Förbättringar på Tradera

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Kontakt:

Förbättringar på Tradera

Inläggav UlfK » fre 25 maj 2012, 10:52

Vi har nog inte någon sån här tråd innan? Nåja, jag upptäckte att Tradera lagt till filterfunktion på Omdömen, så att man enkelt kan se vad som står i negativa omdömen, både på lämnade och fådda. Vi plockar en säljare på måfå:

http://www.tradera.com/MyTradera/Feedba ... tgnr=77926

Under flikarna Alla omdömen osv finns en liten rad länkar: Visa: Alla Positiva Negativa (Från senaste 12 månaderna). Jag har inte sett den innan, den kan inte vara äldre än ett halvår väl? Onekligen både praktiskt och behövligt.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook

Användarvisningsbild
Looding
Mint
Kontakt:

Re: Förbättringar på Tradera

Inläggav Looding » fre 25 maj 2012, 11:04

"Vägrar gå i kyrkan på söndagar"!?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » fre 25 maj 2012, 11:18

Läser man de negativa och svarskommentarerna från den slumpvalda säljaren ovan så kan man inte låta bli att le medlidande med köparna.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » lör 26 maj 2012, 22:48

Bortsortering av allt han lägger ut är önskvärd fuktion också.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Grumme » sön 27 maj 2012, 10:42

Agentum skrev:Bortsortering av allt han lägger ut är önskvärd fuktion också.

Ja en möjlighet att filtrera bort vissa användares annonser vore guld värt.
Man bli lite less när samma trötta användare lägger ut samma trötta objekt till överpris gång på gång på gång på gång på... [B)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.

Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Kontakt:

Inläggav jens-olof » sön 27 maj 2012, 11:59

Grumme skrev:
Agentum skrev:Bortsortering av allt han lägger ut är önskvärd fuktion också.

Ja en möjlighet att filtrera bort vissa användares annonser vore guld värt.
Man bli lite less när samma trötta användare lägger ut samma trötta objekt till överpris gång på gång på gång på gång på... [B)]

Ja, herregud, jag har i stort sett slutat sälja mina grejer, de flesta ramlade iväg
till ett pris alla var nöjda med, men när firmor låter sin skit bara köra runt
utan egen insats så drunknar dom. Känner många som slutat handla på Tradera
bara för att de ser samma grejer hela tiden och inte upptäcker nytt, då de inte går
in varje dag och kan söka på nyheter!

Tradera är svartaffärernas paradis... [:I]

Jens

Användarvisningsbild
germund
Very Fine

Inläggav germund » sön 27 maj 2012, 12:13

Över huvud taget en vettig automatisk sökfunktion hade varit fint... Om jag letar efter sällsynta grejer, vilket jag oftast gör, och de kanske dyker upp en gång vart 2-3-4-5:e år, finns inte en chans i världen att jag kan sitta och söka manuellt varenda vecka. Alltså missar jag dem, trots att jag kanske gladeligen hade hostat upp tusenlappar för att köpa dem.

Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Kontakt:

Inläggav UlfK » sön 27 maj 2012, 13:01

germund skrev:Över huvud taget en vettig automatisk sökfunktion hade varit fint...

Det fanns ett tag, man kunde lägga in sina sökningar och så fick man mail om man fick en träff. Nackdelen var att sökningen bara pågick i två veckor, sen var man tvungen att lägga in den på nytt. Och man kunde maximalt lägga in två (2) sökningar. Jag vet inte riktigt hur Tradera tänkte där. [:)]

Användarvisningsbild
bas03
Fine

Inläggav bas03 » mån 28 maj 2012, 01:21

haha roligt att denna tråd startade som "förbättringar på Tradera" och efter något inlägg blev "detta saknas" :p

Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Kontakt:

Inläggav UlfK » mån 28 maj 2012, 08:34

bas03 skrev:haha roligt att denna tråd startade som "förbättringar på Tradera" och efter något inlägg blev "detta saknas" :p

Helt riktigt. Sådan äro människonaturen. Så om jag får be - gnäll tas i tråden Ännu fler *försämringar* på Tradera, så håller vi hyllningarna här. Även om det här inte blir en lika lång tråd. [:)]

Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Grumme » mån 28 maj 2012, 10:16

Då vill jag berätta att Tradera numera verkar ha en (om än något instabil) auto update på sina auktionssidor så man inte behöver sitta och trycka F5 sista minuterna för att se hur lång tid det är kvar eller om det kommit in några nya bud.
(Eftersom man inte ska klaga i den här tråden så säger jag inget om att det helt plötsligt försvann en minut på slutet i en auktion igår... [;)] )
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.

Användarvisningsbild
bas03
Fine

Inläggav bas03 » fre 01 jun 2012, 16:55

Grumme skrev:Då vill jag berätta att Tradera numera verkar ha en (om än något instabil) auto update på sina auktionssidor så man inte behöver sitta och trycka F5 sista minuterna för att se hur lång tid det är kvar eller om det kommit in några nya bud.
(Eftersom man inte ska klaga i den här tråden så säger jag inget om att det helt plötsligt försvann en minut på slutet i en auktion igår... [;)] )

Märkte det också.. missade en auktion för några dagar sedan tack vara det. Men eftersom vi inte ska gnälla så kallar vi det en bra spar-funktion som tradera infört ;)
Nä men själva funktionen är väl inte så dum, förut handlade det ju en hel del om vem som var skickligast på att lägga sista budet.

Användarvisningsbild
burnout
Mint

Inläggav burnout » fre 31 aug 2012, 14:05

En klar förbättring upptäckte jag nu när jag var ut och sökte, då dök det upp detta "Vi hittade 31 träffar i alla kategorier" det blir som på e-bay och det är bra om man skulle missa sökning på andra sidor.

Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Grumme » ons 12 sep 2012, 21:35

Vet inte när de lade till den, men nu finns underkategorin "Förstautgåvor" när man valt "Serier Sverige".
Frågan är om det är en förbättring eller inte? Det gör det lite svårare att som säljare välja om man ska lägga sin förstautgåva under just den kategorin, eller under de vanliga kategorierna, men letar man just förstautgåvor oavsett serietyp så är det ju bra som köpare.

Det återstår väl att se om säljarna hittar och använder den. [xx(]

Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint

Inläggav APenny4YourThoughts » tor 13 sep 2012, 08:11

Grumme skrev:Vet inte när de lade till den, men nu finns underkategorin "Förstautgåvor" när man valt "Serier Sverige".
Frågan är om det är en förbättring eller inte? Det gör det lite svårare att som säljare välja om man ska lägga sin förstautgåva under just den kategorin, eller under de vanliga kategorierna, men letar man just förstautgåvor oavsett serietyp så är det ju bra som köpare.

Det där har väl funnits i princip lika länge som Tradera. Eller menar du något annat än det jag tror, månne?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu

Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Grumme » tis 10 sep 2013, 15:16

APenny4YourThoughts skrev:
Grumme skrev:Vet inte när de lade till den, men nu finns underkategorin "Förstautgåvor" när man valt "Serier Sverige".

Det där har väl funnits i princip lika länge som Tradera. Eller menar du något annat än det jag tror, månne?

När man väljer auktionskategori så blir det "Böcker & Tidningar ---> Serier Sverige ---> Förstautgåvor".
Jag har inte sett möjligheten att välja förstautgåvor tidigare, utan bara andra kategorier såsom Fantomen, Disney, Humor & Buskis m.m.

Har den funnits hela tiden?

Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint

Inläggav APenny4YourThoughts » tis 10 sep 2013, 19:59

Ja, så länge jag kan minnas. Det är antagligen en seriesamlare av förstanummer som hjälpt Tradera med kategorierna. Annars har jag svårt att tro att det är en lika vanlig kategori som Disney, Fantomen eller Superhjältar som samlarområde.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu

Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Grumme » tor 10 okt 2013, 22:44

Auktionerna har numera fått sekundnedräkning vid sidan av minuterna som återstår av auktionen.
Har ännu inte testat i "skarpt läge", men är det pålitligt är det en mycket bra funktion. [:)]

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tor 10 okt 2013, 23:47

Jag föredrar att köra egna datorklockan, det känns mer pålitligt och har fungerat väldigt bra hittills. Ska kolla hur "rätt" den går på en gång.

EDIT: Såg ut att stämma, fast Tradera var väldigt segt i uppdateringarna från minneslistan. Inte helt säker att jag tycker detta är bra. Vi som hade väl utvecklad sniping får nu desto fler att överlista antagligen.

RE-EDIT: Dessutom tror jag den här röda nedräkningen gör att allt fler överbjuder. Alltså dras med i racet och lägger högre bud än vad de egentligen har råd med. Vilket förstås ökar inkomsten till Tradera. Att de valt just röd färg på nedräkningen är säkert helt psykologiskt för att minska det rationella tänkandet och låta de primitiva impulserna slå till. Varning, varning ni missar om ni inte slår till nu. Samma tanke på bakom extrapriser på röda prislappar. Usch vad jag ogillar sådana där psykologiska finter. Visst är det kul för säljarna att de tjänar mer pengar, men det är framför allt Tradera som kommer tjäna på detta. Bidrar säkert till en och annan shopoholics väg ner skuldträsket också.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » ons 30 okt 2013, 12:34

Efter någon veckas intryck av nya nedräkningsfunktionen har jag ändrat ståndpunkt lite. Den fungerar bra, och hittills har jag inte noterat någon ökad snipingtendens. Om det beror på att folk är lite tröga med att inse nya funktioner eller att de sonika inte ändrar sitt beteendemönster är fortfarande för tidigt att säga. Men nedräkning i sig känns stabil och pålitlig tycker jag.

Återgå till "Tradera, Ebay och Blocket"