Kanske inte helt rätt tråd att skriva i men den som passar bäst just nu
Jag är väldigt konfunderad över en säljare jag har mailat lite med de senaste dagarna och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera henne med att lämna omdöme. Kanske inte nån väldigt stor sak, men jag vill bara skriva av mig lite.
Jag vann 3 auktioner på Tradera i måndags, i vinnarmailen stod det
"Önskas samfrakt - maila mig genast efter första auktionens avslut, OAVSETT SLUTTID."
vilket jag tycker är lite underligt eftersom man inte kan veta ifall man kommer vinna fler auktioner eller inte, men men det är väl upp till säljaren att välja hur det ska ske antar jag. Jag väntade dock till dagen efter med att maila för jag hade inte sett det här...
Jag fick ett mail tillbaka av säljaren där hon inleder med
"Ursäkta att svaret dröjde men jag har gjord ett jätte misstag eller egentligen inte..."
Det visar sig att hon inte har en av böckerna jag köpte, ber om ursäkt, kommer med lite förklaringar och hoppas att jag inte blir förbannad samt kommer med en gliring om att det minsann var tur att hon inte hade skickat iväg sakerna separat redan eftersom jag inte hade meddelat henne tidigare att jag ville ha samfrakt. Det jag tyckte var konstigt här är hur det "egentligen inte" var ett misstag...
Jag svarade henne med att det är ok alla kan göra misstag, det var inte den boken jag var mest intresserad av i vilket fall och jag undrade ifall jag bara skulle låta bli att lämna omdöme på den boken (mina exakta ord var "Ska jag bara låta bli att lämna omdöme på 91:an på Tradera i såna fall, så slipper du få negativt eller har du kanske nån annan intressant seriebok som inte ligger ute som vi kan byta den mot?")
Då får jag tillbaka ett mail från henne som inleds väldigt trevligt, sen går hon över till att säga att Tradera har problem att boka frakt och skriver långt om detta för att sedan komma med det här stycket:
"Jag blir glad om du lämnar omdömet efter min prestation, givetvis får du minst lika bra
eller dåligt omdöme av mig i retur.
Med andra ord - det är endast min tid du ska bedöma och inget annat, enligt Tradera.
Trist att felaktigt blir bedömt efter transpotörens tid/kostnad så om jag skulle kunna rå för det.
Såg först nu att du är rätt så ny medlem.... man brukar faktiskt lämna positivt omdöme, till o
med då köparen ångrar köpet, bara man har en fungerande dialog, kommit överens om
något o.s.v. Här om dag var det en som köpte en vara, ångrade köpet, lite mejl växling
och hon lämnade först positivt och fick även samma tillbaks.
Det var tur för dig att jag inte hitta boken, för det hade blivit 3 fraktkostnader, enligt köpvillkor
som du kanske strunta i att läsa..."
Först och främst har jag ingen aning om varför hon börjar prata om leveranstid, det har vi inte nämnt i några tidigare mail, sen känns det lite som att hon hotar mig om att om jag inte skulle lämna positivt omdöme på boken som hon inte hade så kommer hon minsann att ge mig negativt för att sen avsluta med en spydig kommentar om att jag inte läser hennes villkor för att sälja...
Så... jag vet inte om jag egentligen har nån konkret fråga mer än en undran om det är jag som överreagerar eller om det här är lite underligt beteende
Tillägg: Jag har inte fått paketet än, men det är skickat, så jag säger absolut inget om kvaliteten på serierna eller leveranstiden eller nåt annat än mailväxlingen.