Varningar för serieauktioner på Tradera

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Varningar för serieauktioner på Tradera

Inlägg av AndersL_ »

Jag hittade ingen lämplig diskussionstråd för detta, så jag skapade en där vi kan posta varningar för serieauktioner eller -annonser på Tradera/ebay/Blocket som det verkar vara problem med, exempelvis där viktiga uppgifter inte framgår, så att inte medlemmar här på forumet ska bli lurade.

Här är en auktion som vi kan börja med: http://www.tradera.com/Spirou_nr_41-auktion-65059877 Staflipinnen har inte brytt sig om att nämna ett ord om att detta är det nyutkomna nytrycket av Spirou 41 och INTE 1:aupplagan (vilket åtminstone jag alltid utgår från om ingenting annat nämns). Köpare som förstår det skulle förmodligen aldrig bjuda 250kr.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Jag förslår att vi alla loggar in på Tradera och och frågar honom vilken upplaga det är.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Jag kan egentligen inte se vad Staflipinnen gör för fel?
Ingenstans påstås det att det är en 1:a upplaga?
Tycker bilden i sig med det nya omslaget talar sitt tydliga språk.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Ja, men när man säljer någonting och det INTE är originalutgåvan så är det en oskriven regel att man nämner det.. framförallt i det här fallet, när nytrycket precis har kommit ut och de flesta inte ens har en aning om att det existerar.

Att lägga märke till skillnaderna i omslagsmotivet eller den minimala detaljen att det står "Egmont Kärnan" istället för "Carlsen Comics" är kanske enkelt om man vet vad man ska leta efter, men de flesta kommer förmodligen inte att vara så uppmärksamma utan bara se att det är en Spirou 41:a i bra skick. Det är därför jag tycker att det är bedrägligt att han inte nämner ett ord om det. Om någonting är ett nytryck så ska det framgå.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Utropspriset på 250:- antyder ju att det inte är ett album man kan gå in vilken bokaffär som helst och köpa för 69:- ... Men bortsett från det, nä, han påstår aldrig att det skulle vara förstaupplagan och omslaget är ju olika. Så så himla fel tycker jag nog inte han gör ...

Edit: Vad gäller den oskrivna regeln tycker jag närmast tvärtom: Om man vill ha extra betlat för att det är en särskild upplaga så skriver man naturligtvis ut vilken upplaga det är.

En typisk Spirou är värd 50 - 100:-. Vet man om att nummer 41 är värd mer, och tänker göra ett klipp genom att köpa den för bara 250:-, så kanske man bör veta vilket förlag som gett ut den eller hur omslaget ser ut också ...

Att det inte är originalutgåvan är väl hur som hellst helt uppenbart: Albumet är ju på svenska! [8D]
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="AndersL_"]


Att lägga märke till skillnaderna i omslagsmotivet eller den minimala detaljen att det står "Egmont Kärnan" istället för "Carlsen Comics" är kanske enkelt om man vet vad man ska leta efter, men de flesta kommer förmodligen inte att vara så uppmärksamma utan bara se att det är en Spirou 41:a i bra skick.
[/quote]
Hmm??
Jag tycker du är alldeles ute och cyklar här.
Det måste banne mig vara lite upp till köparen att kika lite på vad det är "han" bjuder på. Lägger "han" 250 kr på ett album utan att titta på bilden får "han" skylla sig själv..

Hade du reagerat om utropet varit 49 kr istället?

Att köpa in billigt och sälja dyrt är väl vad alla som sysslar med försäljning önskar?

Inget i annonsen är osant eller felaktigt så jag kan fortfarande inte se att Staflipinnen gjort något fel.





"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="AndersL_"]

Ja, men när man säljer någonting och det INTE är originalutgåvan så är det en oskriven regel att man nämner det.. framförallt i det här fallet, när nytrycket precis har kommit ut och de flesta inte ens har en aning om att det existerar.
[/quote]

En sådan oskriven regel finns det kanske vissa säljare på Tradera som har och följer, men man bör nog utgå ifrån att det är en nyare upplaga i de fall då inget annat framgår. Det brukar jag göra i alla fall
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

[quote="ellingen"]

[quote="AndersL_"]


Att lägga märke till skillnaderna i omslagsmotivet eller den minimala detaljen att det står "Egmont Kärnan" istället för "Carlsen Comics" är kanske enkelt om man vet vad man ska leta efter, men de flesta kommer förmodligen inte att vara så uppmärksamma utan bara se att det är en Spirou 41:a i bra skick.
[/quote]
Hmm??
Jag tycker du är alldeles ute och cyklar här.
Det måste banne mig vara lite upp till köparen att kika lite på vad det är "han" bjuder på. Lägger "han" 250 kr på ett album utan att titta på bilden får "han" skylla sig själv..

Hade du reagerat om utropet varit 49 kr istället?

Att köpa in billigt och sälja dyrt är väl vad alla som sysslar med försäljning önskar?

Inget i annonsen är osant eller felaktigt så jag kan fortfarande inte se att Staflipinnen gjort något fel.

[/quote]

Om du tror att jag är ute och cyklar så tror jag inte riktigt att du förstår vad problemet med auktionen är... det är knappt någon som känner till att det finns ett nytryck av Spirou 41 (med undantag för enstaka samlare såsom forummedlemmar), och man kan knappast förvänta sig att Egmont ska ge ut detta heller, eftersom de inte har gett ut nytryck av tidigare album på sistone. Så köparna har ingen anledning att tro att det finns någonting annat än 1:aupplagan. Inte som med t.ex. Tintinalbumen, där det finns så många upplagor att det är mer regel än undantag att ett album inte är en 1:a.

Jag hade reagerat likadant oavsett vad utropspriset var eftersom jag tycker att det är fel att strunta i att upplysa om en så viktig uppgift som detta.
Att se skillnaderna mellan detta album och 1:aupplagan är svårt om man inte granskar omslagsmotivet i detalj och har en 41:a att jämföra med. Själv vet jag inte exakt hur alla detaljer på Spirou-albumens omslag ska se ut, utan bara på ett ungefär, och det nya motivet är fortfarande så likt det tidigare att man lätt kan blanda ihop dem om man inte vet att man ska leta efter skillnader.

Jag mailade även till personen som hade lagt ett bud på den (franz kafka), och han hade helt missat att det var ett nytryck, trots att han hade kollat på bilden.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Jag tycker fortfarande detta är en nål i en höstack med tanke på hur mycket oriktiga och orimliga beskrivningar man ser hos många Traderasäljare.

Staflipinnen skriver iallafall inget som inte är sant vilket man ser allt för ofta i andras beskrivningar.

Är du säker på att alla, trots att du skriver det i texten, uppfattar att det bland dina auktioner finns en del danska album?
Är man för snabb och bara tittar på bilden är det lätt att missa att det inte är svenskt..

Lite eget ansvar tycker jag köparen också måste ha.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

[quote="ellingen"]

Jag tycker fortfarande detta är en nål i en höstack med tanke på hur mycket oriktiga och orimliga beskrivningar man ser hos många Traderasäljare.

Staflipinnen skriver iallafall inget som inte är sant vilket man ser allt för ofta i andras beskrivningar.

Är du säker på att alla, trots att du skriver det i texten, uppfattar att det bland dina auktioner finns en del danska album?
Är man för snabb och bara tittar på bilden är det lätt att missa att det inte är svenskt..

Lite eget ansvar tycker jag köparen också måste ha.

[/quote]

Jag skriver det i auktionsrubriken, i objektbeskrivningen (samt stryker under detta så att det ska bli mer synligt), lägger dem i kategorin "Serier övriga världen" och försöker vanligtvis även ta med bilder av både omslaget och innehållet som visar att de är danska. Kan man göra mer än det??

Jag tycker över huvud taget inte att det är jämförbart med att man struntar i att nämna att ett album är ett nytryck.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Hur som helst så ligger det 2 st ute av "Spirou 41". Enkelt är att söka på Sp 41:or då ser man skillnaden. Att det är en till som inte uppmärksammat att det rör sig om nytryck är bara att beklaga. Kan bara hålla med "E" att "S" gör inget fel egentligen, men lite fult att utelämna vissa uppgifter (kan vara uträknat). Kan vara så att köparna inte har sett någon 41:a tidigare och den saknas, helt plötsligt dyker det upp en så bara bjuder man. Men jag kan tänka mig köparens min när han vänder på albumet och ser baksidan och känner sig skitblåst på 300:-.[:(]
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Jag har mailat och frågat och har inte fått svar. Håller med om att det är lite bondfångeri över det hela även om han inte gör något formellt fel.

Motsvarande skulle man ju kunna lägga ut Fantomen 1/1950 utan att nämna att det är nytrycket. Och det skulle ju vara rent bedrägeri.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="Kung Orne I"]



Motsvarande skulle man ju kunna lägga ut Fantomen 1/1950 utan att nämna att det är nytrycket. Och det skulle ju vara rent bedrägeri.
[/quote]
Nej, inte alls. Fantomen har identiska omslag på båda utgåvorna vilket inte Spirou 41 har.
Här är det, än en gång, faktiskt upp till köparen att vara lite uppmärksam!
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="AndersL_"]


Jag skriver det i auktionsrubriken, i objektbeskrivningen (samt stryker under detta så att det ska bli mer synligt), lägger dem i kategorin "Serier övriga världen" och försöker vanligtvis även ta med bilder av både omslaget och innehållet som visar att de är danska. Kan man göra mer än det??

Jag tycker över huvud taget inte att det är jämförbart med att man struntar i att nämna att ett album är ett nytryck.
[/quote]

Alls inte ute efter att kritisera dina auktioner Anders!

Jag menar att man som köpare tyvärr inte kan förutsätta att säljaren är ärlig.
Tvärtom!

Vill man vara elak här kan man säga att Staflipinnen är en bättre försäljare än dig.
Han skriver inget som inte är sant. Kan kallas smart marknadsföring.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
SethGecko
Very Good
Inlägg: 112
Blev medlem: tis 28 mar 2006, 21:30
Ort: Sverige

Inlägg av SethGecko »

jag tycker det på sätt och vis går att jämföra med skojarna på Tradera som säljer DVD-filmer med utropspris för en krona, men har 199 kronor i porto och packavgifter. Det står visserligen i auktionen, men ser man en film man letar efter och en krona i utropspris så är det stor risk man kastar sig in i budgivningen rätt snabbt utan att kolla detaljerna.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="SethGecko"]
att kolla detaljerna.
[/quote]

Det är dom som är viktigast i hela auktionen. har man inte koll så går det åt H....te och dyrt blir det.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Håller med Thomas. Snålheten bedrar visheten.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
franz kafka
Good
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 21 maj 2008, 17:02
Ort: Sverige

Inlägg av franz kafka »

Jag tänkte bara komma in och ge lite av mina tankar kring detta då jag är den som bjöd på Spirou nr 41. Jag kan nog hålla med dem som tycker att jag lite fick skylla mig själv som inte kollade tillräckligt noga på bilden. Däremot så blir jag väldigt fundersam över många av inläggen här, speciellt då jag själv har handlat från några av er. För ni kan väl ändå inte vara ärliga när ni säger eller menar att bara för att jag som köpare inte kollade tillräckligt noga på annonsen så är det fritt fram för säljaren att, inte ljuga, men undanhålla fakta och möjligen bedriva ocker (försöka få ut 250kr för ett album värt 70kr). Någon skrev också att bara för att albumet "bara" började på 250kr så borde utgångspriset ha fått mig att börja fundera, varför det? Bara för att ett album är värt 700-1000kr innebär inte det att utgångspriset börjar där. Det finns många auktioner som börjar på endast 1kr men som är värt kanske tusentals kronor just för att man vet att objektet är så pass intressant för köpare att slutbudet ändå kommer att hamna så mycket högre. Avslutningsvis vill jag bara säga att som köpare har man ett stort ansvar att ha koll på vad man bjuder på, men man har även som säljare ett ansvar att inte medvetet eller omedvetet undanhålla fakta och lägga hela skulden på köparen om man sedan känner sig lurad.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

[quote="franz kafka"]

Jag tänkte bara komma in och ge lite av mina tankar kring detta då jag är den som bjöd på Spirou nr 41.[/quote]

Hej och välkommen!

[quote]Någon skrev också att bara för att albumet "bara" började på 250kr så borde utgångspriset ha fått mig att börja fundera, varför det?[/quote]

Jag misstänker att det är mig du syftar på där, så jag får nog försöka förtydliga mig lite, för det var inte så jag menade.

Jag skrev egentligen två saker om priset, först att utropspriset på 250:- antyder att albumet bör vara värt mer än 69:-, och att det därför är (medvetet eller inte) vilseledande av säljaren att sätta det priset, och att det var det enda felet jag såg i auktionen.

Sen sa jag (eller menade i alla fall) att om man är beredd att betala så mycket som 250:- för ett (begagnat) seriealbum så betraktar man nog sig själv som i alla fall lite insatt i ämnet.

Avslutningsvis så är det ju naturligtvis tråkigt om du känner dig lurad, men jag tycker mig ha sett betydligt värre svindleriförsök än så här på tradera. Kanske dags att "lämna tillbaks" tråden för andra varningar och sluta dissa det inledande exemplet ...

Jag skulle nog i din situation kontakta säljaren och erbjuda mig att betala hans traderakostnader för den här auktionen mot att få köpet hävt (jag känner inte säljaren och kan naturligtvis inte lova att han går med på det).
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Välkommen hit Franz Kafka, ett mycket trevligt ställe för oss som är intresserade av serier.

Skall försöka förtydliga!

Jag tycker på inte på något vis det Staflipinnen gör är rätt, juste, eller vackert på något sätt!

Men. Det bryter inte mot några regler!

Tydlig bild med tydlig skickangivelse. Visst kan jag delvis hålla med om att han borde skrivit att det är en 2:a upplaga.
Men jag hävdar fortfarande att i jämförelse med många andras betydligt grövre både övertramp och rena regelbrott är Staflipinnens förseelse ringa! Självklart tråkigt för Franz Kafka som blev drabbad men som han själv säger... "inte kollade tillräckligt på bilden".

Kontentan vad jag menar är:

Tyvärr kan man som köpare inte lita på alla försäljare!
Man måste läsa allt det finstilta och titta noga på ev. bilder!
Ibland räcker inte ens det för att få hem det man tror sig bjudit på.
Det finns som vi vet säljare som inte är så nogräknade med varken skickbedöming eller ens att skicka rätt objekt.
DET kallar jag bedrägeri!

Detta förfarande från Staflipinnen kommer som tidigare nämnts bara att slå tillbaka mot honom själv.
Nöjda kunder kommer tillbaka.
Missnöjda kunder gör det inte. Dåligt rykte sprider sig som ringar på vattnet och slår garanterat tillbaka.

Nu är du väl överbjuden så det blir inte aktuellt annars borde du Franz Kafka göra som rkaj föreslår.
Kontakta honom och be att få köpet hävt!
Då hade Staflipinnens agerande visat om det var ett bedrägligt uppsåt eller ett misstag!




"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Skriv svar