|
[quote="Kung Orne I"]
Menar du att det gick lättare att sälja 2005?
[/quote]
Ja, det var både lättare att sälja och bättre budgivning. Jag har fortfarande kvar anteckningar från mitt första auktionstillfälle, våren 2005 som jag kan ta som exempel:
Mina första auktioner var en del begagnade 91:an-julalbum som jag hade köpt in för 5kr/st och sålde i buntar om 4st med 25kr som utropspris, samt 17 Prins Valiant-album som jag hade köpt in för 10-15kr/st och sålde i enstyck med 15-25kr som utropspris beroende på skicket.
Totalt hade serierna kostat 200+140kr att köpa in. Jag räknar inte med några kostnader för emballage eftersom jag hade fått kasserade reklamkuvert från min mammas arbete och använde plastfolie istället för plastfickor på den tiden.
Eftersom Tradera lurar på nya säljare extra repetitioner av osålda auktioner missade jag naturligtvis att kryssa av detta, så bara osåltavgifterna uppgick till omkring 30kr. Sedan tillkom omkring 30kr i provision till Tradera när de väl blev sålda. Försäljningspriset blev omkring 450kr, d.v.s. 450-60-200-140 = omkring 50kr kvar. Med tanke på att jag hade suttit i flera timmar och beskrivit albumens skick i detalj + scannat dem så var det ingen större vinst.
Idag hade jag däremot fått betala det dubbla i osåltavgift för de två repetitionerna, så nästan hela vinsten hade gått åt enbart till det.
Och det blir inte bättre bud på serier för att det finns fler traderaanvändare eftersom säljarna också har ökat, så jag tvivlar på att jag hade fått in mer pengar. Den här auktionen kan man ta som exempel, eftersom den är så gott som identisk med mina första: http://www.tradera.com/PRINS_VALIANT_Nr_16_I_krig_och_karlek_-auktion-57892484 .
Jag skulle i alla fall inte ha fortsatt med auktioner om jag bara hade fått in 10kr på allt detta arbete.. då hade det varit mer lönsamt att leta efter returburkar i papperskorgar.
Även om man har kvalitetsserier eller samlarobjekt så kan det ibland vara svårt att få dem sålda till rimligt pris nuförtiden. Det kostar trots allt att köpa in dem samt för diverse andra omkostnader, så även om man får ett bud på 50kr för ett album är inte vinsten någonstans i närheten av 50kr. För mig har det i alla fall känts som om det var bättre budgivning (d.v.s. lättare att sälja) 2006 och under början av 2007 än under det senaste året.
_________________ - - AndersL - -
|