Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 427
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av MAD »

Den personliga sidan hade jag inte sett, där skriver hon ju att hon föredrar att man mailar henne redan innan första auktionen är färdig om man vill ha samfrakt... hur tänker man då? Jag kanske borde maila henne vid varje auktion och säga att jag tänkte vinna några stycken och sen maila tillbaka att jag glömde buda så det blir ingen samfrakt den här gången [V]

Jo, jag håller med om att det kan bli fel och tänkte nog snarare bara låta bli att lämna omdöme för just den boken, tvivlar väldigt starkt på att jag skulle lyckas lägga ett neg precis i rätt tid även om jag ville, så organiserad är jag inte :-D

Jag betalade så fort jag fick veta vad det skulle kosta att skicka, så den punkten kan hon inte klaga på iaf, får väl se hur hon reagerar på att bara få två omdömen :-)

Tack för kommentarerna.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Även om det som står på sidan för personligt meddelande inte gäller för auktionerna, vilket en del säljare verkar tro så kan det vara intressant att läsa dem. Sidan hittas via utropstecknet bredvid aliaset, om de skrivit något. Man kan ha ett även som renodlad köpare där man kanske beskriver vad man brukar köpa för något eller vad man nu vill.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Agentum »

Va löjliga de här omdömmesgrejorna är, alltså vad skulel de med olika staplar för allt dso mman måste dra upp på fullt för att ens få ett omdömme själv, jag emnar vaför ska jag var extraslycklig för tat ja gfick det jag ebtakade för på normal tid?

Ni vet jag var typ ärlig och satte bra osv på sakerna, men alltså man måste dra staplarna på max, de är ju menlösa och har ingen so9m helst funktion.

Jag fattar inet varför man ska överdriva allt, utmärkt perfekt osv som är högst då jävlar skickar nån det jag vann inna jag betalt och jag sitter med det i näven och betalar, nånting såmt ungefär.

Varför räker det inet tat man tycker nåt gick bra och smidigt bara? varför axtars, fanns ju ävgfen förrr iofs med dyl. REKOMDERAS AAAAA!!!!! BÄSTTT BETALAR!!!!!!!!+++++

Jag ruttnad nåt förjävligt på det drä, bättre att slopa hela skiten och bar ha negativt, neutral och positivt isf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Snubblade rakt in i något väldigt besynnerligt nyss. Medan jag satt och kollade på auktion så började det rasa in bud, för att sedan bli en liten paus och sedan rasade det in nya bud igen i en väldig fart. I klassisktbudtrissarstil så detta väckte förstås min nyfikenhet och jag tittade närmare på de inblandade vilket blev än mer besynnerligt. Först auktionen som jag kollade när det började rasa in bud.
http://www.tradera.com/itemhistory.mvc/bids/198323637

Säljaren heter miki-viki och de tre budgivare som figurerar i denna härva är Anirez, ljeto och Winx. Tittar man på deras omdöme syns inget tydligt mönster av budtrissning i alla fall inte i den stil som jag sett under de sju-åtta år jag granskat sådant på Tradera. Så fick jag en idé och där blev det plötsligt väldigt besynnerligt. Lägg märke till bakgrunden i dessa auktioner från de fyra Traderarna nämnd ovan.

miki-viki (Göteborg)
http://www.tradera.com/item/162902/1962 ... -st-38-40-

Anirez (Hisings Backa)
http://www.tradera.com/item/340332/1968 ... m-st-30-30

ljeto (Hisings Backa)
http://www.tradera.com/item/162902/1975 ... t-38-troja

Winx (PARTILLE)
http://www.tradera.com/item/340350/1965 ... jol-st-44-

Jag skulle bara genom detta säga att något är fuffens. Än så länge har jag inte hunnit granska omdömeslämnade dessa emellan eller tidigare avslutade auktioner. Passar samtidigt på att ställa en fråga till er övriga, har ni eller har sett hos bekanta, tegelvägg inomhus? Jag har bara sett det en enda gång vad jag minns, men här verkar det vara vanligt.

EDIT: Skickade även en anmälan till Tradera att undersöka detta, men det blir nog som vanligt att de nöjer sig med att stoppa de ökade inkomsterna i fickan och titta åt ett annat håll.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Kollade övriga auktioner på de här filurerna ovan och se om inte ytterligare Traderare som har samma typ av tegelvägg dök upp.

Den femte som poserar vid väggen är SANASANASANA (Göteborg).
http://www.tradera.com/item/343710/1975 ... 499kr-st-m

Sjätte är siki-siki (Partille).
http://www.tradera.com/item/163002/1983 ... -st-38-40-

Sjunde alias är SJUHAV (Partille).
http://www.tradera.com/item/301743/1969 ... 0-37-linn-
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av AndreasEriksson »

CSI nästa LR! Imponerande detektivarbete! [:o)]
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Tack men det var ju inte särskilt svårt, det är ju så enkelt att klicka på flest bud i sorteringen och titta efter någon typ av återkommande mönster eller namn, eller som i det här fallet bakgrund. Samtliga namn verkar lägga många bud hos varandra, det som är underligt är att de ofta budfajtar med varandra och inte vanliga utomstående medlemmar. Samtliga har vad jag kan se gott om "köp nu" upplagda och det är möjligen för att ge sken att de relativt höga köp nupriserna är rimliga som detta intrikata budgiveri sker.

Det var som sagt en ren slump att jag var inne på just en av dessa auktioner när det strömmade in bud i en rask takt som gjorde att ens tittade närmare på det här. Jag anmäler budtrissning så ofta jag ser det, men än har jag inte sett någon bli avstängd tyvärr.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Hamasaki
Very Good
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 13 okt 2013, 13:04

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Hamasaki »

Ja, imponerande! Haha, men det är så övertydligt när det är samma bakgrund, men kanske inte så många som hade gått in och kollat? Väl gjort LR!
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Kommer inte att hända ett piss ändå. Det är ungefär som att filtrera ut droppar i havet med pipett. Tradera lever i symbios med myglarna. *jaäintebitter*
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Förhoppningsvis minskar de här granskningarna risken för forumiter att bli bluffade på ett eller annat sätt. Det räcker ju inte alltid att bara titta på omdömena utan ibland behöver man även undersöka andra saker för att inte bli lurad.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Looding »

Labrador Road 26 skrev:Tack men det var ju inte särskilt svårt, det är ju så enkelt att klicka på flest bud i sorteringen och titta efter någon typ av återkommande mönster eller namn, eller som i det här fallet bakgrund. Samtliga namn verkar lägga många bud hos varandra, det som är underligt är att de ofta budfajtar med varandra och inte vanliga utomstående medlemmar. Samtliga har vad jag kan se gott om "köp nu" upplagda och det är möjligen för att ge sken att de relativt höga köp nupriserna är rimliga som detta intrikata budgiveri sker.

Det var som sagt en ren slump att jag var inne på just en av dessa auktioner när det strömmade in bud i en rask takt som gjorde att ens tittade närmare på det här. Jag anmäler budtrissning så ofta jag ser det, men än har jag inte sett någon bli avstängd tyvärr.

Varför i hela friden länkar du till detta här? Vad jag kan se finns ingen som helst koppling till serier. Om du ska lista alla skumma säljare på Tradera, oberoende av vad de säljer, så kan du väl i alla fall göra en tråd som bara behandlar sånt vi inte är intresserade av, så slipper man ödsla tid på det i denna annars eminenta tråd.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Looding skrev:Varför i hela friden länkar du till detta här? Vad jag kan se finns ingen som helst koppling till serier. Om du ska lista alla skumma säljare på Tradera, oberoende av vad de säljer, så kan du väl i alla fall göra en tråd som bara behandlar sånt vi inte är intresserade av, så slipper man ödsla tid på det i denna annars eminenta tråd.

Kan inte säljare på Tradera sälja fler saker än bara serier? Mycket möjligt att denne säljare, om vi nu buntar ihop samtliga alias till en och samma person, aldrig har eller aldrig kommer att sälja serier. Det vet jag faktiskt inte då jag inte kollat särskilt långt bak i tiden på dessa alias. Vad denne kommer sälja i framtiden har jag inte någon som helst aning om, skulle det visa sig vara serier så småningom så kan man se denna varning som i förskott så att säga.

Men rubriken på tråden är inte Seriesäljare som är dåliga vilket gör att jag bedömde den som allmängiltig för alla säljare på Tradera, oavsett vad man har för varor i sitt utbud.

Jag blir nyfiken på varför du inte är intresserad av hur man kan känna igen olika typer av bluffar på Tradera? Det var i alla fall två forumiter som uppskattade varningen vad det verkar, så helt onödig kanske den inte var. Jag försöker, precis som alltid, att delge andra här den kunskap jag har, och annat som kan vara av intresse om så bara för en enda forumit.

Jag vet inte varför du tycker den här typen av information är så negativ. För egen del hoppas jag att den kan bidra till att färre blir lurade på olika sätt, oavsett om det är serier de köper eller något annat. Jag hoppas förstås även att bluffare/budtrissare blir avstängda från Tradera, men där är jag i grunden lika desillusionerad som Penny.

Synd att du tycker detta var överflödigt och onödigt. Jag gjorde en annan bedömning och hoppas det kan vara till nytta på något sätt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Looding »

Med tankte på att det är ett forum om serier och inte om kläder eller accesoarer (som nämnda säljare auktionerar ut) så ser jag det som högs irrelevant att varna för och mycket osannolikt att dessa ens kommer på tanken att börja avyttra serierelaterade ting. Vi ska knappast varna alla för allt vi råkat ut för eller kan råka ut för på ett forum om serier, eller är det bara jag?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av burnout »

Budtrissning tycker jag att det ska varnas för oavsett ämne alla fall när det verkar vara mer än 2 id. rätt som det är läggs det ut serier och då kan det vara bra att veta. Denna gång var budtrissaren troligen 5 pers/alias. Skulle det ha varit bara 2 alias i serier så ser man det snabbt men är det flera i många ämnen så är det bra om någon tipsar om det.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Looding skrev:Vi ska knappast varna alla för allt vi råkat ut för eller kan råka ut för på ett forum om serier, eller är det bara jag?

Det är nog inte bara du, men det är definitivt inte jag. Jag anser att denna typ av genomgång är av godo då det hjälper andra hur man kan titta för att inte bli lurad av säljare som kör diverse fulknep. Det är inte varorna som varnas för här, alltså inte de enskilda auktionerna utan metoder som dessa fula fiskar använder sig av. Det spelar liksom ingen roll vad det är som säljs, för det är inte varorna detta handlar om utan vad man kan vara vaksam på när han tittar på auktioner på Tradera, oavsett vad det är man köper för något.

Jag vet inte varför du är så avigt inställd till att forumiter kan få tips för att inte bli lurade. Jag tänker i alla fall fortsätta berätta om diverse saker som man kan vara vaksam på när man använder Tradera. Om jag hade använt Blocket skulle jag även ta upp fuffens där, men det överlåter jag till de som använder Blocket att göra.

Rubriken är Traderasäljare som är dåliga, inte seriesäljare, eller dåliga varor, det är saker som säljare gör, oavsett vad de har i sitt utbud, deras metoder som jag tolkar som innehållet här. Det finns en annan tråd som varnar för just enskilda serieauktioner, där det är varan och/eller säljaren som är det viktiga och med fokus på serier.

Men ta detta som en varning i förskott, för en vacker dag har den här sjualiaspersonen lagt upp Rasmus Nalle, eller kanske inte.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Kung Orne I »

En ny tråd kanske ? "Varning för budtrissning."
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Looding »

Tja, det verkar ju bara vara jag som tycker det verkar vara irrelevant att varna seriesamlare på ett serieforum för folk som säljer kläder. Så fortsätt du varna oss, LR26.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Varnar inte för folk som säljer kläder utan tipsar på sätt som man kan hitta och identifiera budtrissare på. Oavsett vad de säljer. Ska det vara så svårt att förstå att det INTE handlar om varorna, utan beteendemönster.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Hittade en figursäljare på Tradera som sysslar med budtrissning, har inte sett några serieauktioner från denne så Looding får väl blunda nu. Säljaren ifråga är Matsan63.
http://www.tradera.com/MyTradera/Feedba ... nr=2179887

Budtrissarkontot är 64-Anki.
http://www.tradera.com/MyTradera/Feedba ... nr=1699978

Det trissas inte bara i figurauktioner utan för alla typer av varor säljaren har. Ganska skicklig i själva budtrissandet, hittade flera auktioner där han lyckats stanna på exakt tidigare lagt maxbud.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Rufus »

Lr 26, vad säger du om budgivningen i denna auktion:

http://www.tradera.com/heimo-samling-60 ... _199847745

Man började ju fundera kring om det inte var säljaren själv som är Boberorylol (1) och
som alltså trissade upp budgivningen? Särskilt när Boberorylol endast har köpt av säljaren
tidigare.
Skriv svar