Serieforum.se

Sveriges största serieforum
Aktuellt datum och tid: tor 23 maj 2013, 09:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 305 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 16  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 31 okt 2010, 02:36 
Fine
Användarvisningsbild

Labrador Road 26 skrev:
burnout skrev:
[:(] Och jag som tycker den är skitbra. [:)] i mot den gamla sidan

Designen i sig tycker jag är så där, nog mest ovan med var saker och ting ligger så det är inte så farligt. Men den stora missen, rejält klantigt som jag ser det, är att nya varianten visar bilden/bilderna mindre än tidigare. Okej visst går det att klicka för att se den/de i större storlek, men ny design ska ta mig tusan inte innebära fler klick utan färre. Skulle definiera denna idioti som epic fail. Skrollar hellre ner och ser en skapligt stor bild än slipper skroll och får en för liten bild som inte riktigt duger till.

Detta visar på skillnaden gamla standardstorleken mot nya. Ingen tvekan om vilken jag föredrar som standard, utan extra klick.

Kan inte annat än hålla med! Dessutom krånglade det för mig (kan varit noscript-plugin jag har som nekade det) så gick inte att klicka upp större bild.

burnout skrev:
Men nu går det att växla till gamla sidan med.

Med ett klick till som följd ;) och hur länge till finns det alternativet...

Kommer inte på något som är bättre med nya designen

InläggPostat: sön 31 okt 2010, 09:27 
Fine
Användarvisningsbild

Jag tycker det är konstigt att de fortfarande blandar så vilt med vad som blir en pop-in och vad som laddas som en ny sida. De har fortfarande långt kvar till web 2.0-känslan.

InläggPostat: sön 14 nov 2010, 23:11 
Very Fine
Användarvisningsbild

Jag stör mig också på att de ska hålla på och ändra sådant som fungerar bra så att det blir sämre, men antar att det inte finns så mycket man kan göra åt det.

Några saker jag upptäckte under de senaste dagarna när jag förberedde auktioner är bl.a. att man numera tvingas välja onödiga underkategorier för kategorier som redan var bra och balanserade (t.ex. Asterix, Lucky Luke, Tintin eller övrigt för serier sverige/album). De som är ute efter just dessa tre serier borde kunna skriva in det i sökfältet, precis som innan, men istället tvingas jag gå igenom hundratals auktioner och uppdatera kategorierna.
För det andra har de precis ändrat hur radbrytningar i HTML fungerar (se http://www.tradera.com/Kapten-Stofil-se ... _122357046 för exempel - innan har det visats en radbrytning efter 1998 här utan att man måste använda en br-tagg. Det är visserligen bara en småsak, och någonting som egentligen var fel från början, men ändå någonting som jag stör mig på eftersom de inte meddelade att de ändrade det, och jag vill att allt ska se bra ut i auktionerna från början).

Vad det gäller bildvisningen, så slutade jag använda Traderas egna bilder för flera år sedan, när de började förminska dem till 480 pixlars höjd, sänka kvaliteten på dem så att de blev otydliga och fula, oavsett hur tydliga bilder man laddade upp, samt ta betalt för extra bilder.
Jag kör fortfarande med externa bilder som jag länkar till, då det dessutom ger fler möjligheter till layout m.m. (se http://www.tradera.com/Rode-Orm-i-Vaste ... _122357080 för exempel), och det har fungerat fint hittills. :)

InläggPostat: mån 15 nov 2010, 10:07 
Near Mint
Användarvisningsbild

Det går att ändra kategori på många auktioner på en gång i Prolister.

Extra bilder kostar inte längre något och större storlek tillåts.

InläggPostat: mån 15 nov 2010, 12:24 
Very Fine
Användarvisningsbild

Kung Orne I skrev:
Det går att ändra kategori på många auktioner på en gång i Prolister.

Extra bilder kostar inte längre något och större storlek tillåts.

Ja, det går att ändra på många auktioner samtidigt, men då kommer de också att hamna i samma kategori... så man måste ändå gå igenom auktion för auktion och kolla så att det blir rätt, vilket tar ett bra tag med hundratals auktioner. Det var bra balans på antalet kategorier och underkategorier innan, så det fanns över huvud taget inget behov av fler underkategorier. Det här var ytterligare en ändring som Tradera gjorde bara för att ändra någonting, och inte för att det skulle bli bättre. Eller så är den som har fattat det här beslutet helt enkelt inkompetent.

Vad det gäller bilder, så minskar Tradera fortfarande bildkvaliteten, även om man kan ladda upp stora bilder.
Dessutom finns det ingenting som säger att de inte kommer att börja ta betalt för bilder igen om ett par månader, när folk har glömt bort att de minskade kostnaderna för bilder ENBART för att ha någonting positivt att komma med när de genomförde de orimliga ökningarna av osåltavgifter och auktionsprovisioner för något år sedan. Lita aldrig på Tradera.

InläggPostat: tis 30 nov 2010, 19:02 
Admin
Användarvisningsbild

Kanske ser i syne, men nu verkar det som man inte längre kan ''ändra tillbaka till den gamla versionen''.
Stör mig.

InläggPostat: tis 30 nov 2010, 23:21 
Very Fine
Användarvisningsbild

kungnima skrev:
Kanske ser i syne, men nu verkar det som man inte längre kan ''ändra tillbaka till den gamla versionen''.
Stör mig.

Nej det stämmer, från och med idag har tradera ändrat till den "nya versionen". De har även döpt om säljbedömningen till Betyg på säljare. I auktionslistorna syns den som tidigare men nu tillsammans med färgerna grönt, neutral och röd beroende på vilket snittbetyg säljaren har. En mängd andra förändringar har också gjorts under dagen, bland annat en skärpning av fraktprisangivelsen för säljare. Om man anger 0:- i frakt kommer det upp ett meddelande om att man förbinder sig att frakta varan kostnadsfritt, om man anger frakt över 500:- löper auktionen överhängande risk för att stängas ner. Mer går att läsa under senaste nytt på traderas hemsida.

InläggPostat: ons 01 dec 2010, 13:51 
Mint
Användarvisningsbild

bland annat en skärpning av fraktprisangivelsen för säljare. Om man anger 0:- i frakt kommer det upp ett meddelande om att man förbinder sig att frakta varan kostnadsfritt, om man anger frakt över 500:- löper auktionen överhängande risk för att stängas ner.

Det var F-N på tiden. Fick dom bara koll på dom som tar/har promenaden till brevlådan/posten med i fraktavgiften så vore det ännu bättre. Detta kan jag inte kalla försämring utan en förbättring.
Att det kan vara svårt i bland att få ett någosånär frakt pris kan vara knepigt man får lite hum om vad det kan kosta i allafall.

InläggPostat: ons 01 dec 2010, 15:23 
Near Mint
Användarvisningsbild

Om man är en seriös säljare på Tradera så bör man ha en hushållsvåg. Det är inte svårt att ange fraktkostnad. Håller med börne, det var fan på tiden.

InläggPostat: tis 01 feb 2011, 15:17 
Very Fine
Användarvisningsbild

Nu har Tradera börjat mickla med kategoridesignen. Igen. Varje auktion har en egen liten "ram" och avståndet mellan auktionerna ovanför och under har ökats ordentligt. Det blir en väldig massa extra scrollande på grund av detta. Dessutom har man tagit bort funktionen där man kunde sortera via antal bud från priskolumnen och gömt den i en scrollmeny längst till höger.

Det verkar som att Tradera har givit sig själva sjutton på att försämra allt så mycket det bara går. Fungerar någonting bra så måste det krånglas till och göras stort och tungladdat och klumpigt. Finns en behändig funktion så måste den antingen tas bort helt eller gömmas på något ologiskt ställe så att folk inte hittar den.

Man kan ju fråga sig om Ebays masterplan är att totalhaverera Tradera för att sen överge det sjunkande skeppet och införa Ebay.se även i Sverige så att hela deras webbsideflotta ser likadan ut och heter samma sak i hela Världen. Utvecklingen pekar ju onekligen åt det hållet.

http://www.tradera.com/Serier-Sverige-c3_1127 [}:)]

InläggPostat: tis 01 feb 2011, 15:45 
Mint
Användarvisningsbild

Det är bara att hålla med. Har skickat ett mail och frågat vad dom håller på med. Troligen hör jag inget, eftersom jag betackar mig från att få ett standard svar. men nog tycker jag att det börjar bli sämre och sämre med dessa nyheter. [:X]

InläggPostat: tis 01 feb 2011, 17:17 
Very Fine
Användarvisningsbild

burnout skrev:
Har skickat ett mail och frågat vad dom håller på med.

Jag med. Jag uppmanar alla härinne som stör sig på den nya designen att höra av er med klagomålen till Tradera. Inte för att det hjälper men om vi gör detta så inser de att även om de struntar i vad vi tycker så är vi inte eniga i att all förändring är positiv.

Märkligt att de måste hålla på och peta i allt som fungerar någorlunda. Det är ungefär som om jag skulle byta ut mina runda bilhjul mot fyrkantiga dito eftersom all utveckling är av godo och att utseendet är viktigare än funktionen. [xx(]

InläggPostat: tis 01 feb 2011, 17:47 
Near Mint
Användarvisningsbild

Enligt Tradera:

I månadsskiftet ändrar listvyn på Tradera utseende. Bland annat har vi gjort så att bilderna blir större och utseendet på sidan blir luftigare så det blir lättare att överblicka och hitta intressanta objekt.

En av nyheterna blir att alla annonser presenteras i en gemensam vy. Det har vi gjort för att det ska vara lättare att hitta de objekt du söker oavsett om det är auktioner eller fast pris.

Kommentarer är stängt

InläggPostat: ons 02 feb 2011, 16:43 
Mint
Användarvisningsbild

Gammelsmurf skrev:
Fungerar någonting bra så måste det krånglas till och göras stort och tungladdat och klumpigt. Finns en behändig funktion så måste den antingen tas bort helt eller gömmas på något ologiskt ställe så att folk inte hittar den.

Stämmer bra på allt för många företag tyvärr. Även Youtube har f*ckat upp rejält nyligen och fastän massiv kritik struntar de blankt i vad användarna säger. Fånig prestige som företag håller sig med där de inte kan erkänna att de sjabblat och åtgärdar sin misstag. Tills vidare är det bara att vänta på dagen när företagen inser att allt blir bätttre när man låter kunderna själva få välja det upplägg som passar dem bäst. Blir mer och mer övertygad om att nästa kommande mest lukrativa bransch blir för customizable-experterna. Fast å andra sidan finns det ju förstås krafter som vill minska det fria valet.

Det är i alla fall rätt komiskt , på ett tragikomiskt sätt, att företag säger sig genomföra "förbättringar" som kunder önskat, när sedan kunderna svarar med massic kritik om att de nya "förbättringarna" suger, ja då slår dövörat till. Det är aldrig någon som heller sig blivit tillfrågad eller ens sett frågeformulär som legat till grund för "förbättringarna" dä är det alltid massor som undrar varför de aldrig ens hört talas om dem tidigare. Man kan ju undra var alla dessa spökmänniskor kommer ifrån som svarar på undersökningar som inga vanliga medlemmar sett skymten av.

InläggPostat: ons 02 feb 2011, 17:45 
Near Mint
Användarvisningsbild

Sen är det ju faktum att jävligt många är förändringsfientliga och konservativa bara för sakens skull. Det är jobbigt att lära om, och bara därför är man emot. Inte för att man satt sig in och jämfört utan för att det är en förändring. Jag säger inte att det är så i det specifika fallet här, men generellt är det så.

InläggPostat: ons 02 feb 2011, 22:11 
Admin
Användarvisningsbild

Jag betraktar mig själv som konservativ. Att något är nytt betyder ju nödvändigtvis inte att det är bättre. Förutom i dessa fall, för då är det ALDRIG bättre. Nåja, finns 1-2 undantagsfall..
Funderar på att sluta handla på tradera för tillfället. Jag blir grinig som attan på sånt här.

Msn, FB, tradera, lexin, marvels blogg osv, har alla blivit sämre sen de ändrats. Tveksam vad gäller den sistnämnda.
Den enda sidan som verkligen har blivit bättre utav förändring är ta mig tusan serieforum.

Tradera ser för tillfället ut som en trafikolycka [:(!]

InläggPostat: ons 02 feb 2011, 22:46 
Very Good

Citat:
Blir mer och mer övertygad om att nästa kommande mest lukrativa bransch blir för customizable-experterna. Fast å andra sidan finns det ju förstås krafter som vill minska det fria valet.

Men det kan finnas enorma poänger i att hålla nere antalet val som en användare kan göra. Val skapar ångest. Därmed inte sagt att Traderas nuvarande design är bra...

(Ett bra exempel på där "customizable-experterna" fått för mycket makt - plus några kilo rökheroin till företagsfesten - är menyerna i MS Office-programmen. Du kan ändra i princip allt, men jag har aldrig stött på någon som faktiskt VILL ändra nåt! Däremot har i princip alla nån gång av MISSTAG lyckats ändra utseendet, och t.o.m jag (och nu drar jag fram epeenern) som använt datorer i 18 år, har ett antal poäng datavetenskap och kompilerat om Linuxkärnor har inte den blekaste aningen om hur man f*cking återställer skiten.)

InläggPostat: ons 02 feb 2011, 23:05 
Near Mint
Användarvisningsbild

kungnima skrev:
Jag betraktar mig själv som konservativ. Att något är nytt betyder ju nödvändigtvis inte att det är bättre. Förutom i dessa fall, för då är det ALDRIG bättre. Nåja, finns 1-2 undantagsfall..
Funderar på att sluta handla på tradera för tillfället. Jag blir grinig som attan på sånt här.

Msn, FB, tradera, lexin, marvels blogg osv, har alla blivit sämre sen de ändrats. Tveksam vad gäller den sistnämnda.
Den enda sidan som verkligen har blivit bättre utav förändring är ta mig tusan serieforum.

Tradera ser för tillfället ut som en trafikolycka [:(!]

Jag kan nämna lika många siter som blivit bättre av förändring. Det där handlar bar om inställning till förändring, inte så mycket om siterna. :)

InläggPostat: ons 02 feb 2011, 23:39 
Mint
Användarvisningsbild

APenny4YourThoughts skrev:
Jag kan nämna lika många siter som blivit bättre av förändring. Det där handlar bar om inställning till förändring, inte så mycket om siterna. :)

Självklart finns det lyckade "förbättringar" också. Jag pratade enkom om de fallen där det visar att användarna/medlemmarna inte alls är nöjda. Där man kan läsa sida up och sida ner med kritik och klagomål på förändringarna. Har man mer eller mindre en monopolställning och blivit ett "household name" så blir det än viktigare att lyssna på användarna.

trzy skrev:
Men det kan finnas enorma poänger i att hålla nere antalet val som en användare kan göra. Val skapar ångest. Därmed inte sagt att Traderas nuvarande design är bra...

(Ett bra exempel på där "customizable-experterna" fått för mycket makt - plus några kilo rökheroin till företagsfesten - är menyerna i MS Office-programmen.

Det jag menar är att valen ska finnas där för de som känner för att ändra inställningarna, inte att man måste ställa in något för att kunna använda sajten från scratch. Självklart ska det också finnas en default-inställning som är lätt att använda om man råkat ändra något men inte vet exakt vad. Gör man större förändringar så bör man absolut se till att i möjligaste mån ursprungliga utseendet/funktionaliteten finns kvar som val för de som känner så. Att ignorera användarna om de plötsligt kommer med massiv kritik är inte rätt väg att gå. folk kommer i håg det lång tid framöver. SOE är ju fortfarande hatade för ändringar som de gjorde för över fem år sedan, och vilket också påverkar deras möjligheter att tjäna pengar idag. Är prestigen där man inte kan erkänna sina misstag så stor eller rättar till felen, ja då får man bita i det sura äpplet helt enkelt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Star_Wars_ ... _criticism

InläggPostat: ons 02 feb 2011, 23:51 
Fine
Användarvisningsbild

såg ändringen på facebook för en vecka sen, klistrar in mitt inlägg därifrån...
Citat:
Ojoj liten förstoring av bilderna och en gemensam flik för alla annonser. Här händer det saker! ;)

Det är säkert bra men vi får väl se om det är förbättringar, just "förbättringar" har betytt motsatt vad det bör betyda de senaste åren på Tradera. Men det blir väl så när man har för stor del av marknaden.

Missar jag något eller är enda skillnaden på highlight och inte highlight den jätteljusa gula överstrykningen på själva texten? Inte för att jag brukar lägga märke till det så som det är nu heller men det kommer inte bli mer synligt.

En annan intressant grej är att man ser många användare som önskar tillbaka gamla funktioner, det säger en hel del det.

Man vet inte om man ska skratta eller gråta, traderas facebook-sida är helt full med negativa inlägg. Det går nog ett positivt på hundra negativa. Det är dock några från tradera som svarar ibland till skillnad från att skicka mail. Men tradera är inte ensam om att införa dåliga designer som innebär att man får scrolla som en dåre. Känns som många sidor har gjort det senaste tiden, http://www.imdb.com tex.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 305 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 16  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme