat på ditt meddelande att du betalt. Det är bara att maila och fråga "Var är Mina grejor"[:D]
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

[quote="Kung Orne I"]

Nu blir jag så där trött igen... [:(]

* Jag vann en vara på Tradera och fick vinnarmail 15 december kl 22:32

* 16 dec kl 15:08, alltså 17 timmar senare, fick jag följande mail:

Jag mailar ang. varan som du har vunnit på Tradera.
Jag har fortfarande inte fått in några pengar från dig och jag vill gå vidare med varan och mina andra auktioner asap. så säg till när du skickat pengarna så får jag kolla det och skickar din vara när pengarna är inne på mitt konto.


* Jag svarade:

Hej!
Eftersom auktionen gick ut i går kväll kl 22:31 så kan du väl i rimlighetens namn inte hunnit få några pengar av mig ett halv dygn senare?

Nu har jag kommit hem från jobbet och nu har jag betalat.


* Nu är det över ett dygn sedan jag betalade och jag har inte fått varan än! [}:)] Tycker ni jag ska maila och klaga? (Visserligen har inte posten kommit än, men det ska väl inte jag behöva lida för?) [:p]
[/quote]

När jag stöter på liknande idioter, för det är just vad de är i mitt tycke, så ignorerar jag deras beteende, sätter in pengarna och väntar snällt men är hård/men rättvis i bedöming av packning, skickbeskrivning och leveranstid. Man vinner inget med att munhuggas med sådana människor. Som tur är så är de få. Jag drar mig för att göra affärer med dem igen, vilket slår tillbaka på dem själva.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

[quote="Looding"]
Man vinner inget med att munhuggas med sådana människor. [/quote]

Mycket klokt. Om man inte vill hamna i fällan och bli lika dan själv...
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Petervictoria
Avstängd
Inlägg: 320
Blev medlem: ons 23 sep 2009, 16:34

Inlägg av Petervictoria »

[quote="Jocke S"]

Jag skriver noll ibland för att man är tvungen att ange fraktkostnad.
Väger alltid, har jag emballaget klart skriver jag riktig kostnad. Har jag inte det utan måste gissa skriver jag 0 kr.

Anger sedan i annonsen att jag räknar ut frakten enligt postens tabell och kör med gratis emballage.
Enda kostnaden som tillkommer är postens portoavgift.
Tycker det ser sämre ut när det står 123456789 kr i frakt utan förklaring.

Innan försökte jag uppskatta vikten, men gav upp det sen.
Skrev 12 kr på ett par tidningar 24 kr på album, men slutade med att jag nästan gick back i slutändan, fick köpa frimärken för mer än jag drog in på annonserna + inköp , avgifter och sånt.
Tidningarna stämde med vikten, men sen blev emballaget tyngre än beräknat och slutvikten landade på mellan 107 och 115 gram.
Antingen får man ta bort kartongen och skicka tidningen i kuvertet och hoppas att posten inte misshandlar den allt för mycket, eller så får man stå för sina misstag.

Missade ofta att det blir skrymmande, och att kartongen och det väger mer än man trott från början.

Skriver jag 12 och det går på 24 står jag för den kostnaden som blir över istället för att lägga till det...

Sålde en massa figurer för 10 kr st som vägde 25 gram, skrev 12 kr på frakt och missade att de blev skrymmande om man ville att de skulle komma fram hela.
Står för mina missar sätter på 24 kr och gick back 2 kr per figur + inköp figurer, auktionskostnader och emballage.

Tycker det är värre när man höjer kostnaden efter, skriver man att det ska kosta 24 kan man inte kräva 36 så fort auktionen är slut.
Händer att man betalar 36 kr i frakt och sen kommer säljaren på efteråt att han kan skicka billigare i mindre kartong och sätter på 24 kr utan att betala tillbaka.

Så därför tyckte jag det är bättre att inte ange summa och köra efter portotabellen...

Borde finnas ett alternativ där man kan kryssa i att man kör frakt efter postens rådande portotabell, och inga övriga avgifter tillkommer.
[/quote]

Tycker du gör helt rätt med att skriva 0 i frakt o senare skriva i akutionen att frakten betalar köparen, Men då ska det stå naturligtvis att du inte tar ut andra avgifter än vad posten tar i porto.

Jag gör alltid på detta sätt. Har aldrig haft några problem med kunder.

De som tycker att man ska väga tidningen innan auktionen förstår inte mycket vad som behövs och hur mycket problem det skapar.

Man kan inte begära att en säljare ska veta innan hur mycket ett brev paket kommer väga innan den skickas. Det finns faktist köpare som vill ha extra mycket skydd osv. om man skriver en fast summa kan det bli problem när det blir dyrare efter embalge mm


Jag tycker du gör helt rätt. Även om det finns människor som avskyr som pesten när vi gör detta.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Jag uppger alltid frakten i mina auktioner. Förstår inte alls varför det skulle vara ett problem. Säljer jag serier så uppger jag frakten med stödskivor, de allra flesta vill ha det.

Dessutom bjuder jag sällan på auktioner utan porto, och många gör nog likandant. Så jag tror att man förlorar rätt mycket på att inte redovisa portot.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Hur gör man som köpare här?

http://www.tradera.com/Seriealbum-begagnade-auktion_104064971

Endast vinnarmail från Tradera, ingen vettig frakt angiven...
Säljaren räknar ut frakten efter vunnen auktion men skickar inget vinnarmail....
Lite Moment 22 över det... [:)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="ellingen"]

Hur gör man som köpare här?

http://www.tradera.com/Seriealbum-begagnade-auktion_104064971

Endast vinnarmail från Tradera, ingen vettig frakt angiven...
Säljaren räknar ut frakten efter vunnen auktion men skickar inget vinnarmail....
Lite Moment 22 över det... [:)]
[/quote]
Du får väl skicka mail och fråga hur han tänkt sig, om du nu tänkt bjuda vill säga, men det kanske var en hypotetisk fråga. Lite korkat upplägg i alla fall, är det verkligen så jäkla jobbigt att väga eller skicka ett eget vinnarmail?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="labrador road 26"]

men det kanske var en hypotetisk fråga. Lite korkat upplägg i alla fall, är det verkligen så jäkla jobbigt att väga eller skicka ett eget vinnarmail?
[/quote]
Nej, tänker inte bjuda.
Ville bara statuera ett exempel på hur fel det kan bli när man inte anger frakt.
Personligen har jag inga problem att ange frakten i förskott.


"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="ellingen"]

Nej, tänker inte bjuda.
[/quote]

Jag tror du kommer att smyga in ett bud på slutet för jag tror INTE du har Tintin albumet Det är 7011 upplagan och den felar för dig.
[:D][:D]
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote] Det är 7011 upplagan och den felar för dig.
[:D][:D]
[/quote]
7009. [;)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Petervictoria
Avstängd
Inlägg: 320
Blev medlem: ons 23 sep 2009, 16:34

Inlägg av Petervictoria »

[quote="ellingen"]

[quote="labrador road 26"]

men det kanske var en hypotetisk fråga. Lite korkat upplägg i alla fall, är det verkligen så jäkla jobbigt att väga eller skicka ett eget vinnarmail?
[/quote]
Nej, tänker inte bjuda.
Ville bara statuera ett exempel på hur fel det kan bli när man inte anger frakt.
Personligen har jag inga problem att ange frakten i förskott.



[/quote]

Det är ju detta som är problemet med traderas regler att man är tvungen att fylla i kostnaden för frakten.
Det fungerade innan de valde att Bestämma detta.

Detta är inget stort problem, Utan det jag ville få fram att det är inget att gråta sig röd över att människor inte skriver fraktkostenad i auktionen. Är väl upp till var o en hur de vill göra med detta. Bara man gör det 100% klart att kunden betalar portot och hur mycket de ev ska betala. Som jag skriver alltid i mina auktioner. att nämna detta innan man skickar detta är svårt för många. Alla är inte så erfarna som dig ellingen. alla har inte en våg hemma osv.



Ps denna händelse skulle inte hända om det gick o göra på ett annat sätt.
Användarvisningsbild
Petervictoria
Avstängd
Inlägg: 320
Blev medlem: ons 23 sep 2009, 16:34

Inlägg av Petervictoria »

[quote="Kung Orne I"]

Jag uppger alltid frakten i mina auktioner. Förstår inte alls varför det skulle vara ett problem. Säljer jag serier så uppger jag frakten med stödskivor, de allra flesta vill ha det.

Dessutom bjuder jag sällan på auktioner utan porto, och många gör nog likandant. Så jag tror att man förlorar rätt mycket på att inte redovisa portot.
[/quote]

Du kanske inte förstår varför det skulle vara ett problem för att du är väldigt erfaren.

Men dessa gånger det står 1515141423 i porto kostnad, har denna säljare problem med kunskap, Detta är inget människor behöver bli sura över.
Utan man måste förstå att alla människor inte är lika smarta erfarna som en själv.

Angående att du inte bjuder på auktioner där portot inte finns angivet förstår jag inte.

Vad skulle kunna bli fel om du gjorde detta?
Detta är ju en fix idea ni har i så fall.

Jag ser ingen som helst anledning o inte bjuda på en auktion om det står klart o tydligt att du inte betalar mer i porto än vad posten tar ut. Vad spelar det för roll om det står i för väg 24kr eller om du får veta efter att det kostar 24kr.

Detta är något ni erfarna säljare har hittat på utav någon konstig anledning. Eller så har ni blivit brända av för många idioter för försöker blåsa köpare på portot...

Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="Petervictoria"]



Men dessa gånger det står 1515141423 i porto kostnad, har denna säljare problem med kunskap, Detta är inget människor behöver bli sura över.
Utan man måste förstå att alla människor inte är lika smarta erfarna som en själv.


[/quote]
Vad har detta med kunskap eller erfarenhet att göra?
Vill man så kan man.
Vem som helst med en ÖB-våg och Postens/DHL/Schenkers lathund på nätet kan räkna ut frakten.
Det tar en stund men är fullt genomförbart.
Även för den som inte är smart/erfaren.
Att man inte vill/kan/orkar ta sig tid att göra det är något helt annat....

Om man tänker efter är det inte så svårt att förstå att Tradera införde den här begränsningen.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Petervictoria
Avstängd
Inlägg: 320
Blev medlem: ons 23 sep 2009, 16:34

Inlägg av Petervictoria »

[quote="ellingen"]

[quote="Petervictoria"]



Men dessa gånger det står 1515141423 i porto kostnad, har denna säljare problem med kunskap, Detta är inget människor behöver bli sura över.
Utan man måste förstå att alla människor inte är lika smarta erfarna som en själv.


[/quote]
Vad har detta med kunskap eller erfarenhet att göra?
Vill man så kan man.
Vem som helst med en ÖB-våg och Postens/DHL/Schenkers lathund på nätet kan räkna ut frakten.
Det tar en stund men är fullt genomförbart.
Även för den som inte är smart/erfaren.
Att man inte vill/kan/orkar ta sig tid att göra det är något helt annat....

Om man tänker efter är det inte så svårt att förstå att Tradera införde den här begränsningen.
[/quote]

Så för att du ska vara nöjd ellingen så måste säljaren åka o köpa en våg på öb, Även om denna säljare ev säljer 3 saker om året. och sedan måste han även om han inte förstår iaf förstå hur man skriver i porto. Man måste förstå att många är inte lika smarta o erfarna som du. Tycker det är löjligt o bli sur som en besserwisser över andras lathet eller okunskap, Det är detta översitteri jag inte klarar av från din sida

Bevisligen så är det många som fyller i 2323232 i porto. de gör detta för de inte förstod!! eller hur?? Jag har sett massor av dessa porto avgifter. Är de bara lata o fattiga då eller, Är det något att bli sur över?

Strunta o bjud helt enkelt o sluta spy galla över seriösa säljare på tradera.



Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="Petervictoria"]

Man måste förstå att många är inte lika smarta o erfarna som du. Tycker det är löjligt o bli sur som en besserwisser över andras lathet eller okunskap, Det är detta översitteri jag inte klarar av från din sida

Bevisligen så är det många som fyller i 2323232 i porto. de gör detta för de inte förstod!! eller hur?? Jag har sett massor av dessa porto avgifter. Är de bara lata o fattiga då eller, Är det något att bli sur över?

Strunta o bjud helt enkelt o sluta spy galla över seriösa säljare på tradera.

[/quote]
Du får gärna kalla mig besserwisser och översittare för att jag tar mig tiden att räkna ut frakten i förskott.
Jag tror många uppskattar att veta vad de faktiskt får betala innan de bjuder.

Det är upp till dig och andra att skriva vad ni vill som fraktkostnad och jag hoppas det är upp till mig att tycka vad jag vill...?
Precis som du får tycka vad du vill.

Jag sätter stort värde på hur en säljare uttrycker sig i auktionbeskrivningen och avstår ofta att bjuda om det står 232332 i porto då det (I MINA ÖGON) ger ett oseriöst intryck.

Att du sedan har sjuhundra horn i sidan på mig och tar varje tillfälle till påhopp ger (i mina ögon) inte heller något seriöst intryck...
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Petervictoria
Avstängd
Inlägg: 320
Blev medlem: ons 23 sep 2009, 16:34

Inlägg av Petervictoria »

[quote="ellingen"]

[quote="Petervictoria"]

Man måste förstå att många är inte lika smarta o erfarna som du. Tycker det är löjligt o bli sur som en besserwisser över andras lathet eller okunskap, Det är detta översitteri jag inte klarar av från din sida

Bevisligen så är det många som fyller i 2323232 i porto. de gör detta för de inte förstod!! eller hur?? Jag har sett massor av dessa porto avgifter. Är de bara lata o fattiga då eller, Är det något att bli sur över?

Strunta o bjud helt enkelt o sluta spy galla över seriösa säljare på tradera.

[/quote]
Du får gärna kalla mig besserwisser och översittare för att jag tar mig tiden att räkna ut frakten i förskott.
Jag tror många uppskattar att veta vad de faktiskt får betala innan de bjuder.

Det är upp till dig och andra att skriva vad ni vill som fraktkostnad och jag hoppas det är upp till mig att tycka vad jag vill...?
Precis som du får tycka vad du vill.

Jag sätter stort värde på hur en säljare uttrycker sig i auktionbeskrivningen och avstår ofta att bjuda om det står 232332 i porto då det (I MINA ÖGON) ger ett oseriöst intryck.

Att du sedan har sjuhundra horn i sidan på mig och tar varje tillfälle till påhopp ger (i mina ögon) inte heller något seriöst intryck...
[/quote]

Jag vet att du är en duktig säljare med MÅNGA bra omdömen.
Jag har inte sagt att dina är auktions beskrivningar dåliga eller oklara.
Och jag vet att många uppskattar dina auktioner.

Men detta har inte med saken att göra.
Det var du som började gråta pga att en annan säljare inte var lika duktigt som du, o tyckte han var lat och okunnig.

Men du behöver inte bjuda på denna 545454545 auktion om du inte tycker säljaren är seriös, Men varför spy galla över dessa personer?
Varför hela tiden påpeka att andra inte är lika duktiga som dig?


De tycker at dessa system tradera startat är jobbigt.
Om du tycker det är oseriöst så är det väl ok.
Men varför hela tiden säga detta till andra.

De tycker ju att det är jobbit med traderas nya regler.
Jag tycker det också är halvt jobbit med dessa auktioner och drar mig från att bjuda på dessa. Men om säljaren förklarar snyggt i beskrivningen ska det väl inte ses som oseriöst, Men det har väl stigit något i huvudet på dig den senaste tiden.

Eller har du alltid klagat på människors kunnande i ditt liv?


Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Risken är väl att man sätter ett för högt porto om man nu måste ange ett, se bara hur det gått på ebay där man rider på portot för att kunne ge ett bra buy-now pris. Tycker tradera skulle lämna portofältet valfritt.
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Inlägg av Nima »

personligen tycker jag det är mycket bättre när man skriver. står det 0 kr i frakt mailar jag oftast personen i fråga och frågar om fraktkostnaden. vill helst veta sånt i förväg, har man väl vunnit och dem säger en hög summa kan det bli väldigt tråkigt, speciellt om själva fraktkostnaden överstiger priset på tidningen/boken man har köpt..
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Skriv svar