Ännu fler försämringar på Tradera...

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av K-E Lindkvist »

Grumme skrev:Tradera följer minsta motståndets lag och har nu förbjudit ordet "Neger" i annonserna.
Undrar vad nästa steg blir?

Eftersom Tradera är ett kommersiellt vinstdrivande företag som ingår i den internationella eBay-koncernen med drygt tjugosjutusen anställda skall de ta de beslut som bäst gynnar deras aktieägare och bidrar till en hög och stabil vinst på satsat kapital. Detta är därför ett fullständigt logiskt sätt att agera på.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Magnus »

Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Rufus »

Grumme skrev:Tradera följer minsta motståndets lag och har nu förbjudit ordet "Neger" i annonserna.
Undrar vad nästa steg blir?


Innebär detta att det numera är förbjudet att sälja t.ex. Agatha Christies klassiker "Tio små negerpojkar" på Tradera?
Eller hur är förbudet formulerat? Jag kollade lite snabbt men hittade inte detta.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Grumme »

Det verkar som att ord i bok-, film- eller skivtitlar inte omfattas av förbudet, men säljer du något som föreställer en neger så får du inte säga det.

Med tanke på att negermemorabilia är ett ganska populärt samlarområde, där priserna kan bli höga så tror jag att Tradera är medvetna om att de tar en ekonomisk förlust för att slippa att eventuellt löpa gatlopp i pressen när proxykränkta, vita journalister blir upprörda.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Labrador Road 26 »

Har Tradera gått ut med detta i någon pressrelease eller var kommer själva uppgiften ifrån?

EDIT: Jag passade på och kolla hur det står till med saken på vanliga Ebay, både negro som i negro spirituals och det mer kontroversiella nigger får man träffar på.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid= ... &_from=R40
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid= ... &_from=R40
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Grumme »

Labrador Road 26 skrev:Har Tradera gått ut med detta i någon pressrelease eller var kommer själva uppgiften ifrån?


Jag hade ett reklamfrimärke med en neger på bevakning, men annonsen stängdes ner och lades upp på nytt, men utan det förbjudna ordet.
Jag kontaktade säljaren och frågade varför, och han bekräftade då att Tradera stängt annonsen, och att han inte fick använda ordet neger.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Wakuran »

Det verkar ju vara samma sak på eBay som på Tradera. Orden tillåts om det är titlar eller vedertagna termer.

Memorabilia där kallas vanligtvis för "black americana", verkar det som.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Kung Orne I »

M a o går det inte att sälja ett gammalt exemplar av "Tio små negerpojkar"...
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Grumme »

Kung Orne I skrev:M a o går det inte att sälja ett gammalt exemplar av "Tio små negerpojkar"...


Jo det gör det, undantag verkar göras för titlar i t.ex. böcker, filmer och skivor.
Därför är skivor med gruppen Stockholms Negrer, eller Clawfinger (låten heter "Nigger") och böckerna "Nigger Bellow" och "Nigger Dan" tillåtna.
Däremot får du inte lägga ut en negerdocka under rubriken Negerdocka, eller en gammal reklamaffisch med en neger på, om du använder ordet neger i auktionstexten.

Det är inte heller tillåtet att ha med ordet "Jude" i föremål från t.ex. andra världskriget, men däremot om det handlar om frön till växten "Vandrande jude", eller en singel med Beatles låt "Hey Jude". (Ja, filmer med Jude Law är också tillåtna)
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Kung Orne I »

Då är det ju inget problem, utan snarare sunt förnuft.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Looding »

Nu är det tydligen ändrat så att objekten i minneslistan inte visas med hur mycket tid som är kvar, vilket innan var väldigt praktiskt och lättöverskådligt, utan endast när sluttiden är och om den är pågående eller ej. Riktigt uselt påfund.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Schuberg »

Looding skrev:Nu är det tydligen ändrat så att objekten i minneslistan inte visas med hur mycket tid som är kvar, vilket innan var väldigt praktiskt och lättöverskådligt, utan endast när sluttiden är och om den är pågående eller ej. Riktigt uselt påfund.


Bara att hålla med, dock så fungerar det som tidigare i "gamla tradera"(hur länge det nu kommer att finnas kvar?).
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Allan Kämpe »

Tradera i gungning efter superstora tekniska problem med auktionssajten!
Ingen info om eländet på websidan [}:)] utan man få gå in på deras facebooksida och informera sig och läsa alla klagomål från missnöjda kunder!
Här är länk till traderas facebook: https://www.facebook.com/Tradera
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Rufus »

Allan Kämpe skrev:Tradera i gungning efter superstora tekniska problem med auktionssajten!
Ingen info om eländet på websidan [}:)] utan man få gå in på deras facebooksida och informera sig och läsa alla klagomål från missnöjda kunder!
Här är länk till traderas facebook: https://www.facebook.com/Tradera


Fast nu verkar det vara igång igen.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Agentum »

Jo inte måttligt kass deras sk nya version är, särskilt som man med vissa val hamnar i den äldre upplagan på en platta, dvs inget de ens märker, idioter som inte ens klarar det enda skit de har på sig, hålla skiten rullande och håva in stålar för det.

De tycks inte förstå att plattor och mobiltelefoner är aningen olika stora så jag får jättetext och kasst med info på min bara, det äldre i variant var mycket bättre då man fick datorversionen bara, man kunde väl för helvete fått välja iaf?

Men ok då vet man vad tusan som hade hänt när det krpnglade och var nere iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Kom och köp av mig på Tradera/Ebay/Blocket

Inlägg av BoJustBo »

Ok idag hände en sak som aldrig tidigare hänt mig.
På två auktioner så gav jag ett bud, varefter det poppade upp att jag måste bjuda en viss nivå istället som var mer än jag var berädd på att bjuda. Jag noterade dock efteråt att priset inte pressats upp alls. Så detta är alså skit dåligt för säljare, vilket i detta fallet är en forum medlem.
Vad är detta för trams?
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Kom och köp av mig på Tradera/Ebay/Blocket

Inlägg av Erik S »

Tradera har varit lite laggigt för mig också ikväll, jag har sett samma sak som budgivare. Tror dock inte att några lagda bud inte har blivit lagda, som du får det till, utan det verkar bara ha blivit en fördröjning i när budet registrerats och synts utåt. Jag fick uppdatera sidan några gånger, sedan syntes det att priset gått upp.
Användarvisningsbild
andersb80
Very Good
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 29 sep 2010, 14:04

Re: Kom och köp av mig på Tradera/Ebay/Blocketun

Inlägg av andersb80 »

Hade också problem med flera av Ellingens annonser ikväll. Missade några pga av att det inte gick att lägga bud på riktigt sätt och de som jag tror jag vunnit har inte kommit upp som en vunnen auktion.

På en så var jag vinnare på mobilen men inte på ipaden. Jäkla skitsida!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Kom och köp av mig på Tradera/Ebay/Blocket

Inlägg av Rufus »

För mig stod det att jag var högste budgivare på en av Ellingens auktioner, vilken var avslutad. Alltså vunnit den. Sen kom det upp att någon hade bjudit över. [}:)]
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Kom och köp av mig på Tradera/Ebay/Blocket

Inlägg av BoJustBo »

Erik S skrev:Tradera har varit lite laggigt för mig också ikväll, jag har sett samma sak som budgivare. Tror dock inte att några lagda bud inte har blivit lagda, som du får det till, utan det verkar bara ha blivit en fördröjning i när budet registrerats och synts utåt. Jag fick uppdatera sidan några gånger, sedan syntes det att priset gått upp.


Ah, jo så var det. Men sjukt att det stod att det vinnande budet var under vad jag bjöd.
Bra att det bara var en digital synvilla.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Skriv svar