Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
trzy
Very Good
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 09 dec 2010, 20:11

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av trzy »

Folk sätter alltså sina barn i en viss vagn, går till dagis, lämnar barnet, och går till jobbet med en tom vagn? Hade det inte varit enklare att lämna den där vagnen på dagis varje dag (tillsammans med barnet), istället för att ha en speciell vagn stående på dagis...? Möjligtvis fungerar det inte om man har två barn som inte kan sova samtidigt i en tvillingvagn (vad vet jag).
Användarvisningsbild
mohsart
Fine
Inlägg: 267
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 15:18
Ort: Blekinge
Kontakt:

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av mohsart »

Enda logiska förklaring jag kan se är att de vill åka gratis i kollektivtrafiken.
Möjligen att de bär ungen till dagis/att hen går själv eller att de använder en vagn som inte är så sovvänlig för transporten.

/Mats
Riggare, segelmakare och repslagare. Pysslar även med teckning samt fin- och fulsnickeri
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av Bufkin »

Min unge har en barnvagn på dagis.

Han tas ofta till dagis på cykel eller med bil.

Vi har även en mindre sittvagn hemma för "husbehov"... det händer att den används då och då för transport till dagis.

Har man två barn har man ofta två vagnar på dagis och en tvillingvagn för transport.

Btw... det är inte grattis att åka buss med barnvagn i alla städer.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av Labrador Road 26 »

mohsart skrev:Enda logiska förklaring jag kan se är att de vill åka gratis i kollektivtrafiken.
Möjligen att de bär ungen till dagis/att hen går själv eller att de använder en vagn som inte är så sovvänlig för transporten.

/Mats

Vet en kille som i alla fall under en del släpade runt på en barnvagn, utan unge i, kanske med en docka istället (det vet jag inte) bara för att gratisåka på tunnelbana och bussar. Folk är uppfinningsrika på alla möjliga sätt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av APenny4YourThoughts »

trzy skrev:Folk sätter alltså sina barn i en viss vagn, går till dagis, lämnar barnet, och går till jobbet med en tom vagn? Hade det inte varit enklare att lämna den där vagnen på dagis varje dag (tillsammans med barnet), istället för att ha en speciell vagn stående på dagis...? Möjligtvis fungerar det inte om man har två barn som inte kan sova samtidigt i en tvillingvagn (vad vet jag).


"Lämnar" en vagn på dagis är lite mer permanent än bara för dagen. "Ställer" kanske är ett bättre ord. Som andra har sagt, det är inte säkert att man lämnar barnen med vagn. De flesta gör nog INTE det.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av jens-olof »

APenny4YourThoughts skrev:
trzy skrev:Folk sätter alltså sina barn i en viss vagn, går till dagis, lämnar barnet, och går till jobbet med en tom vagn? Hade det inte varit enklare att lämna den där vagnen på dagis varje dag (tillsammans med barnet), istället för att ha en speciell vagn stående på dagis...? Möjligtvis fungerar det inte om man har två barn som inte kan sova samtidigt i en tvillingvagn (vad vet jag).


"Lämnar" en vagn på dagis är lite mer permanent än bara för dagen. "Ställer" kanske är ett bättre ord. Som andra har sagt, det är inte säkert att man lämnar barnen med vagn. De flesta gör nog INTE det.


Nu är ungarna (relativt) stora, fast när det var aktuellt, så fick vi inte lämna vagnarna på dagis!
Det vare sig fanns plats för dem, och försäkringarna skulle inte täcka dem vid stöld/olyckor mm.

Jens
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av Rufus »

Är det verkligen bara jag som irriterar mig på köpare som bjuder över en i slutminuten? Man tror att man ska få köpa nånting och leder budgivningen i 1-2 veckor när en person eller förprogrammerad robot bjuder över i allra sista minuten. Vore ju bättre om dessa köpare kunde bjuda tidigare så att man vet att man inte kommer att få köpa och slipper bli besviken.
Användarvisningsbild
Farbror Kjell
Very Good
Inlägg: 104
Blev medlem: lör 18 jul 2009, 01:16
Ort: Sverige

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av Farbror Kjell »

Anders1 skrev:Är det verkligen bara jag som irriterar mig på köpare som bjuder över en i slutminuten? Man tror att man ska få köpa nånting och leder budgivningen i 1-2 veckor när en person eller förprogrammerad robot bjuder över i allra sista minuten. Vore ju bättre om dessa köpare kunde bjuda tidigare så att man vet att man inte kommer att få köpa och slipper bli besviken.

Sånna som mig, antar jag. Jo, jag ligger gärna och inväntar lockande objekt.
Man kan också vända på steken, och fråga sig varför man inte lägger ett rimligt bud från början om man är spekulant.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av Grumme »

Anders1 skrev:Är det verkligen bara jag som irriterar mig på köpare som bjuder över en i slutminuten? Man tror att man ska få köpa nånting och leder budgivningen i 1-2 veckor när en person eller förprogrammerad robot bjuder över i allra sista minuten. Vore ju bättre om dessa köpare kunde bjuda tidigare så att man vet att man inte kommer att få köpa och slipper bli besviken.


Finns det sådana? Hur får jag tag i en? [8]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av Rufus »

Farbror Kjell skrev:
Anders1 skrev:Är det verkligen bara jag som irriterar mig på köpare som bjuder över en i slutminuten? Man tror att man ska få köpa nånting och leder budgivningen i 1-2 veckor när en person eller förprogrammerad robot bjuder över i allra sista minuten. Vore ju bättre om dessa köpare kunde bjuda tidigare så att man vet att man inte kommer att få köpa och slipper bli besviken.

Sånna som mig, antar jag. Jo, jag ligger gärna och inväntar lockande objekt.
Man kan också vända på steken, och fråga sig varför man inte lägger ett rimligt bud från början om man är spekulant.


Många gånger är det ju inte helt självklart vad det exakta samlarvärdet ligger på, och man vill ju ogärna riskera att betala saftiga överpriser. Ponera att jag lägger ett maxbud på 1.000 kr och du också gör det, för nånting, t.ex. ett Johan & Pellevin-album Carlsen Comics i NM. Det är knappast värt 1.000 kr egentligen. Katalogvärdet ligger väl på under 100 kr för dessa album, men direkt vanliga är de inte i detta skick och för att vara på den säkra sidan att få köpa bör man tydligen lägga ett rejält maxbud (och hoppas att ingen annan gör detsamma) eller passa tiden och vara på plats vid datorn just när auktionen avslutas.
Användarvisningsbild
Farbror Kjell
Very Good
Inlägg: 104
Blev medlem: lör 18 jul 2009, 01:16
Ort: Sverige

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av Farbror Kjell »

Spelreglerna är lika för alla.
Då jag inte kan, eller vill, bevaka en auktion så krämar jag på ett bud jag kan leva med, även om det blir lite högt. Ofta är det ingen annan som bjuder, och är det så, så hade jag inte velat/kunna gå högre i alla fall.
Att bjuda mot klockan har även det sina risker, man får ofta bara en chans att bjuda över ett okänt max-bud, ibland går det, ibland inte.

Har för mig att någon auktionssida hade ett system där auktionen förlängdes med en halvtimma efter varje nytt bud.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av Ellingen »

Jag försöker i möjligaste mån på de auktioner jag verkligen vill vinna lägga bud inom de sista tio sekunderna.
Dels för att jag vill betala så lite som möjligt och dels för att jag inte skall lockas av bud [}:)] djävulen att lägga ett bud till om mitt första bud inte räcker till... [:)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av Labrador Road 26 »

Anders1 skrev:Är det verkligen bara jag som irriterar mig på köpare som bjuder över en i slutminuten? Man tror att man ska få köpa nånting och leder budgivningen i 1-2 veckor när en person eller förprogrammerad robot bjuder över i allra sista minuten. Vore ju bättre om dessa köpare kunde bjuda tidigare så att man vet att man inte kommer att få köpa och slipper bli besviken.

Sniping är ju melodin, jag lägger aldrig bud förrän sista 10-20 sekundrarna, så det stör mig inte det minsta att andra gör så också. Jag gör det av en enda anledning, att inte trissa upp priset i onödan medan auktionen rullar, jag har ju ändå bestämt mig för ett fast budsumma.
Anders1 skrev:Många gånger är det ju inte helt självklart vad det exakta samlarvärdet ligger på...

Tror att det är bättre om du bestämmer vad du tycker är rimligt att betala för något istället för att titta på så kallade värden, förutsatt att du köper för egen räkning och inte för att sälja vidare direkt alltså. Vad är det värt för din samling att få detta tillskott alltså. Då tror jag du kommer bli mer nöjd med vad du betalar.

Faktum är att jag inte riktigt förstår varför man ska jämföra sin samling med andras, det är ju ändå mitt samlarbehov den ska tillfredsställa och vad är det värt för den. Kan man inte bedöma vad man tycker är en rimlig summa utifrån ens egna förutsättningar, behov och ekonomi, så kanske man egentligen inte "behöver" just den saken till samlingen. Jag menar antingen är det en "must have" eller så kan man vara utan tills dess behovet blir starkare.

Men som sagt så gillar jag sniping (sista minutenbud alltså), både från min sida och andras för då tar man bort velpellar som inte kan bestämma sig vad de egentligen vill betala för något. Ett maxbud direkt är det som gäller tycker jag, räcker det inte så får det vara. Blir man sur över att man förlorat ett budkrig så lade man väl egentligen inte sitt maxbud direkt och får skylla sig själv, annars är det bara att inse att någon annan hade ett större behov än vad man själv hade för tillfället, eller större plånbok, och det är inget att gräma sig över.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av Magnus »

Anders1 skrev:Är det verkligen bara jag som irriterar mig på köpare som bjuder över en i slutminuten? Man tror att man ska få köpa nånting och leder budgivningen i 1-2 veckor när en person eller förprogrammerad robot bjuder över i allra sista minuten. Vore ju bättre om dessa köpare kunde bjuda tidigare så att man vet att man inte kommer att få köpa och slipper bli besviken.


Sniping är en del av spelet. Men jag följer sällan auktioner den sista minuten. Bara om det är något som jag måste få under "samlarvärdet" så är sniping viktigt. Är man beredd att ge mer så kan man lugnt ge sitt bud i förväg.
Se t ex på "Wingefors", har han någonsin behövt snipa? [;)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av burnout »

Håller med LR6, det är dom sista 20sek. som det gäller. Men vist lägger jag med ett bud i början så det finns med i bud listan, men man måste bestämma vad är Max. Lägga 1000.- och det är 100.- som gäller är totalt vansinnigt då kan det bli dyrt. "Snipning" är lite kul för du kan aldrig vara säker att få det, hur många gånger har man inte trott att man varit kallast och lett tills man har slagit "uppdatera" och det visar sig att man är bara 3:a i budet!! 2 andra har matat på inom dom sista 5 sek. Men det brukar komma mera och ibland bättre som går billigare. [:)]
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av MagnusR »

Magnus skrev:Bara om det är något som jag måste få under "samlarvärdet" så är sniping viktigt. Är man beredd att ge mer så kan man lugnt ge sitt bud i förväg.


Önskar det vore så, men sniping handlar främst om att överhuvudtaget vinna, även till priser över "samlarvärdet". Sniping skyddar mot sådana som bara måste vinna hur högt det än går. Skulle man bara få bjuda en gång per auktion skulle sniping inte behövas och då skulle de som blir överbjudna slippa vänta på att få veta. Att jag inte började snipa tidigare är en av de saker jag ångrar mest som samlare.

/Magnus
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av K-E Lindkvist »

Labrador Road 26 skrev:Tror att det är bättre om du bestämmer vad du tycker är rimligt att betala för något istället för att titta på så kallade värden, förutsatt att du köper för egen räkning och inte för att sälja vidare direkt alltså. Vad är det värt för din samling att få detta tillskott alltså. Då tror jag du kommer bli mer nöjd med vad du betalar.
Faktum är att jag inte riktigt förstår varför man ska jämföra sin samling med andras, det är ju ändå mitt samlarbehov den ska tillfredsställa och vad är det värt för den. Kan man inte bedöma vad man tycker är en rimlig summa utifrån ens egna förutsättningar, behov och ekonomi, så kanske man egentligen inte "behöver" just den saken till samlingen. Jag menar antingen är det en "must have" eller så kan man vara utan tills dess behovet blir starkare.

Mycket kloka ord från LR26. Nyckeln till lyckade nätauktioner är att alltid bestämma i förväg vad något är värt just för mig. Samt att ha god kännedom om marknaden för det man är intresserad av. Just för detta är auktionssajterna ett bra verktyg för det går ju att hålla koll utan att bjuda och se vad slutpriserna blir. Okunskap kostar alltid pengar på ett eller annat sätt.

Som andra redan påpekat är en annan god sak med sniping att man slipper riskera att dras in i budkrig vilket så gott som alltid blir resultatet om man lägger ett tidigt bud. Men detta och mycket annat har redan avhandlats i tråden "Fuskrobotar, sniping och knep på tradera".
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av pogono »

Jag snajpar för det mesta. Enda gångerna jag bjuder i förväg är om auktionerna går ut under kontorstid eller för sent på kvällen.

Vad jag är villig att ge för ett objekt är en kombination av många saker, men "kommer-jag-att-gräma-mig-om-någon-kniper-den-för-en-femma-mer"-frågan är helt avgörande för mig.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av Magnus »

De som egentligen borde klaga mest på "sniping" är säljarna.
För de får inte betalt av "marknaden" vad den egentligen är villig att betala.
Varje gång en sniping-situation dyker upp så förlorar de pengar, och en köpare får objektet för billigt.

En bra auktionsutropare kan ju ta hand om situationen när budgivarna vill ta ett objekt till en ny prisnivå.
Men eftersom det inte finns med för automatiska nätauktioner så uteblir den mekanismen.

Om något hittar en bra lösning för att ta hänsyn till detta så hoppas jag att de öppnar en ny auktionssite.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av MagnusR »

Magnus skrev:De som egentligen borde klaga mest på "sniping" är säljarna.
För de får inte betalt av "marknaden" vad den egentligen är villig att betala.


Kanske en lek med ord men det är skillnad på vad någon är villig att betala och vad någon kan drivas att betala pga auktionshets. Som en sidodiskussion så anser jag att det är skadligt för vår hobby med hetsbjudande och överpriser.

Varje gång en sniping-situation dyker upp så förlorar de pengar, och en köpare får objektet för billigt.


Ja, säljaren förlorar pengar då de missar en försäljning till överpris men nej, köparen får objektet till rätt pris, inte för billigt.

En bra auktionsutropare kan ju ta hand om situationen när budgivarna vill ta ett objekt till en ny prisnivå.
Men eftersom det inte finns med för automatiska nätauktioner så uteblir den mekanismen.

Om något hittar en bra lösning för att ta hänsyn till detta så hoppas jag att de öppnar en ny auktionssite.


Att bara tillåta ett bud per person och auktion löser detta (kombinerat med att maxbudet är hemligt som det oftast är för nätauktioner).

/Magnus
Skriv svar