Tokiga och roliga Traderaauktioner, tråd #2

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator

Re: Tokiga och roliga Traderaauktioner, tråd #2

Inläggav Ellingen » tis 03 dec 2013, 16:38

Labrador Road 26 skrev:Snicksnack säger jag, det är klart som korvspad att de är varornas inbillade värde som är drivkraften här. Det syns väldigt tydligt när de följande auktionerna gick upp kraftigt i bud efter den första initiala som så att säga satte ribban. Är ni verkligen så dåligt insatta i hur människan fungerar. Det där altruistiska dravlet finns bara i fantasin.

Jag må vara dåligt insatt i hur människan fungerar men POÄNGEN här missar DU totalt.

Det handlar om att SKÄNKA pengar till VÄLGÖRANDE ändamål.

Ändamålet helgar medlet.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."

Användarvisningsbild
Looding
Mint
Kontakt:

Inläggav Looding » tis 03 dec 2013, 16:38

Bobo skrev:
Gillar inte texten "...dålig feedback på varandra." Detta tolkar jag som en skönskriving av negativt hämdomdöme. [xx(]

Skulle säga att textens helhet säger att säljaren är beredd att ta sitt ansvar om köparen inte är nöjd. Givetvis kommer det inte finnas någon köpare med tanke på priset, så det är inte så mycket att oroa sig över.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com

Användarvisningsbild
Bobo
Fine

Inläggav Bobo » tis 03 dec 2013, 17:32

Looding skrev:
Bobo skrev:
Gillar inte texten "...dålig feedback på varandra." Detta tolkar jag som en skönskriving av negativt hämdomdöme. [xx(]

Skulle säga att textens helhet säger att säljaren är beredd att ta sitt ansvar om köparen inte är nöjd. Givetvis kommer det inte finnas någon köpare med tanke på priset, så det är inte så mycket att oroa sig över.

Givetvis. Men jag tycker det vore smidigare att skriva "Kontakta mig om du inte är nöjd så löser vi det hela" utan att blanda in antydan om att "... givetvis ger jag dig negativt omdöme om du ger mig negativt".

Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Kontakt:

Inläggav UlfK » tis 03 dec 2013, 17:53

Bobo skrev:Givetvis. Men jag tycker det vore smidigare att skriva "Kontakta mig om du inte är nöjd så löser vi det hela" utan att blanda in antydan om att "... givetvis ger jag dig negativt omdöme om du ger mig negativt".

Jag läser det tvärtom, som ett försynt sätt att säga "var inte en trulig femåring som vädrar sitt missnöje genom Tradera-omdömen, utan prata med mig om du inte är nöjd" utan att idiotförklara de gnälliga Traderarna raktut. [:)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tis 03 dec 2013, 18:41

Looding skrev:Vilken trevlig ton. [B)]
Dina tankar är verklighet medan mina är fantasi? Bra, då vet jag att jag aldrig behöver diskutera något med dig. Någonsin. För du har alltid rätt, uppenbarligen.

Kan du nämna en enda gång Tradera agerat godhjärtat? Där det helt utan tanke på eventuell vinst som varit skälet till att de genomfört något projekt. Vi vet alla att de inte stänger av fuskare och budtrissare bara för att kunna dra in lite mer i avgift. Du har ungefär två års försprång på Tradera (jag 2005-11-01, du 2003-11-09) men har du någonsin sedan du började där sett något som tyder på att Tradera sysslar med välgörenhet och inte att tjäna pengar?

Ellingen skrev:Jag må vara dåligt insatt i hur människan fungerar men POÄNGEN här missar DU totalt.

Det handlar om att SKÄNKA pengar till VÄLGÖRANDE ändamål.

Ändamålet helgar medlet.

Nej ändamålen helgar aldrig någonsin medlen, det säger bara sådana som använder metoder som inte skulle vara acceptabla i andra sammanhang. Det är inte ok att tortera folk för att motverka terror. Det är helt uppenbart att Tradera valt att gå ut med den dyraste saken i första auktionen just för att få folk att överbjuda på kommande. Det är ett medvetet spelande på hur folk fungerar för att få den förväntade reaktionen. Att de satte upplevelsen som andra och inte första auktion är just av dessa anledningar också. Tradera sysslar inte med välgörenhet, de är ett vinstdrivande företag i Ebaykoncernen och alla saker de gör är noga kalkylerade för att ge maximal utdelning, i det här fallet mest i hänseendet att ragga fler medlemmar.

Ni som är så insatta i varför detta ser ut som det gör får gärna förklara varför både vara och budgivare hålls dolda? Jämför man med liknande jippo på tv så är det ofta inte hemliga saker utan det är prylar skänkta av företag och kändisar, men man vet att man bjuder på just den där Volvon eller tavlan. När det är företag som är med och budar så nämns de även vid namn, det är liksom den förväntade motprestationen. Likadant när jag tävlar/lottar ut priser i salongen, då förväntar sig de som bidragit med prylar att jag nämner dem vid namn vilket också förstås görs för det är så det fungerar. Här får välgörarna ingen som helst motprestation i form av "publicitet" och jag är väldigt övertygad om att majoriteten av de som deltar är rena privatpersoner som ser en chans att tjäna en hacka, som den första vinnaren har möjlighet till. Saker kan man ju sälja vidare men upplevelser blir desto knepigare med, men det är klart att man kan kränga biljetterna vidare men över lag är fysiska saker mycket enklare att översätta i kontanta medel. Min fråga är dock varför är budgivarna dolda? Det måste finnas ett skäl till det och jag har förstås en idé varför men förklara gärna ni som tror att detta handlar om välgörenhet från Traderas sida.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint

Inläggav APenny4YourThoughts » tis 03 dec 2013, 19:56

Labrador Road 26 skrev:Nej ändamålen helgar aldrig någonsin medlen, det säger bara sådana som använder metoder som inte skulle vara acceptabla i andra sammanhang. Det är inte ok att tortera folk för att motverka terror.

Det här säger du som en absolut sanning, vilket är helt felaktigt. Tar jag ett utilitaristiskt perspektiv ("maximera utfallet av lycka och minimera utfallet av lidande"; vilket är lika korrekt som det perspektiv du väljer att se saker ur) så kan jag med stor rätt hävda att det finns mål som helgar medel. Det finns absolut giltighet i att säga att en torterad terrorist är värt det om det räddar tusen liv. Varför skulle det inte vara rimligt att ha den inställningen?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tis 03 dec 2013, 20:15

APenny4YourThoughts skrev:Varför skulle det inte vara rimligt att ha den inställningen?

OT.

Det diskuterar jag gärna fast i en annan tråd. Visst är det min subjektiva åsikt även om jag säger den som en objektiv sanning. Men det kan vi fortsätta på annan plats. Även huruvida Tradera är godhjärtade välgörare eller inte är ju egentligen OT, men det är jag nyfiken på att få höra. Bör kanske även förtydliga att det är Traderas agerande som jag ser som lömskt och i grunden ohederligt, ingen kritik riktad mot budgivare eller andra utomstående. Jag ser det som speciellt när de medvetet spelar på folks känslor för barn. De lyckas i alla fall bättre än de insamlare som går runt i tågen och lägger lappar om sjuka barn, kanske just för att det inte finns några förväntade värdefulla saker med i potten. Slut OT.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
burnout
Mint

Inläggav burnout » tis 03 dec 2013, 21:48

"Det man förlorar på karusellerna, tar man igen på gungorna" Det är precis det Tradera gör nu. Jag undrar vem som vann 1.a auktionen. Jag är lite benägen att hålla med Lr26. Man lockar i första och sen kommer det lite billigt, står inte på fören det kommer något bra igen. Sen att folk skänker i dessa tider det är något alla försöker att sko sig på. Tradera följer bara strömmen, men lockar med lite mystiska hemliga paket, den stora frågan är (nu har jag inte läst hela texten i auktionerna) hur mycket behåller tradera? Det är som en del hjälp org. det avgår en stor del i avgifter innan det kommer fram till dom hjälpande.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tis 03 dec 2013, 23:11

De säger att alla slantarna ska gå till BRIS för dessa auktioner, om det är efter avräkning av eventuella avgifter framgår inte. Men det är nog inte pengarna som är grejen här utan att ge sken av någon slags hederlighet och reko företag, något som Tradera vanligtvis inte riktigt kan stoltsera med. Ju fler sådana här jippon de kan knyta till sig ju fler vanliga medlemmar får de på köpet. Samarbetet med SJ exempelvis bör ha givit en och annan kund, fast SJ hoppade av.

Jag har väldigt svårt att tro att folk skänker 19.000 kr till välgörenhet utan att räkna med att få något likvärdigt i retur. Människan är helt enkelt för girig för det, och de av oss som inte bryr sig nämnvärt om pengar har inte den typen av summor över huvud taget.

Användarvisningsbild
luckylök
Fine

Inläggav luckylök » tor 05 dec 2013, 07:58

Angående hur mycket som går till BRIS så står det på hemsidan att "Pengarna från auktionerna skänker vi oavkortat till BRIS". Oavkortat menas att allting går dit. Och det tror iaf jag på, eller jag vill tro det. Men sen kan det ju vara att de ljuger sig blåa, men om någon skulle ganska dem så hade det kommit i ljuset och Traderas popularitet och trovärdighet hade gått i botten.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tor 05 dec 2013, 13:43

Det är ju en goodwillgrej, åtminstone. Det är en drive för att stärka varumärket.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inläggav Magnus » tor 05 dec 2013, 15:39

Vi ser väldigt olika på människors inställning till välgörenhet.

Men kanske tradera ser det så här? [:p]

Bild
Simma lugnt!

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tor 05 dec 2013, 15:39

Jag tror också att samtliga pengar går vidare till BRIS, fast om det är efter eventuella Traderaavgifter ser jag inget konstigt med. Visst är det så kallad goodwill som ligger bakom, men jag finner det besynnerligt varför budgivarna är dolda. Det blir lite som den dolda delen i hovets apanage. Dolda kort i samband med välgörenhet ser jag som lite "fishy" och vi vet ju alla hur vanligt det är med att pengar i den svängen inte kommer fram till de som verkligen är de behövande.

Dagens bud på 90.909 kr tycker jag känns som ett rent plojbud och skulle inte bli förvånad om det aldrig betalas in.
http://jul.tradera.com/julklappsroulette
Magnus skrev:Vi ser väldigt olika på människors inställning till välgörenhet.
Det är inte människors inställning som jag är skeptisk till utan företags anledningar. Jag ser inte Tradera som särskilt godhjärtat, men jag är nyfiken på vilka saker som ni ser som goda från deras håll som inte är kopplat till egen vinning på ett eller annat sätt. Jag köper inte att vinstdrivande företag är altruistiska utan att det alltid finns bakomliggande planer som ska leda till ökad vinst/omsättning på ett eller annat sätt, i alla fall i det långa loppet. Presentera gärna någon kampanj eller projekt som Tradera haft som verkar vara gjord helt utan tanke på egen vinning.
Senast redigerad av 1 Labrador Road 26, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inläggav Magnus » tor 05 dec 2013, 15:46

Labrador Road 26 skrev:Dagens bud på 90.909 kr tycker jag känns som ett rent plojbud och skulle inte bli förvånad om det aldrig betalas in.
http://jul.tradera.com/julklappsroulette

Går man in med 90k på något som har ett max.värde på 30k så talar det för att det åtminstone finns två i Svea rike som tänker som jag beskriver det.
Simma lugnt!

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tor 05 dec 2013, 15:54

Magnus skrev:Går man in med 90k på något som har ett max.värde på 30k så talar det för att det åtminstone finns två i Svea rike som tänker som jag beskriver det.

Du tänker verkligen gott om människor, kul för dig. Själv tror jag dagens bud är en ren drift med hela den här kampanjen. Sakerna avslöjas ju innan folk haft möjlighet att betala in och det skulle inte förvåna mig ett dugg om många av vinnarna senare när de får veta vad de lagt bud på väljer att inte betala. Vill folk skänka pengar till BRIS kan man ju alltid göra det direkt till dem.

Tyvärr hemlighålls budgivarna här vilket försvårar granskning av kampanjen.

Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator

Inläggav Ellingen » tor 05 dec 2013, 16:00

luckylök skrev:Angående hur mycket som går till BRIS så står det på hemsidan att "Pengarna från auktionerna skänker vi oavkortat till BRIS". Oavkortat menas att allting går dit. Och det tror iaf jag på, eller jag vill tro det.

Det sista där är viktigt för mig.
Jag VILL tro gott om folk/företag.

Att tänka tvärtom måste göra livet olidligt.
Ständigt misstänka allt och alla, utgå från att det är bedrägeri och bedrägligt beteende bakom allting.

Då är jag hellre lite naiv och försöker vara positiv! [:)]

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tor 05 dec 2013, 16:13

Det är inte det minsta olidligt utan det är bara så vissa av oss ser på saker och ting. Å andra sidan tar vi inte lika illa vid oss folk som Steele heller. Jag vill varken tro illa eller gott om någon utan håller mig objektiv och tittar på de fakta som finns. Hittills har jag inte sett Tradera göra något altruistiskt, eller något annat företag heller för den delen. Så jag efterlyser att ni visar att så skett tidigare istället för att bara säga att det är så.

För mig är det inte viktigt att det finns godhet, om det visar sig finnas är det bra, men om inte så kvittar det för jag har inget eget behov av det utan mitt liv fungerar som det gör ändå. Denna objektivitet är på ett mer djupliggande plan och väldigt filosofisk i sin grund.

Att du säger "VILL tro gott om folk och företag" tyder på att du behöver det för att inte bli helt desillusionerad. Hoppas du hittar det, och om inte att inte ta det personligt.

Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator

Inläggav Ellingen » tor 05 dec 2013, 16:41

Labrador Road 26 skrev:Det är inte det minsta olidligt utan det är bara så vissa av oss ser på saker och ting. Å andra sidan tar vi inte lika illa vid oss folk som Steele heller. Jag vill varken tro illa eller gott om någon utan håller mig objektiv och tittar på de fakta som finns. Hittills har jag inte sett Tradera göra något altruistiskt, eller något annat företag heller för den delen. Så jag efterlyser att ni visar att så skett tidigare istället för att bara säga att det är så.

För mig är det inte viktigt att det finns godhet, om det visar sig finnas är det bra, men om inte så kvittar det för jag har inget eget behov av det utan mitt liv fungerar som det gör ändå. Denna objektivitet är på ett mer djupliggande plan och väldigt filosofisk i sin grund.

Att du säger "VILL tro gott om folk och företag" tyder på att du behöver det för att inte bli helt desillusionerad. Hoppas du hittar det, och om inte att inte ta det personligt.

Det känns som du är på väg att tappa meningen med detta forum LR26.

Användarvisningsbild
burnout
Mint

Inläggav burnout » tor 05 dec 2013, 18:57

Ellingen skrev:
luckylök skrev:Angående hur mycket som går till BRIS så står det på hemsidan att "Pengarna från auktionerna skänker vi oavkortat till BRIS". Oavkortat menas att allting går dit. Och det tror iaf jag på, eller jag vill tro det.

Det sista där är viktigt för mig.
Jag VILL tro gott om folk/företag.

Att tänka tvärtom måste göra livet olidligt.
Ständigt misstänka allt och alla, utgå från att det är bedrägeri och bedrägligt beteende bakom allting.

Då är jag hellre lite naiv och försöker vara positiv! [:)]

Det vill väl alla tänka att det kommer fram, men med "hjälp" org. ger jag inte mycket för. Man hör titt/tätt att det försvinner 80-90% i konstiga avgifter och sånt. Dom enda jag ger pengar till är Frälsis där vet jag hjälpen kommer fram utan avgifter och skit.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tor 05 dec 2013, 20:07

Ellingen skrev:Det känns som du är på väg att tappa meningen med detta forum LR26.

Meningen för mig nu är samma som den alltid varit, en källa av kunskap. Som du säkert minns så har jag alltid varit mån om att saker ska postas i rätt tråd och avdelning, men korrekta rubriker, och det är just för att jag ser forumet som en databank där det ska vara lätt att slå upp fakta om allting som rör serier, och för den delen också figurer även om det sistnämnda är något av en bisak här.

Det är på samma sätt som jag sett forumet sedan jag blev medlem och det gäller idag lika mycket som 2005. Jag försöker i möjligaste mån att dela med mig av den kunskap jag har om diverse saker, kommer det till nytta så är det bra men om inte så är det bara ytterligare några MB data i det övriga sammelsuriet som är internet.

De som ser mitt FB-konto har säkerligen lagt märke till att även där försöker jag bidra med lite kunskap var dag om lite olika saker. Jag är alltså här för kunskapens skull, inte för att få vänner.

Vad anser du är meningen med forumet, och på vilket sätt menar du att jag har ändrat inställning?

EDIT: Nästan alla gånger jag uppmärksammat något/någon i Serieforum-Oscartråden så har det med spridande av kunskap att göra.

Jag är uppmärksam på allting som rör serie-Sverige, även de saker som jag personligen inte uppskattar, men all kunskap är intressant för mig.

Återgå till "Tradera, Ebay och Blocket"