Tradera - Hur gör man?

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av jedi tomas »

Jag använder traderas vinnar brev automatiskt ,sedan ett år sedan.
Funkar kanon och sparar mycket tid om man säljer mycket.

Dock vinner personen mer än 1 auktion får man maila manuellt samfrakt kostnaden till köpparen.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Ännu en dum fråga. Det verkar inte som man kan koppla sitt bankkonto till Tradera? Skickar man sitt bankkonto via mail till vinnaren, eller? Jag är helt novis på det här fortfarande...

Nja inte egentligen koppla samman dem för någon slag automatisk överföring. Men som Looding säger så skickas de betalningsuppgifter du matat in över till köparen om du använder den funktionen. För köparen spelar det ingen som helst roll om du skriver ett manuellt mail till vinnaren eller om det finns i ett standardmail från Tradera där summa fylls i baserat på vinnande bud och den frakt du matat in. Det kan nog vara lite lättare att skriva vinnarmailet manuellt i början för att se hur det hela funkar så att säga.

Det som vinnaren behöver få reda på är till vilket kontonummer/bank som pengarna ska överföras och den totala summan. Man bör nog även påminna dem att "märka" betalningen med Tradera-alias eller liknande så du kan se att betalning från köpare XXX har kommit, speciellt om du har många auktioner som slutat på samma summa, du vill ju skicka iväg saken till den som betalat och inte till någon som inte betalat men vunnit en annan auktion.

Jag tycker det är mest ärligt att du som säljare lämnar omdöme på köparen så fort du fått in pengar, men det håller långt ifrån alla säljare med om, de vill liksom sitta på omdömet för att likt Steele ha möjlighet att hämnas. Men det är ett ämne som diskuterats mängder med gånger och där åsikterna går tvärt isär.

Om du tänker dig sälja enbart i Sverige så ser jag inget som helst skäl för att du ska trassla med Payson/Paypal utan vanlig banköverföring täcker 99.9 procent av fallen.

Kom ihåg att skriva hela kontonumret, inklusive det så kallade clearingnumret. Jag föredrar att få hela i en enda lång rad för det är så SEB (som jag kör med) vill att det ska matas in, medan andra banker vill ha eventuella mellanslag så för att underlätta för kunderna kan du bifoga flera varianter i vinnarmailet. Exempel nedan:

Betala in summa XXX kr till kontonummer XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX (kontonr inklusive clearingnr) i Blabla Banken.
Betala in summa XXX kr till kontonummer XXXX (clearingnr) XXX XXXXX XXXX XXXX (kontonr) i Blabla Banken.
Betala in summa XXX kr till kontonummer XXXX (clearingnr) XXX-XXXX-XXXXX-XXXX (kontonr) i Blabla Banken.

Detta är bara en extra service som tyvärr ytterst få använder sig av, men underlättar när man som köpare kopierar och klistrar.

En annan sak är packningen som bör vara bra och ordentlig men där tyvärr nästan ingen tänker igenom att den samtidigt bör vara lättöppnad, alltså när man väl klipper upp på rätt ställe så bör det vara lätt att få ut varan. Det är väldigt vanligt tyvärr att packningen är så "inbrottssäker" att man nästan riskerar att skada varan när man väl ska få ut den, vilket förstås är helt idiotiskt. Så ordentlig packat men också en förnuftig tanke bakom hur kunden sedan ska få ut varan. Jag skulle säga att många tenderar att övertejpa paketen. Använder du gamla dagstidningar, reklamblad och liknande som packmaterial se till att själva varan inte riskerar att få trycksvärta på sig från detta, enklaste sättet där är nog en enkel fryspåse (gratis från mataffären när du handlar) runt objektet om det inte är för stort. Jag uppskattar att säljare skriver på paketet att det är ömtåligt, även om det nog egentligen inte hjälper så är det i alla bra att bara lägga till det tycker jag. Plus avsändare förstås, paket utan avsändare ger alltid lite Steele-vibbar och det vill man ju undvika. [8)]

Många säljare missar nog att tänka på att en nöjd köpare har så mycket lättare att återkomma till just den säljaren, kanske så att man till och med börjar med att kolla just den säljarens auktioner. Vilket förstås i slutändan leder till säkrare och kanske högre inkomster.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av MAD »

Labrador Road 26 skrev:Jag tycker det är mest ärligt att du som säljare lämnar omdöme på köparen så fort du fått in pengar, men det håller långt ifrån alla säljare med om, de vill liksom sitta på omdömet för att likt Steele ha möjlighet att hämnas. Men det är ett ämne som diskuterats mängder med gånger och där åsikterna går tvärt isär.
[...]
Kom ihåg att skriva hela kontonumret, inklusive det så kallade clearingnumret. Jag föredrar att få hela i en enda lång rad för det är så SEB (som jag kör med) vill att det ska matas in, medan andra banker vill ha eventuella mellanslag så för att underlätta för kunderna kan du bifoga flera varianter i vinnarmailet. Exempel nedan:


Mycket bra påpekat med kontonr. jag har hittills inte stött på en enda säljare som skrivit sitt kontonr i en enda rad vilket alltid är ett (väldigt litet) irritationsmoment :-)

Håller också med om att en säljare bör lämna omdöme direkt efter att pengarna blivit överförda, men jag tror heller inte att det är någon köpare som bryr sig nämnvärt om när omdömet kommer in. Ifall det är en oseriös säljare som kanske har en dålig vara och sätter hänmdomdöme så misstänker jag att problemet är större än bara omdömet...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av Wakuran »

Ah, okej. Tack för tips hittills.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av Labrador Road 26 »

MAD skrev:Mycket bra påpekat med kontonr. jag har hittills inte stött på en enda säljare som skrivit sitt kontonr i en enda rad vilket alltid är ett (väldigt litet) irritationsmoment :-)

Håller också med om att en säljare bör lämna omdöme direkt efter att pengarna blivit överförda, men jag tror heller inte att det är någon köpare som bryr sig nämnvärt om när omdömet kommer in. Ifall det är en oseriös säljare som kanske har en dålig vara och sätter hänmdomdöme så misstänker jag att problemet är större än bara omdömet...

Jag har i alla fall listat de få som jag köpt av som gjort det.
http://www.tradera.com/trader/message_s ... ?id=723930

Jo det är klart att som köpare spelar det egentligen ingen roll alls om man får omdöme. Men då jag har så extremt svårt för hämdneggare som exempelvis Steele som använder det i utpressningssyfte har jag över lag lite svårt att köpa att man inte lämnar så fort pengar kommit, förutsatt att betalning skett inom rimlig tid.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av Wakuran »

Och så var det väl tydligen kutym att lämna toppomdömen så länge det inte var egentliga problem?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Och så var det väl tydligen kutym att lämna toppomdömen så länge det inte var egentliga problem?

Halvnya systemet med sifferbetyg på olika delar är jag inte alls förtjust i. Där är det inflation på femmor så det härliga till, eller inte så härligt i mitt tycke. Privatpersoner kan helt enkelt inte betygsätta korrekt som jag ser det. Ger man femmor konstant tappar de helt sitt värde, snitt på en 1-5 skala bör ju vara 3 men då menar vissa att man nästan gett minusbetyg. En jäkla tur att inte filmrecensenterna betygsätter som folk på Tradera. Själv hoppar jag över den typen av betyg och lämnar bara vanliga omdömet med tillhörande kommentar.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av MagnusR »

Labrador Road 26 skrev:Ger man femmor konstant tappar de helt sitt värde, snitt på en 1-5 skala bör ju vara 3


Håller helt med. Men så tänker inte eBay. Har för mig att en säljare som går under 4,7 i medel blir straffad med högre avgifter.

/Magnus
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av Erik S »

Återupplivar denna tråd för egen fråga. Jag har sålt en del på Tradera förut, men det var många år sen sist. Nu planerar jag dock att lägga upp rätt mycket grejer under hösten. Jag minns från när jag höll på med Traderaförsäljning senast att det fanns ett enkelt och rätt smidigt program man kunde ladda ner till datorn, där man kunde knåpa ihop många annonser i lugn och ro och därefter lägga upp allt på en gång, i bestämda tidsintervaller. Jag kanske är dålig på att söka, men när jag snabbscannar Traderas hjälpsidor nu så kan jag inte hitta nån info om detta program (istället står det en del om något system med "mallsidor" - vet inte om det kan vara ett smidigt hjälpmedel istället?). Finns inte programmet jag tänker på längre?
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av Schuberg »

Erik S skrev:Finns inte programmet jag tänker på längre?


Jodå, hoppas att länken fungerar.

http://info.tradera.com/faq/prolister/h ... prolister/

Annars, gå till frågor och svar och skriv in "Prolister" i sökrutan.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av Erik S »

Fråga: Hur snabbt skickar Traderasäljare sålda varor, normalt? Jag handlar väldigt sällan på Tradera men gjorde det nyligen och reagerar lite på att jag tycker det dröjer ganska länge innan säljaren får iväg nåt paket, 3-4 vardagar. Men jag vet å andra sidan inte vad man ska förvänta sig, eller vad som är kutym. Jag talar alltså inte om leveranstiden som helhet, inkl fraktföretagets hantering, utan om hur länge det är rimligt att en säljare dröjer med att skicka iväg paketet.

Sen antar jag i varje fall att en säljare kan ta riktigt rejält lång tid på sig innan det blir fråga om att sätta nåt annat än 5/5 i sifferbetyg, eftersom kutymen där väl är att man ska få 5/5 så länge affären fullföljs och allt funkar någorlunda?
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av larsa66 »

Jag handlar inte heller så mycket på tradera, men det har gått snabbt alla gånger. Förra veckan ropade jag in en LP-skiva på söndan, betalade direkt och fick skivan på onsdan. Personligt levererad av brevbäraren.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av MrKumquack »

Erik S skrev:
ons 29 mar 2023, 17:50
Fråga: Hur snabbt skickar Traderasäljare sålda varor, normalt? Jag handlar väldigt sällan på Tradera men gjorde det nyligen och reagerar lite på att jag tycker det dröjer ganska länge innan säljaren får iväg nåt paket, 3-4 vardagar. Men jag vet å andra sidan inte vad man ska förvänta sig, eller vad som är kutym. Jag talar alltså inte om leveranstiden som helhet, inkl fraktföretagets hantering, utan om hur länge det är rimligt att en säljare dröjer med att skicka iväg paketet.

Sen antar jag i varje fall att en säljare kan ta riktigt rejält lång tid på sig innan det blir fråga om att sätta nåt annat än 5/5 i sifferbetyg, eftersom kutymen där väl är att man ska få 5/5 så länge affären fullföljs och allt funkar någorlunda?
Jag har väl bitvis handlat rätt frekvent från Tradera, och visst kan tiden det tar att få iväg en vara skilja ordentligt. Till en del säljares försvar, kan vara att de har flera auktioner samtidig och vill vänta in eventuell samfrakt.
Samfrakten är ju till stor fördel för köparen, som får lägre fraktkostnad än vad varje auktion i sig skulle bli. Men om sluttiderna på säljarens annonser ligger utspridda flera dagar är det inte roligt att vänta in tills sista auktionen har gått ut.
Oftast lägger säljarna auktionerna med en sluttid på kvällar, för att förhoppningsvis få med så många budgivare som möjligt. Är det dessutom en säljare som har många auktioner med sluttider under samma kväll, blir det mycket för den att boka frakt och paketera. Det här kan göra att det dröjer längre än brukligt.
Om min vinst skickas en eller två dagar efter avslutad auktion är jag helnöjd! Tre dagar är väl acceptabelt, men fyra och fler tycker inte jag att det ska behöva ta.
Angående betyg, eller omdöme, är det ju fyra kategorier man kan sätta betyg på (1-5). Där kan en välja hur en tyckte varans leveranstid var.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av Erik S »

MrKumquack skrev:
ons 29 mar 2023, 20:19
Jag har väl bitvis handlat rätt frekvent från Tradera, och visst kan tiden det tar att få iväg en vara skilja ordentligt. Till en del säljares försvar, kan vara att de har flera auktioner samtidig och vill vänta in eventuell samfrakt.
Samfrakten är ju till stor fördel för köparen, som får lägre fraktkostnad än vad varje auktion i sig skulle bli. Men om sluttiderna på säljarens annonser ligger utspridda flera dagar är det inte roligt att vänta in tills sista auktionen har gått ut.
Oftast lägger säljarna auktionerna med en sluttid på kvällar, för att förhoppningsvis få med så många budgivare som möjligt. Är det dessutom en säljare som har många auktioner med sluttider under samma kväll, blir det mycket för den att boka frakt och paketera. Det här kan göra att det dröjer längre än brukligt.
Om min vinst skickas en eller två dagar efter avslutad auktion är jag helnöjd! Tre dagar är väl acceptabelt, men fyra och fler tycker inte jag att det ska behöva ta.
Angående betyg, eller omdöme, är det ju fyra kategorier man kan sätta betyg på (1-5). Där kan en välja hur en tyckte varans leveranstid var.
Tack för fylligt svar. Det där med samfrakt kan nog ha varit en faktor som spelade roll då säljaren hade flera auktioner som avslutades ett par dagar efter den jag vann. Jag var dock inte intresserad av nånting mer och betalade för min vinst direkt efter auktionsslutet. Men han tog väl alltihop på en gång sen.
Eftersom det i mitt fall tog fyra vardagar från auktionsvinst till att paketet faktiskt gick iväg med posten (inlämnat kvällen innan) så tackar jag i varje fall för din bedömning/bekräftelse att jag hade lite rätt att reagera/fundera.
Sen har jag nog full förståelse för att den som någon gång säljer som privatperson (ej som proffs eller halvproffs) och plötsligt ska få ordning på ett helt gäng paket att skicka till folk kan behöva lite tid på sig. Det blir nog gärna bökigt. Det är ingen stor grej. Jag bara undrade lite.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av MrKumquack »

Erik S skrev:
fre 31 mar 2023, 12:52
Tack för fylligt svar. Det där med samfrakt kan nog ha varit en faktor som spelade roll då säljaren hade flera auktioner som avslutades ett par dagar efter den jag vann. Jag var dock inte intresserad av nånting mer och betalade för min vinst direkt efter auktionsslutet. Men han tog väl alltihop på en gång sen.
Det du kan göra, är att via Tradera meddela säljaren att du inte tänker buda på några fler av dennes annonser, och att du gärna ser att den skickar iväg din vinst så snart som möjligt! Sen om den anammar din begäran eller ej, låter jag vara osagt.
Erik S skrev:
fre 31 mar 2023, 12:52
Sen har jag nog full förståelse för att den som någon gång säljer som privatperson (ej som proffs eller halvproffs) och plötsligt ska få ordning på ett helt gäng paket att skicka till folk kan behöva lite tid på sig. Det blir nog gärna bökigt. Det är ingen stor grej. Jag bara undrade lite.
Ja, jag vet själv av egen erfarenhet att det är mycket att tänka på, när du som säljare har ett antal auktioner som går ut samma kväll. Mer än vad åtminstone jag trodde från början! Du ska kolla om vinnaren har betalat, observera om det är någon som har vunnit fler auktioner och vill ha samfrakt, paketera, boka rätt frakt till rätt auktion, och – inte minst – sätta rätt frakt-ettiket på rätt kolli.
Jag gjorde själv bort mig lite första gången jag sålde på Tradera. Jag erbjöd i annonserna samfrakt, men tänkte inte närmare på det, utan paketerade noga varje vara för sig innan dessa hade nått sluttid. Detta gjorde ju att jag fick sprätta upp ett antal kartonger och paketera om dem, då just samfrakten jag erbjöd ”ställde till det”... Man lär så länge man lever... [:o)]
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av MAD »

Om du tänker på annonsen du vann av mig är det precis som det som nämndes här. Det var första gången på väldigt länge som jag la ut något på Tradera och jag tänkte mig inte för utan lät 98 annonser gå ut inom ett par dagar, det var mycket att sortera och packa :-)
I söndags gick 87 annonser ut och de allra flesta betalade direkt, det var heller inte särskilt många som köpte flera annonser utan det stora flertalet skulle i egna paket. Sen är det självklart som vanligt en handfull personer som skickar meddelanden direkt för att de vill kolla saker/har speciella önskemål osv vilket också tar tid från packandet. Jag ber om ursäkt om du upplevde att det tog lång tid.

Jag handlar ganska mycket på Tradera och personligen är jag van vid att det är en otrolig variation på säljare, vissa packar i princip samma dag som pengarna kommer in medan andra tar upp till en vecka på sig. Vanligast tycker jag är runt 3 dagar ungefär. Jag brukar tänka att om det är någon som vill ha sakerna extra snabbt eller har andra tankar om det hör de av sig, eftersom jag bara kan utgå från mig själv tänker jag att när jag ändå har en hel hylla med oläst är det sällan bråttom att få hem saker jag köpt såvida det inte ska vara present eller liknande men då ber jag om snabb leverans :-)
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av MAD »

Måste bara ställa en allmän fråga här.

Som jag uttryckte i mitt förra inlägg blev jag lite sen med att skicka iväg saker när jag lät för många annonser gå ut samtidigt men jag såg precis på mina omdömen att den senaste personen gav mig ett lågt omdöme på kommunikation, jag har inte pratat med personen alls. Jag kan ha förståelse om jag fått lägre på leveranstid när jag var sen eller liknande men är det inte underligt att sänka kommunikationen? Eller räknar folk med att alla säljare ska kontakta köparna och säga hej och tack?

Nu tycker jag visserligen det är trevligt att prata och jag uppskattar själv de gånger jag får meddelanden, men jag skulle ju inte sänka någons betyg för att de inte pratar med mig såvida jag inte själv ställt någon fråga som jag inte fått svar på :-D
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av MrKumquack »

MAD skrev:
mån 03 apr 2023, 09:43
Måste bara ställa en allmän fråga här.
Som jag uttryckte i mitt förra inlägg blev jag lite sen med att skicka iväg saker när jag lät för många annonser gå ut samtidigt men jag såg precis på mina omdömen att den senaste personen gav mig ett lågt omdöme på kommunikation, jag har inte pratat med personen alls. Jag kan ha förståelse om jag fått lägre på leveranstid när jag var sen eller liknande men är det inte underligt att sänka kommunikationen? Eller räknar folk med att alla säljare ska kontakta köparna och säga hej och tack?
Nu tycker jag visserligen det är trevligt att prata och jag uppskattar själv de gånger jag får meddelanden, men jag skulle ju inte sänka någons betyg för att de inte pratar med mig såvida jag inte själv ställt någon fråga som jag inte fått svar på :-D
Förstår verkligen vad du menar. Jag vann nyligen själv en Blu-ray film, där säljaren var både snabb att skicka samt bra på att paketera. Ingen kommunikation förekom mellan oss, och hur är det då meningen att jag ska betygsätta just den kategorin?
Jag är ju supernöjd med en film i fint förväntat skick, som anlände några dagar efter avslutad auktion. Självklart blev det en grön, "glad gubbe", samt femmor i alla fyra kategorier. Även fast jag då inte hört ett ord ifrån säljaren. Jag känner att jag kan inte sänka det betyget, så länge ingen korrespondens har förekommit! Däremot – som du skriver – om jag har tagit kontakt, och svaret har uteblivit, kan en börja fundera på att inte per automatik ge betyget fem.
Och med tanke på din sits med 98 annonser, blir det åtskillig tid du skulle behöva sitta och maila varje köpare ett personligt meddelande! Det känns lite mer än vad en kan begära. Sen är det som säljare kanske lika underligt att betygsätta en utebliven kommunikation...
Fraktkostnaden tycker jag oxå är lite märklig att bedöma, då jag redan vid budgivning vet vad säljaren vill ha i portoavgift. Ska jag då buda, vinna, betala, och sen klaga över hög fraktkostnad?
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
sverre
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: lör 26 jul 2008, 17:10
Ort: Uppsala

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av sverre »

Med tillräckligt många köpare finns det alltid någon med orealistiska förväntningar, någon som har missförstått systemet, någon som trycker fel etc.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av MAD »

Fraktkostnaden kan jag förstå lite. Det kan ju vara något jag verkligen vill ha och går med på att köpa även om jag misstänker att säljaren tar ut en oskälig fraktavgift vilket skulle kunna få mig att sätta ett lägre betyg. Inte något som inträffat någonsin för min egna del men det är iaf teoretiskt möjligt :-)

Sen var det någon gång jag köpte en omnibus och la ett högre bud än jag annars skulle gjort för att personen hade en så låg frakt. Efter att jag vunnit fick jag ett meddelande om att de hade satt fel frakt och bad mig betala en extra hundring... tror jag gick med på att dela på skillnaden och skickade över en extra 50-lapp men det gjorde mig irriterad eftersom jag inte skulle lagt det vinnande budet alls om frakten varit korrekt...

Men i övrigt ser jag lite betygssystemet som att jag sätter högsta betyg på allt där jag inte har några problem som vi inte kunnat reda ut så alla blir glada.
Skriv svar