Ännu fler försämringar på Tradera...

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av AndersL_ »

Någon som har sett de två ändringar Tradera har genomfört den senaste tiden?
För det första får man numera upp en massa sponsrade länkar bland sökresultaten (testa t.ex. att söka på "manga" så dyker det upp länkar till Cdon och Adlibris), samtidigt som vi som säljer inte får länka till webbshopar eller någonting annat som rör försäljning utanför auktionerna. Och om man t.ex. säljer nya/obegagnade serier som fortfarande finns hos förlaget blir det helt omöjligt att konkurrera med de sponsrade företagen. Adlibris säljer t.ex. många album till lägre priser än vad jag kan köpa in dem för (ibland har jag till och med handlat av dem, och satt ett utropspris med bara ett par kronors vinst). Dessutom har de ett avtal med Posten så att det knappt blir något porto, så alla som köper in auktionsföremål från webbshopar kan glömma det från och med nu. [:(]

Den andra försämringen syns ganska tydligt i följande auktion:
http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=44545589

När man besöker auktionen är det en massa länkar till ANDRA SÄLJARES [}:)] auktioner längst upp, som oftast inte ens har med föremålet att göra, förutom att de råkar ligga i samma kategori. Och om det trots allt skulle vara samma föremål så kan de inte vara särskilt bra för budgivningen. Att "liknande objekt från andra säljare" bäddar för lägre budgivning är illa nog, men DESSUTOM har Tradera lagt detta i början av auktionen. Borde inte auktionens innehåll vara mer relevant, så att man inte ska behöva scrolla ner för att nå det?

Det som stör mig mest med detta, förutom att Tradera som vanligt inte har informerat oss användare om ändringarna och förmodligen inte bryr sig om vad vi tycker om det, är att ingen av dem är till någon som helst nytta för säljarna. Vad får vi ut av detta, förutom betydligt lägre bud? Inte lägre priser, i alla fall. Det är fortfarande precis lika dyrt som tidigare. Pengarna för de sponsrade länkarna går enbart till Tradera själva. Inga nya funktioner har lagts till, och inga förbättringar har gjorts. Och att en auktionssida har länkar som säger "handla på Adlibris istället för av våra säljare så får du mycket bättre priser och gratis frakt" kan knappast vara bra för köparna heller i längden. [:(]
Så just nu känns det verkligen som om Tradera är ute på hal is.. undrar hur länge det här kan fortsätta innan alla säljare ger upp? Själv planerar jag redan för andra alternativ sedan de höjde priserna i februari, och det här gör knappast saken bättre.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote]Ursprungligen postat av AndersL_

samtidigt som vi som säljer inte får länka till webbshopar eller någonting annat som rör försäljning utanför auktionerna.
[/quote]
Det där är som vanligt bara att strunta i om man är en någorlunda stor säljare. Stora säljare bråkar Tradera sällan med eftersom de tjänar pengar på dem. En övertydligt exempel på det är 24hShop som fortfarande säljer för fulla segel trots över tolvhundra negativa:
http://www.tradera.com/trader/trader_grade.aspx?ftgnr=366394

Rättvist är det inte men det underlättar för dem som varje månad betalar in stora räkningar till Tradera att helt enkelt ge katten i nya märkliga regler och påfund. Vad ska Tradera göra åt saken? Stänga av en säljare som de tjänar tiotusentals kronor om året på?
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote]Ursprungligen postat av AndersL_



Den andra försämringen syns ganska tydligt i följande auktion:
http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=44545589

När man besöker auktionen är det en massa länkar till ANDRA SÄLJARES [}:)] auktioner längst upp, som oftast inte ens har med föremålet att göra, förutom att de råkar ligga i samma kategori.
[/quote]Detta gäller vad jag kan se bara på avslutade auktioner??
Tro nu inte jag ställer mig på Traderas sida. Tvärtom!

[quote="Admin"]
Rättvist är det inte men det underlättar för dem som varje månad betalar in stora räkningar till Tradera att helt enkelt ge katten i nya märkliga regler och påfund. Vad ska Tradera göra åt saken? Stänga av en säljare som de tjänar tiotusentals kronor om året på?

[/quote]
Men måste nog tyvärr hålla med Admin. För Traderas del vore det som att såga av grenen de sitter på. Så länge de får in sina pengar så struntar de i att säljaren har en massa neg.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

[quote="ellingen"]

Detta gäller vad jag kan se bara på avslutade auktioner??

[/quote]

Så har jag också fattat det. Går man in via länk i en aktiv auktion slipper man skräpet högst upp.

Men länkarna till adlibris har jag också fått.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Att det bara går att se liknande objekt från andra säljare i avslutade auktioner var en detalj som jag hade missat.. i så fall är det ju inte riktigt lika illa. [:)] Men jag är ändå lite irriterad över länkarna till Adlibris m.m. i sökningarna, eftersom det är helt omöjligt för småsäljare att konkurrera med dem.

Och att riktigt stora säljare (framförallt sådana som 24hShop som lägger tusentals kronor/månad enbart på exponering av auktionsföremålen) får bryta mot reglerna är ju redan välkänt, som Admin säger.. men det finns inte så mycket som kan göras åt det. Däremot tror jag inte att Tradera skulle dra sig för att stänga ner halvstora säljare som vi som håller till här på forumet, om vi bröt mot reglerna.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote="AndersL_"]

Däremot tror jag inte att Tradera skulle dra sig för att stänga ner halvstora säljare som vi som håller till här på forumet, om vi bröt mot reglerna.
[/quote]
Där tror jag annorlunda. Jag har svårt att se att Tradera ska stänga ner en person som betalar kanske en tusing per månad i provision och avslutade objekt bara för att denne konsekvent vägrar att sluta länka till sin egen hemsida. Tradera är inte mycket för principer och om man helt enkelt svarar "Nej" på deras mailade förfrågan om man skulle vilja ta bort sin länk från sina auktioner så tror jag inte att de låser kontot. Vad skulle de tjäna på det? Tusen kronor i månaden är tolvtusen per år och eftersom Tradera styrs av sin girighet så innebär det missade förtjänster att stänga av betalande medlemmar på grund av principer allena.

Hade säljare varit relativt ny och inte sålt lika mycket som exempelvis du gör så hade saken varit i ett annat läge, men om man har flera tusen positiva omdömen, roterar tusen auktioner per månad och betalar in över tiotusen kronor per år i avgifter så inbillar jag mig att man sitter i en säkrare sits.
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

[quote="Admin"]

[quote="AndersL_"]

Däremot tror jag inte att Tradera skulle dra sig för att stänga ner halvstora säljare som vi som håller till här på forumet, om vi bröt mot reglerna.
[/quote]
Där tror jag annorlunda. Jag har svårt att se att Tradera ska stänga ner en person som betalar kanske en tusing per månad i provision och avslutade objekt bara för att denne konsekvent vägrar att sluta länka till sin egen hemsida. Tradera är inte mycket för principer och om man helt enkelt svarar "Nej" på deras mailade förfrågan om man skulle vilja ta bort sin länk från sina auktioner så tror jag inte att de låser kontot. Vad skulle de tjäna på det? Tusen kronor i månaden är tolvtusen per år och eftersom Tradera styrs av sin girighet så innebär det missade förtjänster att stänga av betalande medlemmar på grund av principer allena.

Hade säljare varit relativt ny och inte sålt lika mycket som exempelvis du gör så hade saken varit i ett annat läge, men om man har flera tusen positiva omdömen, roterar tusen auktioner per månad och betalar in över tiotusen kronor per år i avgifter så inbillar jag mig att man sitter i en säkrare sits.
[/quote]

Nej, de låser kanske inte kontot, men de stänger ner auktionerna.. jag har själv drabbats av det tidigare, men det var förstås när jag hade en försäljningslista på min seriesida och inte bara information som jag har nu. Men annars har du nog rätt i att de inte skulle stänga ner kontona, för 10,000/år är mycket pengar.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Någon som uppskattar och bjuder extra pga tävlingen "vad blir det för maxtemperatur i Sverige i morgon?"

Vad är det för larv? Har någon vunnit nåt?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

[quote="Kung Orne I"]

Någon som uppskattar och bjuder extra pga tävlingen "vad blir det för maxtemperatur i Sverige i morgon?"
[/quote]

I början gissade jag bara på 0 grader, det går inte att gissa minusgrader. Dåligt tycker jag...
Sen bytade jag taktik och gissade på 99 grader. Ingen vinst i sikte ännu[B)]
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Jag fick följande brev av Tradera. Om det inte ligger någon hund brgraven är det ju jättebra!

"Tradera brinner för att ge våra medlemmar fler alternativ när ni handlar med varandra.
Ett viktigt område är att öka mångfalden av fraktlösningar.
Schenker Privpak testar nu en tjänst som möjliggör för dig som privatperson att skicka paket till mycket förmånliga priser. Exempelvis kostar det endast 50 SEK att skicka paket som väger upp till 1 kg, samt 60 kronor att skicka ett paket som väger mellan 1 och 2 kg. All information kring den nya tjänsten finns på Schenkers webbplats www.privatpaket.se.

Det enda du som Tradera-säljare behöver göra är att markera Schenker Privpak som alternativ när du listar ditt objekt, och ange ditt fraktpris. Efter avslutad transaktion går du in på www.privatpaket.se för att boka och betala din frakt. Därefter lämnar du in den på ditt närmaste Schenkerombud.

Detta mail har endast gått ut till medlemmar som bor i närheten av ett Schenkerombud och som i dagsläget är öppet för att ta emot paket från privatpersoner. Om du har några frågor är du välkommen att vända dig till oss på supporten.

Lycka till med din Tradera-försäljning!
Vi på Tradera"
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Det dåliga med Schenker Privatpak är att dom tydligen bara aviserar genom att skicka SMS.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

[quote="Admin"]

[quote]Ursprungligen postat av AndersL_

samtidigt som vi som säljer inte får länka till webbshopar eller någonting annat som rör försäljning utanför auktionerna.
[/quote]
Det där är som vanligt bara att strunta i om man är en någorlunda stor säljare. Stora säljare bråkar Tradera sällan med eftersom de tjänar pengar på dem. En övertydligt exempel på det är 24hShop som fortfarande säljer för fulla segel trots över tolvhundra negativa:
http://www.tradera.com/trader/trader_grade.aspx?ftgnr=366394

Rättvist är det inte men det underlättar för dem som varje månad betalar in stora räkningar till Tradera att helt enkelt ge katten i nya märkliga regler och påfund. Vad ska Tradera göra åt saken? Stänga av en säljare som de tjänar tiotusentals kronor om året på?

[/quote]

24hShop får 1 neg på ca 48 affärer[xx(]...Jag bara undrar hur i hel***e man kan trassla till det så ofta?!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote="Looding"]

24hShop får 1 neg på ca 48 affärer[xx(]...Jag bara undrar hur i hel***e man kan trassla till det så ofta?!
[/quote]
Jag kan tänka mig att en säljare med denna monumentala mängd auktioner och försäljningar inte sköter ruljansen själv med packning på köksbordet och varulagring i sovrummet. Nu spekulerar jag givetvis bara men det känns som att sådana jättesäljare har inlejd personal som tar hand om paketeringen, kanske ALU-jubbare eller liknande. Därför så är det nog inte märkligt att det ofta blir fel i packningen. Om man sålt en grön ljustake till en köpare och hyllan med gröna ljusstakar för tillfället är tom så kan jag tänka mig att en av tristess halvt uppgiven AMS- eller ALU-jobbare som själv inte tjänar något på affärerna undantaget sitt arbetslöshetsstöd istället packar in en röd ljusstake. - Skit samma, kärringen får ju en ljusstake ändå. Ofta leder sådana saker till ett neg. Man ser på kommentarerna till de negativa att det ofta är fråga om att köparen fått fel färg, fel storlek, fel modell och liknande. Jag tror att det handlar om slarv och dåligt engagemang från den som packar, något som säkert är vanligare hos inlejd personal än hos företagaren själv.

Eller också så är det bara mina fördomar som talar... [;)]
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Inlägg av zlv »

[quote="Anders1"]

Det dåliga med Schenker Privatpak är att dom tydligen bara aviserar genom att skicka SMS.
[/quote]
Taget från Schnekers sida: "När paketet är framme aviseras mottagaren via SMS, E-post eller brev (ditt val)."
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Ett bra sätt är att maila med inlämnings nr. då ser köparen var det är.Funkar bra på bussgods med.
Användarvisningsbild
Padee
Fine
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 19:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Padee »

Såg admins inlägg i början om 24hshop. 1200 negativa, när bannas man från tradera? Är det när man har negativa(för många) samtidigt som man har en liten försäljning, eller går man på procent negativa omdömen
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote="Padee"]

Såg admins inlägg i början om 24hshop. 1200 negativa, när bannas man från tradera? Är det när man har negativa(för många) samtidigt som man har en liten försäljning, eller går man på procent negativa omdömen
[/quote]
Jag skulle tro att de bara går på vad de tjänar respektive förlorar på att ha användaren som medlem. Har man en massa negativa men säljer mycket och troget betalar sin räkning på flera tusen kronor i månaden så är det fritt fram för nästan vilka galenskaper som helst. Tradera lägger ju inga egna värderingar i hur och varför de negativa uppkommer. Har man däremot få eller inga försäljningar och ändå lyckats dra på sig ett antal neg så är man nog värre ute eftersom Tradera då inte har någonting för att de tittar åt ett annat håll. Sammantaget så kan man nog säga att en storsäljare kan välja vilka regler denne vill rätta sig efter och helt frankt strunta i resten. En person som inte säljer så mycket eller bara köper på Tradera sitter i ett helt annat läge. Två-tre neg sen är det adjöss. Det är min uppfattning efter att ha varit aktiv där i nästan sex år.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Diskussionerna om Tradera Direkt lades i en egen tråd:
http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=1963

/admin
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Nu börjar Ebayifieringen av Tradera skjuta riktig fart. Hela auktionssidan är ommöblerad.
http://www.tradera.com/spindeln_nr_5_1967-auktion-50527542

Jag vet väl egentligen inte om det är en försämring men det är åtminstone en förändring.

Vad tycker ni?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Vad i h*lvete, ser för j*kligt ut. En sak som kanske ändrats också, har inte möjlighet att testa just för tillfället. I auktionen länkad av Admin ovan ligger högsta bud just nu på 318 kr och vid rutan för att lägga ett eget bud står det att man kan lägga sitt från 328 kr och uppåt. Tidigare har man kunnat lägga bara 1 kr högre om man känt för det. Snacka om att laga "a thing that isn't broken". Sopprötter, inpiskade kanaljer, kölsvin, gråsuggor och så vidare är vad jag tycker om ärkelymmlarna på Tradera. Fula jätteikoner också som är sådär vidrigt plastiga som XP (kör klassiska utseendet, tål inte Fischer Price-design i datorn).
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar