Anders1 skrev:
Är det verkligen bara jag som irriterar mig på köpare som bjuder över en i slutminuten? Man tror att man ska få köpa nånting och leder budgivningen i 1-2 veckor när en person eller förprogrammerad robot bjuder över i allra sista minuten. Vore ju bättre om dessa köpare kunde bjuda tidigare så att man vet att man inte kommer att få köpa och slipper bli besviken.
Sniping är ju melodin, jag lägger aldrig bud förrän sista 10-20 sekundrarna, så det stör mig inte det minsta att andra gör så också. Jag gör det av en enda anledning, att inte trissa upp priset i onödan medan auktionen rullar, jag har ju ändå bestämt mig för ett fast budsumma.
Anders1 skrev:
Många gånger är det ju inte helt självklart vad det exakta samlarvärdet ligger på...
Tror att det är bättre om du bestämmer vad du tycker är rimligt att betala för något istället för att titta på så kallade värden, förutsatt att du köper för egen räkning och inte för att sälja vidare direkt alltså. Vad är det värt för din samling att få detta tillskott alltså. Då tror jag du kommer bli mer nöjd med vad du betalar.
Faktum är att jag inte riktigt förstår varför man ska jämföra sin samling med andras, det är ju ändå mitt samlarbehov den ska tillfredsställa och vad är det värt för den. Kan man inte bedöma vad man tycker är en rimlig summa utifrån ens egna förutsättningar, behov och ekonomi, så kanske man egentligen inte "behöver" just den saken till samlingen. Jag menar antingen är det en "must have" eller så kan man vara utan tills dess behovet blir starkare.
Men som sagt så gillar jag sniping (sista minutenbud alltså), både från min sida och andras för då tar man bort velpellar som inte kan bestämma sig vad de egentligen vill betala för något. Ett maxbud direkt är det som gäller tycker jag, räcker det inte så får det vara. Blir man sur över att man förlorat ett budkrig så lade man väl egentligen inte sitt maxbud direkt och får skylla sig själv, annars är det bara att inse att någon annan hade ett större behov än vad man själv hade för tillfället, eller större plånbok, och det är inget att gräma sig över.