Ännu fler försämringar på Tradera...

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Kung Orne I »

De flesta kommersiella företag sätter ju inte priser pga vänlighet mot kunderna, utan dom försöker optimera vinsten. Inget konstigt med det, girigt eller inte.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
trzy
Very Good
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 09 dec 2010, 20:11

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av trzy »

EDIT: Du får dock gärna visa på varför det är så viktigt att Tradera höjer sina avgifter igen. Vilka fördelar som kommer i och med detta. Vad jag och andra tveksamma har missat att ta med i beräkningen.


Det är konstigt att du tror att jag tror höjningen är viktig för Tradera. Jag vet inte, jag bryr mig inte, jag har aldrig gett sken av att jag vill att Tradera ska höja/sänka priserna, det är totalt oviktigt vad jag eller du vill, och jag orkar inte läsa ytterligare inlägg om vad du tycker är rimliga priser.

Så här är det:

Det påstods att det fanns allmänna lagar mot prishöjningar. Jag ifrågasatte det. Det enda vettiga som framkommit är att Tradera kanske har monopol och då får dom inte göra som dom vill. Fine.
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Nimrodil »

Det här är väl ingen ny försämring, men jag har alltid reta mig på att de inte kan lägga in "dyrast" först när man ska söka efter auktioner. Som det är nu måste man ju välja "lägsta pris" och sedan gå till sista sidan i listan. En trivial detalj kanske, men jag tycker det känns onödigt när det ju borde vara busenkelt att sortera åt andra hållet i stället:-).
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Nimrodil »

När jag ändå är i farten så tycker jag att "säljbedömningssystemet" verkar funka lite sådär:-(. Jag har inte sålt något på länge, men när jag nu väl kom upp i mer än tio auktioner så slog det till. Och om jag förstod det hela så hade jag fått typ fullt av alla på allt utom någon som hade satt en fyra i levereanstid. Plötsligt hade jag bara "4,5" och fick en liten ruta från Tradera att jag har lågt säljbetyg och att snittet är 4,8 och jag har 4,6. Alla mina köpare har ju varit nöjda och trevliga och lämnat snälla/nöjda omdömen så det känns ju lite trist att Tradera typ berättar att man är en dålig säljare som borde skärpa till sig;-). Nåväl, jag kanske missförstår hur det funkar och har flera missnöjda med levereanstiden på sista sändningen (fast en vecka borde väl inte vara så illa för en stressad småbarnspappa?).
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Labrador Road 26 »

Nimrodil skrev:Det här är väl ingen ny försämring, men jag har alltid reta mig på att de inte kan lägga in "dyrast" först när man ska söka efter auktioner. Som det är nu måste man ju välja "lägsta pris" och sedan gå till sista sidan i listan. En trivial detalj kanske, men jag tycker det känns onödigt när det ju borde vara busenkelt att sortera åt andra hållet i stället:-).

Vet inte om jag missförstår dig, men det är ju bara att klicka på Pris en gång till så ser man de dyraste först/högst upp i listan.

Bild

EDIT: Eller någon av de andra sakerna, om man exempelvis vi se de som slutar först eller sist.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Nimrodil »

Haha, jag sätter på mig den här och håller tyst [;)]

Bild
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Nimrodil »

Lite halvt OT, men knappast värt att dra igång en egen tråd för: en sak jag gillar på ebay som de gärna hade fått införa på Tradera är att man där som säljare kan se hur många som har lagt ens auktion på bevakningslistan. Det blir lite extra spänning när man vet att många är sugna på den:-). Jag har iofs varit med om att ett 60-tal spekulanter funnits (räknat med en grym budgivning) på spel jag har sålt och så har det slutat med att en person petat in utropspriset i slutet och sen inget mer. Antiklimax;-)
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Magnus »

Nimrodil skrev:Lite halvt OT, men knappast värt att dra igång en egen tråd för: en sak jag gillar på ebay som de gärna hade fått införa på Tradera är att man där som säljare kan se hur många som har lagt ens auktion på bevakningslistan. Det blir lite extra spänning när man vet att många är sugna på den:-). Jag har iofs varit med om att ett 60-tal spekulanter funnits (räknat med en grym budgivning) på spel jag har sålt och så har det slutat med att en person petat in utropspriset i slutet och sen inget mer. Antiklimax;-)


Tycker tradera gör rätt här.
Jag skulle faktiskt bli lite "pissed" om man lämnade ut den informationen.
Tycker inte någon annan har att göra med om jag lägger en auktion på min bevakning.
Bara för att en teknisk möjlighet finns så skall man nog tänka igenom lite innan man använder det.
Pust, vad jag kände mig gammal och analog när jag sa det. [;)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Nimrodil »

För tydlighetens skull (om jag inte minns fel) så bör jag kanske lägga till att det inte står vilka användarnamn som har ens grejer under bevakning, utan det är bara en siffra som visar antalet som har lagt dit dem [:)]
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Magnus »

Nimrodil skrev:För tydlighetens skull (om jag inte minns fel) så bör jag kanske lägga till att det inte står vilka användarnamn som har ens grejer under bevakning, utan det är bara en siffra som visar antalet som har lagt dit dem [:)]


Jag förstod det. Det var på detta jag reagerade negativt.

Hade användarnamn lämnats ut hade det varit en skandal som inte är av denna världen.
(Men så galna kan vi nog tyvärr räkna med att ebay, facebook m fl kommer att kunna bli i en kanske snar framtid.)
Simma lugnt!
frankjw
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: ons 27 apr 2011, 15:52

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av frankjw »

Nimrodil skrev:Lite halvt OT, men knappast värt att dra igång en egen tråd för: en sak jag gillar på ebay som de gärna hade fått införa på Tradera är att man där som säljare kan se hur många som har lagt ens auktion på bevakningslistan. Det blir lite extra spänning när man vet att många är sugna på den:-). Jag har iofs varit med om att ett 60-tal spekulanter funnits (räknat med en grym budgivning) på spel jag har sålt och så har det slutat med att en person petat in utropspriset i slutet och sen inget mer. Antiklimax;-)


Det verkar bara vara säljaren som ser det, eller? Jag är inne och tittar nu men ser ingen sån information...
Mvh,
Frank Westdahl
Läsesamlare - serier skall konsumeras :)
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Nimrodil »

Frank: det stämmer. Det är bara säljaren själv som ser det inne på sin "säljsida" där läget för alla auktioner sammanfattas i tabellform (antal bud, priser osv. Ungefär som på Tradera alltså).
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Grumme »

Tradera tyckt ha ändrat stil på budhistoriken en smula. Förutom annat typsnitt i texten så markeras det nu när någon har höjt sitt bud genom autobudgivning.
Det är väl inte dåligt, men det känns som att det finns så många andra saker som de kunde satsa på istället om man verkligen ville förbättra för köparna...
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Kung Orne I »

Nu tar Tradera bort osåldavgiften för 100 objekt/månad. Bra, eller blir det nycket mer junk nu? Dom renodlar oxå provisionen till 8%, max 100 kr, vilket oxå jynnar junken...
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Staffars
Very Good
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 14 aug 2008, 21:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Staffars »

De eliminerar också gratisannonserna var jag kan förstå vilket är en förändring som jag tror kommer förändra Tradera en hel del. Det blir slut med 1 kr- annonserna vilket gör att lägsta utrop nu bara kan bli 4 kr annars blir det förlust.
Användarvisningsbild
tamias
Good
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 19:12
Ort: Sverige

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av tamias »

Kung Orne I skrev:Nu tar Tradera bort osåldavgiften för 100 objekt/månad. Bra, eller blir det nycket mer junk nu? Dom renodlar oxå provisionen till 8%, max 100 kr, vilket oxå jynnar junken...


Risken finns väl att folk slänger ut junk till överpriser och håller tummarna att någon stackare slår till, det kostar ju inget att försöka längre. Så ja, jag tror tyvärr att vi får se mer galet prissatta prylar framöver, både junk och bra grejer.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Labrador Road 26 »

tamias skrev:Risken finns väl att folk slänger ut junk till överpriser och håller tummarna att någon stackare slår till, det kostar ju inget att försöka längre. Så ja, jag tror tyvärr att vi får se mer galet prissatta prylar framöver, både junk och bra grejer.

Man kan ju hoppas, även om det förstås är lönlöst, att folk som sätter överpriser vartefter inser det och sänker utropen vid varje nytt auktionstillfälle, tills dess folk blir intresserade att buda.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Ellingen »

Jag tycker det är trist.
Sannolikt kommer vi få se samma annonser med osäljbart "skräp" till "fel" pris rulla om och om och om..
Det kommer drabba överskådligheten. Till sist kommer folk sluta kolla för man kommer inte se skogen för alla träd.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Looding »

Ellingen skrev:Jag tycker det är trist.
Sannolikt kommer vi få se samma annonser med osäljbart "skräp" till "fel" pris rulla om och om och om..
Det kommer drabba överskådligheten. Till sist kommer folk sluta kolla för man kommer inte se skogen för alla träd.


Jag tror inte att det spelar någon större orkester. Om folk säljer skräp så köper ingen, om folk säljer bra grejer så får man betalt för det. Det handlar bara om att ange rätt nyckelord och att skylta med lite bra grejer.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Ellingen »

Looding skrev:
Ellingen skrev:Jag tycker det är trist.
Sannolikt kommer vi få se samma annonser med osäljbart "skräp" till "fel" pris rulla om och om och om..
Det kommer drabba överskådligheten. Till sist kommer folk sluta kolla för man kommer inte se skogen för alla träd.


Jag tror inte att det spelar någon större orkester. Om folk säljer skräp så köper ingen, om folk säljer bra grejer så får man betalt för det. Det handlar bara om att ange rätt nyckelord och att skylta med lite bra grejer.


Din tes förutsätter att man skall veta hur man optimalt söker. Att behöva fylla annonsen med en massa "nyckelord" för att kunderna skall hitta fram känns inte alls lockande.
Tror ingen vill vada genom ett träsk för att komma fram till det man vill ha.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Skriv svar