embellage,vad är det ?kostnad?

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

embellage,vad är det ?kostnad?

Inlägg av jedi tomas »

Kunde inte hitta någon ställe om embellage .

Vad är embellage ?
Är det bubbelplast,tidnings papper ?

Visa skriver att dom tar betalat för det ,jag gör det inte. vissa skriver inte ut ,men tar betalat för det .

Vad tycker ni ?
Användarvisningsbild
AlexZ
Fine
Inlägg: 462
Blev medlem: ons 04 jun 2008, 18:28

Inlägg av AlexZ »

Ja, emballage är bubbelplast, kuvert, plastfickor etc. Tidningspapper borde inte räknas som emballage då det inte är någon kostnad extra kostnad för säljaren (vem köper tidningspapper för att skicka saker med det?).

Jag brukar ta betalt 1-3 kronor extra när jag säljer saker på Tradera. Det går till bubbelplastkuvert, plastfickor, adresslappar, tejp osv. Om jag inte skulle ta ut dessa extra avgifter skulle jag antagligen förlora flera hundra kronor per månad, eftersom jag säljer såppas mycket.

Jag tycker det är solklart att man ska skriva ut hur mycket frakten blir totalt. Jag anger alltid exakt summa som "frakt" när jag säljer saker. Om portot blir 24kr hos Posten så skriver jag 25kr i frakt, och då är den extra kronan för emballage.
Söker efter tidningar/böcker med Teenage Mutant Hero Turtles: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=3019#p199723
Användarvisningsbild
s4.
Very Good
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 22:25
Ort: Sverige

Inlägg av s4. »

Tycker personligen att embalage borde ingå i priset man sätter på prudukten från början. Mycket embalage kan man få tag i gratis, tidningar, kartonger, plast mm. Det som kostar tex kuvert kan man väl lägga till utropspriset.
I stället för att sätta utropspris 1kr kan man väl skriva 2kr.
Användarvisningsbild
AlexZ
Fine
Inlägg: 462
Blev medlem: ons 04 jun 2008, 18:28

Inlägg av AlexZ »

[quote="s4."]

Tycker personligen att embalage borde ingå i priset man sätter på prudukten från början. Mycket embalage kan man få tag i gratis, tidningar, kartonger, plast mm. Det som kostar tex kuvert kan man väl lägga till utropspriset.
I stället för att sätta utropspris 1kr kan man väl skriva 2kr.
[/quote]
Tyvärr funkar det inte för mig. Om jag säljer 20 saker för 100kr vardera så vill jag vara säker på att jag fått ihop 2000kr, och inte sedan i slutändan ta reda på att jag bara tjänat 1800kr för att 200kr gått åt på emballage. Ett exempel bara.
Söker efter tidningar/böcker med Teenage Mutant Hero Turtles: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=3019#p199723
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="alexzien"]
Tyvärr funkar det inte för mig. Om jag säljer 20 saker för 100kr vardera så vill jag vara säker på att jag fått ihop 2000kr, och inte sedan i slutändan ta reda på att jag bara tjänat 1800kr för att 200kr gått åt på emballage. Ett exempel bara.
[/quote]

Då ska du sluta sälja tycker jag. Ibland händer det att man säljer med förlust.
Ett [}:)] otyg att ta ut kostnader för mycket som är gratis. bättre att ta ett litet högre pris och INTE ta ut kostnader för emb , DET blir kunden glad för.
Användarvisningsbild
AlexZ
Fine
Inlägg: 462
Blev medlem: ons 04 jun 2008, 18:28

Inlägg av AlexZ »

[quote="burnout"]

[quote="alexzien"]
Tyvärr funkar det inte för mig. Om jag säljer 20 saker för 100kr vardera så vill jag vara säker på att jag fått ihop 2000kr, och inte sedan i slutändan ta reda på att jag bara tjänat 1800kr för att 200kr gått åt på emballage. Ett exempel bara.
[/quote]

Då ska du sluta sälja tycker jag. Ibland händer det att man säljer med förlust.
Ett [}:)] otyg att ta ut kostnader för mycket som är gratis. bättre att ta ett litet högre pris och INTE ta ut kostnader för emb , DET blir kunden glad för.
[/quote]
Det är långt ifrån gratis? Jag har då inte hittat några bubbelkuvert, plastfickor och tejp som är gratis. [:(!]
Söker efter tidningar/böcker med Teenage Mutant Hero Turtles: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=3019#p199723
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="alexzien"]
Det är långt ifrån gratis? Jag har då inte hittat några bubbelkuvert, plastfickor och tejp som är gratis. [:(!]
[/quote]

Ta ett högre utpris då!! Istället för att lägga det som en "Dold" kostnad.

Ibland får man bjuda på lite.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="burnout"]

[quote="alexzien"]
Det är långt ifrån gratis? Jag har då inte hittat några bubbelkuvert, plastfickor och tejp som är gratis. [:(!]
[/quote]

Ta ett högre utpris då!! Istället för att lägga det som en "Dold" kostnad.

Ibland får man bjuda på lite.
[/quote]
Dold är den ju i och för sig inte, står ju utskrivet vad frakten blir.
http://www.tradera.com/Bolt-Nintendo-Wii-Disney-NY-INPLASTAD-KOP-NU-269kr-auktion_89055538

Viktigt också att veta skillnaden mellan frakt och porto. Frakt är totala kostnaden för att få hem saken, inklusive eventuell emballagekostnad eller liknande. Porto är enbart själva kostnaden för vad leverantören (Posten/DHL med flera) vill ha för att transportera varan.

När jag var på Traderas träff om just frakt/porto med mera så diskuterade vi mycket om just problemet med att många inte vet skillnaden, och de som fular sig och har enorma frakt-påslag och annat som rör just skickandet av varorna.

Många har också missat att eventuella avgifter, typ emballage, som endast omnämns i personliga meddelandet inte är giltiga, endast de som står i själva auktionen gäller.
[quote]Från personliga infosidan:

OBS! Nedanstående text utgör aldrig en del av en objektsbeskrivning. Enbart information som kan utläsas direkt på objektssidan kan ingå i ett affärsavtal mellan köpare och säljare.
[/quote]
Har sett hur många som helst som inte fattat det utan tror att de kan använda personliga sidan för alla möjliga tillägg på priset.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="labrador road 26"]
Dold är den ju i och för sig inte, står ju utskrivet vad frakten blir.
http://www.tradera.com/Bolt-Nintendo-Wii-Disney-NY-INPLASTAD-KOP-NU-269kr-auktion_89055538

[/quote]

Sorry, var inte ut och kollade auktionerna hur det var i beskrivningen. Men ett ofog att lägga på det på köparen. Har man inte råd att kosta på lite teip eller kartongbitar (eller kuvert), då ska man FAN göra något annat än att sälja på nätet. jag brukar köpa breda teiprullar för ca 10-15:- och dom räcker till mycket paket utan att ta betalt 1:- för lite teip.
Nu lägger jag inget mer inlägg om detta "Fjutteri" (om teip mm)
Ett tips. Gå runt och sälj kokosbollar i kvarteret i stället.
(jag blir förbannad)
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Förr tänkte jag att jag förlorade en del på att jag inte tog någonting för plastfickor (som jag köper in för någon krona/st och använder till samtliga auktionsföremål), tejp, bälgkuvert (3:85kr/försändelse), mattknivar (det går åt en hel del sådana när man skär till tjocka kartongskivor) m.m. Det enda kunderna har fått betala extra för är om de väljer till en bubbelpåse istället för ett bälgkuvert, men det är helt frivilligt och till självkostnadspris. Men numera tror jag att det lönar sig i längden att göra så.

När jag började sälja på Tradera och inte hade tillgång till lika bra emballage som idag hände det vid flera tillfällen att serier blev skadade av Postens hantering så att jag fick skicka ersättningsexemplar (bl.a en Ernie nr.0 och ett Thorgal-album, så det var inga billiga saker). Nu händer det så gott som aldrig. Dessutom vet de flesta som har handlat av mig flera gånger att jag försöker emballera väl så att de får fina serier, samt att jag använder plastfickor och inte bara slänger ett nytt album i ett kuvert utan något stöd. Så förmodligen bjuder de några kronor mer på auktionerna av det, åtminstone om de är samlare. Därför tror jag att man kan tjäna på att inte ta betalt för emballage, även om det här värdet är väldigt svårt att mäta. Dessutom riskerar man inte att få en massa problem med arga kunder i så fall, som tycker att man har lurat dem för att man har tagit ut någon krona mer än portot.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

När jag själv handlar så tycker jag inte att emballagekostnader på ett par kronor gör så mycket. Och om jag verkligen får en väl emballerad vara så kan det vara värt det.
Däremot hände det för omkring 2-3 år sedan att jag köpte ett dyrt Game & Watch-spel för över 500kr som jag fick betala 44kr porto för (trots att det vägde strax över 100g och var frankerat med 22kr i verkligheten) samt 6kr ytterligare för emballage, även om säljaren bara hade skrivit "postens porto tillkommer". Sedan var det ändå slängt i ett helt vanligt kuvert utan någonting stötdämpande när det kom fram. Spelet klarade sig, som tur var, men jag kände mig ändå lite lurad eftersom jag aldrig hade förväntat mig den typen av emballering av en så dyr vara.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

Säljer mest plastmodeller och ganska sällan tidningar,
och själv tar jag ut tre spänn varje sändning.

Rent praktiskt så är ju plastmodellkartonger ganska känsliga,
så även om jag jagar "Aladin"askar hejvilt, så har jag beställt
specialkartonger för modeller. I ett fall betalade jag t o m
verktyget hos tillverkaren. Bland annat så specialbeställde jag
"brev" med maximal totallängd (bredd + längd + höjd) på 89 cm.
För att räknas som brev är maxmåttet 90 cm, så mina kunder har
trots allt sparat på att sakerna ofta fått gå som brev, i stället
som paket. Styckkostnaden på dessa största kuvert var senast 12:-
styck, och de blir dyrare nästa gång. Tyckte det var idiotiskt att
ta ut detta för några, och inget utav andra, utan räknade ut snittkostnaden
(som var cirka 4,50). Skäms då inte för att ta ut tre spänn för jag
trots allt ansträngt mig för att grejerna ska komma fram så helt,
snabbt och billigt som möjligt.

Jens
Användarvisningsbild
AlexZ
Fine
Inlägg: 462
Blev medlem: ons 04 jun 2008, 18:28

Inlägg av AlexZ »

[quote="burnout"]

[quote="alexzien"]
Det är långt ifrån gratis? Jag har då inte hittat några bubbelkuvert, plastfickor och tejp som är gratis. [:(!]
[/quote]

Ta ett högre utpris då!! Istället för att lägga det som en "Dold" kostnad.

Ibland får man bjuda på lite.
[/quote]
Det är ingen dold kostnad. Jag skriver ju klart och tydligt i auktionen vad frakten blir.
Söker efter tidningar/böcker med Teenage Mutant Hero Turtles: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=3019#p199723
Användarvisningsbild
tlaago
Very Good
Inlägg: 112
Blev medlem: sön 21 sep 2008, 19:24

Inlägg av tlaago »

Hellre väl förpackat med en extra angiven rimlig kostnad, än dålig förpackning försäljaren "bjuder" på. I slutänden är det ändå alltid kunden som betalar allt.
Om emballagekostnad tillkommer kan kunden missa det och frestas att betala några kronor mer, fast jämfört med porto kostnader (vikt) som sällan är utskrivna blir det ganska marginellt, fast det kan och andra sidan vara den droppen som får bägaren att rinna över.
Försäljaren är skyldig att paketera så pass väl att varan klarar postgången. Av de köp jag gjort är det hälften som snålar in på paketeringen, eller är inkompetenta. Om en tydligt angiven emballagekostnad ger säkrare frakt tycker jag att det är värt det. Inget är värre än att oroa sig för om ens senaste fynd skall komma hem oskatt. Tyvärr blir det väl så att de bara tar extra betalt för samma urusla förpackningar.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="tlaago"]

I slutänden är det ändå alltid kunden som betalar allt.
[/quote]
Det här vill jag gärna du förklarar. [xx(]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Dölj inte kostanaden genom att inkludera det i varans pris redan i auktionen, utan skriv separat att det kostar en tia för just bara emballaget så man förstår, ganska enkelt.

Visst får kunden betala, men alltid betala låter fuffens för mig, som om man plötsligt fick reda på att hörrö du jag ska ha si och så extra med annars får du inget av mig.
Vet inte om man ska behandla "kunder" så.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tlaago
Very Good
Inlägg: 112
Blev medlem: sön 21 sep 2008, 19:24

Inlägg av tlaago »

[quote="ellingen"]

[quote="tlaago"]

I slutänden är det ändå alltid kunden som betalar allt.
[/quote]
Det här vill jag gärna du förklarar. [xx(]
[/quote]

Vare sig emballaget läggs på slutpriset eller är inbakat i budet vill försäljaren ändå ha betalt för det på ett sätt eller annat.
Jämför med plastkassar. Förr var kassarna gratis och är det fortfarande på "finare" butiker. Visst känns det som den finare butiken "bjuder" på kassen, men kassarna är en del av dennes budget precis som reklam, lön och hyra. Det är inget de ger bort, det är en kostnad som räknas in i deras avans. Vare sig de tar betalt för kassen separat eller bakar in det i priset på varorna blir det kunden som får betala i slutänden. Om kunden skulle betala separat för kassarna eller inte blev mest en fråga om hur "fina"/snikna affärerna ville verka och naturligtvis beroende på förhållandet mellan genomsnittlig kunds handel i förhållande till priset per kasse.

Hoppas det blev lite klarare, jag är väldigt ambivalent i den här frågan, kanske det är därför det ser lite förvirrande ut.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo men det är FEL anser jag, om kassen kostar nåt ta upp det som ett separat pris, betänk ifall du inte vill ha nån kasse, ja då har du fått betala för den ändå.

Jag kan vara så toksnål att jag har med mig en egen kasse eller ryggsäck tex.

Men självklart ska man ha betalt för sina utlägg, vore det jag tog jag exakt vad jag givit för emballaget och inget mer.
Men ibland ser man löjliga saker som att de ska ha betalt för att gå till posten eller liknade.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="tlaago"]

[quote="ellingen"]

[quote="tlaago"]

I slutänden är det ändå alltid kunden som betalar allt.
[/quote]
Det här vill jag gärna du förklarar. [xx(]
[/quote]

Vare sig emballaget läggs på slutpriset eller är inbakat i budet vill försäljaren ändå ha betalt för det på ett sätt eller annat.
Jämför med plastkassar. Förr var kassarna gratis och är det fortfarande på "finare" butiker. Visst känns det som den finare butiken "bjuder" på kassen, men kassarna är en del av dennes budget precis som reklam, lön och hyra. Det är inget de ger bort, det är en kostnad som räknas in i deras avans. Vare sig de tar betalt för kassen separat eller bakar in det i priset på varorna blir det kunden som får betala i slutänden. Om kunden skulle betala separat för kassarna eller inte blev mest en fråga om hur "fina"/snikna affärerna ville verka och naturligtvis beroende på förhållandet mellan genomsnittlig kunds handel i förhållande till priset per kasse.

Hoppas det blev lite klarare, jag är väldigt ambivalent i den här frågan, kanske det är därför det ser lite förvirrande ut.
[/quote]
Visst kan man se det så.
Men det gör inte jag.
Kunden betalar för varan + frakt. Punkt slut.
Jag tar inget extra betalt för emballage, dvs tejp, kartong, omslagspapper o dyl.. Ej heller tar jag extra betalt för Traderas avgifter. Eller något annat.
Därmed ser jag det som jag tar till detta ur min avans.
Det blir mindre i kassan, en del objekt går t o m med förlust.
Men resonerar som AndersL. Tror jag vinner på´t i långa loppet.

[quote="Agentum"]

Men självklart ska man ha betalt för sina utlägg, vore det jag tog jag exakt vad jag givit för emballaget och inget mer.
[/quote] Betalar gärna för emballage OM det är befogat. Vilket det ytterst sällan är! Många tror att det är den optimala lösningen att slänga ner samlarobjekt i ett bubbelkuvert. Vilket ofelbart resuterar i att det du får hem ej längre är ett samlarobjekt.. [:I]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Själv packar jag aldrig serier i bubbelplast. Serier måste ha stöd och ett bubbelkuvert ger = noll i stöd + att de är dyra och inte särskilt miljösmarta (Fast vad är miljösmart egentligen? Inte att samla serier i plastfickor i alla fall).

Wellpapp är det enda som gäller. Detta hittar man i princip i vilken affär som helst helt gratis. De blir bara glada om de slipper skiten. En tejprulle som kostar 35 kr varar till ca 50 försändelser och sedan har vi plastfickor som kostar 0.50-1.00 kr/st. Mattkvivar kostar visserligen en del men om man byter bladen blir kostnaden betydligt mindre och man behöver sällan byta dem. I slutändan är det inte mycket pengar det handlar om. Det är snarare tiden jag tänker på, MEN har jag gett mig in in leken så får jag spela efter reglerna. Om jag inte säljer så tar det ingen tid. Man måste jobba för att få in lite pengar.

Att ta ut en extra avgift för att gå/cykla/köra till närmsta postställe tycker jag är det lägsta. Har man bestämt sig för att sälja så får man stå sitt kast.

Som Ellingen och AndersL säger så vinner man i det långa loppet. Kunder vet att det hanteras på ett bra sätt och att sakerna kommer fram som de ska. Då vet man själv att man kan betala lite extra för objektet också.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Skriv svar