Labrador Road 26 skrev:
Magnus skrev:
Jag skulle vilja säga att de flesta (seriesamlare) använder begreppet "ny upplaga" både om nytryckning och en "riktig" ny upplaga, med ändringar och allt.
Ja vi ja, men det jag menade är att det från förlagens sida egentligen finns någon typ av kriterier för att kunna skriva ny upplaga. Pratade med den förre Tintin-ansvarige på Carlsen Comics (numera Bonnier Carlsen) och han sade att 17:e upplagan av Kung Ottokars spira nog egentligen borde kallats 17:e tryckningen, just för att det inte skett några direkta ändringar. Eller eventuellt 5:e upplagan 17:e tryckningen, om det nu skett fem lite större ändringar. Fast det skulle i och för sig kunna tolkas som att just 5:e upplagan har tryckts sjutton gånger. Trassligt i överkant kanske.
Men det finns i alla fall någon typ av reglemente gällande när man får säga ny upplaga och inte, om det nu inte avskaffats vill säga. Vad vi nördar sedan kallar saker lite slarvigt är inte riktigt samma sak.
Jag tolkar ny upplaga som att det finns någon ändring i alstret (ändring i text, lagt till eller tagit bort rutor/bilder osv) och nytryck har inte ändrats något utan bara är tryckt igen vid senare tillfälle (ändringar i kvalité som färgnyanser osv är okej). Men det låter rimligt att det finns någon "regel" så att inte orden ny upplaga används som säljargument utan att man får något nytt.
Hör jag ordet album så tänker jag mest på styvare omslag, gjord mer med tanken att sparas än en tidning och att historien/historierna är avslutade (stand alone).