Kom och köp av mig på Tradera/Ebay/Blocket

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kom och köp av mig på Tradera/Ebay/Blocket

Inlägg av Agentum »

Jo tydlugen, fler ör ju uppe ny, lika svprbegripliga ner än så gott skick de kan vara i, ointressabt blaskor i sug, men sm du säger jan kanske vara idolbilder tex. Tänkte inte på detta.

Förut såg jag att några av veckotidningar för tjejer var dyra nu för att tex Elvis Presley fanns på bild tidigt.

Visst får man göra vad nan vill med sina pengar, när nan kan det, nen det måste handla om en enorm vilja att äga just de hör och inte värdet i sig, de kan inte sälja dem och så att säga få ånnu mer, nästan inga är intresserade.

Som sagt kul för säljarna, vem tusan hade inte velat haft de dör ute hehe :-)
Men som jag skrev inte vet man nåt om tejtidningar så de ignorerar man ju, dock som du säger hittar du en svit i toppskick kan jag förstå köp för att sälja dem, de var sällan lngluvade och sparades nästan aldrig.

Vi killar spar ju ofta på en massa, att tidningar för oss finns kvar är lätt att förstå.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kom och köp av mig på Tradera/Ebay/Blocket

Inlägg av Wakuran »

Hmm, jag gillar ju den där slickade teckningsstilen som brukar vara vanlig i serierna. (Både om de tecknats i USA och Spanien.) Sen så kan jag gilla de melodramatiska historierna, även om jag är en rätt oromantisk person i övrigt.

Jag skulle väl iofs inte lägga såna priser på tidningarna, personligen, men känner inte att frågan om ett samlarvärde är "motiverat" är upp till mig att bedöma...

Börjar gå OT, iofs...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kom och köp av mig på Tradera/Ebay/Blocket

Inlägg av Agentum »

Vi hade ju inget annat nästan, men just Buffalo tycjer jag är suspdär, sebare Buffalo Bill antar jag som dör huvudserien är mycjet trust.

Vi hade flera andra västernserietidningar, kansje lika dåligt tryck om ån blankare omslag men som var vida överlägsna i min mening.

Nu har det ju inget nåmed detta att göra, de slår sig nog inte ner och läser Buffalo :-)

Sen rent allmänt håller jag n0med om att mycket beställlt material oftast spanskt gjordes bra, det är som en okänd värld, även om man kan spåra att de är tillverkade för export av nån firma i Spanien, nån ledtråd hittar man oftast.

Jag skulle vilja veta hur det gick till alltihop, jag flrstår att det är som i USA främst under 30-40tal dvs tecknarfirmor tecknade cåvad som beställts åt en utgivare, "packeting" kallades det väl och tex Eisner höll på med detta även Kirby mfl.

Så de kunde ge ut serietidningar de köpt serier för nyttt på kommando nästan.

Jag undrar hur det gick till i Spanien, antar att tecknarna hade svårt att själva få göra något, UK köpte mycket och i viss mån såklart USA där Warren mfl likande tidningar fylldes av spanska verk, Vampiriella för att inte tala om.

Men som sagt öven svenska beställningar tom med svenskt manus att teckna efter.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kom och köp av mig på Tradera/Ebay/Blocket

Inlägg av Wakuran »

Spanska studior tecknade för mer eller mindre halva nordeuropa, vad jag minns...

Och Starlet kan ju vara litet kul med sin blandning av slickade spanska studioteckningar och grådaskiga proggsossiga socialrealistiska manus...

Men man kanske ska bryta ut den här tråden...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kom och köp av mig på Tradera/Ebay/Blocket

Inlägg av Agentum »

Jo, vi ska nog inte köra det här.

Jag hlr gärna ner men som sagt en egen tråd.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Kom och köp av mig på Tradera/Ebay/Blocket

Inlägg av Rufus »

På 1990-talet var jag under några år medlem i den tyska motsvarigheten till NAFS(k), vilken heter D.O.N.A.L.D. Jag har sparat några specialutgåvor av medlemstidningen Der Donaldist, vilka jag säljer nu. Dessutom en hel del tyska Disney-serietidningar med mycket Barks. Plus en del annat smått och gått i serie-väg: https://www.tradera.com/profile/items/133898/haddock2
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Kom och köp av mig på Tradera/Ebay/Blocket

Inlägg av Ellingen »

Erik S skrev:
Ellingen skrev:
Erik S skrev:
Ellingen skrev:Lite sysselsättning så här i vår begränsade rörlighet, månadens utlägg på Tradera.
Många kuligheten, många ovanligheter! [:)]

https://www.tradera.com/profile/items/8 ... y=TimeLeft

Fridolf-albumet med limmad rygg har "fast mittuppslag"?


En simpel felskrivning, jag ber tusen gånger om ursäkt...

Haha, om vi ska leka stötta (?) så ber jag tusen gånger om ursäkt för att jag noterade din lilla felskrivning, så att du kunde fixa till den. Annars hade det så klart varit mer intressant om du hade haft en okänd häftad variant av albumet! [:)]

Fullt i klass med ett fast mittuppslag i ett limmat album! :-D
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
OnionMan
Fine
Inlägg: 408
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 21:19
Ort: Sverige

Re: Kom och köp av mig på Tradera/Ebay/Blocket

Inlägg av OnionMan »

Lite superhjältar och annat som rensats ur hyllan och åkt ut på Tradera.

Marvel:
* Demonen 11/1969, Daredevil 50 Kr
* Dracula Lever 1/1974, Förstanummer 150 Kr
* Serienytt 12/1972, Conan 10 Kr
* Spindelmannen Presentalbum (1980) 50 Kr
* X:en 7/1985, X-Men 10 Kr

DC:
* Alla Tiders Seriejournal 9/1952 25 Kr
* DC-Serier 2/1988, Lagens Väktare 10 Kr
* Gigant 1971-1981 (5 st) 100 Kr
* Läderlappen 9/1970 & 10/1970 50 Kr
* Läderlappen 1975-1979 (11 st) 100 Kr
* Rymdmannen 1/1968 30 Kr
* Shazam 1974-1976 (5 st) 100 Kr
* Stålmannen 1971-1973 (3 st) 50 Kr
* Stålpojken 12/1971 10 Kr

Annat:
* Champion 13/1973, Asterix 20 Kr

Alla bud mottages tacksamt och kommer att hjälpa mig sakta men säkert mot att kunna påbörja min masterutbildning i historia till hösten. Jag kommer att lägga ut nya auktioner lite då och då under hela sommaren. Det mesta av det jag har är från perioden mitten av 60-talet till slutet av 80-talet.

Tack på förhand!

OnionMan
Användarvisningsbild
OnionMan
Fine
Inlägg: 408
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 21:19
Ort: Sverige

Re: Kom och köp av mig på Tradera/Ebay/Blocket

Inlägg av OnionMan »

Jag jobbar vidare med att rensa hyllor och lådor.

Superhjältar:
* Stålmannen 1971 (10 st) 100 kr
* Stålmannen 1972 (10 st) 150 kr

Äventyr:
* Serietidningen 1976 (3 st) 20 kr
* Topp-Serien 1/1977, Förstanummer 20 kr
* Topp-Serien 1977-1978 (12 st) 60 kr

Ungdom:
* Fotboll 1973 (3 st) 50 kr
* Mystiska 2:an 1970-1973 (7 st), Förstanummer 150 kr

Alla bud mottages tacksamt och kommer att hjälpa mig sakta men säkert mot att kunna påbörja min masterutbildning i historia till hösten. Jag kommer att lägga ut nya auktioner lite då och då under hela sommaren. Det mesta av det jag har är från perioden mitten av 60-talet till slutet av 80-talet.

Tack på förhand!

OnionMan
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kom och köp av mig på Tradera/Ebay/Blocket

Inlägg av Agentum »

Det här med masterutbildning och liknande är det taget i tex UK och USA, eller heter de sp hör med på vissa håll?

Är de inte typ kandidat och sånt det heter?
Visst fel tråd men jag har funderat då jag hör det en del.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kom och köp av mig på Tradera/Ebay/Blocket

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Det här med masterutbildning och liknande är det taget i tex UK och USA, eller heter de sp hör med på vissa håll?

Är de inte typ kandidat och sånt det heter?
Visst fel tråd men jag har funderat då jag hör det en del.

Jag har sett att moderna universitet erbjuder masterutbildningar numera, kanske för att man vill harmoniera med anglosaxisk tradition om eleverna vill arbeta utomlands senare..
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
OnionMan
Fine
Inlägg: 408
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 21:19
Ort: Sverige

Re: Kom och köp av mig på Tradera/Ebay/Blocket

Inlägg av OnionMan »

En kandidatexamen är en treårig utbildning på universitetet (sex terminer, 180 hp), varav hälften (tre terminer, 90 hp) ska vara inom sitt profilämne i eskalerande nivåer A-kurs, B-kurs och C-kurs (en termin vardera). På B-kursen och C-kursen skriver man uppsats och C-uppsaten är den som räknas som examensarbetet. Övriga 90 hp kan vanligen väljas fritt eller om det är ett färdigt program om 180 hp man går så är det mesta redan förpaketerat med vissa valmöjligheter inom ramarna för programmet.

Hur som helst, en kandidat innebär 3 års heltidsstudier om man läser med 100% fart. En master är en 2 årig vidareutbildning på avancerad nivå som kräver att man har en kandidat i det ämne man ska läsa vidare inom. Denna nivå brukar ibland kallas för forskningsförberedande. När man har en avklarad master så är man behörig att söka de doktorandtjänster som då och då utlyses på universiteten inom respektive ämne. En doktorandtjänst innebär att man jobbar 4-5 år på ett universitet eller högskola, där tiden är delad mellan att jobba med det forskningsprojekt som ska leda fram till en doktorsavhandling, och att undervisa elever som läser på lägre nivåer. Den fördelningen kan variera mellan olika universitet och institutioner men ligger kanske på 50/50 eller 60/40 procent.

När man är färdig med sin avhandling så disputerar man inför en grupp experter som vanligen består av doktorer och proffesorer från olika universitet. Det är då man försvarar sin avhandling. Om man blir godkänd blir man promoverad till doktor inom sitt ämne. Det är mitt långsiktiga mål, men vägen dit är lång. Jag har visserligen 30 hp extra utöver min kandidat redan som jag kan tillgodoräkna mig och om jag läser resten av mastern med 150% fart, dvs 45 hp per termin, så kan jag vara klar nästa sommar. Det är mitt huvudfokus just nu, sedan får framtiden utvisa om jag kan knipa en doktorandtjänst så småningom.

Kandidat (3 år) -> Master (2 år) -> Doktor (4-5 år)

OnionMan (filosofie kandidat i historia och kulturarv)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kom och köp av mig på Tradera/Ebay/Blocket

Inlägg av Agentum »

K för tex civilingenjör eller civilekonom läste tre ämnen samtidigt, jag som var på ngenjörutbildning hade 2 ämnen samtidigt.

Så de blev klara inte så långt efter "oss"! Nom oarantes flr att jag föll ur efter några år.

Men då förstår jag iaf, hekt fel tråd nen hag har hört det där förr och undrat vad det var.

Sen kan det diskuteras svårighetsgraden för kanditatexamen, men det ingår inte, en examen är en examen om poängen 180 i rött ämnen klarats av.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Kom och köp av mig på Tradera/Ebay/Blocket

Inlägg av Rufus »

Jag fortsätter med mer tyskt. Bl.a. ett paket med 4 st parodi-album (bl.a. Supermax av Uilenbroek och Ritstier. vilken ej har publicerats på svenska) till utropspriset 100 kr. Dessutom naturligtvis även en del svenska serieutgåvor och annat serierelaterat: https://www.tradera.com/profile/items/133898/haddock2

Bok om danska serier: https://www.tradera.com/item/112903/403 ... ehistoria-
Användarvisningsbild
OnionMan
Fine
Inlägg: 408
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 21:19
Ort: Sverige

Re: Kom och köp av mig på Tradera/Ebay/Blocket

Inlägg av OnionMan »

Ett 30-tal av mina auktioner går ut ikväll och imorgon.
Ta gärna ett titt och se om det finns något av intresse. [:)]

https://www.tradera.com/profile/items/5 ... y=TimeLeft

OnionMan
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Kom och köp av mig på Tradera/Ebay/Blocket

Inlägg av Rufus »

Nu även lite serier på franska upplagda: https://www.tradera.com/profile/items/133898/haddock2
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Kom och köp av mig på Tradera/Ebay/Blocket

Inlägg av germund »

Jag har också lagt upp en del auktioner och det blir några till ikväll och kanske imorgon. Jag litar inte helt på sommar-Tradera, så jag har satt lite högre utropspriser, men då kanske ett bud tar hem vinsten istället.

https://www.tradera.com/profile/items/253572/germund-w

The Spectre (Jim Aparo) Samlingbok DC
Alex Raymond: His Life and Art (bok, biografi)
CARL BARKS, original 1948: Donald Duck and the Boys
LOBSTER JOHNSON Samlingar 1-2-3-4 Hellboy Mignola
Valhall 1-4-5-9 (4 album) Peter Madsen
Spirou: Specialnummer Charlie Hebdo 2015
ORIGINALTECKNING Seriestripp Boots 1950
ORIGINALTECKNING Casey Ruggles Warren Tufts 1953
ORIGINALTECKNING Fru Fitz pensionat Frank Roberge 1969
The Don Rosa Library. Bok 1+2 samt BOXEN
Brittiska MAD 7-20 (originalen 1959-1961, 14 tidningar)
CARL BARKS: Animal Quackers (bok med signerat tryck)
WASH TUBBS / CAPTAIN EASY (Samlingsbok) ROY CRANE
Franquin-special (fransk) Spirou Gaston
Buck O’Rue (Samlingbok) Paul Murry Disney Musse Pigg
Sussi Bech NOFRET 2-3-4-5-6-7-8 (+De vilda svanarna)
Mars Attacks: Portfolio Wally Wood (763/1200)
Uderzo & Goscinny (Asterix) Två tidskrifter
Bror Kanin: Disney Söndagssidor 1945-1954 (156 sidor)
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Kom och köp av mig på Tradera/Ebay/Blocket

Inlägg av germund »

Jag lade till några auktioner, men sen får det nog räcka med traderande för ett tag. Sommarstiltjen börjar kännas av.

CARL BARKS Bear Book (Barks icke-Disney-serier)
Uncle Scrooge His Life and Times CARL BARKS
Hawks of the Seas WILL EISNER
The Spirit, Tabloid Press 1973 WILL EISNER
Urhunden kommer igen (1976)
HÄLGE-almanacka 2004-2016 Lars Mortimer (11 stycken)
E.R. BURROUGHS Flickan från Hollywood (Tarzan)
Användarvisningsbild
OnionMan
Fine
Inlägg: 408
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 21:19
Ort: Sverige

Re: Kom och köp av mig på Tradera/Ebay/Blocket

Inlägg av OnionMan »

Jag har ett gäng auktioner som går ut ikväll om någon vill ta en titt. [:)]
Det är lite blandade svenska tidningar men mest från 70-talet.

https://www.tradera.com/profile/items/5 ... y=TimeLeft

Mvh.

OnionMan
Skriv svar