Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Bufkin »

Looding skrev:Slå en kik till på rubriken...

Det där har han gjort tidigare. Kolla in den här:
http://www.tradera.com/Danska-album-SOK ... _121990376

NM i rubriken, sedan står det att det är VF i texten...
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Kung Orne I »

Att påstå att det är "REA" när handlar om auktioner är ju ren nonsens.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Ellingen »

Att Thomas Eliassons/Seriesams affärsidé är att vilseleda och lura folk är det svårt att bortse från.
Bilderna och auktionsbeskrivningarna talar sitt tydliga språk...
Bara att hoppas fler uppmärksammar detta och vågar ställa honom till svars för hans bedrägliga beteende.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av MagnusR »

Ellingen skrev:Bara att hoppas fler uppmärksammar detta och vågar ställa honom till svars för sitt bedrägliga beteende.


Bättre att ställa honom till svars för hans beteende... (duckar snabbt)

/Magnus
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Ellingen »

MagnusR skrev:
Ellingen skrev:Bara att hoppas fler uppmärksammar detta och vågar ställa honom till svars för hans bedrägliga beteende.


Bättre att ställa honom till svars för hans beteende... (duckar snabbt)

/Magnus


*uppercut* [:o)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Kung Orne I skrev:Att påstå att det är "REA" när handlar om auktioner är ju ren nonsens.

Han menar nog på själva utropspriset, men nog blir det fel.
Marknadsföringslagen skrev:9. REA. Termen "Realisation" (rea) får bara användas om produkterna ingår i det normala sortimentet och om försäljningen sker under en begränsad tid, till ett väsentligt lägre pris än det normala.

http://www.marknadsforingslagen.se/

Fast marknadsföringslagen har Seriesam nog inte så bra koll på, var för några år sedan man erbjöds en "gratis" filmaffisch på sajten, fast den inte alls var gratis. Gällande rea borde väl egentligen Tradera sätta stopp för den typen av ord i auktionerna, men som vanligt tar de inte sitt ansvar.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av jens-olof »

Förlåt snälla människor, börjar inte denna debatt gå på tomgång?
Man ska ju vara snäll till jul, annars kommer inte tomten med
papper i klappen!

Jens
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Normalt sett självsanerar den här typen av verksamhet sig själv (dåliga säljare säljer inga objekt), men här krävs nog insats av styrande makt (Tradera). Går det att ligga på för förändring? Om Tradera fick 100 identiska mejl om dagen gällande exakt samma säljare, borde de i alla fall ledsna rejält.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av rkaj »

APenny4YourThoughts skrev:Om Tradera fick 100 identiska mejl om dagen gällande exakt samma säljare, borde de i alla fall ledsna rejält.


Jag lägger mig inte i sakfrågan, men ett taktiktips kan jag komma med: Om ni vill påverka någon så ska ni skicka massor av olika brev i stället! Hitta på en formulering var oberoende av varandra, och klaga på specifika, olika, och aktuella auktioner!
Användarvisningsbild
tamias
Good
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 19:12
Ort: Sverige

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av tamias »

jens-olof skrev:
tamias skrev:
jens-olof skrev:
tamias skrev:
Ellingen skrev:
burnout skrev:[:o)] [:o)] [:o)]
Jippie då har man äntligen fått dom första neg. av en säljare som tar 30:-/st för vunna objekt. Jag orkar inte ens skriva någon kommentar för tillfället, har bara meddelat Tradera vad dom kan göra med systemet. [:D]

http://www.tradera.com/MyTradera/Feedba ... gnr=114444


Känns som det första negativa kunde kommit tidigare.

Omdömet säljaren "lambros" lämnade på dig den 1 december känns inte direkt positivt... [:o)]

Gnällspik utan hyfs. Dålig kommunikation. Åt h...e.


Den där lambros verkar ju vara lite suspekt, han/hon anger frakt till "0 kr med Posten", men skriver sedan i auktionstexten "Frakt tillkommer", hur seriöst är det?


Hm... det gör jag också, fast jag säljer mest modeller, och där varierar frakten oerhört
mellan fraktsätten, i synnerhet då de flesta köper mer än en modell!

Jens


Är det inte bättre att inte ange någonting i sådana fall? 0 kr måste ju ändå vara avsett för de auktioner där säljaren står frakten.


Problemet är att man måste ange en fraktkostnad när man lägger upp annonsen,
och då enligt postens, schenker, bussgods eller dhl;s tariffer
Jag är ju beredd att skicka på alla sätt, fast gitter inte sitta och leta kostnader på alla dessa
alternativ för något som kostar 39 spänn, i synnerhet då en del räknar med vikt, andra med volym.
Då finns alternativet "Annat fraktsätt", och då skriver jag 0 där, och anger att frakt tillkommer,
olika beroende på valt fraktsätt i objektsbeskrivningen.
Men det är nollan som per automatik dyker upp i annonsen.

Jens


Ditt sätt är en rimlig kompromiss, du informerar om frakten och 0 kr på "Annat fraktsätt" är bindande. Men det kan ju innebära att du kör hem varan till alla som bor på din gata i stan :). Men sätter man Posten och 0 kr så förbinder man sig att skicka varan för 0 kr enligt Traderas nya regler. Lambros sätter 0 kr med Posten och ingen mer info när det gäller frakt under fraktinfo, bara i auktionstexten. Egentligen skulle man köpa saker av den personen och sedan kräva 0 i frakt :)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av APenny4YourThoughts »

I brist på bättre tråd:

Det här känns verkligen inte alls snyggt. http://www.tradera.com/MARVEL-serien-nr ... _126136670

"Denna SPINDEL är VF anser säljaren".
"Tjena säljaren!", säger jag.

I så fall anser jag att säljaren borde köpa en värderingskatalog istället för att sitta och gissa vad de olika skickbeteckningarna betyder. Inte ens Daredevil skulle gradera den här i närheten av VF 8.0. Hade det varit en tidning som kostade en femma hade jag struntat i vilket, men nu bör varning utfärdas. Det här är ändå en av de 7-8 dyraste Spindelmannen-tidningarna i Sverige och lirar in 600-700kr ganska lätt i skick VF 8.0. I GD/VG 3.0 (som den här väldigt mycket liknar) handlar det om en hundring kanske.

Vet man att man säljer hyffsat eftertraktade, svåra och lite värdefullare objekt, ska man tamejtusan anstränga sig och inte sitta och gissa. Jag skiter i vilken anledning man har.

Om säljaren läser det här och tycker att han eller hon hängs ut (vilket är helt rätt, det är uthängning) släng ett PM så tar vi det över telefon istället. Nån ordning får det vara. Jag har massor av tips på siter, böcker och duktiga skickgraderare om vederbörande inte är kapabel att söka den informationen själv.

Edit: Tillägg. Jag har ingen uppfattning kring den här säljarens förmåga att hantera affärer, paketera varor eller på annat sätt kommunicera kring försäljningar. Å andra sidan behöver jag aldrig ta ställning heller, eftersom skickgraderingen är så undermålig att det aldrig kommer att bli aktuellt med någon affär.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Ellingen »

APenny4YourThoughts skrev:I brist på bättre tråd:

Det här känns verkligen inte alls snyggt. http://www.tradera.com/MARVEL-serien-nr ... _126136670

"Denna SPINDEL är VF anser säljaren".
"Tjena säljaren!", säger jag.

I så fall anser jag att säljaren borde köpa en värderingskatalog istället för att sitta och gissa vad de olika skickbeteckningarna betyder. Inte ens Daredevil skulle gradera den här i närheten av VF 8.0. Hade det varit en tidning som kostade en femma hade jag struntat i vilket, men nu bör varning utfärdas. Det här är ändå en av de 7-8 dyraste Spindelmannen-tidningarna i Sverige och lirar in 600-700kr ganska lätt i skick VF 8.0. I GD/VG 3.0 (som den här väldigt mycket liknar) handlar det om en hundring kanske.

Vet man att man säljer hyffsat eftertraktade, svåra och lite värdefullare objekt, ska man tamejtusan anstränga sig och inte sitta och gissa. Jag skiter i vilken anledning man har.

Om säljaren läser det här och tycker att han eller hon hängs ut (vilket är helt rätt, det är uthängning) släng ett PM så tar vi det över telefon istället. Nån ordning får det vara. Jag har massor av tips på siter, böcker och duktiga skickgraderare om vederbörande inte är kapabel att söka den informationen själv.

Edit: Tillägg. Jag har ingen uppfattning kring den här säljarens förmåga att hantera affärer, paketera varor eller på annat sätt kommunicera kring försäljningar. Å andra sidan behöver jag aldrig ta ställning heller, eftersom skickgraderingen är så undermålig att det aldrig kommer att bli aktuellt med någon affär.


Visst har du en poäng men tycker samtidigt kritiken är lite överdriven.

Nog tusan har man ett ansvar även som köpare?

Frasen: "Denna SPINDEL är VF anser säljaren" tycker jag uttrycker en åsikt som jag som köpare bör kontrollera.
Är du som köpare osäker/okunnig är det lika lätt för dig att skaffa info om skickbedömning.
Bilderna här är tydliga nog att tala sitt eget språk.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Kung Orne I »

Man kan ju kontakta säljaren direkt via annonsen.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Ellingen skrev:
APenny4YourThoughts skrev:I brist på bättre tråd:

Det här känns verkligen inte alls snyggt. http://www.tradera.com/MARVEL-serien-nr ... _126136670

"Denna SPINDEL är VF anser säljaren".
"Tjena säljaren!", säger jag.

I så fall anser jag att säljaren borde köpa en värderingskatalog istället för att sitta och gissa vad de olika skickbeteckningarna betyder. Inte ens Daredevil skulle gradera den här i närheten av VF 8.0. Hade det varit en tidning som kostade en femma hade jag struntat i vilket, men nu bör varning utfärdas. Det här är ändå en av de 7-8 dyraste Spindelmannen-tidningarna i Sverige och lirar in 600-700kr ganska lätt i skick VF 8.0. I GD/VG 3.0 (som den här väldigt mycket liknar) handlar det om en hundring kanske.

Vet man att man säljer hyffsat eftertraktade, svåra och lite värdefullare objekt, ska man tamejtusan anstränga sig och inte sitta och gissa. Jag skiter i vilken anledning man har.

Om säljaren läser det här och tycker att han eller hon hängs ut (vilket är helt rätt, det är uthängning) släng ett PM så tar vi det över telefon istället. Nån ordning får det vara. Jag har massor av tips på siter, böcker och duktiga skickgraderare om vederbörande inte är kapabel att söka den informationen själv.

Edit: Tillägg. Jag har ingen uppfattning kring den här säljarens förmåga att hantera affärer, paketera varor eller på annat sätt kommunicera kring försäljningar. Å andra sidan behöver jag aldrig ta ställning heller, eftersom skickgraderingen är så undermålig att det aldrig kommer att bli aktuellt med någon affär.


Visst har du en poäng men tycker samtidigt kritiken är lite överdriven.

Nog tusan har man ett ansvar även som köpare?

Frasen: "Denna SPINDEL är VF anser säljaren" tycker jag uttrycker en åsikt som jag som köpare bör kontrollera.
Är du som köpare osäker/okunnig är det lika lätt för dig att skaffa info om skickbedömning.
Bilderna här är tydliga nog att tala sitt eget språk.


Jag håller med dig helt om att köparen har ansvar för sin egen skickbedömning och i slutändan själv bestämmer vad något är värt för just dem.

Samtidigt sitter säljaren på makten och köparen är väldigt utlämnad till säljarens totalt godtyckliga beskrivning (eftersom den i det här fallet inte är förankrad i verkligheten, det är ett halvtaskigt gissningsarbete). Om man inte ens klarar av att vara ärlig med framsida (alla här på forumet ser att det där inte är "nästan nyskick") hur ser resten av tidningen ut? Sitter inlagan fast i klamrarna? Finns det urklipp? Mittuppslaget? Det är trots allt ingen dussintidning vi pratar om här. Det är en tidning som man inte snyter fram på en kafferast i VF 8.0 eller bättre. Dessutom en titel som har relativt många köpstarka samlare.

Jag vet att du vet allt det här, så det är mer en poäng för samlare/läsare som inte tänker i de här banorna när de ser objekt på Tradera. Att "ljuga" (inom citation för att reservera för säljarens eventuella okunskap) om skick trissar marknaden och bidrar till förslappandet av vedertagna kriterier. Dessutom skapar det konkurrensfördelar jämfört med säljare som gör rätt (du är en av dem) och frågan är hur länge de säljarna orkar ta den fajten om ingen bryr sig?

För den som känner sig manad till en fallstudie, jämför gärna ett par slumpmässiga objekt från den här säljaren med Bergen10.

Hade man haft samma syn på betyg i skolan, hade vi haft Europas bästa skola. Det är ju bara att sänka kraven för godkänt?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Kung Orne I skrev:Man kan ju kontakta säljaren direkt via annonsen.


Varför då? Poängen är inte att undervisa i skickbedömning utan att varna forumet för objekt som inte motsvarar beskrivningen. Hade säljaren haft intresse av att göra rätt hade det varit rätt från början. Jag vet att det låter bittert och cyniskt, och det är det, men det har blivit alldeles för lätt att tänja gränserna för "bedrägligt beteende" på nätet bara för att det är mer anonymt och att man slipper stå till svars öga mot öga. Det är inte bara på serietidningsmarknaden utan generellt.

"Går det så går det och går det inte så ursäktar jag mig med att jag inte vet och kan."
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Dagens skickbedömningsfråga: Vem av följande säljare bör dra ner på intaget av specialsvampar, A eller B?

(Ledtråd: Säljare A skulle med stor sannolikhet anse att säljare Bs objekt håller NM 9.4.)

A) VG/FN 5.0 enligt säljare:

Bild

B) GD/VG 3.0 enligt säljare:

Bild
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av UlfK »

APenny4YourThoughts skrev:Inte ens Daredevil skulle gradera den här i närheten av VF 8.0.


[:o)]

Naturligtvis är det köparens ansvar. På sikt får vi hoppas att vetskapen om att skickgradering faktiskt bygger på mestadels mätbara kriterier sprider sig. Då kanske den hittills rådande uppfattningen att skickgradering är en esoterisk vetenskap bäst lämpad för seriesäljare försvinner, och med den sådana klåpare som i Pennys exempel. Tills dess skadar det naturligtvis inte att de värsta avarterna visas upp här i vårt eget lilla Plus. [:)]

En kunnig kund är den oseriöse säljarens värsta mardröm.

Titta också i tråden om bra säljare - där finns gott om exempel på säljare som en nybliven samlare kan handla av utan risk att bli förd bakom ljuset.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Ellingen »

APenny4YourThoughts skrev:Dagens skickbedömningsfråga: Vem av följande säljare bör dra ner på intaget av specialsvampar, A eller B?

(Ledtråd: Säljare A skulle med stor sannolikhet anse att säljare Bs objekt håller NM 9.4.)

A) VG/FN 5.0 enligt säljare:

B) GD/VG 3.0 enligt säljare:



En av dem började gradera tidningar igår, den andra 1972.

En av dem har direkt avslöjande bild medan den andra är totalt intetsägande.

Skall jag vara helt ärlig tycker jag båda är vilseledande.
(inget ont om Bergen10 som är bäst. Det vet vi.)
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Ellingen skrev:
APenny4YourThoughts skrev:Dagens skickbedömningsfråga: Vem av följande säljare bör dra ner på intaget av specialsvampar, A eller B?

(Ledtråd: Säljare A skulle med stor sannolikhet anse att säljare Bs objekt håller NM 9.4.)

A) VG/FN 5.0 enligt säljare:

B) GD/VG 3.0 enligt säljare:



En av dem började gradera tidningar igår, den andra 1972.

En av dem har direkt avslöjande bild medan den andra är totalt intetsägande.

Skall jag vara helt ärlig tycker jag båda är vilseledande.
(inget ont om Bergen10 som är bäst. Det vet vi.)


Men.. eh.. öh? :shock: :?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Ellingen »

APenny4YourThoughts skrev:
Ellingen skrev:
APenny4YourThoughts skrev:Dagens skickbedömningsfråga: Vem av följande säljare bör dra ner på intaget av specialsvampar, A eller B?

(Ledtråd: Säljare A skulle med stor sannolikhet anse att säljare Bs objekt håller NM 9.4.)

A) VG/FN 5.0 enligt säljare:

B) GD/VG 3.0 enligt säljare:



En av dem började gradera tidningar igår, den andra 1972.

En av dem har direkt avslöjande bild medan den andra är totalt intetsägande.

Skall jag vara helt ärlig tycker jag båda är vilseledande.
(inget ont om Bergen10 som är bäst. Det vet vi.)


Men.. eh.. öh? :shock: :?


Förtydligar: [:)]

Jag tycker man som köpare även skall titta på bilderna. INTE bara läsa texten.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Skriv svar